Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Shadow_Fi - 18.01.2011, 23:10:16
-
Moro kaikille,
Olen estimässä luotettavaa ja mukavaa peliä minun 740 korvikkeeksi. Olen nähnyt nuita S80 liikenteessä, ja tyköstyin niiden kokoon. Minkälainen auto on S80 99 tai 00? Vai onko S80 paras vaehtoehto jos ei ole rahaa kovin paljon? Minkälaiset automaatti laatikot niissä on? Ovatko kuinka kestäviä? Miten usein täytyy huoltaa? Kannattaako hakea automaattia ollenkaan? Jos ei, niin miksi?
Eli olen etsimässä jotain todella mukavaa, kirveen kestävää, ja edullista.
Mitä ite ymmärsin kavereitten puheesta, niin ei ne S80 kovin kauheasti bensaa vie, koska minun 740 ottaa ainakin 11 litraa satkulle, vaikka olisin moottoritiellä. Jos S80 syö motarilla sen 8 litraa, niin hieno homma. Automaattilaatikko on ikuinen? Väittelivät 200 000km huoltoväliä automaatti laatikolle. Kuullostaa paskan puheelta, mutta täytyypi tarkistaa.
Kertokaa mitä tiedätte S80 volvoista. Ja jos menen ostamaan, niin mitä vilkuilla? Heikot kohdat?
Ennen S80 olen miettinyt Saab 9000 CS Turboa, mutta alkoin epäilemmään että kannattaa jäädä volvon käyttäjäksi.
-
osta 940, 960 tai S90! ne kestää maailman tappiin! ja on takavetoja ;)
-
Unohda nuo äskeisen viestin museot vehkeet!
99-00 en osaa sanoa mutta tuskin ratkaisevaa eroa on 04 mallia. Luotettavaa Volvon perustekniikkaa niissä on. Alustan osia voi joutua laittamaan silloin tällöin mutta edullisia ovat. Tilavaa, mukavaa ja hiljaista menoa on kyllä tarjolla. Ohjaus on tehostettu alkupään malleissa kevyehköksi. Maantieajossa T6 ottaa 7-9L nopeudesta riippuen. Eli kokonais kulutus tuskin nousee GLT:hen verrattuna.
Automaatti kestää T6:ssa muista malleista ei tietoa. Suositus muuten tuossa vaihteistoöljyn vaihdosta T6:ssa jos vetää vaunua tai on taxissa niin öljyn vaihto 75 000km välein ja sekä suodatin (suodatin n16€ sinisellä!).
-
Muita mielipiteitä? Miten sähkövehkeet niissä pelaa? Negatiivisiä tosiasioita tiskiin vaan.
-
99 mallisesta n 235tkm ajetusta on kokemusta.
Mukava ajaa, ja tuntuu olevan aika hyvin balanssissa, jopa talvella. Tilaa on runsaasti. Ohjaus kuten Make sanoi hiukan kevyt.
Motarilla 100km/h vapari vie suunnilleen 8 ajotietokoneen mukaan, todellista ei mitattu. Ympärivuotisessa pätkä-ajossa (5km työmatkat) tietokone ilmoittaa n. 10l sadalla. Maantieajossa 7-8l.
Vikoja:
Pientä kukkaa on ilmestynyt etukaariin. (tän olis varmaan voinut välttään paremmalla suojauksella...)
Startti ja akku menivät viime talven pakkasissa, samoin pakoputken kannake keskeltä. Akun huono jännite aiheutti ensin harmaita hiuksia, kun rupes heittämään kaikenlaisia vikakoodeja ruutuun.
Alustan osia edestä (koiranluut, puslat).
Etenkin takajarrut haluavat ruostua muutamassa vuodessa ns. kevyessä ajossa (äidin auto).
Etuvilkkujen laseihin tulee halkeamia ja ajovalojen umpioihin kertyy kosteutta. Jotkut ovat poranneet tuuletusreikiä estämään tämän?
Kääntymisen rajoittimet olivat kuluneet vaihtokuntoon viime kesänä. Helpot vaihtaa ja halvat.
-
Miten sähkövehkeet niissä pelaa?
Mitäs sähövehkeitä meinaat? Lasit ainakin pelaa.
S80 en tiedä, mutta ainakin V70:issä on ollut mittaristovikoja. Nämähän ovat melkein samanlaisia autoja.
Vika johtuu kylmistä juotoksista mittaristossa. Korjaus siinä 200e kieppeillä.
-
Mitäs sähövehkeitä meinaat? Lasit ainakin pelaa.
S80 en tiedä, mutta ainakin V70:issä on ollut mittaristovikoja. Nämähän ovat melkein samanlaisia autoja.
Vika johtuu kylmistä juotoksista mittaristossa. Korjaus siinä 200e kieppeillä.
No kaikenlaisia vakavia.
