Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Reeds - 30.03.2012, 15:03:10
-
Joo.. Askartelin tuossa -98 FT:n parissa.Vaihdoin bensasuodattimen,sen kuskin penkin alapuolella olevan,huomasin samalla,että siinä vieressä kulkevan vihreän bensaputken (paluuputki?) mutteri-/kartioliitos on aivan hapera,ei vuoda läpi,mutta ei paljon puutu.Ajattelin vetää kylmän rauhallisesti vain poikki sen liitoskohdan,hajoaa tosin varmasti jo avatessa,ja liittää takaisin yhteen paineen- ja etanolin kestävällä 5cm pituisella letkulla,johon vielä vaikka tuplaklemmarit.Hyvä,vai hyvin huono idea?? Ei huvittaisi purkaa koko linjastoa että voisi korvata vastaavalla esim. purkuosalla.
Sitten ihmetyttää se,että suodattimen läpi kulkeva bensalinja on paksuhkoa kumiletkua,eikä suodattimeen tulevissa liittimissä ole lainkaan letkukiristimiä.Koko linja vaikuttaa alkuperäiseltä.Miksi siis menolinja on kumiletkua ja vihreä paluulinja metalliputkea vahvoilla kartiojatkoilla...Onko paluulinjassa kovempi paine?
-
hae muoviputkeen tarkotetut liittimet kaupasta ni ei tarvi miettiä et pitääkse varmasti.
-
Äsken yritin suodattimen etupuolella olevaa banjoliitintä letkusta irti,kun on sekin vähän happaman näköinen.No ei tietenkään irtoa,tuntuu vain,että siellä kumiletkun sisällä joku venyy vastaan.Onkohan nyt niin,että se paksu kumiletku on vain suojakuori ja sen sisällä on sellainen kova ohuempi muoviputki... ja koko hoito suodattimelta konehuoneeseen menee uusiksi.Kuka tietää?
-
joo se on muoviputki siellä kumiletkun alla.
-
tänää just vaihdoin 740 bensasuotimen ja kyl se paksumpi kumiletku ilman sitä letkuliitintä menee ihan kivuttomasti luttuun nipparilla ettei bensa valu, ni epäilen vahvasti että siellä mitään muoviletkua on sisällä. Ja oletan tosiaan että 740 ja 940 on samanlaiset bensasysteemit auton alla.
-
No joo,sitä samaa kans ihmettelin,se paksu kumiletku on yllättävän taipuisa ja notkea pitääkseen sisällään ohuemman ja varmasti jäykemmän muoviputken.Outoa.Mutta voihan siellä olla.Se banjoliitin ei vain suostu millään ilveellä irtoamaan vaikka vedän sitä pihdeillä.No,olkoon kiinni sitten.Kait se olisi jo hajonnut jos olisi hajotakseen.Ilmeisesti aika vahvarakenteinen se banjo kuitenkin,ulkonäön perusteella oletin sen olevan aika rapean.
-
Jaa... No mulla on tuo suodattimelta kiskoon menevä letku juuri ollut työn alla mutta ehkä teillä on erilaiset autot...
-
Jaa... No mulla on tuo suodattimelta kiskoon menevä letku juuri ollut työn alla mutta ehkä teillä on erilaiset autot...
Tai sit me puhutaa eri letkuista! ;D ;D Voihan noita olla erilaisia systeemeitä, jos vaikka joku edellinen omistaja on itse korjannut erilaiseksi.... Noh, mutta mulla ei oo ees 940 vaan 740 ni vaikenen tietämättömänä. :)
-
joo se on muoviputki siellä kumiletkun alla.
Niin on, suodattimelta suutintukkiin. Tankilta pumpulle tuleva on pelkkä letku.
-
Nostetaampas tähän kun aihe sama.
Mistäs porukka hommailut painelinjaa?
Vakio 6mm riittää vielä hyvin. Ongelmana on että 3 vuotta sitten uusin pumpulta kiskolle menevän letkun ja nyt eilen sitten startissa vuosi koko pituudeltaan kuin seula... Paikallinen varaosaputka myi sen kyllä siihen sopivana eli muistaakseni speksattu 10bar ja e85 kestävänäkin, ajeltu tosin vain 98:lla koko tuon 3 vuotta