Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tapio.leppa - 08.04.2012, 21:49:19
-
Tuollainen otsikon mukainen värkki 2.4 bensakoneella jätti startatessa laturin varoitusvalon palamaan eikä valo suostunut sammumaan edes vähän kierroksia antamalla. Lyhyt koeajolenkki sujui normaalisti ekojen muutaman sadan metrin ajan mutta sitten putosi nopeusmittari pois pelistä ja ABS- sekä ajonvakautusvalo syttyivät laturin valon seuraksi. Hetken päästä veto alkoi kadota yli 2000 kierroksen ja takaisin pihaan ajaessa oli jo siinä ja siinä että auto edes kulki, se jaksoi juuri ja juuri pihaan asti eikä käynnistynyt enää uudestaan sammutuksen jälkeen. Tunnin tauon jälkeen käynnistyi taas mutta varoitusvaloja palaa edelleen koko valikoima eli jotainhan sieltä hajosi tai sekosi.
Mitä tehdään, ehdotuksia?
-
Täydelliset laturin särkymisen aiheuttamat oireet. Jos on paljon ajettu niin vaihda koko laturi.
Kun lataus ei toimi niin jännite laskee ja aiheuttaa nuo merkkivalojen syttymiset, nopeusmittarin sammumisen. Tunnin jälkeen akku oli vähän palautunut ja siksi jaksoi käynnistyä.
Laita akku lataukseen ettei sekin nyt säry kun on alijännitteessä.
-
Asiaa testailtiin tänään päivällä lisää ja laturivialta todellakin vaikuttaa, jännite akun navoista mitattuna ei muutu mihinkään riippumatta siitä käykö moottori vai ei ja ajovalojen sytyttäminen pudottaa jännitettä eli vika ei ole jännitteensäätimessä vaan sitä virtaa ei tosiaankaan laturilta tule. Sinänsä erikoinen vika että edellisenä yönä auto toimi moitteettomasti, ei varoitusvaloista tietoakaan ja kaikki pelasi kuin rasvattu. Nyt sitten eilen se teki tuon suoraan virtojen kytkemisestä, joko laturi hajosi edellisen ajon viimeisillä metreillä eikä valo ehtinyt syttyä tai sitten se tuhoutui mystisesti itsekseen auton seisoessa parkissa. Hyvin jännä oireilu kyllä, auto on siis niinkin fiksu että pudottaa pois kaiken mahdollisen antaakseen moottorille vielä edes vähän virtaa kipinään.
(asian selventämiseksi olen tuon aiheen aloittajan poika ja olin kuskina molemmilla kerroilla)
-
itsellä s80 juuri samanlaiset oireet että mittarit hyppää pois pelistä ja rivi varoitusvaloja syttyy ja alkaa käymään tosi huonosti. kun sammutan auton, niin ei starttaa. 5min odoteltua starttaa taas ja varoitusvalot on sammuneet ja toimii normaalisti. tämän on tehnyt matka ajossa muutaman kerran. huoltomies epäili että laturin maajohto ei saa kunnolla kosketusta. oisiko tälläainen mahdollista?
-
Laturista hiilet/kollektori vaihtokunnossa. Helpommalla pääsee, ku vaihtolaturin "heittää" paikoilleen :)