Kertoin kaverille että olen etsimässä S80 Volvoa, ja se oli nauranut minulle pitkään, sitten sanoi että se on vikainen auto. Kuulemma naapuri möi sen pois kun meni kalliiksi korjailla. Ensin sillä meni ajotietokone, sitten jotain laatikko häikkää, ja kaikki remontit maksoi hunajaa. Kuulemma möi äkkiä ja osti Audi A4 tilalle, ja on ylpeä siitä.
No kun olen skeptinen ihminen, kaikkia en usko, joten ajattelin käyttäjiltä kysyä. Onko kestävä ja luotettava auto? 740 Volvon jälkeen kaikki autot vaikuttavat muovipaskoilta. Joten etsin jotain laatuautoa.
Ja mittaristoa osaan itse korjata, jos se on helppo purkaa, nimittäin minun 740 oli myös mittaristo ongelmia. Kaikki korjasin itse. Sähkömiehiä olen..
-
No kaikenlaisia vakavia.
Kertoin kaverille että olen etsimässä S80 Volvoa, ja se oli nauranut minulle pitkään, sitten sanoi että se on vikainen auto. Kuulemma naapuri möi sen pois kun meni kalliiksi korjailla. Ensin sillä meni ajotietokone, sitten jotain laatikko häikkää, ja kaikki remontit maksoi hunajaa. Kuulemma möi äkkiä ja osti Audi A4 tilalle, ja on ylpeä siitä.
No kun olen skeptinen ihminen, kaikkia en usko, joten ajattelin käyttäjiltä kysyä. Onko kestävä ja luotettava auto? 740 Volvon jälkeen kaikki autot vaikuttavat muovipaskoilta. Joten etsin jotain laatuautoa.
Ja mittaristoa osaan itse korjata, jos se on helppo purkaa, nimittäin minun 740 oli myös mittaristo ongelmia. Kaikki korjasin itse. Sähkömiehiä olen..
Noita juttuja löytyy merkistä kuin merkistä. Yleensä on se tutun kummin kaiman naapuri kun sillä oli se susi yksilö. En sillä ettei mitään vikaa voisi olla. Omalla toiminnalla ja yllä pidolla vaikutat asiaan melkoisesti. Liittynee tuo "ajotietokone" tuohon" mittaristoon jossa voi olla noita aiemmin mainittuja kylmä juotoksia.
-
Minun kokemus Volvo T6 vm.1999, T6:nen tulee kalliimmaksi kuin pienemmälläkoneella olevat, 2 katalysaattoria jossa 4 lambdaa, 2 turboo ym, kalliit varaosat, en suosittele jos ei ole muutamaa tonnia varalla laittaa korjauksiin tarvittaessa, itsellä on vaihettu nämä osat, kaikki iskarit, kaikki jarrulevyt+palat+eteen letkut,lambda, pakoputkisto, hammastanko, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, öljynvaihto ja bensansuodatin+kaikki työt, nämä on vaihettu vuoden sisään, kuluvia osia mutta kumminkin näihin on mennyt noin 4000e, mutta muuten hyvä auto. :3/4 jättää sen:
-
Minun kokemus Volvo T6 vm.1999, T6:nen tulee kalliimmaksi kuin pienemmälläkoneella olevat, 2 katalysaattoria jossa 4 lambdaa, 2 turboo ym, kalliit varaosat, en suosittele jos ei ole muutamaa tonnia varalla laittaa korjauksiin tarvittaessa, itsellä on vaihettu nämä osat, kaikki iskarit, kaikki jarrulevyt+palat+eteen letkut,lambda, pakoputkisto, hammastanko, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, öljynvaihto ja bensansuodatin+kaikki työt, nämä on vaihettu vuoden sisään, kuluvia osia mutta kumminkin näihin on mennyt noin 4000e, mutta muuten hyvä auto. :3/4 jättää sen:
Ja tämä tarkoittaa sitä että kun ostat T6:sen teet nämä rempat varmasti vuoden sisään? Mitä on nuo "ym kalliit varaosat"?
-
Näin vanhana Volvomiehenä voin tän tänne ihan hyvin kirjoittaa. mulla taas oli 940 farkku ennen ja haaveilin V70:stä ja kun vihdoin viimein sain sen niin pettymys oli tosiasia. todellakin oli muovipaska fiilis koko autosta. Monta autoa ehdin kokeilla tässä vuosien varrella 940:n jälkeen ennenkuin nyt on löytynyt sopiva. välissä oli Mazda 6, Chrysler Grandvoyager, ja tämä volvo V70tdi. ainut varteen otettava oli Mazda 6 näistä kolmesta, mutta oli liian pieni. Sori OT mutta ymmärrän Yskän ! Heti kun Volvolta tulee oikea Volvo vaihdan Mersun varmasti :)
Jos pelkästään sisätiloista puhutaan niin kyllä 850, C/S/V70 ja S60 on huomattavasti laadukkaamman oloisia sisältä kuin nämä "kansanmalli" 740, 940.
