Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Xuppo - 19.01.2011, 16:37:18
-
Eli kovasti yrittänyt etsiä 2.3 16v turbo vinokoneeseen mäntiä ja kankia mutta tuntuvat olevan hieman kiven takana. kankia löytyisi kyllä mutta mäntiä ei. Yhteyttä otettu puhelimella ja sähköpostilla muummuassa seuraaviin puljuihin: Kansiset ja tommiengineerin jotka myyvät wisecon mäntiä mutta eivät kuulemma ole löytäneet mitään sopivia mäntiä tai seuraavana päivänä sanotaan että katsovat mitä löytyy...
Eli kysymys kuuluu mistä porukka oikein on mäntänsä ostaneet?
-
Eli kovasti yrittänyt etsiä 2.3 16v turbo vinokoneeseen mäntiä ja kankia mutta tuntuvat olevan hieman kiven takana. kankia löytyisi kyllä mutta mäntiä ei. Yhteyttä otettu puhelimella ja sähköpostilla muummuassa seuraaviin puljuihin: Kansiset ja tommiengineerin jotka myyvät wisecon mäntiä mutta eivät kuulemma ole löytäneet mitään sopivia mäntiä tai seuraavana päivänä sanotaan että katsovat mitä löytyy...
Eli kysymys kuuluu mistä porukka oikein on mäntänsä ostaneet?
sinäpä tämän teit, meinasin eilen kirjottaa justa saman topicin. soittanut en mihinkään ole mutta netissä mennyt jo tunteja noiren metsästykseen
-
www.motornord.se olisko tuolla sopivaa osaa?
-
Sten Parner Motor....oisko mitään??! tai sit vaan kasitappisen männät joihin koneistaa/koneistuttaa kolot. tuolta motornordilta nopeesti lainaus
KE207M Kolv B234F 16V 96,00 8,5:1 39,60 7.300,00 kr Mer info
saa myös 96,5 ja 97 poraukselle
Ja myös täältä http://performance-product.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=490_6_349_363_126_478&products_id=85245 (http://performance-product.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=490_6_349_363_126_478&products_id=85245)
-
Yksi vaihtoehto on myös laittaa tasalakiset männät, jotka jäävät esim 3 - 4 mm alle dekin riippuen halutusta puristussuhteesta.
-
Isot pojat on kertonu et, FT männistä sorvaa kauluksen pois kupin alatasoon. Juuri näin ku JuHaU sanoi.
-
Isot pojat on kertonu et, FT männistä sorvaa kauluksen pois kupin alatasoon. Juuri näin ku JuHaU sanoi.
Mulla on omassa koneessa ET:n männät.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2252026.jpg)
-
"Vakio" männät eivät ole vaihtoehto tässä tapauksessa koska tarvitaan vähintään 96,50mm mutta mielellään 97mm männät koska lohko on pakko porata. Vai minkä verran maksaisi sinisellä uudet ylikoon männät esim. ET tai FT 8v koneesta ja löytyykö 97mm ylikokoa?
Eli kysymys edelleen mistä männät ja mielellään suomesta.
-
0,6mm ylikoko ft mäntä 103€ kappale männänrenkaineen.
-
Sattumoisin sattui silmään, kun surffailin:
http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/vob2andb2wap.html
Hintaa näyttää olevan $599 ja ilmeisesti 1kpl. Sijaintikin on jossain päin jenkkejä.
-
Hintaa näyttää olevan $599 ja ilmeisesti 1kpl.
4kpl
-
Onko alkuperäiset FT:n (Siis nuo 103€:n) männät takomännät? Lieneekö merkittävää eroa esim. Wisecon tai noihin RSI:n mäntiin kestävyydessä? Hinta on kyllä ihan kilpailukykyinen.
-
CP pistonsilla on valmiit kaavat volvon 16V mäntiin, joten ei kun tilaamaan joltain heidän jälleenmyyjältää. Jos vakiomännät ei kerran tule kyseeseen niin kannattaa varata tuollainen 900-1200eur esim cp mäntiin.
Eli siis ostat vakiot ylikokomännät ja sorvautat ne. Tuskin menee ainakin tehotavoite yli niiden kestävyydeen.. ? Kuitenkin taitavat olla takomännät jo noissa koneissa aina. Mulla on omassa valumännät ja ei vielä ole korkanneet.. Sitä odotellessa.
