Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Tula240 - 15.04.2012, 17:25:22

Otsikko: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Tula240 - 15.04.2012, 17:25:22
Moroja!

Ostin tossa hetki sitten ensimmäisen volvoni :pomo:
Volvo 240 gli vuosimalli on vissii 86. Rek.otteessa lukee 00.00.1986
Parilitranen ruisku. b200e

Olis kysmyksenä bensamittari, joka on vähä laiskan olonen. Viisari nousee tosi hitaasti ja laskee myös hitaasti sammutuksen jälkeen. En usko että tuommonen olisi normaalia? Se meinaa on todella hidas.
Jääh.nesteen viisari ei nouse aivan puoleen väliin saakka. Itse epäilen termaria. Mutta, kun bensamittarikin on "omituinen" niin tuli ajatus jos vedenlämpämittari myöskin olisi aikansa elänyt? Sekin laskee hitaasti.
Puhallin, ei toimi ku 3 asennossa. Onko tämä korjattavissa muuten kuin puhaltimen moottoria uusimalla?
Autossa ei ole ilmastointia.
Ja mittaristossa on kellon, nopeusmittarin ja lämpö ja bensa mittarin valot pimeänä. Onko paha homma vaihtaa?

Muuten on komia ja hyvän olonen peli ELK
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: lateleo - 15.04.2012, 17:44:04
Mittarien nopeuksista en tiedä. En oo huomiota kiinnittänyt.

Ei oo 240:stä puhallinta tarvinnu tutkia, mutta yleensähän puhaltimilla on etuvastukset. Vastukset ku menee, niin häviää muut puhallinnopeudet paitsi "suorakytkentä"=täysillä.

Mittariporttimot saa vaihdettua (jos ny ei valtavat lapiot ole) avaamalla kojetaulun/ratin alla oleva "huopasuoja" ja sieltä sitten käsikopelolla. Kännykameralla esim. kuvia ensin ja sitten hommiin. Lähtee kiertämällä jotain 1/2 kierrosta ja sitten vetämällä pois. Olikos nyt mittariston yläosassa ne kaksi isointa polttimoa tuohon "yleisvalaistukseen".
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Huikkoster - 15.04.2012, 18:14:55
240:n mittarit on hitaita. Jos sulla on tankki täynnä niin se nousee noin 10sekunnin sisällä 3/4 mutta viimeinen neljännes onkin vasta minuutin päästä kohdillaan. ::).
Se että onko sinulla epätavallisen hidas niin pitäisi nähdä itse jotta osaisi sanoa.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Huikkoster - 15.04.2012, 18:16:28
Toimiiko sulla mikään taustavalo, edes keskikonsolissa? Jos ei niin vikaa kannattaa katsoa myös himmentimestä joka on siinä mittariston vasemmalla puolella. Kokeile sitä pyörittämällä tapahtuuko missään mitään.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Gorgane - 15.04.2012, 18:21:54
Mittarit kuulostavat ihan normaaleilta. Lämpömittarin kuuluu nousta siihen puolenvälin tuntumaan, mutta missään yksilössä en ole vielä nähnyt sen jäävän tasan siihen. Bensamittari on ihan yhtä hidas omassakin.

Jos kaikki valot pimeänä, niin yleensä se himmennin on tosiaan syyllinen. Ei välttämättä tule pyörittelemällä miksikään, oman auton potikkaa pitää ihan lyödä sisäänpäin, että valot syttyy.

Ja kun kyse on 200-sarjalaisesta, niin heti ensimmäisenä sulaketaulun täydellinen putsaus. Hiekkapaperilla sulakkeiden päädyt puhtaiksi, sulakkeiden liittimet puhtaiksi ja tongeilla kiristys. Lopuksi vielä sähköpuhdistusainetta kontakteille. Oikein huonon näköiset sulakkeet vaihdetaan uusiin. Niin moni vika on sieltä lähtöisin, että turha ruveta pidemmälle selvittelemään ennen kuin suljettu pois.