-
Jos pelkästään sisätiloista puhutaan niin kyllä 850, C/S/V70 ja S60 on huomattavasti laadukkaamman oloisia sisältä kuin nämä "kansanmalli" 740, 940.
850 jälkeen v70:n laatu oli pettymys. Tuntui että kaikki on halpaa muovia joka ei kestä. Pinnat menee nopeasti tuhruisen näköiseksi ja kuluvat. Materiaalit vaikuttivat halvoilta ja heppoisilta. Kori ja kone moitteettomat, mutta sisusta...
Kaduin vaihtoa.
-
850 jälkeen v70:n laatu oli pettymys. Tuntui että kaikki on halpaa muovia joka ei kestä. Pinnat menee nopeasti tuhruisen näköiseksi ja kuluvat. Materiaalit vaikuttivat halvoilta ja heppoisilta. Kori ja kone moitteettomat, mutta sisusta...
Kaduin vaihtoa.
Mielestäni nämä ongelmat ovat korjaantuneet mkII:sta eteen päin. Vertaan tässä entistä mkI:stä. Nykyisessä ei natinoita, nahkakuppipenkit ja muutenkin laadukas ilme on mieleen eikä paikat näytä mitenkään halvalta. Bensakoneella ei kuulu moottorin ääntä. Pieni kumu takapenkillä putkistosta. Eteen lähinnä rengas äänet
-
Mielestäni nämä ongelmat ovat korjaantuneet mkII:sta eteen päin. Vertaan tässä entistä mkI:stä. Nykyisessä ei natinoita, nahkakuppipenkit ja muutenkin laadukas ilme on mieleen eikä paikat näytä mitenkään halvalta. Bensakoneella ei kuulu moottorin ääntä. Pieni kumu takapenkillä putkistosta. Eteen lähinnä rengas äänet
Farkuista ei kokemusta mutta kyllä S60:ssä natinat loistaa poissa oloaan. Jos vaihteisto arpoo tai on epämääräisen tuntuinen voi katsoa peiliin. ;)
-
Make, EN ole tarkoittanut että KAIKKIIN T6:in pitää ostaa nuo osat vuoden sisään, eikös tuon nyt kaikki ymmärrä ;), kalliit osat ainakin minusta on (sähköinenohjaus) eli Hammastanko noin 1000e+4-8h työ (koko paska vaihettava jos tiiviste vuotaa), 1 lambda noin 300e+työ, kaasuläppäkotelo suomessa noin 800e+työ, sehän on sitten tuloista kiinni onko nuo kalliita vai ei, minusta on, itse sain autoni todella halvalla niin ei ota hirveesti pattiin vaikka olen siihen 4000e laittanu. :3/4 jättää sen: *karkuun->
-
Make, EN ole tarkoittanut että KAIKKIIN T6:in pitää ostaa nuo osat vuoden sisään, eikös tuon nyt kaikki ymmärrä ;), kalliit osat ainakin minusta on (sähköinenohjaus) eli Hammastanko noin 1000e+4-8h työ (koko paska vaihettava jos tiiviste vuotaa), 1 lambda noin 300e+työ, kaasuläppäkotelo suomessa noin 800e+työ, sehän on sitten tuloista kiinni onko nuo kalliita vai ei, minusta on, itse sain autoni todella halvalla niin ei ota hirveesti pattiin vaikka olen siihen 4000e laittanu. :3/4 jättää sen: *karkuun->
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat mutta helposti tuosta voi noin ajatella.
Noissa osissa voi säästää melkoisesti hommaamalle ne muualta kuin siniseltä. Lambda 150€, kotelo 200€ jne.
-
Kyllä, itsekkin ostin Lambdan 202e ja Kaasuläppäkotelon 178e + posti 30e Englannista, mutta kaikilla ei ole tietoa tai osaamista tilata englannista, eikä kaikki lue näitä Hyviä VRCF:n sivuja ;), työhön menee paljon rahaa kun ei ole paikkaa missä itse tekis remonttia eikä aina osaamistakaan, osista olen saanut alennusta tutun kautta muuten ois menny vielä enemmän rahaa osiin. :3/4 jättää sen:
-
tää pitää paikkansa VAIN jos ei ole ennen ajanut automaatilla, eikä tiedä tosiaankaan miten oikea automaatti aski (myösVolvossa ) pitää toimia. ???
Jäi vähän vaillinaiseksi tuo lause, kun tarkoitin että kun manuaali käytössä. Joo tiedän kyllä miten ne pitää toimia ja ainoat jotka niitä osaa tehdä on jenkit.
(T6.ssä jenkkiloota) ;)
-
Tästä täysin samaa mieltä ! T6:ssa jenkkiloota ! - tää oli ihan uutta kyllä nyt, kappas perhanaa ! Olen luullut että Volvo käyttää kaikissa Aisin japsilaatikkoa...
