Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: seiskanelonen - 18.01.2011, 17:16:42
-
Oireilee seuraavasti: Ajossa yhtäkkiä menettää tehonsa ja lambda valo syttyy. Ei ota kierroksia muuta kuin kaasua hyvin varovasti annostelemalla. Mikäli yrität painaa kaasua kunnolla niin tukehtuu mutta kaasun helläämisen jälkeen ei kumminkaaan sammu. Käy tyhjäkäyntiä vian tultua hieman humppaamalla 1000-1400 rpm. Vikakoodi 1-2-1 eli vikaa imm, joka kerta sama koodi ei muita koodeja. Sammutan auton ja n. kymmenen min.kuluttua käy taas kuin ei mitään. Välissä nollasin vikakoodin ja häiriövalo sammui. Lähtee ertitäin hyvin käyntiin oli vikakoodi päällä tai ei,mutta vian ollessa ei ota kierroksia kuin houkuttelemalla ja sitten kun lähtee kiertämään niin n. 2500 rpm:n jälkeen alkaa korisemaan. Jos irroitan IMM liittimen vian ollessa päällä niin ei juuri vaikutusta käyntiin mutta jos ei vikaa niin irroitus aiheuttaa selvän muutoksen käyntiin. Oireillut nyt muutaman viikon jo lähes päivittäin. Oli vika koodia tai ei niin IMM liittimen "vääntely" vaikuttaa selvästi käyntiin, kontaktivika?. IMM liitin on varmasti puhdas ja samoin itse IMM on puhdistettu ja silmämääräisesti ei edes ollut likainen. Langat näyttävät ehjiltä vaikka ovatkin aivan h:lvetin ohuet. Voiko noita naarasliittimiä mitata esim yleismittarilla virran ollessa päällä ja mitä arvoja pitäisi tulla?Autolla ajettu ilman tähänastisia ongelmia 240 000km.
-
Kolmospinnistä pitäis saada 2,3v kun auto on käynnissä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887
Ton viestin linkeistä löytyy laajemmin ;)
-
itselläni muuten sama ongelma, mutta ei sytytä vikavaloa, esiintyy ajoittain, tosin lähes kokoajan nykii hivenen. toisella mittarilla kokeiltu ja todettu vian olevan todellkin imm:ssä
-
No niin pari päivää on taas menty ilman ongelmia. Ainoa mitä tein oli että vääntelin noita IMM:n pinnejä hieman "ässille". Yleisesti : miten IMM yleensä hajoaa, kerralla ja käynti ontuvaa ja meno kaasulla rumppaamista. Vai toimii ,ei toimi ,just niin kuin minulla. Mitä siellä ruuvilla avattavassa laatikossa liittimen jälkeen on sisällä. Nämä kyssärit siksi että IMM on vaan pirun kallis osa uusia pelkän olettamuksen ja vikakoodin mukaan. ps lue yo vikareferaatti.
-
No niin pari päivää on taas menty ilman ongelmia. Ainoa mitä tein oli että vääntelin noita IMM:n pinnejä hieman "ässille". Yleisesti : miten IMM yleensä hajoaa, kerralla ja käynti ontuvaa ja meno kaasulla rumppaamista. Vai toimii ,ei toimi ,just niin kuin minulla. Mitä siellä ruuvilla avattavassa laatikossa liittimen jälkeen on sisällä. Nämä kyssärit siksi että IMM on vaan pirun kallis osa uusia pelkän olettamuksen ja vikakoodin mukaan. ps lue yo vikareferaatti.
ei vaikuttanut minulla pinnien vääntely. kokeilin toimivalla mittarilla ajella päivän ja ei mitään nykimisen elettäkään. vaihdoin oman mittarin paikallee, ajoin 10min ja alkaa nykiminen, näin ollen voisin olettaa vian olevan mittarissa... ainakin minun tapauksessa ???
-
Kiitoksia ensinnäkin MaZi:lle joka antoi vertailutietoa viasta. Mulla vika on pysynyt samana,mutta viimesin viritys on että varmistin tuon liitimen kontaktit ja kiinityksen ns.kunnolla ja nyt on taas pari päivää mennyt ongelmitta. Mikäli vielä oireilee niin uus IMM, ei muuta mahdollisuutta. Vika koodi on aina sama. Edellinen autoni 740 230BF kyllä sisältää saman nro:n IMM:n ja on suvussa niin voisihan sitäkin kokeilla. Sitten on lienee 100% varmuus.
-
IMM liittimissä on sellasta "vaseliinia", joka suojaa liittimiä hapettumiselta ym. Tarkista, että liittimet ovat edelleen ok ja vastaavasti liittimen pää on ok.
Voit tosiaan koittaa toisen auton IMM. Sama IMM löytyy sekä vaparista, että ahdetusta.
-
Kiitoksia JuHau. Teen vielä tämän kokeilun ennen uuden IMM:n hankintaa
-
No niin tänään vaihdoin uuden ns.tehdaskorjatun Bosch IMM:n ja ainakin ensi päivä meni ongelmitta. Vanha oireili jo useita kertoja päivässä. Motonetin hinta 249:- ja vuoden takuu. Täytyy vaan toivoo ettei rahat menny hukkaan. Tarvikkeena sama pönttö olisi ollut 164:-, mutta luetettavuus oli pääkriteeri ja siksi kierrätetty Bosch. Nuo motonetin Bosch mittarit ovat siis uudelleen korjattuja, ei tehdas uusia. Tämä vaan kaikille tiedoksi.
-
Nuo motonetin Bosch mittarit ovat siis uudelleen korjattuja, ei tehdas uusia. Tämä vaan kaikille tiedoksi.
Jep. Tehdasuusia olisi saanut ainakin syksyllä/talvella -09 AD:ltä, mutta hintaa oli yli tuplat verrattuna korjattuun.
Hyvä jos pelaa.
-
Vaihdettuani uuden IMM:n putosi kulutus n1,5 ltr/100km.Tienaa siis hintansa ajan saatossa takaisin. Ilmeisesti menee aika rikkaalle kun IMM alkaa hyytymään.
-
Ilmeisesti menee aika rikkaalle kun IMM alkaa hyytymään.
Täsmäisi omaan jossa on vahva epäilys risasta mittarista, kulutti viimeksi maantiellä noin kympin satasella kun normaalisti menee alle kahdeksalla.
-
Täsmäisi omaan jossa on vahva epäilys risasta mittarista, kulutti viimeksi maantiellä noin kympin satasella kun normaalisti menee alle kahdeksalla.
Sehän menee lopulta oletusarvoilla mutta silloin taitaa palaa jo lambdavalokin kokoajan tai sitten ei. :D
Kokemuksesta tuo kulutus putos varmaan pari litraa satasella kun sai ehjän immun.
-
Sehän menee lopulta oletusarvoilla mutta silloin taitaa palaa jo lambdavalokin kokoajan tai sitten ei. :D
Kokemuksesta tuo kulutus putos varmaan pari litraa satasella kun sai ehjän immun.
tämän voin vahvistaa!!! :)