Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: gran sport - 05.04.2012, 18:57:52
-
otsikon mukaisessa autossa autossa palaa lambdavaloa ja antaa vikakoodit;
83 Toisioilmapuh. kytkentäventtiili
80 Lisäilmajärjestelmä
Toisioilmapumppu vaihdettiin jo viime kesänä kun lambdavalo paloi ja vika katosikin puoleksi vuodeksi, -ja nyt siis taas sama homma.
ideoita?
Olen ymmärtänyt ettei tuota ilmapumppua ole kuin tietyissä vuosimalleissa josta tulee mieleen että heittäisi koko laitteen jorpakkoon mutta millä konstilla silloin saa tuon lamdavalon pysymään sammuksissa?
-
Kysäse tuolta awd puolelta. lie niissä eri hommelit ku etuvetoloissa
-
Sopivalla vastuksellahan ainakin 850:sissä ollaan huijattu ECU:a luulemaan että siellä on tuo toisioilmapumppu vielä käytössä.
-
Eikös sen pumpun rele ole ihan siinä pumpun lähellä... muistaisin, että joskus oli tosi hapettuneet liittimet releellä..
Voisi vaikka sen tarkastaa ??
-
Tuo vikakoodi taitaa tarkoittaa magneettiventtiiliä, joka päästää alipaineen moottorin päällä sijaitsevalle venttiilille.
Magneettiventtiilillä ohjataan siis moottorinpäällä sijaitsevan venttiilin toimintaa, jotta moottorin päällä sijaitseva venttiili ei ole silloin auki, kun ilmaa ei pumpata pakosarjalle. Jos moottorin päällä oleva venttiili jää auki, seurauksena uusikin pumppu hajoaa pian, koska pumppuun pääsee kertymään kosteutta.
Moottorinpäällä sijaitsevan venttiilin toiminnasta voi varmistua, kun ensin on siirtänyt autoa sen verran, että ilmapumppu on lähtenyt käymään. Kun ilmapumppu on lakannut pyörimästä, laitetaan korva kiinni ilmapumpulle menevään letkuun. Moottorin ääni kantautuu ilmapumpun sammumisen jälkeen letkusta, mutta äänen kuuluisi pikkuhiljaa vaimentua. Mikäli moottorin ääni jää kuulumaan, niin venttiili jää auki asentoon.
Syyllisiä tähän voi olla kaksi, 1. joko magneettiventtiili päästää alipaineen kokoajan moottorin päällä olevalle venttiilille tai 2. moottorin päällä sijaitseva venttiili on viallinen. Seuraavaksi otetaan magneettiventtiililtä lähtevä ohut alipaineletku irti, joka menee moottorin päällä olevalle venttiilille. Magneettiventtiili löytyy ainakin 850:ssä jäähdyttäjän yläpuolelta. Tukitaan se alipaineletku, jos moottorin ääni lakkaa nyt kuulumasta ilmapumpulle menevästä letkusta, on magneettiventtiili juminut aukiolo asentoon. Jos ääni kuuluu edelleen on moottorinpäällä oleva venttiili vaihtokunnossa.
-
Kiitos avuista, pitääpä alkaa tutkia asiaa jospa tähän saataisiin joku järki
-
Kiitos avuista ja vinkeistä. Nyt on edetty pikku hiljaa yksi kohta kerrallaan ja odotellen että josko varoituslamput pysyisivät pimeinä. Nyt on;
- ilmapumppu irroitettu ja toiminta tarkastettu. Hiukan oli vettä mutta toimii
- Releet ja sulakkeet tarkastettu ja osin varmuuden vuoksi vaihdettu
- Magneettiventtiili tarkastettu, toimii
Edelleen parin päivän ajon jälkeen Lamda-valo syttyy, alkaa olla ideat vähissä....