Tuossa on tosiaan GM:n loota. Taitaa olla niitä ainoita poikkeuksia.
-
Moro kaikille,
Olen estimässä luotettavaa ja mukavaa peliä minun 740 korvikkeeksi. Olen nähnyt nuita S80 liikenteessä, ja tyköstyin niiden kokoon. Minkälainen auto on S80 99 tai 00? Vai onko S80 paras vaehtoehto jos ei ole rahaa kovin paljon? Minkälaiset automaatti laatikot niissä on? Ovatko kuinka kestäviä? Miten usein täytyy huoltaa? Kannattaako hakea automaattia ollenkaan? Jos ei, niin miksi?
Eli olen etsimässä jotain todella mukavaa, kirveen kestävää, ja edullista.
Mitä ite ymmärsin kavereitten puheesta, niin ei ne S80 kovin kauheasti bensaa vie, koska minun 740 ottaa ainakin 11 litraa satkulle, vaikka olisin moottoritiellä. Jos S80 syö motarilla sen 8 litraa, niin hieno homma. Automaattilaatikko on ikuinen? Väittelivät 200 000km huoltoväliä automaatti laatikolle. Kuullostaa paskan puheelta, mutta täytyypi tarkistaa.
Kertokaa mitä tiedätte S80 volvoista. Ja jos menen ostamaan, niin mitä vilkuilla? Heikot kohdat?
Ennen S80 olen miettinyt Saab 9000 CS Turboa, mutta alkoin epäilemmään että kannattaa jäädä volvon käyttäjäksi.
Itsekin suunnittelen tuon V70R mk 1 tuohon 2000 vuosimalliseen T6:een vaihtaa. Ja kun tässä tämä topikki on sopivasti niin miten noissa se kaasuläppä pelaa?. Olen kuullut ja lukenutkin että ainakin 1999-2001 mallin V70 se on vastustanut.
-
Ukolla 01vm T6 ja ajettu 140 tkm, 120tkm aikana laitettu alapallot (vasen väljä, molemmat samalla) Takaiskarit. Ilmamassamittari. Yksi taka ovimoduuli (varmaan turhaan vaihdettu). Askin öljyt vaihdettu kerran ja muut perus huollot.
Se että jollakin on ollut "paljon" vikaa omassa autossaan ei tee kaikista huonoja. Menkää vaan lukemaan mersu ja bmw forumeille, siellä niitä ihmevikoja löytää vähintään yhtäpaljon kuin muistakin merkeistä.
Automaatteja hajoaa volvoista, mersuista, bemareista, audeista jne.
Joku ostaa 10-15v vanhan auton ja HETI kun siihen tulee joku vika se haukutaan huonoksi. Ei näin. :nohnoh
Oma -98 C70 T5 285 tkm palvellut hyvin jo monta vuotta: yksi pyöränlaakeri, ilmamassamittari, lämppärin kenno+huollot. Eli about 700e mennyt varaosiin (korjaan itse) 3v aikana.
-
meneehän ne kun säretään / ei osata ajaa automaattia. mersujen automaatista vain sen verran että automaattilaatikko mersuissa on kestävämpi kuin manuaali ja kun huoltaa hyvin voi autolta odottaa näin hyvää palvelua http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtml
Mulla on ollut Volvon Automaatteja 4 kpl ja yhdessäkään ei sen suurempaa huomauttamista ole ollut ,paitsi tää V70 2,5tdi jossa oli jotain häikkää, mutta se ei ollut auton syy vaan auton huoltohistorian. Volvoon vaihdoin (240 ja 940 ) automaattilaatikko öljyt aina syksyllä vaikka oli ihan tuoreen näköiset, ja ei mitää ongelmaa koskaan.
Mersuista en ole kyllä kuullut että manuaali särkyy, mutta automaattista useitakin juttuja.
-
Tarkoitin tolla automaatti jutulla sitä, että ei ole ainoastaan volvon ongelma noi automaatit. Ja tosiaan mm huollon puute niitä rikkoo. Ja montakohan volvon uudempaa automaattia on mennyt rikki sen prkl neutral controllin takia ?
-
Mersuista en ole kyllä kuullut että manuaali särkyy, mutta automaattista useitakin juttuja.
Keskustelussa lienee kyse siitä kumpi kestää todennäköisemmin "paljon" kilometrejä? Vuosituhannen alkupuolen Mersuista kuulostaa automaatteja tuhoutuneen öljyn ja glykoolin seoksella, kiitos vuotavan integroidun jäähdyttimen.
Mutta siinä mielessä on aivan oikeinkin sanoa Mersun automaattia manuaalia vahvemmaksi, että manuaalivaihteistolle ei sallita yhtä suurta vääntöä kuin 5- tai 7-vaihteiselle automaatille.
Rajakohta on 280 CDI, jonka automaatin paremmat kiihtyvyysarvot perustuvat siihen, että 280 CDI:n maksimivääntö rajataan samaan 400 Nm kuin 220CDI:kin. Automaattiversiossa on 10% enemmän.
