Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 15.04.2012, 07:12:41
-
Olen kuulevinani kylmällä koneella eräänlaista "turbon vihellystä" eli korkeataajuuksinen ääni, joka seuraa kierroksia. Mittarissa on 299tkm. Onko tähän jotain vinkkejä?
-
Muistanko ihan väärin, vai teitkö jotain kytkinrempaa tähän? Olisiko jäänyt ohjausakselin läpivientikumi huonosti paikalleen, niin ahtimen äänet kantautuu hyttiin normaalia enemmän? Ei olisi ihan ensimmäinen kerta... :)
-
Mun autostanikin (V70 D5) kuuluu tuo vihellys kylmänä selvemmin. Kotoa lähtiessä varsinkin sen huomaa kun joutuu ajeleen ekan kilometrin n.30km/h.(mutkia ja kapea väylä). Kotiinpäin ajaessa ääntä ei niinkään kuulu,osittain tuo vois selittyä sillä että auton moottori on lämmin ja lämppärin moottori pyörii (ja pitää ääntä) Ja tää on ihan mutuilua. :)
-
En oo tehnyt kytkinremppaa. Kuuntelin ääntä mm. lämppärinpuhallin ja radio sammutettuna. Ääni nimittäin on hyvin samankaltainen kuin joskus miekka ja kilpi ajamassani autossa, jossa laturi häiriköi stereoiden ääntä. Äänen korkeus muuttuu auton kierrosten mukaan. Kysehän on melko korkeasta taajuudesta, korvakuulolta > 10 kHz
Ääni tosiaan häviää koneen lämmettyä, silloin mm. turbokin on lämmennyt.
-
En oo tehnyt kytkinremppaa. Kuuntelin ääntä mm. lämppärinpuhallin ja radio sammutettuna. Ääni nimittäin on hyvin samankaltainen kuin joskus miekka ja kilpi ajamassani autossa, jossa laturi häiriköi stereoiden ääntä. Äänen korkeus muuttuu auton kierrosten mukaan. Kysehän on melko korkeasta taajuudesta, korvakuulolta > 10 kHz
Ääni tosiaan häviää koneen lämmettyä, silloin mm. turbokin on lämmennyt.
Turbon äänen taajuus ei ihan vastaa moottorin kierroksia, koska saa käyttövoimansa pakokaasusta kaasun painamisen jälkeen.
Jos suuttimista joku vuotaa palotilaan, voi moottori polttaa paljonkin dieseliä ja saa ahtimen vinkumaan pienillä kierroksilla.
-
Turbon äänen taajuus ei ihan vastaa moottorin kierroksia, koska saa käyttövoimansa pakokaasusta kaasun painamisen jälkeen.
Jos suuttimista joku vuotaa palotilaan, voi moottori polttaa paljonkin dieseliä ja saa ahtimen vinkumaan pienillä kierroksilla.
Tähän lisätietona, ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä. Vaikea sanoa tuohon vastaako ääni moottorin kierroksia mutta sen verran tiedän, että kun moottorin kierrokset nousevat, äänen taajuus nousee.
Auton kulutus ei ole noussut, ei ainakaan siten että mitään huomaisi. Tein ohivuotomittauksen talvella ja vaihdoin yhden suuttimen. Sen jälkeen ohivuoromittaus näytti aika tasaista kaikille suuttimille. Kävi mielessä, että alkoiko ääni sen jälkeen kun ajoin muutaman viikon pakoputken kannatin rikki (putki makasi jotain poikittaistukea vasten). Voisko "roikkuva putki" rasittaa etupäässä jotain?
-
Mulla pitää samanlaista vislaamista kylmällä koneella mutta myös tunkee öljyt turbosta pihalle joten aika on varattuna proturbolle. Meinasivat että laakeri rikki turbosta ja siitä tuo vislaus.
-
Pitää ääntä kylmänä täälläkin. Kuulostaa juuri siltä, kuin hälytysajoneuvo ajaisi jossain kauempana. Häviää lämmettyään ja on pysynyt samana nyt noin 20tkm. Kyllä sen sitten huomaa jos hajoaa...