Puhaltimen etuvastus on samassa kotelossa puhallinmoottorin kanssa eli joutuu kojelautaa raivolla purkamaan, että saa esiin. Mutta tässäkin voi olla sulakevika takana eli sulake niin paskainen, että päästää virran läpi vasta, kun laittaa nopeuden täysille.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Huikkoster - 15.04.2012, 18:36:42
Lämpömittari nousi minulla vajaaseen puoleen väliin kunnes vaihdoin termarin. 92c termarilla nousee hitusen yli puolen välin.
Eli kyllä sen näissä pitää nousta jopa yli puolen välin
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Huikkoster - 15.04.2012, 18:41:46
Mutta Gorganen jutusta tuli mieleen että jos sulakerasiaan jää pari volttia mittariston virtaa uupumaan niin mittarit voi olla hitaita ja näyttää mitä sattuu. Sulakerasia kuivaksi ;)
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: s73 - 15.04.2012, 21:05:46
eikös joku juottanut etuvastuksen siitä yläpuolisen lokeron kautta, oliko projekteissa vai missähän se oli? ??? Joka tapauksessa kojelautaa ei purettu.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Gorgane - 16.04.2012, 00:55:20
Mutta Gorganen jutusta tuli mieleen että jos sulakerasiaan jää pari volttia mittariston virtaa uupumaan niin mittarit voi olla hitaita ja näyttää mitä sattuu. Sulakerasia kuivaksi ;)

Joo, totta tämäkin. Ja olet oikeassa, että kuumemmalla termarilla se näyttää yli puolenvälin, mutta mahtaako millään näyttää täsmälleen puoltaväliä? Kaverilla oli termari paskana ja tällöin mittari nousi vain n. neljäsosan asteikkoa. Vähän alta puolenvälin on se normaali kylmemmällä termarilla.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: JAMH - 16.04.2012, 09:00:52
Tossa on kuva -90 VDO mittarin takapuolesta.
Yläreunassa olevat viininpunaiset valokannat on ne yleisvalon polttimot.
Ne irtoaa kun kääntää muistaakseni 90 astetta vastapäivään.

(http://i437.photobucket.com/albums/qq92/JAMH_2009/Volvo%20projekti/puhelimenkuvat001-3.jpg)
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: lateleo - 16.04.2012, 09:28:32
En nyt välittäisi, jos viisari ei ihan vaakatasossa ole. Voi olla mittavirhettäkin tuon ikäisessä vaikka onkin yksinkertaista tekniikkaa.
Jos ei tarkkaa tietoa huolloista, itse vaihtaisin kuitenkin nesteet ja samalla voi hoidella sen termarinkin.

En nyt 240:n mittarista varmaksi sano, mutta yleensähän tuo "normaalialue" ei kovin montaa astetta ole. Eli jos normaalialueella selkeästi ollaan, ei lämpötila asteina paljoa täydellisestä poikkea (skaalaus)? Ei kai sillä käytännön merkitystä ole, käykö moottori esim. 87 vai 92 astetta jos lämpö on tasainen (kisakoneet voi sit olla asia erikseen)? Parissa autossani esim. mittari ollu vähäsen vajaan puolvälin. Kulutus normaalia ja molemmilla tuli rullattua jotain 100tkm (loppulukemat siis alkoi numerolla 4 ja paalaus johtui muusta kuin moottorista). Toisesta myös vaihdettiin termarikin nesteidenvaihdon yhteydessä ja viisari ei siltikään noussu täysin puolväliin.

Ja kyllä se jollain termarilla on täydellisesti puolivälissä, en tiedä millä, mutta omani on  ;)
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 16.04.2012, 16:44:59
Mullakin aikalailla puolessavälissä on.

Kysympä nyt samaisessa topicissa kun mittarista on puhetta:

Mun volvo näyttää nopeutta tasan puolet liian vähän ja myös kilsoja tulee puolet liian vähän. Saako korjattua jotenkin? Mittaria en ole irroittanut vielä, kun nopeus pääteltävissä on. Kuulemma edellisellä omistajalla mennyt sellaiseksi mittariston polttimoita vaihtaessa. Auto on vm.91 eli elektroninen mittari.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Jule - 16.04.2012, 18:21:46
Lämppärin toimimattomuuteen syynä voi olla ne vastukset, mutta myös itse puhaltimen moottori. Jos moottori on aivan loppu, niin se ei enää pyöri kuin täysillä vaikka virtaa tulisikin. Toisaalta jos sillä kolmosellakin saa täyden tornadon sinne ohjaamoon, niin todennäköisesti siellä on vastuksissa hämminkiä.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: PenttiL - 21.04.2012, 20:24:33
Mekaaniset mittarit ovat yleensä tahallaan hidastettuja; helpompilukuisia eivätkä hajoa niin helposti, kun eivät pääse hakkaamaan. Ihan normaalia tuo vitkaus yleensä on. Mun Volvon lämppärimittari kohoaa aika hissukseen ensin jonkun verran yli puolenvälin, jonka jälkeen putoaa noin puoleenväliin, kun termari aukeaa. Motarilla jos ajaa toistasataa,niin mittari on jonkun verran ylempänä kuin pintakaasulla hiljempää ajettaessa, jolloin kone käy vähän viileämpänä.