-
Oma kokemus 2001 mallisesta S60:sta ja 2003 syksyllä rekisteröidystä yhdestä ensimmäisistä facelift S80:sta on tietenkin vain kahden uutena ostetun auton perusteella saatu näyte eikä se siten tieteellisesti vahvista tai kumoa mitään teoriaa.
Mutta oma havainto sattuu menemään erittäin tasan yksiin "yleisesti tunnetun" käsityksen kanssa, että Volvolla oli laatuongelmia vuosituhannen alussa ja että niitä korjattiin facelift-malleihin.
S60 vaati ensimmäisestä huollostaan alkaen jonkin alustan nippelin vaihtoa ja siitä huolimatta aina seuraavaan huoltoon mennessään jostain kolisi. Matkaa tuli vajaa 3 vuotta ja 65.000 km. Auto ei lähtenyt vaihtoon huonoutensa vaan pienuutensa vuoksi.
Tilalle tullut S80 on parhaiten kokoon ruuvattu auto, mitä meillä on koskaan ollut ja tontilla on nähty (ja nähdään vieläkin) uutena ostettu 740 GLE. Ensimmäisen 100.000 oli paljon viattomampi kuin vaikkapa 740 eikä vaatinut kuin yhden ylimääräisen varikkopysäkin huoltojen ulkopuolella. Se oli alapallonivelten kiinnitysmutterien vaihto takaisinkutsuna kaikkiin ensimmäisiin facelift-S80 autoihin, koska oli havaittu muutamia muttereita, jotka eivät olleet kiristyneet kasauksessa oikeaan momenttiin.
Muut huoltojen lisätyöt ovat olleet parkkitutkan yhden anturin vaihto ja ajoittain (vaparikoneen) moottorinohjauksen varoitusvalon sytyttänyt imusarjan alipaineanturi, joka korjattiin vaihtamalla softaversio ja korvaamalla anturin letku hieman pidemmällä ettei siihen tulisi vetoa moottorin keinuessa tyynyjensä varassa.
Ensimmäiset alustan osat vaihdettiin 7-vuotiaaseen autoon 140.000 km huollossa ja ne olivat alatukivarsien etummaiset puslat. Minusta kohtuullista suuressa painavassa pehmeäalustaisessa isossa etuvetoisessa.
B5244S + AW55-50 ei kevytkenkäisen vaimoni käytössä olevassa autossa kuluta koskaan EU-normilukemaa vaan jää pitkän ajan keskikulutuksena noin litran alle. Tietokone ei tässä mallissa ole kovin tarkka, mutta talven aikana keskiarvolukemat ovat meillä ysin tienoilla ja kesällä kasin.
Tilava, mukava, myös sedaniin mahtuu aikuisia ihmisiä taakse, toisin kuin nykyautojen sedanmalleihin (pl. BMW ja Mersu).
Hyvässä autossa on kaksi selkeää suunnitteluvirhettä: ohjausvaste etenkin keskiasennon tienoilla on aika ohut ja lähi- ja kaukovalojen korkeussäätö on yhteinen, joten lähivalojen loppupää ja kaukovalojen alkupää menevät jossain sadan metrin tienoolla päällekkäin eikä sen kirkkaan läiskän ylitse näe märässä kelissä ilman kunnon lisävaloja.
Vähemmälläkin bensalla saisi nykyisin saman suorituskyvyn, mutta en usko kovin monen ajavan tuonkokoista bensa-autoa automaattivaihteisena alle kasin sadalle ympärivuotisena keskikulutuksena?
Vaihtoarvo on niin onneton, että käytettynä hyvä ostos. Mutta IMHO, jos budjetti suinkin venyy faceliftiin saakka, niin taitaa olla paremmat mahdollisuudet saada vähällä ylläpidolla liikkuva auto?
-
Ei nyt mitään suoraa vertailu arvoista kamaa, mutta itse vaihdoin viime vuonna karvalakki -95 mallisen 850:sen "almost full loaded" -00 C70:seen. Mitään kovin suurta eroa laadun tunnussa sisällä ei ole, natinoita tässä kupeessa odotin enemmän kun on pitemmät ovet ja kattoluukku viemässä jäykkyyttä korista. Eipä tuo pahemmin ole natissut. Yksi tietoinen riski minkä otin oli tuo automaatti mutta tuossa on kaikki huollot ylhäällä ja öljyt on vaihdettu kolmesti 260 000 matkalla. Vaihtaa hyvin ja mukavasti, mitä nyt pakkasilla vähän alkuun "tuntuvasti".
