Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: stefa - 08.04.2012, 20:03:29
-
Morjens kaikille!
Emännän Volvo ilmoitti kesken ajon kiihdytyksen reippaamman kiihdytyksen jälkeen että "Vaihteisto vaatii huollon". Tarkempi vikakoodi oli "P0740 Torque Converter Clutch Circuit/Open". Mitäs tällänen vika tarkoittaa? Vikakoodi nollattiin ja ei ainakaan heti palautunut muutaman kiihdyttelyn jälkeenkään...
-
Aika hassussa ajotilanteessa on mielestäni koodi tullut. Toi solenoidihan on kaiketi toiminnassa silloin kun ajetaan tasaista n.80km/h nopeutta ja halutaan ohjelmalla poistaa kaikki ylimääräinen luisto jotta polttoainetta säästyisi. Sanotaan kaiketi myös turbiinin lukkosolenoidiksi. Täytyskin oikein ottaa ja tarkastaa faktat vielä :)
Onko vika vaivannut sittemmin ?
EDIT: No tossahan se oli:
OBD Code P0740refers to
The torque converter clutch solenoid valve is activated, with the gear in D4, by the Transmission Control Module (TCM) in response to signals sent from the vehicle speed and the Engine Control Module (ECM). Lock-up piston operation will then be controlled. When the torque converter clutch solenoid valve is activated, the torque converter lockup clutch will engage creating a 1 to 1 RPM ratio between the transmission input shaft and the rotational speed of the torque converter. Lock-up operation, however, is prohibited when A/T fluid temperature is too low. When the accelerator pedal is depressed (less than 2/8) in lock-up condition, the engine speed should not change abruptly. If there is a big jump in engine speed, there is no lock-up.
-
Ei ole uudestaan vikakoodi iskenyt päälle ainakaan vielä. Tilanne oli kun kiihdytin 100-130 motarilla reppaasti kasua painaen, mutta ilman kick downia.
-
Taas tuli sama vikakoodi! Vastaavassa tilanteessa kun ohitti painaen kaasua siten että turbiinilukko ei vielä aukea ja samalla kun meni kaistan varoitus täristeiden yli niin vikakoodi tuli. Kun vikailmoituksen jälkeen seuraavan kerran hidastin alle 85km/h eli että turbiinilukko vapautuu niin kuului selvä kolahdus vapautuksesta...
Kai tämä alkaa porsimaan... Luistaako turbiinilukko liikaa??
-
Automaattispesialistille viedä..
missäspäin auto on niin porukka varmaa osaisi suositella spesialisteja
-
Pohjanmaalla on.