-
16v Turbon aftermarket männät kiven alla? On sen verta yleinen pata, että varmasti löytyy männät siihen JE:n, Wisecon, CP, tai vaikka SPM:n kautta. Us-parts myy myös Wisecoa ja eikös Futurez ole SPM:n jälleenmyyjä jos välttämättä suomesta haluaa männät tilata.
Mun mielestä ahtokäyttöä varten kannattaisi hommata parempi lohko, kuin porata sylintereiden seinämät oikein ohkaisiksi.
Takomäntiä ei punalohkoista löydy kuin B23ET:stä, kaikki muut ovat valua. Mutta nekin kestävät kohtuudella kunhan on vain säädöt kohillaan.
-
Takomäntiä ei punalohkoista löydy kuin B23ET:stä, kaikki muut ovat valua. Mutta nekin kestävät kohtuudella kunhan on vain säädöt kohillaan.
Hyvä, että joku kertoo asian oikean laidan. itse luulin, että useammissa olisi, mutta huom. luulin.
-
16v Turbon aftermarket männät kiven alla? On sen verta yleinen pata, että varmasti löytyy männät siihen JE:n, Wisecon, CP, tai vaikka SPM:n kautta. Us-parts myy myös Wisecoa ja eikös Futurez ole SPM:n jälleenmyyjä jos välttämättä suomesta haluaa männät tilata.
Mun mielestä ahtokäyttöä varten kannattaisi hommata parempi lohko, kuin porata sylintereiden seinämät oikein ohkaisiksi.
Takomäntiä ei punalohkoista löydy kuin B23ET:stä, kaikki muut ovat valua. Mutta nekin kestävät kohtuudella kunhan on vain säädöt kohillaan.
Kansiset:in kautta selvitelty ja wiseco ei valmista enää volvoon 16v mäntiä. muidenkin volvoon sopivien mäntien valmistusta ollaan nähtävästi lopettamassa Jos ette usko niin tsekatkaas wisecon kotisivuilta.
Lohkoon tulee betonit joten pitäisi kestää vaikka hieman porataankin. Ja kyllä mulle kelpaa vakioporauksellakin olevan jos joku tuo mulle priima kuntoisen b234f lohkon.
-
Kysyppä tuolta,kun näkyy mainostavan Volvoon Wisecoa www.tommiengineering.fi
-
Ekassa viestissäni lukee että olen jo tuolta kysynyt ;) varastossa kuulemma on vain 8v mäntiä korkeapuristeiseen vaparikoneeseen.
-
Mulla on omassa koneessa ET:n männät.
juhau the tekniikka guru, kerroppa että saako noita volvon taottuja 96mm ? tai 96,3mm :)
P>
-ainakaan 16veehen ei saa valmiina että ittelle jäis nuo venakolojen sorvaukset ? jos siis saa 96mm :buck2:
(huhua liikkui nesteen kahvilassa että sinulta kannattaa kysyä ;))
-
edelleen spm takoset vaikka sit 8veehen h-kankien kera 890ekee kuluineen!! taitaapa olla halvin, mutta tuohon satku tai kaks lisää niin koneistamo tekee 16v lovet, tai sit antaa ne mulle jos mun kaveri kerkeis tehä ne??
tai sit toinen paikka on tuo r-sport international http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/rsiwatupifor.html (http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/rsiwatupifor.html)
-
http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/rsiwatupifor.html (http://yhst-26451710505916.stores.yahoo.net/rsiwatupifor.html)
Nämä Aaltoputken männät oli suunniteltu erityisesti CFD analyysin tehnyt 16v päät määrittää parhaat männänpäästä suunnittelu nopeimmin polttaa ominaisuuksia. Nämä maksimaalisen litistää, mikä vähentää mahdollisuuksia räjähtäessä. Nämä männät ovat pitäneet jopa yli 585RWHP. Ole seuraava henkilö yrittää outdue että!
(google kääntäjä) ;)
kiitos vastauksesta, pani miettimään vaihtoehtoja.