Yksilöitähän autot tuppaa olemaan, toki noissa alkupään mallaissa saattaa olla jotain pikku lapsuksia mutta eiköhän suurin osa niistä ole korjattu osaa uusimalla jo nykyään. Automaatista en mene sanomaan mitään kun noissa S80:ssä taidettiin käyttää sekä AW:n että GM:n laatikoita ja en muista että minkä koneen kanssa mikäkin oli. Kuitenkin puhutaan jo 10 vuotta vanhoista autoista, ja ainakin oman kokemuksen se fiilis ja oma intuitio kertoo jo paljon jos/kun autoa menee katsomaan ja kokeilemaan. Ja esim. noita malli kohtaisia "ominaisuuksia" kuten ehkä mittariston kylmä juotoksia saattaa olla mutta ei ole ensimmäisiä volvoja missä noitan on ilmennyt. Ja etuvetojen alusta saattaa kuluttaa puslia, koiranluita ja ehkä muitakin osia mutta niitä saa lisää kaupasta. Minun mielestä autolla pitää olla mukava ajaa ja nämä kaksi volvoa jotkä minulla ovat olleet ovat olleet hyviä ja vähä vikaisia yksilöitä. :)
-
Ei nyt mitään suoraa vertailu arvoista kamaa, mutta itse vaihdoin viime vuonna karvalakki -95 mallisen 850:sen "almost full loaded" -00 C70:seen. Mitään kovin suurta eroa laadun tunnussa sisällä ei ole, natinoita tässä kupeessa odotin enemmän kun on pitemmät ovet ja kattoluukku viemässä jäykkyyttä korista. Eipä tuo pahemmin ole natissut. Yksi tietoinen riski minkä otin oli tuo automaatti mutta tuossa on kaikki huollot ylhäällä ja öljyt on vaihdettu kolmesti 260 000 matkalla. Vaihtaa hyvin ja mukavasti, mitä nyt pakkasilla vähän alkuun "tuntuvasti".
Yksilöitähän autot tuppaa olemaan, toki noissa alkupään mallaissa saattaa olla jotain pikku lapsuksia mutta eiköhän suurin osa niistä ole korjattu osaa uusimalla jo nykyään. Automaatista en mene sanomaan mitään kun noissa S80:ssä taidettiin käyttää sekä AW:n että GM:n laatikoita ja en muista että minkä koneen kanssa mikäkin oli. Kuitenkin puhutaan jo 10 vuotta vanhoista autoista, ja ainakin oman kokemuksen se fiilis ja oma intuitio kertoo jo paljon jos/kun autoa menee katsomaan ja kokeilemaan. Ja esim. noita malli kohtaisia "ominaisuuksia" kuten ehkä mittariston kylmä juotoksia saattaa olla mutta ei ole ensimmäisiä volvoja missä noitan on ilmennyt. Ja etuvetojen alusta saattaa kuluttaa puslia, koiranluita ja ehkä muitakin osia mutta niitä saa lisää kaupasta. Minun mielestä autolla pitää olla mukava ajaa ja nämä kaksi volvoa jotkä minulla ovat olleet ovat olleet hyviä ja vähä vikaisia yksilöitä. :)
GM:n loota oli ainoastaan T6 mallissa.
-
GM:n loota oli ainoastaan T6 mallissa.
Pitäisi olla myös 2.9 vaparissakin.
-
Pitäisi olla myös 2.9 vaparissakin.
Joo niin olikin. Eli kaikissa 6 pyttysissä.
-
Hyvin paljon samat kommentit kuin nimimerkillä 740 GLE. Autona sama S80 2004 eli eka facelift, ostettu myös uutena 2003.
Normaalihuoltojen ulkopuolella hyvin vähän ylimääräisiä huoltoja. Heti uutena etuiskunvaimennuksen yläpään laakeri narisi -> vaihdettiin takuuna, samoin alussa kerran joku mystinen hälytinvika (ei toistunut enää koskaan, eikä vikaa löydetty huollossa).
Alustan osia on vaihdettu yksi koiranluu eteen 120 tkm huollossa, nyt 153tkm ilmeisesti toinen kolisee. Samoin etupään puslat alkavat olla vaihtokunnossa.
Keskikulutus näin talvella noin 9 l/100km ja kesällä lähempänä 8:aa. Minunkin mielestä kohtuullinen noin painavalle automaattivaiheiselle autolle, eikä mitenkään erityisesti tule ajettua bensanpihistelymielessä.
Autohan on sisätiloiltaan ehdottoman tilava ja mukava matkustaa, eikä ajettavuudessa ole valittamista poislukien tuo ohjauksen keskialue joka korostuu talvella jäisellä asfaltilla.
Eli, samaa mieltä, jos budetti antaa periksi niin mieluummin kannattaa hankkia tuo faceliftversio.
-
Oltiin eilen faijan kanssa (auto siis tulossa hänelle) koeajamassa -01 S80 2,4T, 200hv Automaatti.
Autolla oli ajettu n. 140tkm ja se oli erittäin siisti sekä sisältä että päältä. Varsinainen kysymykseni koskee automaattivaihteiston toimintaa.