-
Omassa kulkupelissä ihan samankuuloisia ääniä ollut aina - niin kauan kuin auto omistuksessani on ollutkin. Matkaa on taitettu 4.5 vuodessa 175 => 293 tkm. Kylmänä vislaa, kuin ambulanssi tulisi jostain kaukaa.. Tätä kestää sen 0.5 km, sitten vaimenee.
Silloin joskus ajoin kahta muutakin samanlaista koeajokandidaattia. Niistä toinen vihelsi samalla lailla vähän aikaa. Siinäkin oli kylmä kone, toinen hiljaisempi tapaus oli taas lämmin moottoriltaan.
-
Niin,mulla kans viheltää kylmänä kierroksilla n.1200-2000,pihasta kun lähtee ja ikkuna auki,silloin kuulee vihellyksen parhaiten,vihellys seuraa kierroksia.Samassa autossa kone nakutti kihdyttäessä kylmänä ja kuumana.Muuten auto toimi kuin pitää,käynnistyi aina vaivatta,ei nykimisiä yms...Varmuuden vuoksi kävin testauttaa suuttimet ...Tuomio tyly,kaikki suuttimet vaihtoon,jokaisessa ohivuotoa paluup.ja suoraan pyttyyn..,ihmettelin suuresti kuin käynnistyi hyvin ym,et kaikissa suuttimissa vikaa..,Nyt toimii kyllä hyvin,ei naputa ja käy tasaisemmin.Pirun suolainen oli hinta,olis voinu ehkä selvitä vähemmällä jos olis yritelly tehdä itse homman..,mut ei vehkeitä/kokemusta diesel vehkeistä.Vihellys jatkuu vieläkin,seurataan tilannetta.Auto v70 d5 -02 Aj.372000
-
Täältä löytyy yksi V70-02 D5 viheltäjä lisää. Talvella kylmällä koneella vihellys selvästi voimakkaampaa kuin näillä kevään keleillä. Turbo pyörinyt 340 tkm...alkaako tulemaan tiensä päähän.
-
Kyllä mullaki viheltää kylmänä pienen hetken. D5 04 ja 364tkm
-
Mulla menee tällä viikolla poriin Pro Turbolle auto ja laitetaan ahdin vaihtoon. Turbon hinta 740e ja laitettuna paikoilleen sisältäen öljynvaihdon 1190e. Samaa vislailua pitänyt kuin muillakin niinkuin sanoin aikasemmin mutta eilen auto teki ensimmäistä kertaa sen että kun kiihdytti niin ajotietokoneeseen tuli teksti "moottori vaatii huollon". Auto kävi piuhan päässä ja ahtopaineissa oli jotain häikkää ollut..
-
Taitaa samaa vikaa pukata mulla. Antaa koodiksi P0244 muistaakseni. Viittaa siihen ahtopaineen säätimeen joka on koneen etupuolella. Täytyis putsailla kapistus ja tarkistella AP-letkut.
-
Jees tuo se koodi oli juurikin. Mulla oli auto pajalla koko viimeviikon ja siellä tarkastettiin letkut ja ainaki turbon paluu puolen putkeen vaihdettiin tiiviste ja o-rengas mutta ei auttanut.. mulla tosiaan ahdin falskaa öljyä pihalle. Huohotin tsekattiin kanssa ja oli kunnossa.
-
Mulla menee tällä viikolla poriin Pro Turbolle auto ja laitetaan ahdin vaihtoon. Turbon hinta 740e ja laitettuna paikoilleen sisältäen öljynvaihdon 1190e. Samaa vislailua pitänyt kuin muillakin niinkuin sanoin aikasemmin mutta eilen auto teki ensimmäistä kertaa sen että kun kiihdytti niin ajotietokoneeseen tuli teksti "moottori vaatii huollon". Auto kävi piuhan päässä ja ahtopaineissa oli jotain häikkää ollut..
