Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Forbid - 04.04.2012, 20:22:09
-
240 jarruremontti venähtänyt viikon hommiksi kun ei tuppaa saamaan minkäänlaisia jarruja remontin jälkeen.. Alunperin ostin volleen uudet levyt&palat eteen sekä taakse. Sen jälkeen päätin ostaa myös uudet satulat taakse. Edestä männät otettu irti, putsattu,rasvattu sekä uudet tiivisteet ilmausnipat ymym. Sitten alkoi kasauksen jälkeen ilmaaminen (ihan oikeassa järjestyksessä jne.) pitkään ilmattiin jarruja mutta ei, poljin jää aina lerpuksi vaikkei tule edes ilmaa ulos enään.. Kun jarruja ei tullut millään ostin uuden pääsylinterin vielä. Ei auta, ilmaa ei järjestelmässä ole? ainakaan tule ulos. Poljin menee ensimmäisellä painalluksella pohjaan toisella tai viim. kolmannella polkaisulla jää kovaksi n. puoli väliin, josta ei enään alas liiku.. Epätoivo puskee päälle kun ratkaisua löydy eikä saa autoa ajoon >:( Mikä neuvoksi?!
-
Sinne pääsylinteriin jää ilmaa, ja sen ilmaaminen on ollut vaikeaa sanovat jotkut. Jos ne nesteet valuivat pääsylinteristä asti ulos jo rempan alkuvaiheessa ja nestesäiliö hörppäsi ilmaa? Se ilma ei siis tule ihan helposti pois pääsylinteristä? Joku oli joskus selostanut tarkemmin miten pääsylinteri ilmataan, mutta en vain muista niin tarkkaan miten se meni.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5734.0
Tuolta epistolaa ja juttua tästä asiasta. Nyrkkisääntöinä nyt ainakin:
-Oikeaa ilmausjärjestystä noudatettava
-Auton oltava aivan vaakasuorassa
-Ilmaus suoritettava pumppaamalla ja useita kertoja oikeaa järjestystä noudattaen, ilmauskoneella ei saa tarvittavaa "sykäystä" järjestelmään
-Nestettä oltava säiliössä aina tarpeeksi
-Etusatulat saa menemään väärinpäin paikalleen, jolloin ei onnistu mikään
-Jos jakotukin O-renkaat sököt, niin hörppää jarruanturin kautta ilmaa järjestelmään ja vuotaa anturin kautta nestettä
Sitä ilmaa nyt vaan riittää siellä aivan älyttömästi, koska putkea ja mutkaa on älyttömästi. Itsellä meni jarrunestettä hommassa lähes litra ja vieläkään ei ole aivan täydelliset tuntumaltaan jarrut. Kärsivällisyyttä ja kaverin kanssa hyvää yhteispeliä vaativa homma. Jos kaikki nurkat olleet auki ja pääsylinterikin vielä, niin voi olla todella pitkä prosessi saada kaikki ilma pois systeemistä.
Lisäriemuna hommassa on, että polkimen voi saada jo mielestään oikeinkin hyväksi, kun auto on sammuksissa, mutta kun koneen lyö käymään ja tehostin tulee mukaan peliin, niin tuntuma onkin vielä aivan surkea.
-
Kyllä niitä jarruja alkaa olla ilmattu jo kolmen neste purkin verran.. Ei ilmaa löydy!? mutta kai se pitää vielä sitkeästi jaksaa ilmata lisää.. kaikkia muita noita edellisessä vastauksessa näkyviä kohtia on kyllä tullut noudatettua.. kuitenkin kun koko järjestelmä oli tyhjä.. :(
-
mitkä jarrut tavalliset vai abs?
-
Laitoin vanhalle foorumille selkeät ohjeet kun itse taistelin ilmauksen kanssa, no ei se mitään, sen tiedän muistista että siinä pääsylinterissä ilmeisesti se vika on, siis siinä kyljessä olevassa anturin reiässä. Sinne vaan joku pieni ruuvari ja saat sieltä siirrettyä sitä holkkia oikeaan asentoon niin pitäisi ilmat lähteä.
-
Tässä vaihtoehtoinen keino mitä voisit kokeilla:
-Poista jarrupalat takaa, laita tilalle 2-3 mm jotakin
-Pumppaa männät jotakin vasten
-Paina kaverin kanssa yhtä aikaa kaikki jarrumännät kerralla sisään
-Toista 2-3 kertaa
-Laita takajarrupalat takaisin väliin
-Tee vastaava toimenpide etujarruille 2-3 kertaa
-Tämän jälkeen ilmaa ne kaikki nipat järjestyksessä 1-2 polkaisua / nippa
Idea on yksinkertainen, iso männän liike työntää koko linjan matkalta litkut takaisin jarrunestesäiliöön, eikä isosta virtausnopeudesta johtuen linjoihin jää tällöin ilmaa. Jarrusatuloihin jäävä ilmaa saadaan poistetuksi sitten noista nipoista.
240 systeemi on aina ollut hankalahko saada ilmatuksi, itsekkin taistellut niiden kanssa useasti...
-
On kyllä surulliset nämä 240 jarrut.. ja ihan tavalliset girlingit ovat kysessä eipä ole abs.. Mutta kiitos vastauksista! täytyy kokeilla vielä sitä jakotukin ruuvailua ja sitten tuota edellisenä mainittua taktiikkaa :)
-
Tuohon annan vinkin että kun pumppaa jarruja. Mäntien väliin mahtuu kivasti venttiilinjousi jos sattuu oleen ylimääräsenä.
Yks vinkki vois myös olla et koittaa ilmata letkun ja putken välistä. Siis vaan viimesenä keinona mut itellä joskus toimi kun ilmausnippa katkes.