Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: vmoi73 - 06.04.2012, 12:28:29
-
Eli kysessä 2009 V50. Tarjosivat merkkihuollossa 60tkm huollon yhteyteen jarrunesteen vaihtamista, huokeaan 135€:n hintaan.
Kuulemma sen verran "vaativa" työ, että maksaa tuon verran? Vertailun vuoksi, BMW:n merkkilikkeessä maksaa 5-sarjaiseen, saman ikäiseen autoon jarrunesteen vaihto, nesteineen 80€. Kysyin myös Fixus-korjaamosta mitä tuo vaihto maksaisi heillä, ja hinta siellä 65€ nesteineen. Joten, onko tuossa nyt sitten muka jotain ihmeellistä mikä pitäisi huomioida vai onko Volvon merkkihuoloissa todella katteet noin kohdillaan? ;D
-
Vanhaan s60:een maksoi joitain vuosia sitten 50€.
-
Eli kysessä 2009 V50. Tarjosivat merkkihuollossa 60tkm huollon yhteyteen jarrunesteen vaihtamista, huokeaan 135€:n hintaan.
Kuulemma sen verran "vaativa" työ, että maksaa tuon verran?
Näköjään ainakin tuossa merrkiliikkeessä huoltoneuvojan mukaan "vaativa" ;)
onko Volvon merkkihuoloissa todella katteet noin kohdillaan? ;D
ON. Jälleenmyyjät maksaa lasipalatsinsa jälkimarkkinoinnin tuotoilla.
-
Olis tarkoitus itse vaihtaa nesteet, joten siihen liittyen kysymys, eli onnistuuko homma näin:
Ensin säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä kehiin. Sitten avaa ilmausruuvin samalla kun toinen painaa jarrupoljinta. Tämä toistetaan niin kauan kunnes tulee letkusta kirkasta nestettä ja sitten seuraavan satulan kimppuun? Koko ajan tietty pitää säiliön täynnä,ettei pääse ilmaa järjestelmään.
Onnistuuko näin?
-
Olis tarkoitus itse vaihtaa nesteet, joten siihen liittyen kysymys, eli onnistuuko homma näin:
Ensin säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä kehiin. Sitten avaa ilmausruuvin samalla kun toinen painaa jarrupoljinta. Tämä toistetaan niin kauan kunnes tulee letkusta kirkasta nestettä ja sitten seuraavan satulan kimppuun? Koko ajan tietty pitää säiliön täynnä,ettei pääse ilmaa järjestelmään.
Onnistuuko näin?
No juuri noinhan se tehdään, aloita pelkääjän puoleisesta takasatulasta.
-
Minkälaista jarrunestettä olette ajatelleet laittaa?
Nestesäiliön korkissa lukee DOT4 ja kirjassa puhutaan DOT 4+ nesteestä.
Ainakin Automaalla näytti olevan hyllyssä DOT 4+ nestettä ja hintana noin 23 eskoo.
-
Itse laitoin motonetin motox 5.1. Litran pönikkä taisi olla n. 8e.
Nyt on kaikki jarrulevyt ja palat vaihdettu ja uudet nesteet laitettu järjestelmään. Tuon operaation jälkeen käsijarrua joutui kiristämään aika paljon, miksiköhän?
-
Eli kysessä 2009 V50. Tarjosivat merkkihuollossa 60tkm huollon yhteyteen jarrunesteen vaihtamista, huokeaan 135€:n hintaan.
Kuulemma sen verran "vaativa" työ,
Laskeeko Volvon huolto nesteet myös kytkimen nipasta vai pelkästään jarruista. Eikös tuossa sama neste kierrä sekä jarruissa että kytkimessä. Vai riittääkö nesteen vaihdoksi se että neste vaihtuu säiliöön ja jarruihin..?
.
-
Itse laitoin motonetin motox 5.1. Litran pönikkä taisi olla n. 8e.
Nyt on kaikki jarrulevyt ja palat vaihdettu ja uudet nesteet laitettu järjestelmään. Tuon operaation jälkeen käsijarrua joutui kiristämään aika paljon, miksiköhän?
Tähän sellainen huomio että kun itte vaihdoin taakse jarrulevyt ja palat niin ihmettelin käsijarrun löysyyttä.
Löysin sitten ohjeen ja takapalojen/-levyjen vaihdon jälkeen pitää vain polkaista jarrupoljin voimalla pohjaan
jolloin jarrupalat säätyvät käsijarrulle oikein.
Mitään muuta säätöä ei tarvinnut tehdä.
-
Laskeeko Volvon huolto nesteet myös kytkimen nipasta vai pelkästään jarruista. Eikös tuossa sama neste kierrä sekä jarruissa että kytkimessä. Vai riittääkö nesteen vaihdoksi se että neste vaihtuu säiliöön ja jarruihin..?