Ajoin auton loivaan ylämäkeen, vaihde D -asennossa ja sitten jarrutin kokonaan pysähdyksiin. Nostin jalan jarrulta ja auto alkoi valua taaksepäin. Eli kuuluuko S80 automaatin toimia näin? Normaalistihan automaattivaihteinen auto pysyy jyrkässäkin mäessä D -asennolla ilman jarrua paikoillaan.
Muuten vaihteisto toimi hienosti eikä mitään muuta valittamista siis ollut. Tämän takia kauppoja ei kuitenkaan lyöty lukkoon. Pyyntihinta oli 14 500€.
-
Ei ainakaan loivassa pitäisi valua taaksen päin, itsellä pysyy automaagi melko jyrkässäkin mäessä vielä paikkallaan. Onko näissä kasikympeissä ollu automaateissa sitä "neutral controllia" vai mikä nyt olikaa. Ideanahan siinä olis polttoaineen säästö kun laatikko laittaa paikalla (esim. liikenne valoissa) seisoessaan vapaalle, aika paljon porukka käynyt ohjelmoimassa pois kun saattaa "nykiä" liikkeellee lähteissä kun vaihde kykeytyy takaisin päälle.
-
Allekirjoittaneella S80 muuten myynnissä (kts. kierrätysosio).
Itsekään en osannut odottaa miten helppoa autoilu voi olla kun nykyisen kulkineeni ostin vuonna 2004. Meillä ei tosin kilometrejä paljoa vuositasolla kerry, mutta lähes 100tkm ja seitsemän vuotta ilman mitään suurempia remppoja. Kallein oli viime tammikuussa vaihdettu lambda, ja muutama vuosi sitten vaihdatin toisen alapallonivelen vaihdon yhteydessä alustan puslat. Pian oston jälkeen huomasin yläpuolisen moottorinkiinnikkeen (se joka on kiinni yläpuolisessa 'kallistuksenvakaajassa') kumien menneen rikki ja vaihdoin vajaan satasen osan helposti itse. Tomaatin öljyt on vaihdettu kerran ja jakopään hihna kahdesti.
Veikkaan että vajaat 200 egeä on keskihinta huolloille vuositasolla.
Mitään muuta ei käytännössä ole tarvinnut tehdä. Halpoja kilometrejä jos bensan hintaa ei lasketa.
-
Viikonlopun turhauttava maalausprojekti muistutti ettei S80 valitettavasti ole huollettavuuden suhteen lähelläkään 240, 740 tai 940 tasolla. Maalauksen sössin itse yhden kerran ja toisen kerran spraypurkki oksensi pisaran melkein valmiiseen pintaan, joten amatöörimaalarin piikkiinhän nämä menevät. Toisaalta, tunnen myös autoja, joiden takaluukun avauspainikkeen voi vaihtaa ilman maalaamista ja kilpivalojen vaihtoa.
Meidän S80:ssa on vikoja ilmennyt harvakseltaan, mutta silloin kun niitä ilmenee, alkaa purkaminen harmittavan kaukana viottuneesta ostasta :(
Jumittuneen lampunpesurin moottorin voi korjata itsekin, mutta moottoria ei edes pääse näkemään poistamatta koko etupuskuria. Pyyhin on odottanut motivaatiota jo talven yli...
Parkkitutkan anturi ei ole kallis vaihtaa, mutta vaatii myöskin purkamista yli metrin päässä työkohteesta. Puskuri pois.
Kahden euron mikrokytkin takaluukun kahvassa ei ole vaihdettavissa, vaan varaosana myydään koko kahva hintaan 192 €. Ja se on vasta pohjamaalattu harmaa kahva, jonka kromilistan ja kilpivalojen teippauksen jälkeen pääsee maalaamaan auton väriseksi.
Muovin käyttö autossa on väistämätöntä ja sen kanssa olen tasapainossa, mutta jos niin helposti muovattava materiaali kuin muovi pitää leipoa isoina klimppeinä peittämään kaikki huoltokohteet, niin silloin muodolle on uhrattu toimivuus pitkällä ajalla.
Korostan edelleen, että ainakin meidän S80 on ollut hyvin toimiva ja luotettava auto. Mutta vahvakin rakenne vaatii lopulta korjaamista ja S80:ssa ainakin meidän osallemme sattuneista korjauskohteista turhan moni on vaatinut "turhaa" työtä tarpeettoman hankalien suunnitteluvalintojen vuoksi.
-
Viikonlopun turhauttava maalausprojekti muistutti ettei S80 valitettavasti ole huollettavuuden suhteen lähelläkään 240, 740 tai 940 tasolla. Maalauksen sössin itse yhden kerran ja toisen kerran spraypurkki oksensi pisaran melkein valmiiseen pintaan, joten amatöörimaalarin piikkiinhän nämä menevät. Toisaalta, tunnen myös autoja, joiden takaluukun avauspainikkeen voi vaihtaa ilman maalaamista ja kilpivalojen vaihtoa.
