Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Explorer - 01.04.2012, 18:50:02
-
Ongelmana siis 144 GL:ssä nykiminen, joka tuntuu ilmenevän tietyllä kierrosalueella. Moottorina B20E D-jetillä. Kierroslukumittaria autossa ei ole, eli niitä lukemia en osaa antaa, mutta nykiminen ilmeni muistaakseni nelosvaihteella ~85 km/h vauhdissa ja ylivaihteella sellaisessa reippaassa satasessa. Aivan kuin ei saisi bensaa hetkittäin. Sitten taas kun "ongelmavauhdin" ylitse kiihdytti niin ei mitään ongelmaa ollut.
Kysymys kuuluukin, missä vika? Bensapumppu vetelee viimeisiään? Ruiskussa jotain ongelmaa? Vai onko vika kuitenkin sytytyspuolella? Tulpat, pyörijä ja VJ:n kansi vaihdettu äskettäin. Kevät tulee ja auto pitäisi kaivaa talviteloilta pois ja pitäähän se hyvään ajokuntoon laittaa pikimmiten eli olisi kiva saada tämä ongelma hoidettua.
-
Onko nykiminen minkälaatuista? Luulisin bensapumpun pois pelistä putoaminen aiheuttaa yleensä selvän hyytymisen. Oma GL ei ainakaan hirveesti tasakaasusta tykkää, mutta voi olla myös mun jalassa vika. ;) Mikäli auto on vähällä ajolla niin voi aiheutua myös ihan käyttämättömyydestä pieniä käyntihäiriöitä. Mulla meni 5tkm ajella puolet nuoremmasta käyttöautosta nypytyksiä ja ravistuksia pois...
Tulpan johdot on yksi mikä tulee mieleen, voivat aiheuttaa todella voimakasta nykimistä jos huonot. Myös suodattimet kannattaa varmaan tarkistaa, ilmansuodatin ja molemmat bensasuodattimet (tankissa tyhjennyspropun yläpuolella on verkkosuodatin, joka voi tukkeutua mikäli tankissa pyörii paljon sakkaa).
-
vanha bensa voi aiheuttaa käyntihäiriöitä, vaihda bensat tai reilusti uutta lisää ja suodatin vaihtoon.
-
Ok, pitääpä nuo tulpan johdot ja suodattimet käydä läpi, jahka sen saan tallista haettua. Kärjet voisi vaihtaa myös kun ei ole mitään tietoa, milloin on viimeksi laitettu. Nykiminen on nopeaa ja äkkinäistä, ei kuitenkaan meinaa hyytyä sen enempiä. Bensat on kyllä suht tuoreet kun tuli tankki ajettua heti auton ostettua melko tyhjäksi ja pistettyä täyteen, mutta melko vähällä ajollahan tuo auto on ollut kun mittarissakin vasta 220 tkm. Kiitokset nopeista vastauksista, näillä mennään! Ilmoittelen sitten muutaman viikon päästä, kuinka kävi.
-
Pistäkää sinne jakajaan elektroninen sytytys. Kärjet ja kondensaattori jorpakkoon ja sellainen elektroninen palikka tilalle. On parasta mitä omaan Volvooni olen vähään aikaan hommannut. Kyllästyin niiden kärkien kanssa ropaamiseen. Enää ei tarvitse niitä katsoa. Itsellä on "Ignitor" merkkinen sytkä.
-
Komppaan! Yks parhaista ja helpoimmista parannuksista/virityksistä veteraaniin.
-
Juu, itse aikoinaan laitoin 164E:hen kärjettömän sytkyn, muuttu käynti ja voima ihan eri luokkaan.
-
Amazoniin onkin aikomus kärjetön sytkä laittaa, mutta tuosta 144:stä olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäinen museovehjes. Tai eipä siinä käytännössä tekemistä pitäisi juurikaan olla, penkit kuntoon ja museorekisteriin. Tosin alkuperäiseen virranjakajaan menevä Ignitor saattaisi mennä museotarkastuksesta läpi, vai onko tästä kokemuksia? Tarviikos tuo myös uuden puolan?
Ja perhanan takatalvi, taas siirtyi kesäautojen käyttöönotto parilla viikolla...
