Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Volvo Setämies - 31.03.2012, 21:08:08
-
Onko kukaan vaihtanut jäähdytettyjä ja muutenkin isompia jarrulevyjä 1030 perään? Vakio levyhän on kokoa 281*9.5mm?
Onko antaa vinkkejä ja esimerkkejä, mitä levyjä on käytetty jarrupäivityksissä.
Isoja laikkoja varmasti löytyy, mutta käsijarrusysteemit pitää saada säilytettyä.
-
Voisin kuvitella että S60/V70R levyjä on asenneltu, sama pulttijako ja keskireikä ja on jäähdytetyt. Käsijarru niissä tosin 180mm 140mm sijaan. Muistaisin näiden levyjen olevan 330mm nurkilla.
http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ApplicationIDMaster=26430
En tiedä onko tuo nyt oikea, 330mm levy kuullostaa järeältä "pieneen" autoon
240 volvoon riittää 100% varmasti 280-300mm nurkilla oleva levy taakse, jos 2100kg painavaan (omamassa) audiin jossa 450hv kone tehtaalta riittää 340mm levyt taakse ja 385mm eteen.
-
Voisin kuvitella että S60/V70R levyjä on asenneltu, sama pulttijako ja keskireikä ja on jäähdytetyt. Käsijarru niissä tosin 180mm 140mm sijaan. Muistaisin näiden levyjen olevan 330mm nurkilla.
http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ApplicationIDMaster=26430
En tiedä onko tuo nyt oikea, 330mm levy kuullostaa järeältä "pieneen" autoon
240 volvoon riittää 100% varmasti 280-300mm nurkilla oleva levy taakse, jos 2100kg painavaan (omamassa) audiin jossa 450hv kone tehtaalta riittää 340mm levyt taakse ja 385mm eteen.
Varmasti noiden levyjen halkaisija riittäisi, ovat jopa liiankin järeät, ainakin paksuudeltaan. Joku 300 mm halkaisija ja 20mm paksuudeltaan oleva levy voisi olla passeli. Kiinnostaisi saada esimerkkejä ja vinkkejä, miten käsijarrusysteemit saadaan toimimaan jos levyn "sisähalkaisija" muuttuu. Alkuperäinen mitta 1030 perässä on muistaakseni 160mm.
Minun tapauksessa pulttijako muuttuu alkuperäisestä, joten levyt eivät tarvitsisi olla Volvosta. Eikä perä tule 240 Volvoon ;)
-
Ratakäytössä asentelevat mm.e30 bemmeihin 240n VAKIOtakajarruja jarrupäivityksenä, joten tuskin loppuvat missään käytössä. ;D Hommaa kunnon palat niin noilla menee pitkään.
-
Jos kerran järeät jarrut pitää saada niin sitten vakio takajarrulevystä vaan sorvilla käyttöjarrun pinta pois niin että jää pelkkä käsijarrun rumpu jäljelle ja tilalle pulteilla kiinnittäen tälläinen:
(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9qYBD7dq6lCGSZfrf_rDS8MriV9f43Lxx_yf8stxiynjLu25O)
ja jotkut kunnon satulat ja palat kaveriksi
-
Hyviä ehdotuksia, ja kuten todettu, munkin mielestä vakiojarrut ovat aivan tarpeeksi järeät alle 1500kg omamassalla olevaan autoon, ratakäytössäkin. Kunnon etulaikat vaan ja paineensäädin.
Ei S90 volvossakaan ole kun 283mm/11mm+180mm käsijarru laikat takana, vaikka on 2680kg alustalla (=executive/royal/limousine/ambulance). Normipeleissä 2450kg alustalla on sit 277/11 +160mm kässäri ja vanhemmissa multilinkeissä (1988-1994) 265mm levy 140mm kässärillä käsittääkseni.
Eli ihan tarpeeksi järeät nuo vakiotkin on.
Kerroppa mihin autoon olet asentamassa, minkä painoione ja pulttijako ja käyttökohde.
Muuten täältä rupeaa satelemaan kaikkea ehdotusta vakiojarruista 450mm komposiittilevyihin. :)
Xuppo:on ehdotus voisi olla aika fiksu, pääsisi käsijarruongelmasta ainakin, ja saa valita just senkokoset kun haluaa, vaikkapa ne 450mm komposiitit. :)
-
Hyviä ehdotuksia, ja kuten todettu, munkin mielestä vakiojarrut ovat aivan tarpeeksi järeät alle 1500kg omamassalla olevaan autoon, ratakäytössäkin. Kunnon etulaikat vaan ja paineensäädin.
