Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: volle - 30.03.2012, 22:31:58
-
ei näytä mahtuvan turbo paikoilleen,on 940 sarja ja t03. ottaa moottorin korvaan kiinni aika reilusti. kysyisin että onko ainoa lääke omavalmiste pakosarja että turbo tulee ylös eteen vai onko muita kikkoja ? auto tulee jäärata käyttöön ei liikenteeseen.
-
Moottorikorvakoiden modaus -> kone pystyyn.
-
Moottorikorvakoiden modaus -> kone pystyyn.
Huomasitkos että on 360 kyseessä, koneen pystyyn nostaminen aiheuttaisi ohjausvaihteen tai kytkinkopan modausta, kardaaniputkein käännön vaihdelootan suhteessa, vaihteensiirtotangon rukkausta tms.
Helpoimmalla pääsee kun tekee peltisarjan.
Tai sitten laittaa orkkis valusarjan paikoilleen ja tekee uuden oikeanpuoleisen moottorinkannakkeen.
-
Aah, niimpä tietty. En ajatellu tuota ihan loppuun asti.
Tarviisko ohjausvaihdetta modata jos koneen kääntäis pystyyn?
Kaavelin kääntöhän ei ois mikään amerikantemppu.
-
joo kiitoksia. pitänee alkuun koittaa modata korvallista,on tuossa 200sen korva se ei taida nousta ylös niin paljon,muokkaa vaikka siitä ,kunhan saa kiinni peltiin ettei kone kovin ala pyörimään ;D
-
Jos käytät vakiopakosarjaa, T3:sta ja jääradalla, niin ahtimen herääminen noilla rojuilla ei juuri enää huonone jos teet pakosarjan ja turbon väliin esim. alempana kuvatun kaltaisen sovitepalan. Tuo on helpoin keino. Toinen on tietysti koko pakosarjan uudelleen teko. Konetta ei ole oikein järkeä lähteä kääntelemään, paljon pienempi vaiva tehdä vaikka se tuubisarja.
(http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/exhaust_manifold/Kuva288.jpg)
Tuollaisella palikalla saa ahdinta sen verran ylemmäksi, että mahtuu hyvin olemaan ja öljynpaluunkin saa vedettyä fiksusti.
(http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/heatshield/4.jpg)
(http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GL/kone2.jpg)
Tai sitten tosiaan teet siihen uudet koneen korvakot. Huomaa, että kone roikkuu niistä vakiotuista, jotka ovat hydrauliset. Jos muutat kumituille, pitää tuenta muuttaa perinteisen tyyppiseksi jossa kone makaa tukien varassa, ne sandwich tyyppiset kumityynyt ei kestä vetorasitusta ja tuloksena on moottorin putoaminen tielle. ;)
-
tuo sovitepala tuntuis järkevimmältä kyllä . onko sulla ylimääräistä myydä fuse ? tai pojat tekee koululla kyllä semmoisen. 40 tuplat ois tarkoitus siihen laittaa että en tiijä kuinka heräilee kattelee ja kokeilee sitten.
-
tuo sovitepala tuntuis järkevimmältä kyllä . onko sulla ylimääräistä myydä fuse ? tai pojat tekee koululla kyllä semmoisen. 40 tuplat ois tarkoitus siihen laittaa että en tiijä kuinka heräilee kattelee ja kokeilee sitten.
¨
Juu, Fusen ehdottama välimutka sinne, ei tullut pienessä maistissa eilen tuota mieneenkään. :)
Unohda kaasarit, saat vaan aikaan reijän mäntään, helpoiten pääset pistämällä jos laitat vaan ahtimen kylkeen jos on orkkis ruiskukone, siinä riittää sytkä ja soppa 140-150hv nurkille. Laita myös välijäähy, saat "ilmaiset" 10-15hv lisää pelkästään sillä.
