Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mankinen - 12.04.2012, 10:02:46
-
Huomenta! Volvo sitten päätti eilen iskeä moottorivalon päälle. Koodiksi sain P1171 - Powertrain ja selosteessa on, Long-term fuel trim, Upper limit...
Toisaalla sanottiin että tarkoittaisi: Lambda sopeutuminen on (itseopinta) on limiitissä eli aivan maksimiarvoissa.
Eli missä mahtaisi olla vika ja miten pitäisi toimia?
Kiitokset vastauksista!
-
Kun lambda mukautus on ylärajassa, tarkoittaa se sitä, että lambda-anturi tunnistaa liikaa happea ja lambda arvon mukaisesti on jo säädetty ruiskutuksen kesto pisimmäksi mitä sallitaan.
Kun edelleen pakokaasussa on liikaa happea, eikä sitä saatu säädettyä suihkutusta säätämällä, syntyy vikakoodi.
Eli seos on liian laiha tai pakoputki vuotaa ennen lambdaa tai lambda on rikki.
-
Kiitos! Tänään seurasin OBD Droidscanilla kun ajelin niin ainakin se ilmoitti että käy 19% laihalla... Tiedä sitten kuinka luotettava tuo softa on.
Tarttee maanantaina katsoa josko on joku putki löysällä tai rikki
-
En ole mitään putkea silmämääräisesti nähnyt että olisi löysällä... MUTTA huomasin nyt mielenkiintoisen vika-syy seurauksen, eli aina kun se on tuon vikakoodin tehnyt niin bensatankin luukku on mennyt lukkoon. Ei aukea muutakuin manuaalisesti avaamalla...
Tulee mieleen että saako se tankin kautta jonkun yli-/alipaineen joka tuon sitten aiheuttaa??
-
Terve!
Mulla kans herjasi tuota moottorivaloa ja vikakoodina oli samainen lambda mukautus. Ensin vaihdoin etummaisen lambdan ,mutta ei auttanut. Nyt on uusi ilmamassamittari ja valo pysynyt toistaiseksi poissa. Autona juuri samanlainen ja ikäinen v70.
-
Terve!
Mulla kans herjasi tuota moottorivaloa ja vikakoodina oli samainen lambda mukautus. Ensin vaihdoin etummaisen lambdan ,mutta ei auttanut. Nyt on uusi ilmamassamittari ja valo pysynyt toistaiseksi poissa. Autona juuri samanlainen ja ikäinen v70.
Terve,
Eipä tullut jostain syystä mieleenkään tuo ilmamassamittari :o Mistä ostit tuon osan ja mihin hintaan sait? Soittelin Sinisille ja hyllyssä olisi 1 kpl... Hintaan 488€ :idiot2:
-
Motonetistä hain Boschin mittarin varaosanumerolla 28-3381 hintaan 135€. Ihmetteli kyllä vähän siellä että pitäisi olla tuo mittari dieseliin. Hyvin on kuitenkin pelittänyt. Vanhassa mittarissa oli boschin koodi 0280218045 ja tässä uudessa siis tuo koodi 0280218108.
-
Kattelin kanssa että itsellä on tuo Boschin mittari myös... Eli tarvitsee hakea samainen mittari kuin sinäkin :D
-
Motonetistä hain Boschin mittarin varaosanumerolla 28-3381 hintaan 135€. Ihmetteli kyllä vähän siellä että pitäisi olla tuo mittari dieseliin. Hyvin on kuitenkin pelittänyt. Vanhassa mittarissa oli boschin koodi 0280218045 ja tässä uudessa siis tuo koodi 0280218108.
Kiitokset neuvosta! Tuon vaihto näyttäisi auttaneen asiassa :) *koputtaa puuta* Katsotaan nyt kun on ajanut pidemmälti, eilen tuli se 50-60km ajettua eikä sinä aikana vielä tullut valoa
-
Hyvä jos oli apua.
Toivottavasti ei valo sytykään enää.
-
Juu autolla nyt ajettu se 300km eikä valo ole syttynyt. Eli vika on ollut tuossa :)
-
Motonetistä hain Boschin mittarin varaosanumerolla 28-3381 hintaan 135€. Ihmetteli kyllä vähän siellä että pitäisi olla tuo mittari dieseliin. Hyvin on kuitenkin pelittänyt. Vanhassa mittarissa oli boschin koodi 0280218045 ja tässä uudessa siis tuo koodi 0280218108.
Vaihdoin kans omaani tuon motonetin maffin 28-3381 ja hyvin tuntuu pelaavan, vanha numero sama kuin tuossa. Auto on s60 t5 -02. Pukkas väliajoin tuota p1171 vanhalla.
-
Näyttäisi tuota Boschin 0280218108 maffia saavan Englannista autosensorsilta hintaan 38,76€ + 5,28 € rahti.
Onko kellään kokemusta sieltä tilaamisesta? Vaikuttaa melkein epäilyttävän edulliselta hinnalta.