-
juhau , kerroppa että saako noita volvon taottuja 96mm ? tai 96,3mm :)
P>
Aivan mahdollista on tehdä mittatilausmännät esim Wisecolta, joihin voi itse määrittää mitat.
Mulle tulee race Amazonin koneeseen aihiomännät Wisecolta, joissa on muistaakseni 10 mm työstövara.
-
Aivan mahdollista on tehdä mittatilausmännät esim Wisecolta, joihin voi itse määrittää mitat.
Mulle tulee race Amazonin koneeseen aihiomännät Wisecolta, joissa on muistaakseni 10 mm työstövara.
saattaa tuo mittatilaus maksaa mukavasti :pomo:
mutta meinasin että onko volvolla mitään taottuja 2.3:sen koneeseen eli 96mm taottuja mäntiä, vai onko muistaakseni nuo b19 ainoat taotut ?
-
saattaa tuo mittatilaus maksaa mukavasti :pomo:
mutta meinasin että onko volvolla mitään taottuja 2.3:sen koneeseen eli 96mm taottuja mäntiä, vai onko muistaakseni nuo b19 ainoat taotut ?
B23ET:n männät on taotut. Saatavuus voi olla heikkoa. Eikä ne mittatilausmännät mahdottomia maksa. Halpaa se on jos ei edes tonnia mene kerralla.
-
B23ET:n männät on taotut. Saatavuus voi olla heikkoa. Eikä ne mittatilausmännät mahdottomia maksa. Halpaa se on jos ei edes tonnia mene kerralla.
pitää yrittää ettiä noita B23ET mäntiä :)
mutta kiitos selvennyksestä
-
pitää yrittää ettiä noita B23ET mäntiä :)
mutta kiitos selvennyksestä
Niissähän on PK 46 mm.
-
Niissähän on PK 46 mm.
no katsotaan mitä keksitään :)
-
Jos ei mikätahansa volvon vakio mäntä riitä niin silloin tehotavoite lienee yli 500hv, varmast ainakin yli 400hv? Ainakin tuollaisiin tehoihin riittää emppiirisien tutkimuksien mukaan vakio männät, oikein valittuna ja koneistettuna.
Takomäntiähän löytyy Wisecolta ns. raakamäntinä joista sitten koneistaa halutunlaiset laet niihin. Tosin jo aikaisemmin ehdoitettu SPM mäntä/kanki paketti on varmasti hinnaltaan kilpailukykyinen ja riittäisi pelkkien venttiilikolojen koneistus mäntiin.
-
spm:stä kun en mitään tiedä, tuli ihan uutena käsitteenä. niin mistä näitä sitten saa ? jotain googlen kautta niistä myös jo luin mutta saatavuus jäi epäselväksi
-
spm:stä kun en mitään tiedä, tuli ihan uutena käsitteenä. niin mistä näitä sitten saa ? jotain googlen kautta niistä myös jo luin mutta saatavuus jäi epäselväksi
Sten parner motor
-
Sten parner motor
no johan rupesi kuullostamaan tutummalta :pomo: thx
-
http://www.motornord.se/system/webshop.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054
-
http://www.motornord.se/system/webshop.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054
hmm. tuolta saisi vielä wisecoa 16venttiiliseen
KE207M Kolv B234F 16V 96,00 8,5:1 39,60 7.300,00 kr Mer info
-
Mä hain tänään tämmöset B23ET:n mukit.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/16V/B23_16v_pistons.jpg)
-
saattaa tuo mittatilaus maksaa mukavasti :pomo:
mutta meinasin että onko volvolla mitään taottuja 2.3:sen koneeseen eli 96mm taottuja mäntiä, vai onko muistaakseni nuo b19 ainoat taotut ?
Ei loppupeleissä maksa maltaita, hinta n. +100e luettelo mäntään verrattuna. Custom männät maksavat Wisecona noin 7-800e. tilaus kaavakkeen saa tulostettua Wisecon sivuilta ja täytetty kaavake Us-partsiin.. sieltä saa tarkan hinnan. kaavake tuolta http://www.wiseco.com/Catalogs/Automotive/CustomOrderAuto.pdf
16v mäntiä löytyy 22mm lakikorkeudella, 8v mäntiä 24,5mm lakikorkeudella.