Jos se on kaasarikone, ni laita orkkis ruisku sen tilalle, pääset parhaaseen tulokseen. Kaasarit eivät ole mikään fiksu homma tänä päivänä enään, maksavat enemmän kun ruisku ja toimivat huonommin, ja jääradalla niiden kanssa on ennemmin tai myöhemmin reikä männässä. Usko, olen kokeillut. :)
-
Onkos SJS:llä joku fiksaatio kaasareita kohtaan? :P
Onhan ne nyt toiminut maailman sivu, miksei niitä voisi laittaa jos haluaa?
Käytettjä 40:siä dellorttoja näkyy pariinkinsataan saavan ehjiksi mainostettuja,
vaikka niihin sitten korjaussarjankin ostaisi.
Ja käy säädättämässä jollain kuka osaa ne säätää ja löytyy suuttimia
varastosta, niin nopeemmin se on ajossa kun joku megarävellys.
Tuo megakommentti ei ollut sitten ketään kohtaan tarkoitettu henk. koht.
-
Tullut tarpeeksi taisteltua sohlojen kaasarien kanssa.
Uudet ovat sitten asia erikseen JOS ovat laatukamaa, eikä kiinalaisia.
Kaasareissa on lähes aina imuvuotoja = kone käy laihalla, ja sitten se polttoainetalous on perCeestä.
Vai väitätkö että pääset kaasareilla esim 300 sarjan volvossa 400hv koneella 6L/100km maantiekulutukseen ja 10-11 kaupungissa? :)
Ja sitten se kaasarien säätäminen, voi elämä sentään, vaihdellaan suuttimia, ihmetellään röpöttämistä, sitten seuraavaksi ihmetellään lotkotusta kun käy laihalla ja männässä on reikä...
Miksi kaasarit, kun ruisku on usein jopa halvempi tehdä uus kun vanhat "tuplakaasarit"? :)
En ikipäivänä maksaisi enempää kun 50e tuplakaasareista käytettynä... 3-400e mitä yleensä pyydetään ni voi jo rakentaa ruiskukoneen.
Noh, se "asennuksen helppous" tietenkin, muuta helppoa niissä ei sit olekkaan, etenkään turbokoneen kanssa, kun ne pitää "paineistaa" jos eivät jo ole, ja sit rakentaa painekoteloita tms. patentteja.
Ja muuten jos koneena on B200K, puristus-suhde on 10:1 luokkaa, voit kaasarien kanssa ahtaa sitä about 0,3bar paineella, sitten nakuttaa 100% vamasti pumppubensalla. Tuolla saat muikeat 130hv. :D
Ruiskulla voit helposti ajaa samaa konetta vaikka E85 polttoaineella ja 0,8bar paineilla, ehkä jopa yli 1bar, silloin saat jo yli 200hv.
Veneen koneen megasquirttasin parissa päivässä, ei ollut amerikan temppu, asensin samalla suorasytkänkin jakajan tilalle.
Tässä syy miksi ruisku. Ei tartte mun höpinöitä uskoa. Over and out. :)
-
no nuo 40 tuplat on mulla ollut jo vuosikausia ja vuosi sitten niihin teetätin 200e huollon kyllä ne kunnossa on ja tuossa vaparissa olleet ja säätöihin saadaan suht hyvin. vähän eri puristuksilla kyllä ovat ottaneet kuulema 280hp 40 tuplilla. nakutusta varoo sehän männän särkee.kyllä 240 2.3 lh 24 löytyy mutta pitää pikku volvo kokeilla ensin.
-
Jes. Tällä voorumilla ei ole tainnut ollakkaan kunnon kaasarit vs ruisku topicia.
-Kaasarit säädetään päivän lämpötilan, ilmanpaineen ja kosteuden mukaan. Kolme muuttujaa, kaasarit ei mukaudu yhdenkään muuttujan mukaan.