Ei S90 volvossakaan ole kun 283mm/11mm+180mm käsijarru laikat takana, vaikka on 2680kg alustalla (=executive/royal/limousine/ambulance). Normipeleissä 2450kg alustalla on sit 277/11 +160mm kässäri ja vanhemmissa multilinkeissä (1988-1994) 265mm levy 140mm kässärillä käsittääkseni.
Eli ihan tarpeeksi järeät nuo vakiotkin on.
Kerroppa mihin autoon olet asentamassa, minkä painoione ja pulttijako ja käyttökohde.
Muuten täältä rupeaa satelemaan kaikkea ehdotusta vakiojarruista 450mm komposiittilevyihin. :)
Xuppo:on ehdotus voisi olla aika fiksu, pääsisi käsijarruongelmasta ainakin, ja saa valita just senkokoset kun haluaa, vaikkapa ne 450mm komposiitit. :)
Normi alustaisessa s90 on meillä noi 283/11 kokoiset jarrut, joten ei tunnu tuohonkaan olevan mitään varmaa että mitä on missäkin :)
-
Normi alustaisessa s90 on meillä noi 283/11 kokoiset jarrut, joten ei tunnu tuohonkaan olevan mitään varmaa että mitä on missäkin :)
Oletkos varma, ettei ole 277mm?
Paketissa nimittäin luki: "Volvo 960 Limousine Ambulance" kun ostin käsijarrukengät ja levyt, ja olivat joka sinisellä tiskillä (myös ruotsissa) ihan ihmeissään kun normi 277mm levyt 160mm kässärillä eivät sopineet. Mutta OT:ks menee...
-
Tarkoituksenani ei aloittaa väittelyä siitä että onko vakio jarrut riittävän tehokkaat vaativampaankin käyttöön. Varmasti ovat.
Ongelmani on hyvin yksinkertainen.
Minulla on varattuna Brembon kaksimäntäiset satulat ja tarkoituksenani olisi laittaa ne tuohon perään sopivien laikkojen seuraksi. Satulat on tarkoitettu 300mm* 20mm levyille. Paras olisi tietysti sellainen ratkaisu jossa kässärisysteemi toimisi kuten alkuperäisessä. Levyjen pulttijaon pystyy muuttamaan kohtuu helposti joten ne voisi olla muunkin merkkisestä autosta.
Jos kohtuu näppärää systeemiä ei tunnu löytyvän niin pulttaan orkkikset paikoilleen.
-
ruottissa ovat sorvanneet s60R levyn sisään "holkin" jolla pienentäneet rummun sopivaksi 240 kässärille. tarkka sovitus+ pikku hitsillä kiinni
-
ruottissa ovat sorvanneet s60R levyn sisään "holkin" jolla pienentäneet rummun sopivaksi 240 kässärille. tarkka sovitus+ pikku hitsillä kiinni
Kiitos! Tämmöisiä vinkkejä juuri tarkoitin.
-
Oletkos varma, ettei ole 277mm?
Paketissa nimittäin luki: "Volvo 960 Limousine Ambulance" kun ostin käsijarrukengät ja levyt, ja olivat joka sinisellä tiskillä (myös ruotsissa) ihan ihmeissään kun normi 277mm levyt 160mm kässärillä eivät sopineet. Mutta OT:ks menee...
Varma olen kun eka ostin 277mm ja ne oli pienet ja ostin sit noi isommat :)
-
tarkka sovitus+ pikku hitsillä kiinni
Krymppäämällä kiinni. Jarrulevyn hitsaaminen ei ole täysin mahdotonta, ainoastaan mahdotonta
-
yritin ettiä turboperformancelta sitä juttua tuon konversion teosta, oli se hitsi laitettu varmistukseksi siihen holkkiin.
-
Onko kukaan vaihtanut jäähdytettyjä ja muutenkin isompia jarrulevyjä 1030 perään? Vakio levyhän on kokoa 281*9.5mm?
Onko antaa vinkkejä ja esimerkkejä, mitä levyjä on käytetty jarrupäivityksissä.
Isoja laikkoja varmasti löytyy, mutta käsijarrusysteemit pitää saada säilytettyä.
Vapari s60:ssä on samankokonen levy ja jäähdytetty ja niitä saa vie monipulttijakosena ebaystä, mut tosiaan sit se käkkäri...
-
Yritin omatoimisestikin etsiä ratkaisua ja selailin Brembom sivuja.
Bimmerin levykin voisi sopia:
http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail_Image.aspx?Code=b1758025-c20e-4764-a1ad-536f7ae2dd73 (http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail_Image.aspx?Code=b1758025-c20e-4764-a1ad-536f7ae2dd73)
Offset poikkeaa vähäsen ja keskireikä ja pulttijako on väärä mutta kässärin rumpu taitas olla passeli.