Myös Pinton mäntä on hyvä vaihtoehto 96,7 mm lakik. 40mm tai 27,7mm.
Cometic kansitiivisteitä löytyy eri paksuuksina 1,14mm/ 1,9mm/ 3mm.
Noilla vois saada puristussuhteen kohilleen.
Kiertokankia löytyy mitoilla 152mm/ 158mm
-
Mä hain tänään tämmöset B23ET:n mukit.
paljonko köyhdyit ja oliko venttiilien kolot valmiina (vai kerkesitkö jo väsätä) ? :o
mistä ostit ?
^kysely ikä 8)
-
paljonko köyhdyit ja oliko venttiilien kolot valmiina (vai kerkesitkö jo väsätä) ? :o
mistä ostit ?
^kysely ikä 8)
Tuo setti oli museon puolella joskus myynnissä. Vaihtareita tehtiin myyjän kanssa ja molemmat oli tyytyväisiä. Venakolot oli valmiina.
-
Lohkoon tulee betonit joten pitäisi kestää vaikka hieman porataankin. Ja kyllä mulle kelpaa vakioporauksellakin olevan jos joku tuo mulle priima kuntoisen b234f lohkon.
Mulla olis yks ylimääräinen b234 alakerta purettuna ::)
-
www.autoracing.fi Tuolta löytyi lista valmiista Wiseco turbo männista volvon koneisiin,miten lie saatavuuden kanssa? Hinnat alkaen 857€.
-
SPM:ltä veivit ja männät tilattu. Viskaan kuvia kuhan saan ne käsiini. Hintaa tuli venttiilikolojen kanssa 8800kr.
-
SPM:ltä veivit ja männät tilattu. Viskaan kuvia kuhan saan ne käsiini. Hintaa tuli venttiilikolojen kanssa 8800kr.
koita punnita ne ja kerro onko paljon eroja ::)
itsekin olen päätynyt spm:ään, rahaa tässä vaan odotellaan :)
-
koita punnita ne ja kerro onko paljon eroja ::)
itsekin olen päätynyt spm:ään, rahaa tässä vaan odotellaan :)
Juu elintarvikevaaka tuossa pöydällä odottaa..
-
voi paska jos olisi sattunut sopivampaan ajan kohtaan olisin tilannut samaan syssyyn rusakon kanssa omaan koneeseen :'(
-
voi paska jos olisi sattunut sopivampaan ajan kohtaan olisin tilannut samaan syssyyn rusakon kanssa omaan koneeseen :'(
no sama juttu jos olis sattunu sopivaan ajankohtaan (eli aikaan jolloin on rahaa) ;)
-
Itse päädyin lopulta tilaamaan männät R-sport internationalilta ja hintaa tuli 640€ kaikkineen(männät+toimituskulut+tulli+alv)
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3034113.jpg)
Sopivat ainakin suoraan eikä tarvitse koneistella venakoloja yms.
-
SPM:ltä veivit ja männät tilattu. Viskaan kuvia kuhan saan ne käsiini. Hintaa tuli venttiilikolojen kanssa 8800kr.
Jyväskylään taisi tulla yksi satsi 16v mäntiä ilman venttiili koloja.
Varaudu siis ostamaan venttiilikolot irtotavarana
-
Meillä oli spm:n männät 1g sisään ja niin myös kanget oli 1g sisään, eikä tarvinnu koneistaa kankia ollenkaan. Mutta tuo toinen mäntäsarja piti olla 16v mosaan ja kuten veksi sano niin siihen joutu kaveri tekemään ite kolot. Makso täällä koneistamolla 50e mäntä tuo kolojen teko.
-
Meillä oli spm:n männät 1g sisään ja niin myös kanget oli 1g sisään, eikä tarvinnu koneistaa kankia ollenkaan. Mutta tuo toinen mäntäsarja piti olla 16v mosaan ja kuten veksi sano niin siihen joutu kaveri tekemään ite kolot. Makso täällä koneistamolla 50e mäntä tuo kolojen teko.
50e/mäntä?
-
Jyväskylään taisi tulla yksi satsi 16v mäntiä ilman venttiili koloja.
