Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Perkkio75 - 29.03.2012, 20:45:43
-
oisko kellään tietoa noista h-profile kankien alasilmien toleransseista ? onko 0.08mm ,pyöreesti yksikymmenesosa millin heitto paha? vai tuleeko silmä olla ns.täysin pyöreä ?
-
Yleisesti toleranssi on 0,02mm. Laakerivalmistajan kirjoista löytyy toleranssit myös pesien mitoille. Tuo 0,08 on ehdottomasti liikaa, kanki täytyy korjata.
tarkistin mitan B5234T moottorille Cleviten luettelosta niin se antoi pesälle mitata 53,00 - 53,01mm !
-
tarkat ovat toleranssit :-\ pultttien kiristys kuulema muuttaa vielä hieman silmän kokoa,sitten tulee nämä lämpötila olosuhteet kun sadasosilla pelataan..koneistamoillakin tuntuu olevan vielä omat "näkemykset" ,kovin menee hifistelyksi.
olisi kiva kuulla jonkun mielipide kenen kankia on jouduttu oikeasti koneistaan ja kohdistaan aar porauksella millainen heitto on silloin ollut kysymyksessä ja missä kohtaa silmää.Kaiken tarkistelun takanahan on vain se että varmistellaan ettei laakerit pääse pyörimään mukana.
-
Siis mitathan ilmoitetaan aina täysin kiristetylle pesälle. Viimeiset 50 vuotta henkilöauto puolen pesien toleranssi on ollut alle 0,04mm. Näissä nykymoottoreissa välys laakeri-kampiakselin kaula on luokkaa 0,03-0,05 eli ei tuolla saa olla 0,08mm heittoja.
Kisakoneisiin käytetään erikoisvälyksellisiä laakereita (esim ACL X-merkityt), joissa on 0,02-0,03mm extra välystä (siis esim. (0,03 - 0,06)+(0,02-0,03)=0,05-0,09).
Lähes poikkeuksetta kanget joita on joutunut koneistamaan ovat olleet lähtöisin kaukaa idästä. Yleensä veiveissä on heittoa yläsilmässä ja sekin niin että liian pieni. Koskaan pesät ei ole olleet niin huonoja ettei hoonaamalla olisi siitä selvinnyt. En muista yhtään Arrowin, PO metallin tai Carillon veiviä jota olisi tehtaan jäljilta joutunut hoonaamaan.
-
Kiertokangen alapesä saa olla soikee satkun. Eli 0.01m. Kiinankangissa aika yleistä että joutuu käyttämään tappihoonissa että saa pyöreän ja mittoihinsa. Jos sulla on 8 satkua soikeet pesät niin joutuu melko varmasti ottamaan palan pois välistä että saa ajettua pesän pyöreäksi ja mittaansa.
-
kiitos kommenteista,onko kukaan joutunu kairaan sylinterin alaputkesta muutaman millin pois että veivi sopii pyörimään?? onko R n putki oikeasti paksumpi kuin pelkän T5sen putki? siitäkin näkyy olevan montaa mielipidettä...
-
Mites yläsilmän toleranssi? Voisko joku tarkistaa mitä kirjat sanoo sen mitoiksi?
-
kyllä toi ala-ja yläsilmien mittailu tahtoo olla sellasta että niin monta tulosta kuin on mittaajaakin.meni itsellä melko hifistelyksi homma kun rupes liikaa tuhannesosamillejä ihmetteleen,iso kiitos JuHaU joka rohkaisi hieman epävarmaa koneen niputtajaa ja kone saatiin ennen kesää kasaan ja auto on ollu siitä asti liikenteessä :)
-
iso kiitos JuHaU joka rohkaisi hieman epävarmaa koneen niputtajaa ja kone saatiin ennen kesää kasaan ja auto on ollu siitä asti liikenteessä :)
Näinhän se menee, että liika tarkkuus on osaamattomuutta.
Hyvä, että pelit rokkaa.