Mutta, nyt taisi hajota bensamittari, tai ainakin se näytti ensin vähän aikaa puoli tankkia liian vähän, ja nykyään paljon vähemmän. Vähän aiemmin kello seisahti näyttämään kymmentä vaille viittä koko ajan. Täytyy ensin ilmeisesti tarkistaa kontaktit. Onko tuo itse mekaanisen sähkökellon kosahtaminen yleistä, tai niinköhän tämänkin vika löytyy sulakepesästä? Pitäisi vaihtaa koko sulakeloota, siinä ilmeiseti nelospaikan sulake aiheuttaa välillä sen, ettei auto lähde käyntiin ennen kuin startatessa puristaa ko. sulakkeen kontaktejä yhteen päin. Auto on 2.0 -87 ruuttabensiinkikoneella.

-Pentti   
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Gorgane - 21.04.2012, 20:45:00


Mutta, nyt taisi hajota bensamittari, tai ainakin se näytti ensin vähän aikaa puoli tankkia liian vähän, ja nykyään paljon vähemmän. Vähän aiemmin kello seisahti näyttämään kymmentä vaille viittä koko ajan. Täytyy ensin ilmeisesti tarkistaa kontaktit. Onko tuo itse mekaanisen sähkökellon kosahtaminen yleistä, tai niinköhän tämänkin vika löytyy sulakepesästä? Pitäisi vaihtaa koko sulakeloota, siinä ilmeiseti nelospaikan sulake aiheuttaa välillä sen, ettei auto lähde käyntiin ennen kuin startatessa puristaa ko. sulakkeen kontaktejä yhteen päin. Auto on 2.0 -87 ruuttabensiinkikoneella.

-Pentti

Jos ne sulakkeen kontaktit eivät ole palaneet aivan puhki, niin turha vaihtaa. Kunnon putsaus vaan sekä mekaanisesti hiekkapaperilla/raapekynällä ja sitten sähköspraytä ja kiristys. Ja sulakkeet uusiin. Aika järeetä tavaraa se sulakeboksi kuitenkin, vaikka huono onkin.

Bensamittarivikaan kannattaa tarkistaa takaluukussa kulkeva anturin johtosarja. Siellä on pistoke, joka tykkää hapettua huonoksi, koska takalootassa on monesti vähän kosteutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: jogiin - 21.04.2012, 21:37:57
Kannattaa juu ne sulakkeet sovinnolla vaihtaa... Mulla oli sulakkeen kärki menny puhki nii toimi ku kään vähä mut saatto olla toimimattaki... Eka oli vilkut hukassa vaihdoin sit sulakkeita keskeenään jonku kanssa ja sit ei auto käynnistyny  :D
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: kilikali - 22.04.2012, 02:45:25
Jos mittari on hidas, niin kyllä siinä on vikaa silloin. Muutman eri automerkin  mittariston korjannu ja sanoisin jännitteensäätäjä viaksi eli toi vasemmalla näkyvä 3 jalkanen 'lutikka' JAMH kuvassa syypää. Joas JAMH antais lutikan näkyvän tekstin (tyypin) nii vois tilata tukusta noita (olen siis rtv korjaaja) :)
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: PenttiL - 22.04.2012, 16:05:19
Jos ne sulakkeen kontaktit eivät ole palaneet aivan puhki, niin turha vaihtaa. Kunnon putsaus vaan sekä mekaanisesti hiekkapaperilla/raapekynällä ja sitten sähköspraytä ja kiristys. Ja sulakkeet uusiin. Aika järeetä tavaraa se sulakeboksi kuitenkin, vaikka huono onkin.

Bensamittarivikaan kannattaa tarkistaa takaluukussa kulkeva anturin johtosarja. Siellä on pistoke, joka tykkää hapettua huonoksi, koska takalootassa on monesti vähän kosteutta kuitenkin.