Varaudu siis ostamaan venttiilikolot irtotavarana
Kaveri kyseli(parempi ruotsin taito kun mulla) että saako kololla. Ja kuulemma saa, niin tilaukseen laitoin selkeällä tekstillä ohjeistuksen moisista..
Sitä paitti männät ja veivit sivujen mukaan 8000kr ja omilleni tuli hintaa 8800kr. Ainakin itse elän siinä uskossa/toivossa ettei koloja tarvii jälkikäteen louhia.
-
Mitäs nuo H-kanget nykyään halvimmillaan maksaa näihin satasarjan koneisiin?
-
Niin kolojen teko maksoi koneistamolla 50e/mäntä eli jos osaan laskea niin vinokoneessa on 4 mäntää joten kolojen teko yhteensä 200e!!
Juu ja se mun kaveri tilas kanssa todella selkeästi kirjoitti että onko 16v mäntiä myös, ja vastaus oli että on. No sit tilattiin ja vielä siinäkin yhteydessä mainitsi 1srj 8v mäntiä, ja 1srj 16v mäntiä, niin silti ruottin poijjaat laitto 2srj 8v mäntiä.
Edit: Mulla olis ollu tuossa joku aika sit yks väylä h-kankiin jos oltais saatu 8:lle sarjalle ostaja niin hinta olisi kaikkineen ollu jossain alle 300€, mut ei ollut mun lisäks ku yks jota kiinnosti ostaa ne niin eipä sit viittiny itelle 7 sarjaa ostaa!!
-
Mun kautta saa CP Pistonsin männät missä on kolot oikealla paikalla. Samalla saa matalampi puristus korkeus ja vaikka suuremmat kolot. Kalliimpi ja pidempi toimitus aika kun SPM...
Sitä saa mitä tilaa...
/Andre'
-
Mun kautta saa CP Pistonsin männät missä on kolot oikealla paikalla. Samalla saa matalampi puristus korkeus ja vaikka suuremmat kolot. Kalliimpi ja pidempi toimitus aika kun SPM...
Sitä saa mitä tilaa...
/Andre'
Paljonko painaa 1kpl CP mäntä renkaineen ja tappi paikoillaan?
-
paljonko banaani painaa...riippuu koosta, p.korkeudesta, helmantyypistä, tapin vahvuudesta, renkaista jne.
340-400g
/Andre'
-
Se on ihan Tertun oma asia missä pitää banaania
Vertailun vuoksi: vinokoneen 96mm matalakitka Mahle painaa ~700g tapin ja renkaitten kanssa
Mahle on aika möhlö
Paljonkos joutuu sijoittamaan jos haluaa kiina-kiertokankea kevyemmän veivin?
-
Jahas Steniltä oli tilaamani veivit loppu ja saapi ensviikolla lisää.. Koneen niputtaminen venähtää sitten melkein parilla viikolla :'(
-
Noniin.. Odotus palkitaan.
Veivit 592-593g
Männät 375-376g
Tappi 124g + lukot 1g
yht: 1093g per sylinteri.
Ja kuvia.
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/30062011033.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/30062011034.jpg)
-
Niin kolojen teko maksoi koneistamolla 50e/mäntä eli jos osaan laskea niin vinokoneessa on 4 mäntää joten kolojen teko yhteensä 200e!!
Juu ja se mun kaveri tilas kanssa todella selkeästi kirjoitti että onko 16v mäntiä myös, ja vastaus oli että on. No sit tilattiin ja vielä siinäkin yhteydessä mainitsi 1srj 8v mäntiä, ja 1srj 16v mäntiä, niin silti ruottin poijjaat laitto 2srj 8v mäntiä.
Tarkempi silmä huomaa mun tuoreista kuvista, että männän päällä on jotain outoja koloja ;)
-
En tiedä onko paremmat männät mutta 3mm madalletuilla heron mänillä ja 155mm SPM kangilla tulee 16V kanella noin 7.5 puristukset. Ja on isojenpoikien mukaan erityisen kestävät männät.
Kuvassa vakio f mäntä ja madallettu heron.
http://kalsarit.kuvat.fi/kuvat/745/IMG_0072.JPG
-
Mahlet on raskaat männät.
SPM männät taitaa olla lähes saman hintaiset