Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Bin_Harza - 05.04.2012, 10:53:18
-
Moron,
Katsastus-setä ei tykännyt meikäläisen takakallistuksenvakaajan kumipuslista, (eli ne runkopuslat, joilla vakaajan poikittaistanko on rungossa kiinni, 2kpl) katsastaja väitti niitä väljiksi :(. Onko joku löytänyt vaihtopuslia jostain, kun sinisellä eivät myy muutakuin koko tankoa, jossa kumit mukana hintaan ~200e. Käykö vanhempien mallien kumipuslat edes pienellä viilamisella paikalleen? Puslat näyttivät olevan peltihenkseleillä vakaajatangon ympärillä, joten en oikein jaksa uskoa, ettei puslat ole pelkästään vaihdettavissa? Onko kokemuksia?
-
Se kumipuslahan pitäisi olla vulganoitu kiinni siihen tankoon, siksi sitä ei ole erikseen volvolla saatavilla, vaan tulee tangon mukana.
Yleensähän volvolla kyllä noita tankojen puslia on saatavilla, jos ne on vaihdettavissa tai tarkoitettu vaihdettaviksi.
-
Ok... No voi prkl... Eipä sitä sitten voi vaihtaa, onkohan se vulkanoitu myös henkseliin kiinni, ajattelin vaan että sitä voisi vähän "kiristää" laittamalla lisää peltiä tai kumia henkselin ja kumin väliin. Vallilan Takomo, tekee mallista uuden vakaajantangon hintaan 150e, mutta pitää lähettää vanha tanko malliksi, http://www.vallilantakomo.fi/
-
En tiedä kannattaako uutta tankoa teettää kun puslat on väljät. Ite vaihdoin viime kesänä tangon puslineen päivineen. Muuttaa ihan mukavasti perän toimintaa. Kävi mielessä että oisin teettänyt tohon vanhaan uretaanista puslat, mutta laiskuuttani jätin väliin.
Henkselillä tarkoittanet sitä kiinnitysrautaa? Se on irrallaan.
-
Ymmärsin että puslat tulevat tangon mukana myös teetettynä. Pitänee vaihtaa koiranluut ja koittaa kiristää tota kumia juurikin tuonne kiinnitysrautojen väliin. Eipä tuota perän toimintaa niin tommosessa laiskassa perheautossa tule tarkkailtua, siellä se mukana tulee:). Ilmoittelen sitten miten kävi, kun/jos saan kumit kiristettyä.
-
Kappas kun sattui... Kävin kans näyttämässä omaani tällä viikolla. Läpi meni mutta korjauskehoitus tuli (koiranluut ja kumipuslat). Koiranluut hain uudet ja varaosamyyjän kehoituksesta virittelin tangon kumipuslia hiukan sähköteipillä tiukemmiksi. Tankoa en saanut auton alta pois purkamatta takapään tuentoja joten homman joutui tehdä auton alla.
-
Päivää! Nyt on mullakin takapään kallistuksenvakaajan runkokumit loppu, nitisee niin perkeleesti montussa, mutta loppuhan se kun pisti öljyä sinne tangon ja kumin väliin. Vaihdettava se nyt kuitenkin on kun vulkanointi on pettäny siitä kumista, saakohan noita tankoja muualta kun volvolta? Ja mitä kaikkea siitä pitää purkaa, että saa uuden tangon paikoilleen?
-
En tiedä kannattaako uutta tankoa teettää kun puslat on väljät. Ite vaihdoin viime kesänä tangon puslineen päivineen. Muuttaa ihan mukavasti perän toimintaa. Kävi mielessä että oisin teettänyt tohon vanhaan uretaanista puslat, mutta laiskuuttani jätin väliin.
Henkselillä tarkoittanet sitä kiinnitysrautaa? Se on irrallaan.
Kirjoita hakusanaksi: "volvo rear anti roll bar bushes", niin kyllä puslat löytyy, mittaa vakaajatangon paksuus omassa oli 19mm, volvo v70 d5 vm.2003. Helppo vaihtaa ja hyvin kelpasi katsastajalle. www.eurobushes.com
-
Kirjoita hakusanaksi: "volvo rear anti roll bar bushes", niin kyllä puslat löytyy, mittaa vakaajatangon paksuus omassa oli 19mm, volvo v70 d5 vm.2003. Helppo vaihtaa ja hyvin kelpasi katsastajalle. www.eurobushes.com
Mitenkäs noi kumit saa sinne alkuperäsen "henkselin" sisään? Onko halkastava toi kumi että saa sen tangon ympärille?
-
Tervehdys
Samaa mietin minäkin ,että kuinka saa puslan paikalle?
-
se henkseli aukee yläreunasta vasaralla ja taltalla,ikään kuin hiukan rympätty kiinni.
-
Onkos nämä -07 nelivedossa erilaiset? Tanko on 16mm ja henkseli kahdella pultilla kiinni, näyttäisi ettei olisi mitään vaikeutta vaihtaa. Joka paikassa vain tarjotaan 19 tai 21mm tangolle.
Jos sitä takapään lievää kolinaa alkaisi näiden ja koiranluiden vaihdolla hakemaan..
-
Onkos nämä -07 nelivedossa erilaiset? Tanko on 16mm ja henkseli kahdella pultilla kiinni, näyttäisi ettei olisi mitään vaikeutta vaihtaa. Joka paikassa vain tarjotaan 19 tai 21mm tangolle.
