Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: rsantonen - 12.04.2012, 18:04:46
-
Auto vm. 2008 V50 AWD automaatti. Ajettu 83tkm.
Pari päivää sitten kotipihan kivetykselle ilmestyi iloinen öljyvana, ja auton alle öljyläikkä. Siis etupäähän, ei takapäähän. Auto korjaamolle tarkastukseen -> öljy näytti tulevan jakolaatikosta (oikea termi? se mokkula, josta lähtee etupään vetarit ja kardaani takapyörille...) Sieltä oli joku tiivistekin singahtanut pois paikoiltaan.
Kirsikkana kakun päällä, öljyn seassa reippaasti metallihilettä.
Auto ei aikaisemmin ole oireillut mitään. En ole kuullut erikoisia ääni tms. tai vedon puutetta. Nyt kun ajoin auton korjaamolle, kuului välillä vaimeaa rutinaa ja ujellusta.
Siellä se nyt makaa korjaamon pihassa. Onko kellään vastaavaa tapahtunut? Laatikkoa ei ole vielä keretty purkamaan.
Tuikkaanko tuleen? ;D
-
Jakolaatikko mennyt, joku laakeri tuhoutunut. Uusi originaali n. 1400€. Kardaani ja vetari ilm. ihan kunnossa.
Ruotsista purkuosana n. 500€. Toisaalta, jos tuo on ns. heikko lenkki, niin olisi tärkeää tietää purkuosan todellinen kunto. Jonköpings Bildemontering ainakin toimitti hienosti erään toisen osan kun kerran tilasin. Kotiovelle, ja suhteellisen nopeasti.
-
Kuulostaa minunmielestä erikoiselta kun nelivuotiaaseen autoon haetaan purkuosia. Kukin tekee tietenkin omat ratkaisunsa.
-
Toisaalta onko normaalia, että nelivuotisesta autosta menee jokin laakeri jo nyt? Varmaankin jokin maanantaimalli...
Jos purkuosa on suunnilleen saman ikäinen/ajettu, niin kyllä minäkin sen ennemin ostaisin.
-
Onko auto ollut sinulla uudesta lähtien?
Jos on, niin kannattaisi ehkä alkaa kyselemään valmistajan virhevastuun perään. Virhevastuu ei katkea takuun katkeamiseen. Käytettynä auton ostaneella ei sitten ole juurikaan mahdollisuuksia vedota virhevastuuseen.
-
Auto on ollut minulla 1,5v. Mua taasen hirvittää ostaa autoon yksittäinen varaosa, jonka hinta olisi 6% koko auton arvosta.
Tilasin osan ruotsista, n. 600€ toimitettuna. Pitäisi olla vm. 2007, ja kilometrejä takana vajaa 6000. Hintaero on niin selkeä uuteen verrattuna ettei kylmi yhtään. Kun nyt ei mikään ruosteinen paska olisi.
Kyllä mua ihmetyttää myös, että noin nopeasti tuollainen ei-kulutusosa hajoaa. Ei voi mitn.
-
Kuulostaa minunmielestä erikoiselta kun nelivuotiaaseen autoon haetaan purkuosia. Kukin tekee tietenkin omat ratkaisunsa.
Riippuu varmaan millaisesta autosta katselee ulos maailmaa. Mun mielestä nelivuotias auto ei ole lähellekään uusi enää.
-
Riippuu varmaan millaisesta autosta katselee ulos maailmaa. Mun mielestä nelivuotias auto ei ole lähellekään uusi enää.
Ei siinä taidettu uutta autoa minitakaan.. ;)
Onko sun auto rek. ihan alkuvuodesta 08, vai kenties loppuvuodesta? Ja onko takuu 3v? meinasin vaan että jos aivan loppuvuodesta rekattu niin periaatteessahan se olis vasta reilu kolme vuotta vanha, ja kilsatkin alle satkun eli kannattais ainakin kysyä maahantuojan kantaa.
-
Mua taasen hirvittää ostaa autoon yksittäinen varaosa, jonka hinta olisi 6% koko auton arvosta.
Mun mielestä nelivuotias auto ei ole lähellekään uusi enää.
Minä laitoin 25% :hello:
...toki vielä paljon paljon kauempana uutta autoa.
Toivotaan, että varaosa pelaa moitteetta!
-
Niinpä, autoa myydessä 300000km ajettu 10v vanha on lähes uudenveroinen ja ostaessa 4v vanha ja 100000km ajettu alkaa olemaan ehtoopuolella. 8)
-
Riippuu varmaan millaisesta autosta katselee ulos maailmaa. Mun mielestä nelivuotias auto ei ole lähellekään uusi enää.
Eihän se nyt vielä vanha ole minusta :)
On tullut käytettyä laatikkoa merkkihuollossa ja myös kohta 17 vuotta vanhaa Vectraa, alkuperäisosia...
-
Auto kulkee taas. Purkuosa osoittautui aivan kelpo tuotteeksi.
Jakolaatikon "poskilaakeri" oli hirttänyt kiinni. Syyksi paljastui laakerin kiristys/säätörenkaan lukkolevyn puuttuminen. Eli tämä säätörengas oli aikojen saatossa kiristynyt itsekseen ja lopulta laakeri antautui.
Asentaja epäili, että lukkolevy olisi otettu vahingossa pois kun autoon on laitettu lohkolämmitin. Joku lämmittimeen liittyvä kannake laitetaan kiinni tämän lukkolevyn kiinnityspultin VIEREISEEN pulttiin... Olisiko otettu siis alun perin vahingossa väärä pultti auki ja unohdettu laittaa takaisin. Paikka oli sen näköinen ettei siinä ole toviin mitään lukkolevyä ollut.
-
Ei välttämättä kannata hukata sitä vanhaa. Siinä on tod.näk. ehjä se pääakseli josta boorit ajan myötä korkkautuu. Joku käsistään kätevä voi yhdistää sen omaan jo risaan yksilöönsä. Halvalla jos pistäs myyntiin niin vois mennäkin?
-
Auto kulkee taas. Purkuosa osoittautui aivan kelpo tuotteeksi.
Jakolaatikon "poskilaakeri" oli hirttänyt kiinni. Syyksi paljastui laakerin kiristys/säätörenkaan lukkolevyn puuttuminen. Eli tämä säätörengas oli aikojen saatossa kiristynyt itsekseen ja lopulta laakeri antautui.
Asentaja epäili, että lukkolevy olisi otettu vahingossa pois kun autoon on laitettu lohkolämmitin. Joku lämmittimeen liittyvä kannake laitetaan kiinni tämän lukkolevyn kiinnityspultin VIEREISEEN pulttiin... Olisiko otettu siis alun perin vahingossa väärä pultti auki ja unohdettu laittaa takaisin. Paikka oli sen näköinen ettei siinä ole toviin mitään lukkolevyä ollut.
Eli oliko laakeri pyörittänyt ulkokehää mukana ja laakeripesä on väljä?
-
Jotenkin noin kuvailemallasi tavalla. Laakeri oli aivan muusina. En osaa sen paremmin kuvailla kun en rakenteesta sen tarkemmin tiedä.