Meidän S80:ssa on vikoja ilmennyt harvakseltaan, mutta silloin kun niitä ilmenee, alkaa purkaminen harmittavan kaukana viottuneesta ostasta :(
Jumittuneen lampunpesurin moottorin voi korjata itsekin, mutta moottoria ei edes pääse näkemään poistamatta koko etupuskuria. Pyyhin on odottanut motivaatiota jo talven yli...
Parkkitutkan anturi ei ole kallis vaihtaa, mutta vaatii myöskin purkamista yli metrin päässä työkohteesta. Puskuri pois.
Kahden euron mikrokytkin takaluukun kahvassa ei ole vaihdettavissa, vaan varaosana myydään koko kahva hintaan 192 €. Ja se on vasta pohjamaalattu harmaa kahva, jonka kromilistan ja kilpivalojen teippauksen jälkeen pääsee maalaamaan auton väriseksi.
Muovin käyttö autossa on väistämätöntä ja sen kanssa olen tasapainossa, mutta jos niin helposti muovattava materiaali kuin muovi pitää leipoa isoina klimppeinä peittämään kaikki huoltokohteet, niin silloin muodolle on uhrattu toimivuus pitkällä ajalla.
Korostan edelleen, että ainakin meidän S80 on ollut hyvin toimiva ja luotettava auto. Mutta vahvakin rakenne vaatii lopulta korjaamista ja S80:ssa ainakin meidän osallemme sattuneista korjauskohteista turhan moni on vaatinut "turhaa" työtä tarpeettoman hankalien suunnitteluvalintojen vuoksi.
Näinpä se tahtoo olla että kokoonpanon nopeus sanelee joitain huoltokohteita hankalimmiksi kuin muuten olisivat. Tosin sitten aerodynamiikan kannalta yhtenäiset rakenteet keulassa ja perässä ovat parempia.
-
Lainataas hiukan aihetta, kun ei pikku kysymyksen takia viitsi uutta aloittaa.
Oma S80 T6 -00 on menossa kuukauden päästä hariselle kutiteltavaksi. Auto suht uusi mulle ja vaihdelaatikon öljynvaihdoista ei ole tietoa, joten ajattelin ne varoiksi vaihdattaa. Auton ajattelin viedä ihan paikalliselle pajalle ja tulikin mieleen, että miten tarkkana kannattaa olla että mitä litkuja ne sinne askiin lyö? Onko vain joku tietty öljy mitä tuohon kannattaa laittaa? Entä miten paljon tuollaisesta operaatiosta kehtaa maksaa?
:idiot2:
-
Lainataas hiukan aihetta, kun ei pikku kysymyksen takia viitsi uutta aloittaa.
Oma S80 T6 -00 on menossa kuukauden päästä hariselle kutiteltavaksi. Auto suht uusi mulle ja vaihdelaatikon öljynvaihdoista ei ole tietoa, joten ajattelin ne varoiksi vaihdattaa. Auton ajattelin viedä ihan paikalliselle pajalle ja tulikin mieleen, että miten tarkkana kannattaa olla että mitä litkuja ne sinne askiin lyö? Onko vain joku tietty öljy mitä tuohon kannattaa laittaa? Entä miten paljon tuollaisesta operaatiosta kehtaa maksaa?
:idiot2:
Siniseltä Volvon kannussa tai esim castrol TQIII. Alle tunnin homma nosturilla vaikka suodattimen vaihtaa.
-
Siniseltä Volvon kannussa tai esim castrol TQIII. Alle tunnin homma nosturilla vaikka suodattimen vaihtaa.
Okkeij! Tosiaankin millasta hintaa tuosta operaatiosta kannattaa maksaa?
-
Okkeij! Tosiaankin millasta hintaa tuosta operaatiosta kannattaa maksaa?
Kaikkinensa varmaan jossain 100-130€ huiteilla. (Työt+suodatin+öljyt)
-
Paikallinen rasvanäppi sanoi ettei tossa olis mitään suodatinta? Hinta-arvioksi antoi saman kun ylempänä sanottiin :)
-
Paikallinen rasvanäppi sanoi ettei tossa olis mitään suodatinta? Hinta-arvioksi antoi saman kun ylempänä sanottiin :)
Eiköhän kaikissa neste laatikoissa suodattimet ole mutta ainakin jossain laatikoissa se on jossain laatikon sisällä eikä sitä edes ole tarkoitettu vaihdettavaksi..
-
Niinhän se taitaa mennä :)
-
Paikallinen rasvanäppi sanoi ettei tossa olis mitään suodatinta?
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=20278 (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=20278)
-
Ja tuo suodatin ei maksa siniselläkään kuin vähän toista kymppiä.
-
Jälleen kerran, kiitos! :hello:
-
voisko joku laittaa linkkiä noista halvoista kaasuläppäkoteloista...olis tarve s80 -99 2,4 ajettu 296tkm....kiitos