Jos sitä takapään lievää kolinaa alkaisi näiden ja koiranluiden vaihdolla hakemaan..
Saitko Timo selvitettyä kolinan lähteen/puslien vaihdettavuuden? Oma nelikko (myös -07 mallia) alkanut nititseen ja koliseen peräpäästä.
-p
-
En saanut, on unohtunut vastata. Puslat ei silmämääräisesti eikä ravistelemallakaan olleet väljät, koiranluut vaihdoin kaikki ja sama *** kolina jatkuu. Kuulee selvimmin esimerkiksi pihatiellä kun vauhtia ei juurikaan ole, semmoinen rasittava kolina. Isommissa montuissa ei kuulu niinkään. En vielä ole kerennyt asiaa sen enempää perehtyä, vinkkejä seuraavista tarkastettavista paikoista otetaan vastaan..
-
Sikaa on moni laittanut noihin kummeihin. http://tuotteet.etra.fi/fi/g2317581/sikaflex-252-liimaa-ja-tiivistaa-luotettavasti-erilaisia-materiaalipintoja polyuretaani pohjasta niin passaa mainiosti.
Itselläkin kuuluu narinaa kolinan kera montuissa niin tänään vaihdoin koiranluut taakse ja kattelin noita kumeja niin ei ne huonoilta edes näyttänyt. kai se on sit niin millintarkkaa :D Eipä tuo narina nyt niin paljoo häiritse kun kuuluu kovemmatki kolinat :D
-
En saanut, on unohtunut vastata. Puslat ei silmämääräisesti eikä ravistelemallakaan olleet väljät, koiranluut vaihdoin kaikki ja sama *** kolina jatkuu. Kuulee selvimmin esimerkiksi pihatiellä kun vauhtia ei juurikaan ole, semmoinen rasittava kolina. Isommissa montuissa ei kuulu niinkään. En vielä ole kerennyt asiaa sen enempää perehtyä, vinkkejä seuraavista tarkastettavista paikoista otetaan vastaan..
Mites takaiskareiden yläpäät? Itsellä kolisee samaan tyyliin, ja testattiin niin että verhoilut pois, kaveri takakonttiin käsillä iskarien yläpäihin nojaten ja hissukseen liikkeelle niin iskut tuntuivat suoraan kyseisissä paikoissa. Voisi olla ainakin yksi vaihtoehto.
-
Entäs iskarin alapää, onko kumipuslan vulkanointi pettänyt
-
Iskarin alapään helakin voi olla väljä.
-
No sitähän mie just tarkotin
-
Saakos tuon kallistuksenvakaajan pois auton alta kuinka helposti, vai pitääkö purkaa kovinkin paljon romuja irti?
Pitäisi vaihtaa tanko ja ei kehtaisi alkaa opiskelemaan auton alla kuinka homma tehdään, eli jos tietoa löytyy niin olisin kiitollinen sitä saadessani. Eli intoa remonttiin löytyy vielä.....
-
Saakos tuon kallistuksenvakaajan pois auton alta kuinka helposti, vai pitääkö purkaa kovinkin paljon romuja irti?
Pitäisi vaihtaa tanko ja ei kehtaisi alkaa opiskelemaan auton alla kuinka homma tehdään, eli jos tietoa löytyy niin olisin kiitollinen sitä saadessani. Eli intoa remonttiin löytyy vielä.....
Eikö kukaan muka osaa kertoa lähteekö tuo takakallistuksenvakaaja irti ilman suurempia purkutöitä?
Olisi kunnostettu vakaajatanko uusilla puslilla tyrkyllä, mutta en viitsisi alkaa purkutöihin ennenkuin tiedän että lähteekö tanko irti ihan vaivattomasti??
Pikaisia ohjeita kaivataan......
-
Samaa olen ite kysellyt muutamaan otteeseen, mutta en oo saanut vastausta. Vaivatta se ei kuitenkaan lähde, mitä ite oon katellu niin kyllä sen takatukivarren joutuu irti ottamaan ja pakoputken kiinnikkeistään joltain matkalta.
-
Ulkomaan sivustoilla on juttua ja käsittääkseni joutuu ottamaan toisen iskarin ainakin pois tieltä. Hain omaan nelkkuun tietoa ja tässä takapää on helpompi. Ei se tuossakaan kovin vaikea työ ole.
-
Nyt on remontti suoritettu onnistuneesti, ei tarvinnut tukivartta irroittaa ollenkaan.
Otin toisen takaiskarin irti ja käsijarruvaijereiden kiinikkeet sekä pakoputken kiinnikkeet takapäästä, melkoista kääntelyä ja vääntelyä vakaajatangon pois saanti aihutti mutta kohtuudella tuli pois.
Tilalle laitoin huolletun vakaajatangon sekä eurobushesilta tilatut kumit, puhalsin vakaajatangon töissä lasirakeella ja uitin sinkkifosfatointialtaassa ja viimeistelynä maali pintaan. Jospa se nyt kestää pitkään..
-
Omaan tuli laitettua IPD:n vahvempi takavaaja ja täytyy antaa isot plussat. Ajettavuus parani jo tälläkin huomattavasti. Etupää kunhan ehdin. Enemmän töitä siinä joutui tekemään mitä ulkomaisella foorumilla joku mainosti. Vanha oli ehjä, mutta se ajettavuus..
-
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=179471
Narinaa kuuluu, mutta taitaapi olla sittenkin etujousen ympärillä oleva kumijuttu hapristunut. Samalla löytyi tämä linkki, josta voipi olla apua monelle.