Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: mattitimonen - 19.01.2011, 20:30:35
-
sellainen ongelma että kun pitää roikassa tota autoa parituntia reilussa pakkasessa niin ei hehkuta ja käyntiin lähtö on vaikeaa.... jos pitää vaikka vajaan tunnin ja auto hehkuttaa niin lähtee kerrasta käymään. sama homma kylmänä muutenkin et jos kone on sen verran kylmä että suostuu hehkuttamaan niin todella hyvin käynnistyy. pystyykö tuota lämpöanturia jotenkin ohita? ja missä se edes sijaitsee......
-
Tästä aiheesta löytyy mainio FAQ:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=178.0
Mutta onko pumpun ajoitus varmasti kohdallaan? Se kannattaisi myös tarkistaa ellet ole hiljattain tarkistanut / säätänyt?
-
Ajoitusta veikkaan kans.
Parin tunnin lämmityksen jälkeen ei pitäisikkään hehkuttaa ja ei mulla edes tunnin lämmityksellä hehkuta.
-
Minulla on samaa ongelmaa. Ilman roikkaa lähtee hehkun jälkeen tosi hyvin. Kun lämmittää roikalla, niin hehku ei vilahdakaan ja joskus vaatii jopa kolme starttia.
Ajattelin laittaa tuon vastuksen ja ohjauksen sille.
Mattitimonen, koitappa semmoista, että kun kytket virrat niin odota seitsemän sekuntia ennen starttausta vaikkka hehkun valo ei syty. Olen ymmärtänyt, että tällöin ECU luulee hehkujen olleen päällä ja muuttaa hieman ruiskutusennakkoa kylmäkäynnistykseen sopivammaksi. Mielestäni käyntiinlähtö on erilainen, kun odottaa nuo sekunnit.
-
Ajattelin laittaa tuon vastuksen ja ohjauksen sille.
Mattitimonen, koitappa semmoista, että kun kytket virrat niin odota seitsemän sekuntia ennen starttausta vaikkka hehkun valo ei syty. Olen ymmärtänyt, että tällöin ECU luulee hehkujen olleen päällä ja muuttaa hieman ruiskutusennakkoa kylmäkäynnistykseen sopivammaksi. Mielestäni käyntiinlähtö on erilainen, kun odottaa nuo sekunnit.
Ja kaikki muut asiat on kunnossa? Pumpun ajoitus kannattaa tarkastaa ennen ko laittaa "apuja".
Kyllä mullakin on samoja oireita mutta tiedän että ajoitus ei ole täysin kohdallaan.
Jokatapauksessa kannattaa odottaa.
-
ykks asentaja sanoi kyseistä vaivaa olleen muissakin merkeissä ja ratkaisseen sen siirtämällä lokilämmittimen eripaikkaan autossa. kuulemma anturi luulee että olis jo lämmin moottori. tiedäppä näistä. ihmettelen vain et miksi muuten lähtee niin hyvin käymään jos pumpun ajoitus ei ole kohdallaan??????????
-
Itsellä oli ihan sama käyntiinlähtöongelma ja selvisi ajoituksen tarkistuksella. Oli puoli hammasta pielessä..säädön jälkeen toimii moitteetta!
-
ykks asentaja sanoi kyseistä vaivaa olleen muissakin merkeissä ja ratkaisseen sen siirtämällä lokilämmittimen eripaikkaan autossa. kuulemma anturi luulee että olis jo lämmin moottori. tiedäppä näistä. ihmettelen vain et miksi muuten lähtee niin hyvin käymään jos pumpun ajoitus ei ole kohdallaan??????????
Tuo hehkumodi on ihan hyvä konsti, mutta joka tapauksessa se ajoitus kannattaa tarkistaa. Sillä kuitenkin ratkeaa noin 95% näiden koneiden käynnistysmurheista. :)
Kyllä tuo "anturin lämmittäminen" on ihan oikea ongelma näissä, mm. minä jouduin lopettamaan työpaikalla lohkolämmittimen käytön. Kas kun käytössä on se trendikäs pulssisähkö. Kone ei ole kunnolla lämmin, mutta anturi on.
Joka tapauksessa jos pari tuntia lämmittää, niin kone on niin lämmin (muutenkin kuin anturi) että lähtee käyntiin jos vaan kaikki koneessa on kunnossa. Tämä anturin lämmittämisen ongelma on yleensä kun konetta lämmitetään vain vähän aikaa tai tuollaisilla pulssisähköillä. Jos pakkasta on se parikymmentä astetta, sellainen reilu puoli tuntia riittää jo minulla siihen, ettei hehkut lähde päälle. Ja tuolloin on niitä ongelmia käynnistyksessä. Tunnin-kahden lämmitykselä sitten lähtee hyvin käyntiinkin, jos vaan ajoitus on kunnossa.
-
Jaaha nyt se polttaa vikavaloa, kun kylmänä käynnistää. Lämpimällä koneella startin jälkeen vikavalo ei syty. Koodeja ei ole vielä luettu, mutta eräs seppä jutteli, että kun pumpun ajoitus on tarpeeksi pielessä niin se saa vikavalon syttymään. Kommentteja?
Vikavalo paloi tuossa aiemminkin, silloin se herjasi EGR-ohjausventtiilistä. Sen vaihdoin, ja valo sammui. Vai pitääkö sekin vika kuitata pois erikseen osan vaihdon jälkeen?