+Alkeellisinkin ruisku ymmärätää imuilman lämpötilan ja korjaa karttaa sen mukaan.+Ruiskun säätäminen läppärillä on nopeampaa ja helpompaa kuin kaaseiden suuttimien vaihto
-
eihän nuissa voimansiirtokaan kestä max 250hp. ei ole tarkotus ottaakkaan jos 200-250hp haarukkaan pääsee niin hyvä on. painekotelot ym hilppeet löytyy kyllä.sais tuonne lokasuojien väliin tuon mosan mahtumaan ensin ;D
-
-Alkeellisimmankin ruiskun kasaaminen näyttää olevan ylivoimaisen vaikeeta monille,
jää paljon pikkuvikoja esim juotoksissa, triggeritelineet ei o oikein,
ei viitsitä lukea ohjeita kunnolla että tietäisi kaikkien toimintojen funktion
toimivan moottorinohjauksen tekemiseen, kun tulee muka halvemmaksi ostaa
rakennussarja kun kerralla kunnollinen
+Yksinkertaisempaa ja toimintavarmempaa laitetta kuin kaasutin saa hakea.
Saa vuotaa rungosta bensaa läpi ja silti toimii.
Jes. Tällä voorumilla ei ole tainnut ollakkaan kunnon kaasarit vs ruisku topicia.
-Kaasarit säädetään päivän lämpötilan, ilmanpaineen ja kosteuden mukaan. Kolme muuttujaa, kaasarit ei mukaudu yhdenkään muuttujan mukaan.
+Alkeellisinkin ruisku ymmärätää imuilman lämpötilan ja korjaa karttaa sen mukaan.+Ruiskun säätäminen läppärillä on nopeampaa ja helpompaa kuin kaaseiden suuttimien vaihto
-
-Alkeellisimmankin ruiskun kasaaminen näyttää olevan ylivoimaisen vaikeeta monille,
jää paljon pikkuvikoja esim juotoksissa, triggeritelineet ei o oikein,
ei viitsitä lukea ohjeita kunnolla että tietäisi kaikkien toimintojen funktion
toimivan moottorinohjauksen tekemiseen, kun tulee muka halvemmaksi ostaa
rakennussarja kun kerralla kunnollinen
+Yksinkertaisempaa ja toimintavarmempaa laitetta kuin kaasutin saa hakea.
Saa vuotaa rungosta bensaa läpi ja silti toimii.
mutta saako sen säätöihin sama henkilö kuin tuon sähköruutan ;)
toimiihan se jotenkin mutta kuluttaa vain 20 l/ 100km :idiot2:
-
mutta saako sen säätöihin sama henkilö kuin tuon sähköruutan ;)
toimiihan se jotenkin mutta kuluttaa vain 20 l/ 100km :idiot2:
No eihän niitä sähköruuttiakaan saa säätöihin kovin moni?
Tältäkin foorumilta löytyy kymmeniä topiceja kun mega ei toimi oikein..
Väitän että tutustumalla asiaan on suurempi mahollisuus
saada kaasari säätöihin, varsinkin joku weber missä on kiinteät säädöt.
Kuinka moni on ostanut kaasuttimen säätömanuaalin?
Sama kun säätäisi megaa ilman ohjeita.
-
no joo, alkuvaikeuksia. Tietoahan saa netistä ja keskustelemalla ilmaiseksi samallatavalla molempiin. Pikkasen perehtymällä ja hommat opettelemalla sähköruutta vie.
Voi vaikka ajella hyvillä mielin halvalla viinalla 8)
-
no joo, alkuvaikeuksia. Tietoahan saa netistä ilmaiseksi ja keskustelemalla samallatavalla molempiin. Pikkasen perehtymällä ja hommat opettelemalla sähköruutta vie.
Voi vaikka ajella hyvillä mielin halvalla viinalla 8)
No mun mielestä ei kannata edes alkaa virittämään jos polttoainekulut vaivaa mieltä,
kaiken järjen saa heittää siinä vaiheessa romukoppaan.
Onhan sähköinen ruisku paljon tarkempi ja säädettävämpi polttonesteensyöttöjärjestelmä,
mutta moni tuntuu unohtavan ja kokonaan sulkevan poiskin ajatuksen kaasareista,
vaikka ne tosiaan on toiminut auton keksimisestä saakka, ja yhä valmistetaan uusia :)
Tuntuu olevan joku trendi asentaa sähköinen polttoainejärjestelmä kaikkeen?