Suomessa näyttävät pyytävän käytetyistä pariakinsataa, vaikka Motonetistä saa uuden halvemmalla (135€)
-
Näyttäisi tuota Boschin 0280218108 maffia saavan Englannista autosensorsilta hintaan 38,76€ + 5,28 € rahti.
Onko kellään kokemusta sieltä tilaamisesta? Vaikuttaa melkein epäilyttävän edulliselta hinnalta.
Suomessa näyttävät pyytävän käytetyistä pariakinsataa, vaikka Motonetistä saa uuden halvemmalla (135€)
Ei tuo ole pelkästään epäilyttävän edullinen.. mikäli tilaat tuolta, en usko, että saat massamittaria, jossa lukee bosch, todennäköisesti siinä kohtaa, jossa pitäisi tuotemerkki lukea, on vain valun jäljiltä röpelöistä muovia.
Miksi auto-sensors:n nettisivulta ei löydy tuolla bosch:n numerolla mitään?
-
Näyttäisi tuota Boschin 0280218108 maffia saavan Englannista autosensorsilta hintaan 38,76€ + 5,28 € rahti.
Onko kellään kokemusta sieltä tilaamisesta? Vaikuttaa melkein epäilyttävän edulliselta hinnalta.
Suomessa näyttävät pyytävän käytetyistä pariakinsataa, vaikka Motonetistä saa uuden halvemmalla (135€)
Itse yritin metsästää samaa mittaria Saksan ebay:stä. Halvimillaan uusi boschilainen 130€, eli ei siinä motonetin mittarissa kauheasti tunnu hinnassa ilmaa olevan. Tilaustavaraa oli ainakin Turun motonetissä.
E: Ja onhan tuo vähän turha paikka säästää, vaikka ei ihan ilmainen ole. Kestää varmasti paremmin tuo aito bosch, eikä sitä kerran vuodessa kuitenkaan tarvi vaihtaa.
-
Hemmetti, oon taistellu oman volleni kanssa hetken aikaa ja oireet ovat seuraavat.
Tällä hetkellä antaa vikakoodia Koodiksi sain P1171 - Long-term fuel trim, Upper limit.
Ennen tuota vikakoodia testeri antoi koodia pitkäaikainen sytytys häiriö 2,3 ja 4 sylinterissä ja moottorivalo loisti iloisesti. Jonka seurauksena vaihdoin
kaikki sytytyspuolat uusiin. No auto tulille ja koeajolle. Uusi oire oli siis syntynyt (vikakoodi P1171) auto nykii aika huolella aina 2000-3500 kierroksen välillä mutta valo syttyy vasta
kun autolla on ajettu n.20-30km jonka jälkeen nykiminen loppuu miltein kokonaan. Onkohan näillä oireilla kumpi:
1. lampda vaiko?
2.ilmamassa mittari?
Onpahan taasen vaikeasti selostettu, mutta toivottavasti edes joku saa tästä tolkun. :)
-
Kannattaisikohan kokeilla maffin puhdistusta. Itsellä ei ole tullut toistaiseksi ko. vikakoodia kun putsasin maffin, aikaisemmin tuli koodi noin kerran viikossa. Ajossa ei minulla ollut mitään oireita, ja koodi tuli kun lähti ajamaan lämpimällä koneella parin kilometrin jälkeen hiljaisesssa ajossa. Long term fuel trimmin arvo on kyllä vieläkin yli 10%, ,aikaisemmin taisi olla 20%. Pitäisiköhän maffi vaihtaa, kilometrejä takana n. 200t.
-
Eipä auttanut IMM.män putsauskaan. Parikymmentä kilometriä oli moottorivalo sammuksissa ja taashan se tauluun syttyi.
Täytynee varmaankin ostaa uusi Imm ja etummainen lampda samalla kerralla. Ihmetyttää vain tuo omituinen nykiminen:
Kun auton käynnistää aina ensimmäisen kerran esim. aamulla ja lähtee ajamaan, nykii auto ihan törkeenä sitten kun on ajanut
n. puolikilometriä nykiminen loppuu miltein kokonaan pois lukematta aina miltein kun vaihtaa 2 vaihteelta kolmoselle niin kone rupeaa röpöttämään.
Röpöttömäninen helpottaa kun päästää kaasun pois tai kun jatkaa samalla kaasumäärällä. Osaako kukaan tuohon sanoa mikä olisi ongelman ydin?
Nyt alkanut pelottamaan kun tuo vikakoodi noista seoksista valittaa, että onko kiertokanget jo saaneet kipeää kun kone kilkattaa välillä hieman. :-\
-
No niin! Meikäläinen pääsi viasta / vioista ostamalla uuden ilmamassamittarin motonetistä.
Olikohan hinta 138euroa. Volle toimii nyt aivan moitteitta.
-
Onko kukaan kokeillu -109 loppusta maffia -108 tai -045 tilalle?