Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Jaska_a@hotmail.fi - 08.04.2012, 16:19:51

Otsikko: Tehopainosuhde = 0-100 kiihtyvyys?
Kirjoitti: Jaska_a@hotmail.fi - 08.04.2012, 16:19:51
Niin, olen ollut jo pitkään siinä luulossa, että tehopainosuhde vastaa aikalailla 0-100 kiihtyvyyttä.
Kun jotain tuulilasin autotaulukoita oon kattonu, ni kyllä se 0.5 tarkkuudella on paikkaansa pitänyt.
Ääripäissä asia on eri, jolloin heittoa tulee suuntaan tai toiseen.

Mutta ainakin kuuden sekan kiihtyvyyteen asti se pitää aika tarkkaan paikkaansa.

Rupesin miettimään, kun saan amazonin kevennetyksi 900-kiloiseksi. Sitten rupesin miettimään, kun tarkoitus on tehdä toka vaiheessa joku 350hv moottori megasquirtilla ja jollain holsetilla. eka vaiheessa tulee to3:nen ja ströbä, josta haluan sen 220hv ulos.

Niin toka versiossa tehopainosuhde olisi 2.57, sen verran nollasta sataan on jo kova sana... Mutta enhän mä osaa semmosta alustaa tehä. eka versiossa, siis tossa ströbä -mallissa. 4.09.

Eli strobällä nollasta sataseen viiteen sekkaan, onko mahdollista.
Toki jo eka versioon tulee taakse ihan oikea rengastus, ja muutenkin puslaa ja iskaria päivitetään jo eka versiossa viimesen päälle. Eli toka versiossa päivitetään vaan moottori oikeastaan, kun turbot ja ms:t on kuitenkin aika kallis, pari kiloeuroa laitan tohon toiseen koneeseen. Mut pakko tehä eka tuo ströbä versio että pääsee jo autoilemaan... 8)


Otsikko: Vs: Tehopainosuhde = 0-100 kiihtyvyys?
Kirjoitti: Yesse - 08.04.2012, 22:28:53
Juu, no kyllä siihen tosiaan alustan lisäks pitäs jostain taikoa ihan järkyttävästi pitoja jos tollasella laskukaavalla unelmois menevänsä.
Ku miettii mitä tahansa viriteltyä autoa, esim. mun S40, omamassa jotain 1390kg ja teho 310hp = 4.48, siihen vaikka se +0.5, ni saadaan 4.98
Aika tekeminen että sais 5 sekunttiin sataseen ja jos ottaa noit laitetumpia laitteita, esim. 500hp, ni lukema 2.78  etuvetosilla ainaki ihan turha toivo.
Otsikko: Vs: Tehopainosuhde = 0-100 kiihtyvyys?
Kirjoitti: thabandit^ - 09.04.2012, 00:02:01
Muutenkin tuo kiihdyttely tai ylipäätään ajaminen pitää sisällään useita tekijöitä. Vaihteen vaihdoissa tuhraantuu aikaa, samoin kuin liikkeelle lähdössä. Kaikki voima pitää saada taiottua tiehen, eikä savuna ilmaan. Myös moottorin luonne astuu kuvaan. Sopivatko vaihteiston välitykset moottorin luonteeseen, eli pysyykö auto vetoalueella joka vaihteella jne.

Matematiikalla päästään jo aika lähelle käytäntöä, mutta valitettavan usein todellisuus on vielä asia erikseen. :P
Otsikko: Vs: Tehopainosuhde = 0-100 kiihtyvyys?
Kirjoitti: Jaska_a@hotmail.fi - 09.04.2012, 20:56:20
Kyllä se tehdasautoissa pitää aika hyvin paikkaansa ääripäissäkin, esim. porsche gt3.
Ja näissä 7s - 13s autoissa pitää kanssa aika tarkkaan paikkaansa.

Ongelmana on tietennii ite tehdyssä saada voima tiehen.
Joka ei oo niin helppoa, varsinkaan hirveän turbopotkun omaavassa kevyessä takavetoisessa... ;D
Otsikko: Vs: Tehopainosuhde = 0-100 kiihtyvyys?
Kirjoitti: mikkeki - 09.04.2012, 21:19:32
Kyllä se varmaan suht kutiaan pitäisi jos sutiminen ei olisi ongelma.
Kaikissa tehokkaissa autoissa se kuitenkin on ongelma. Ehkä 100km/h-200km/h välisellä ajalla ois aavistuksen tarkempaa, toki tehokkaissa autoissa edelleen sama ongelma kuin tuossa 0-100 välissäkin.

Välitykset ja vetoalue myös vaikuttavat paljon.

Lainaus
Ja näissä 7s - 13s autoissa pitää kanssa aika tarkkaan paikkaansa.
Oma romu pyörii just tuossa 7s./ vähän alle katurenkailla, joten en nyt kovin tarkaksi tätä väittäisi.

Otsikko: Vs: Tehopainosuhde = 0-100 kiihtyvyys?
Kirjoitti: hyvoneju - 30.05.2012, 23:17:53


Rupesin miettimään, kun saan amazonin kevennetyksi 900-kiloiseksi.

Missä vaiheessa kevennys on , ja paljonko oli lähtö paino ? Jonkun verran joutuu kyllä tekemään hommia , että tuo 900 toteutuu .  :'(