Viheltelyn takiako se ahdin vaihdetaan? Säätösiiveke voi olla nokeentunut tai kulunutkin jos ihan valtavasti on ajokilometrejä. Rikkinäinen ahdin ei montaa sekuntia viheltele kun hajoaa ;).
-
Alkuperäinen syy oli se kun ihmettelin kun pohjapanssari oli aivan öljyinen ja luonnollisesti ei paljoa mittatikun pääkään kastunut.. Vein pajalle ja sanottiin että ahdin vaihtoon koska päästää öljyä ulos. Sitemmin kiinnitin huomion tuohon vislailuun koska sanoivat että pian voi loppua matkan teko jos ei vaihda uutta ahdinta. Mutta tiedä näistä mutta ahdin on entinen :-\
-
Ja autohan on S80 D5 vm.2004 ja 354000tkm
-
Osaisiko kukaan perustella, miksi viallinen ahdin viheltää voimakkaammin?
-
Hipoisiko siivet kotelon reunoihin?
-
Hipoisiko siivet kotelon reunoihin?
Jos laakeriholkki on tarpeeksi väljä ja öljykin valuu läpi, niin on mahdollista että siipi osuu reunaan. Sitä imusiipeä pääsee tunnustelemaan kun purkaa imuletkun pois edestä. Ajattelisin siivekkeen raapimisen kuullostavan erilaiselta kuin "turbon vihellys" mutta eihän sitä kuuntelematta osaa arvioida. Yli 300000 kilometrissä voi se ahdin olla loppukin.
-
Niin,
Jos ahtimen siivet olisi jotenkin rikki tai viallisia, siitä varmaan aiheutuisi aerodynaamista vislaamista. Mutta eihän niitä sentään rotta syö eikä palaset lentele. Luulisi aiheuttavan melkoisen epätasapainon myös => hajoavan
Liikaantuminen voisi ehkä irrottaa virtausta siivestä =>ja aiheuttaa ääntä. Varmaan myös epätasapainoa.
Itse on ei ole tullut noita ahtimia purettua. Kuinka tavallista lie, että siivet hipsivät koteloon?
-
En ole minäkään purettuna nähnyt mutta ei kai siinä suurta rakoa ole jotta painetta muodostuu ja ilma siirtyy?
-
Vnt-ahtimellisissa hyvin yleinen juttu. Paljon tarinaa mm. Bmw, Vw, Mb-foorumit. Tyypillistä on että kylmänä kuuluu lämpimänä vaimenee. Kuin hälytysajoneuvo jossain kaukana.
Jos laakerointi on niin loppu että siipi ottaa koteloon niin se kyllä ilmaisee ongelman aika nopeasti muutenkin kuin pikku viheltelyllä..
-
Viheltäähän ne nuo tuulimyllyt tuolla rannikoillakin ja ei ole karstaa siivissä.
Vai eikö muka uuden auton turbo vihellä ollenkaan?
-
Naapuri tuossa eilen sanoin kun puhuttiin turboista että kun "vanha kansa" puhuu turbon vihellyksestä niin nykypäivän autoista jos turbo viheltää niin siinä on jotain vialla.. Mutta ite en ota kantaa että kuuluuko viheltää vai ei koska monella tuntuu viheltävän mutta kuiteskin toimii moitteettomasti :) Oma auto tulee turbokorjaamolta huomenna tai ylihuomenna niin ilmottelen loppuiko vihellys uuden ahtimen myötä vai ei!
-
Noniin nyt on uusi ahdin autossa ja en ollut kuulevinani enään tätä turbon "viheltämistä" ja muutenkin ajotuntuma parani kivasti! Turbo vuosi öljyä mutta pahempi vuotopaikka löytyi laatikon ja lohkon välissä jossa ilmeisesti jokin öljytulppa. Nyt tarvitsee se vielä vaihtaa niin jos sitten olisi kilometrejä luvassa ilman ongelmia :(
-
Niin, samalla vaihtaa vauhtipyörän, ja kytkinpaketin. Volvolla n.2500e :D :hello:
-
Auto on automaatti joten ei tarvitse.. :)