Mistä päin farkun takalootaa kannattaa kontaktionglemaisia liittimiä etsiä? Saattavat olla aika piilossa ja haetuttaa ensin, jos väärästä päästä lähtee etsimään. Veikkaisin, että jostain lokasuojan kohdalta? Varapyörän tai toiselta puolelta?

-Pentti 
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Irual - 22.04.2012, 16:11:48
Mistä päin farkun takalootaa kannattaa kontaktionglemaisia liittimiä etsiä? Saattavat olla aika piilossa ja haetuttaa ensin, jos väärästä päästä lähtee etsimään. Veikkaisin, että jostain lokasuojan kohdalta? Varapyörän tai toiselta puolelta?

-Pentti

Luulisin että siellä on liitin siinä tankkiasetelmalla, sekä takapaksin ihan vasemmassa laidassa, lattialuukkujen alla, täyttöaukon paikkeilla.
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: Kaziganth - 22.04.2012, 16:27:16
Mistä päin farkun takalootaa kannattaa kontaktionglemaisia liittimiä etsiä? Saattavat olla aika piilossa ja haetuttaa ensin, jos väärästä päästä lähtee etsimään. Veikkaisin, että jostain lokasuojan kohdalta? Varapyörän tai toiselta puolelta?

-Pentti
Eipä oo iso vaiva kun ottaa sen lattiavanerin irti :) kaks peltiruuvia edessä, ja tais olla kuus etureunassa :)
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: JAMH - 23.04.2012, 11:45:27
Jos mittari on hidas, niin kyllä siinä on vikaa silloin. Muutman eri automerkin  mittariston korjannu ja sanoisin jännitteensäätäjä viaksi eli toi vasemmalla näkyvä 3 jalkanen 'lutikka' JAMH kuvassa syypää. Joas JAMH antais lutikan näkyvän tekstin (tyypin) nii vois tilata tukusta noita (olen siis rtv korjaaja) :)

Siinä lukee:

ITT          G
8928
--------------
TCA
700 Y
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: PenttiL - 24.04.2012, 10:07:58
Siinä lukee:

ITT          G
8928
--------------
TCA
700 Y

Oliskiko ITT:n vuonna -98 viikolla 28 valmistama regulaattori. Todennäköisesti kymmenen voltin, vaikka tuo alempi merkintä ei aukeakaan suoraan. Joskus olen korvannut vastaavan ( jo silloin kun olivat hakkuriperiaaltteela toimivia... :-)   ) TO220 -kannussa olevalla kymmenen voltin regulla. Tämän tyypimerkinä on 7810, miinuspuolen vastaavasti 7910...

-Pentti
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: kilikali - 24.04.2012, 13:16:56
Tuo on siis 10V regulaattori 0,22A virta-arvolla eli reunimmaiseen piikkiin syötetään 12-14,4V ja toisesta reunasta ulos 10V tasaisesti riippumatta paljonko virtaa mittaristo vaatii <0,22A. Jännite 10V pysyy siis vakiona. Kattelin omat vanhat varastot ja yhtään 10V regua ei löydy. Tuolta http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=3053 voit tilata itse tai käyt paikallisessa elektroniikka liikkeessä kysäsemässä. HUOM! Kantajärjestys peilikuva eli asenna tekstipuoli alaspäin!!! Taitaa olla asennettavissa ilman kolvia (vedät vanhan pois liittimestä ja uusi työnnetään tilalle) Helppoa :) Sama ongelma ja osa VAG-konsernin autoissa. 
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: kakkosnelone240 - 09.05.2012, 11:24:22
Joo, totta tämäkin. Ja olet oikeassa, että kuumemmalla termarilla se näyttää yli puolenvälin, mutta mahtaako millään näyttää täsmälleen puoltaväliä? Kaverilla oli termari paskana ja tällöin mittari nousi vain n. neljäsosan asteikkoa. Vähän alta puolenvälin on se normaali kylmemmällä termarilla.

Mun omassa 240 B200K koneessa lämpömittari nousee ihan karvan yli puolen välin (termari aukee?) niin sitten menee tasan millilleen puoleen väliin  :o
Otsikko: Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
Kirjoitti: eliäs - 16.05.2012, 13:12:16
Mun omassa 240 B200K koneessa lämpömittari nousee ihan karvan yli puolen välin (termari aukee?) niin sitten menee tasan millilleen puoleen väliin  :o

sama