.
Oma kärryni on automaatti, joten ei merkistystä. Vaihdatin paikallisessa AD-korjaamossa, 68€ nesteineen.
-
Tämä aihe oli lähin mikä löytyi niin laitetaanpa tänne...
Eli vm. 2007 s40 piti lisätä noin kuukausi sitten jarrunestettä koska oli herjannut siitä, nestettä oli vielä juuri minimin yläpuolella kun auto siitä ilmoitti. Nyt eilen taas herjasi samasta ja oli nesteen pinta taas laskenu nippanappa minimin yläpuolelle eli taitaa vuotaa jostain. Vuodon täytyy olla kyllä tosi pieni, koska pihassa ei jälkiä näkynyt eikä autossakaa missää näkyny märkää... No, seuraava määräaikaishuolto on pian niin katotaan siellä...
Jarruihin oli viimeksi lisätty DOT 5:sta (ite olin reissussa ja emäntä käyny jossain korjaamolla). Ohjekirjasta katoin kuitenki äsken et sielä suosituksena olis DOT 4+. Käykö noi yhteen, koska jostain oon lukenu, että 4 ja 5 ei saisi sekoittaa keskenään??
-
Tämä aihe oli lähin mikä löytyi niin laitetaanpa tänne...
Eli vm. 2007 s40 piti lisätä noin kuukausi sitten jarrunestettä koska oli herjannut siitä, nestettä oli vielä juuri minimin yläpuolella kun auto siitä ilmoitti. Nyt eilen taas herjasi samasta ja oli nesteen pinta taas laskenu nippanappa minimin yläpuolelle eli taitaa vuotaa jostain. Vuodon täytyy olla kyllä tosi pieni, koska pihassa ei jälkiä näkynyt eikä autossakaa missää näkyny märkää... No, seuraava määräaikaishuolto on pian niin katotaan siellä...
Jarruihin oli viimeksi lisätty DOT 5:sta (ite olin reissussa ja emäntä käyny jossain korjaamolla). Ohjekirjasta katoin kuitenki äsken et sielä suosituksena olis DOT 4+. Käykö noi yhteen, koska jostain oon lukenu, että 4 ja 5 ei saisi sekoittaa keskenään??
100% faktaa ei ole mutta kirjoitin mutuni silti.
Huomion arvoista on, että DOT 5 ja DOT 5.1 on eri asia. Dot 5.1 mielestäni käy yhteen DOT 4+ kanssa (käytännössä hyvin harvassa on nuo DOT 4+ nesteet). Itse olen aina lisännyt omaan Volvooni DOT 5.1 ja hyvin on pelannut. Viimeksi tosin vaihdoin nesteet kokonaan uusiin, jotka niin ikään DOT 5.1.
Niin ja DOT 5 on käsittääkseni silikonipohjainen, toisin kuin Dot 4 ja 5.1.
Eli summa summarum: mielestäni dot 5.1 voi sekoittaa dot 4+:n kanssa. Viisaammat korjatkoon ;)
-
100% faktaa ei ole mutta kirjoitin mutuni silti.
Huomion arvoista on, että DOT 5 ja DOT 5.1 on eri asia. Dot 5.1 mielestäni käy yhteen DOT 4+ kanssa (käytännössä hyvin harvassa on nuo DOT 4+ nesteet). Itse olen aina lisännyt omaan Volvooni DOT 5.1 ja hyvin on pelannut. Viimeksi tosin vaihdoin nesteet kokonaan uusiin, jotka niin ikään DOT 5.1.
Niin ja DOT 5 on käsittääkseni silikonipohjainen, toisin kuin Dot 4 ja 5.1.
Eli summa summarum: mielestäni dot 5.1 voi sekoittaa dot 4+:n kanssa. Viisaammat korjatkoon ;)
Toivottavasti en nyt puhu ihan mitä sattuu, mutta eikös hyvä muistisääntö ole, että Dot 5 ei sekoita minkään muun kanssa, koska se on silikonipohjainen ja muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia.
-
Just näin :) http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste
-
Juu! 5.1 lisäsin eikä ainakaa vielä muutamas päiväs ollu säiliöstä ainetta kadonnu... Soitin vielä korjaamolle ja kyselin, että mitäköhän olivat sinne lisänneet, koska laskussa oli pelkästään DOT 5. Varmistui, että on laitettu DOT 5.1. Vitosta ei löydy ollenkaa hyllystä, koska menee niin helposti sekasin muiden kans. Eipä oo liiemmin järkeä käytetty ku näitä on nimetty :D