-
Ignitor toimii vakiopuolallakin kunhan resistanssi on yli 3 ohmia. Ainut mistä erottaa alkuperäisen jakajan ja ignitorilla varustetun on kondensaattorin puute jakajan kyljestä ja jakajalta lähtee sitten kaksi johtoa yhden sijaan.
-
D-jetin tapauksessa ei pidä myöskään unohtaa niitä ruiskun omia kärkiä jakajassa, niissä menee ihan hituvirta, eivät varmaan kipinöi eivätkä kulu, mutta osaavat varmasti hapettua.
-
Amazoniin onkin aikomus kärjetön sytkä laittaa, mutta tuosta 144:stä olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäinen museovehjes. Tai eipä siinä käytännössä tekemistä pitäisi juurikaan olla, penkit kuntoon ja museorekisteriin. Tosin alkuperäiseen virranjakajaan menevä Ignitor saattaisi mennä museotarkastuksesta läpi, vai onko tästä kokemuksia? Tarviikos tuo myös uuden puolan?
Ja perhanan takatalvi, taas siirtyi kesäautojen käyttöönotto parilla viikolla...
Kuulemma b20 ruiskukoneissa on ollut kärjetöntä sytkää? Oliskohan sitten b20f:ssä ollut.. Semmosen jos löytäisit jostain niin tuskin tulisi mitään sanomista..
-
Mulla on kaksi sellasta alkuperäistä sytkää. Ehjä ja projekti. Projektin voisin myydäkin.
-
Tarkasta myös, että ne keskipakosäätimen painot liikkuvat oikein, jos ne ovat hiukan jumissa, niin toimii tiettyyn kierroslukuun asti oikein, sitten tulee häiriöitä ja kun kierroksia on tarpeeksi, että säätö lähtee liikkeelle, niin taas toimii oikein. Öljyhoito yleensä riittää.
Ja se kaupunkilegenda B20:n alkuperäisestä kärjettömästä sytystä on totta, mullakin on sellainen.
-
toi kaasuläpän potikka paskanen /kulunnu niin aiheuttaa nykimistä tietyillä alueilla
-
Ääni myös kaasuläpän potikalle. Vaihdettiin kaverin pyhimykseen nykimisen takia kyseinen mötikkä ja pystyy taas ajaamaan maantie ajoa ilman nykimistä. En nyt varma ole mut eikös sitä pystynyt "säätämään" jotenkin?
-
Tohon kaasuläppäanturiin on oikeat säätöohjeetkin olemassa, ei vain nyt ole käsillä. Ideana oli että tyhjäkäyntikärkien pitää olla kiinni kun läppä on kiinni ja avautua kun rajoitinruuvin väliin laitetaan 0,5 mm (en ihan varma tästä koosta) rakotulkki. Täykaasukärkien pitää myös mennä kiinni kun kaasun laittaa pohjaan. Näitten välillä on muistaakseni 20 hammasta, joitten yli kosketin juoksee kun läppää avataan. Testin voi suorittaa laittamalla virran päälle ja kääntämällä läppää käsin, suuttimista pitäisi kuulua 20 naksausta kun läpän kääntää hitaasti auki asti, kiinni päin mennessä ei yhtään. Itselläni oli tuo anturi aikamoisen hapettumakerroksen alla, joten kannattanee putsata contact cleanerilla tms, muovikoteloisen anturin saa ainakin auki. Ilmeisesti on olemassa metallikoteloinen versiokin, en tiedä saako sitä rikkomatta auki.
-
Meidän Volvo 144 Grand Luxe 1973 nyki myös tietyllä kierrosluvulla 40 vuotta, kunnes viime vuonna ostin VP-Autopartsilta (google) elektronisen sytytysjärjestelmän ja sen jälkeen moottori käy yhtä tasaisesti kuin Rolls Roycen. ;-)
-
Meidän Volvo 144 Grand Luxe 1973 nyki myös tietyllä kierrosluvulla 40 vuotta, kunnes viime vuonna ostin VP-Autopartsilta (google) elektronisen sytytysjärjestelmän ja sen jälkeen moottori käy yhtä tasaisesti kuin Rolls Roycen. ;-)
Vastaavia kokemuksia täällä. Monenlaista säätöä tehtiin, mutta ongelma poistui vasta siinä vaiheessa, kun sanottiin kärjille "morjens" ja laitettiin elektroninen sytkä.