-
Jaaha nyt se polttaa vikavaloa, kun kylmänä käynnistää. Lämpimällä koneella startin jälkeen vikavalo ei syty. Koodeja ei ole vielä luettu, mutta eräs seppä jutteli, että kun pumpun ajoitus on tarpeeksi pielessä niin se saa vikavalon syttymään. Kommentteja?
Kyllä se vikavalon sytyttää, jos tarpeeksi pahasti on pielessä. Toki koodien lukaiseminen valaisisi asiaa.
Mutta kyllähän oireet sopivat pielessä olevaan ajoitukseen. Koska olisi seuraava pumpun remmin vaihto edessä? Jos piakkoin, niin itse hieman nopeuttaisin aikataulua tässä. Samalla kannattanee tarkistaa sen pumpun hihnapyörän kunto, kuluneena syö hihnaa kuin leipää.
Jos hihnat uusittu hiljattain, niin veisin sellaiseen liikkeeseen joka saa sekä ajoitettua että luettua/kuitattua vikakoodit.
-
Mulla kävi niin että muutaman tunnin seisomisen jälkeen lähti pitkällä vieterillä käymään, keli ei ollu edes pakkasella ja aamulla lähti hienosti käymään.
Ei syttyny vikavalo siinä vaiheessa. Sitten kun se sytty niin syttyi kaikki muutkin merkkivalot. :-\ Hihna poikki. :facepalm:
-
Ajattelin jos samalla pumpun ajoituksen kanssa uusisi suuttimet (isompiin), teettäisi pumpun määrän säädön (isommalle) ja katselisi softat kuntoon. 8)
Täällä päin on näihin perehtynyt paja, pitäisi ehkä ottaa yhteyttä.
Nyt ei ole vikavalo taas pariin päivään näyttäytynyt, toisaalta ei ole ollut kylmästarttejakaan.
-
taisi sitten eilen selvitä syy huonoon käynnistymiseen..... alkoi pumpun hihnan kiristin nakuta ja kattelin hihnan niin noin puolet hampaista puuttui, nyt vain tarttis hyvät ohjeet et miten löytäis ajoitusmerkit et sais uuden hihnan paikoilleen???????
-
Tässä on semmoinen homma, että vaikka sen merkkien mukaan pistää paikalleen, niin olisi hyvä käyttää se ns. specialistin luona, joka laittaa sitten pumpun 1/100 millin tarkkuudella oikeaan aikaan. Itsellä sama homma edessä.
-
taisi sitten eilen selvitä syy huonoon käynnistymiseen..... alkoi pumpun hihnan kiristin nakuta ja kattelin hihnan niin noin puolet hampaista puuttui, nyt vain tarttis hyvät ohjeet et miten löytäis ajoitusmerkit et sais uuden hihnan paikoilleen???????
Tarkistakaapa muuten pumpun hihnapyörän kunto samalla. Jos pyörä alkaa olla jo kulunutta sorttia, hihnan ja pyörän hampaat ovat jo inasen väljät toisiinsa nähden -> kuluttaa hihnaa nopeammin.
-
taisi sitten eilen selvitä syy huonoon käynnistymiseen..... alkoi pumpun hihnan kiristin nakuta ja kattelin hihnan niin noin puolet hampaista puuttui, nyt vain tarttis hyvät ohjeet et miten löytäis ajoitusmerkit et sais uuden hihnan paikoilleen???????
Hyvistä en tiedä mutta:
Värinänvaimentimella on merkki n. klo 20 kohdalla. Pyörittää ensin sen lähelle ja katsoo sitten kampiakselin takapäästä merkit tarkemmin vastakkain.
Vaihteiston kuoressa alhaalla on "tähtäysreikä" mistä saa katsottua kampiakselin merkin tarkasti kohdilleen.
Pumpun siimapyörässä on vastaavasti merkki sisälaidalla ja pumpun kannattimella.
Nuo kun kohdistelee ensin, uusii hihnan, kiristimen+taittopyörän ja kääntää pumpun taittopyörän merkin sylinterinkannen laipan tasalle niin pitäisi jo tärähtää käyntiin.
Sitten vain liikkeeseen säätämään dynaaminen ajoitus tarkasti kohdilleen.
-
do dii...... ompas kuin eri autoa starttailisi. uusi hihna paikoilleen ja pumpussa oli merkit ja nokka-akselilta pyörä pois ja urat kannen myötäisesti vaakatasoon ja eikun käymään. muuttui todella hyväksi tuo käyntiinlähtö vaikka ei hehkuta ollenkaan. ei kyllä näillä näkymin tarvetta lisä säätöön millään pajalla sen verran hienosti alkoi pelaamaan ja loppui kiinnostus jopa tuohon hehkumodin asennukseen. isot kiitokset vain kaikille!!!
-
do dii...... ompas kuin eri autoa starttailisi. uusi hihna paikoilleen ja pumpussa oli merkit ja nokka-akselilta pyörä pois ja urat kannen myötäisesti vaakatasoon ja eikun käymään. muuttui todella hyväksi tuo käyntiinlähtö vaikka ei hehkuta ollenkaan. ei kyllä näillä näkymin tarvetta lisä säätöön millään pajalla sen verran hienosti alkoi pelaamaan ja loppui kiinnostus jopa tuohon hehkumodin asennukseen. isot kiitokset vain kaikille!!!
Ei sellaset modit tee autuaaks jos kerran autossa vikaa on. Eikö?