-
kehitys ???
Ei siitä taloudellisuudesta nyt haittaakaan ole ::) säästyneillä rahoilla voi vaikka satsata lisätehoon :pomo:
innolla odotan uuden tappelu topicin syntymistä :pomo:
-
kehitys ???
Ei siitä taloudellisuudesta nyt haittaakaan ole ::) säästyneillä rahoilla voi vaikka satsata lisätehoon :pomo:
innolla odotan uuden tappelu topicin syntymistä :pomo:
Eipä se vuodessa isoa eroa tee loppupeleissä, muutama satanen, jotka saa säästettyä
muustakin ;)
Kehityshän on just sitä että ihmetellään ku joku signaali pätkii ja auto ei toimi,
tai joku signaali uupuu ;)
-
Eipä se vuodessa isoa eroa tee loppupeleissä, muutama satanen, jotka saa säästettyä
muustakin ;)
Kehityshän on just sitä että ihmetellään ku joku signaali pätkii ja auto ei toimi,
tai joku signaali uupuu ;)
mitä ne sellaset pätkimiset on ;D mukavaahan se on kun käyttöautosta löytyy mm. moottorijarru
-
mitä ne sellaset pätkimiset on ;D mukavaahan se on kun käyttöautosta löytyy mm. moottorijarru
Kaasariautoissakin on moottorijarrutus ??? ;D
-
Sekä kaasutin, että ruisku toimii.. Koneen toimintaan vaikuttava muuttuja on 99% tapauksissa moottorin kasaaja. Tuo aikaisemman viestin alempi kuva on eräästä 360GL Volvosta, tässä oli 10v ajan meidän omistuksessa Weber 32DAT (http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GL/kone.jpg) ja alkujaan auto oli rakennettu turboksi maahantuojalla uutena.. Kerran laitettiin korjaussarja kaasuttimeen, eli tiivisteet yms.. muuten ei tarvinnut koskea. Kulutus sekalaisessa ajossa täysin sama kuin saman aikakauden ruiskuilla. 350 hevosvoimaa ottaa isot pojat DATilla hieman muokattuna, ei huono tulos 2-kurkkuiselle pystykaasarille.
Omassa GLT Turbossa alkujaan analoginen LE-Jet ahtoalueen lisäruiskulla (http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/mapfueler/1.jpg) ja toimi helvetin 0,5-0,7bar luokassa nykysäädöillä, eroa ei huomaa esim. LH-Jettiin. Tälläkin ajettiin 7 vuotta omassa käytössä ja tuota aiemmin ties kuin monta muiden toimesta..
Seuraava kehitysvaihe Mega (http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/megasquirt/IMG_1230.JPG), ahtojen nosto jne... yllättäen tehot kasvaa ja homma toimii kun käytää järkeä ja aikaa asian loppuun saattamiseen ja säätöihin.
Eli ei sillä polttoaineen syöttötavalla ole loppupeleissä mitään merkitystä harrastetouhuissa, jos sen asian tekee kunnolla ja ajattelee ennen kuin tekee. ;) Itsellä ei juuri ole mitään antipatioita yhtäkään polttoaineen syöttötapaa kohtaan, koska kaikista on toimivia kokemuksia...
Nykyään vaan tuntuu olevan monella "kaikkimullehetimitähäh miks tää ei toimi **ttu"-touhua tämä virityspuoli ja ei jakseta perehtyä siihen mitä ollaan oikeasti tekemässä.. ;)
-
no joo, alkuvaikeuksia. Tietoahan saa netistä ja keskustelemalla ilmaiseksi samallatavalla molempiin. Pikkasen perehtymällä ja hommat opettelemalla sähköruutta vie.
Voi vaikka ajella hyvillä mielin halvalla viinalla 8)
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä estää ajamasta kaasutinkoneella halvalla viinalla?
-
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä estää ajamasta kaasutinkoneella halvalla viinalla?
Murenevat tiivisteet? :)
Ja sit se että seokset on ihan sikarikkaalla kokoajan jos päättääkin tunkea bensaa tankkiin, ruiskukoneissa kun on lähes aina lambdasäätö.
Mut tosiaan täällä kaasareita vastaan on pahsti sentakia kun olen vuosikaudet saanut tapella huonosti käynnistyvien ja röpöttävien kaasaripelien kanssa. Ruiskupelit joko käynnistyy tai sit ei (ja sillon vika on rikkonainen sähköosa eikä imuvuoto).
Kylmästartti oli perimmäinen syy oman veneenkoneenkin ruiskuasennukseen, perhana kun ei se automaattiryyppy toiminut niin kun piti, ja sai aina sen kaasun kanssa kikkailla ekat 2-3minuuttia jonka jälkeen EHKÄ pääsi liikkeelle koneen sammumatta. Ruiskuksi kun muutin, väännän avainta kerran 1-2s ajan, ja sit lähden liikkeelle vaikka heti. Kaasaripeli sammui AINA. Sama homma oli 340 volvon kanssa, ja lukuisten asiakkaiden kaasaripelien kanssa.
Sen voin vaan todeta, että kaasarin ainoa hyvä puoli on ns. asennuksen helppous, sit säädettävyydessä, hinnassa. kokonaistaloudellisuudessa ja toiminnassa ruisku vie todella kovasti tänään.
Mut nyt alkaa kyl topic karkaamaan käsistä, taidetaan tarvita kohta kaasari vs. ruisku topic. ;)
-
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä estää ajamasta kaasutinkoneella halvalla viinalla?
lähinnä talvella taitaa meno olla varsin nihkeätä ????
Ja sitten tuo mahdollinen aineen loppuminen tilanteessa jossa saatavilla on vain bensaa. Toki suuttimet hanskalokerossa pelastaa....
-
Käytetään K-jet kortti tässä vaiheessa.
+helppo asentaa ja säätää
+riittää sinne 250hv
-mekaaninen ruisku, jos jotain särkyy niin voi tulla seinä vastaan
-
Sopiiko muillekin, että heitetään vääntö polttoaineen kaatamisesta koneeseen tai vaihtoehtoisesti oikeasta moottorinohjauksesta vaikkapa tähän topiciin (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17625.msg322031#msg322031) niin saavat ahtaa sianpäätä ihan aiheeseen liittyvllä ohjeilla? ;)
-
morjens. nyt tarvis tietoa strömpästä paineistettuna ? ahtoputki irti pelaa hyvin pystyy ajamaan mutta kun ahtoputki kiinni ,lähtee kyllä hyvin käyntiin mutta kun antaa kaasua niin sammuu. olen tukkinut imun reijät ja lämmönsäätimen reijät,neulaventiilin isontanut 2.5mm.neulan hionut teräväksi ohjeen mukaan mutta ei rokkaa vielä. on sähköinen k jetin b pumppu ja malpassin turbopaineensäädin.paluulinja on 8mm letku väliaikaisesti.b paineen säädin tyhjäkäynnillä n0.25.varmaan joku tietäjä voisi tuosta kaasarista ja viasta enemmän tietää.sais jotenkin rokkaamaan edes :) kiitos jo etukäteen :)
-
Seosmittari paikalle niin selvii
-
kyllä jonkulainen vilkkuvalomallinen on. laihaa tuntuu olevan kun ei käy kunnolla edes kartalla.alimmaiset vilahtaa kun vähän kaasuttaa .ahtoputki paikoillaan kun laittaa kaasun vaikka puoliväliin,niin melkein heti niinkuin pensa lopuu kerralla ja sammuu.meneeköhän paine jotenkin väärin ? paineen säätimen ohjausletkun olen ottanut painekotelosta onko se oikea paikka?
-
Sen seosmittarin pitää olla ahdetussa moottorissa laajakaistamallinen, kapeakaistalla ei tee siinä yhtään mitään....