Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 16.04.2012, 12:40:27
-
Pitäis vaihtaa eteen palat ja levyt. Vähän hirvittää jarrusatuloiden mäntien sisäänkampeaminen. Jarrut eivät laahaa ja ovat muutenkin kunnossa.. Paitsi levyt on kuluneet melkein loppuun.
Mikä tökötti olis parasta männille estämään kiinnijuuttumista? Tallista löytyy kuparitahnaa.. käypikö se?
Olisko hyvä tehdä männille jotain muutakin?
-
männät olen voidellut jarruvaseliinillä , taidat kuitenkin tarkoittaa liukutappeja? Liukutappeihin sopii kuparitahna. Jos mäntiä ei ole tarkoitus herkistellä, voitele vain liukutapit ja uudet osat paikalleen.
-
Juuri tänään valmistui oma jarruuudistus. Kaikki levyt, palat ja hihnat vaihtoon + eteen jarruletkut.
Edessä ei ainakaan V70/02 voi mäntiä voidella. Ovat visusti kumien takana. Ja ne liukutapit ei kyllä mene jumiin. On se kumiholkin sovitus
senverta löyhä.
Mäntä menee helposti sisään esim. isoilla putkitongilla puristamalla.
Omassa vaihtotyö oli helppoa. Kaikki ruuvit aukeni ilman temppuilua. Remontin tavoite oli poistaa
jarrujen tärinä edestä ja homma toimi.
Käsijarrun hihnat olivat taas ruostuneet n. 6 vuoden käytön jälkeen niin, että toisen puolen pinnan olivat lähes irti.
Eli tarvikehihnat kestivät paremmin kuin alkuperäiset, jotka hajopsivat 4 vuoden käytön jälkeen.
Niin, ja samalla vaihtui uudet jarrunesteet.
-
Alkuperäisosilla vai tarvikkeilla?
-
Kyllähän se niin on, että itsekkin vierastan tuota kuparitahnaa ;) koska se on nimensä mukaisesti "tahnaa " jonkin ajan kuluttua, ja sitten ei liiku mikään.
Jos lelut toimii moitteettomasti, niin kevyt öljyäminen riittää, siis kevyt.
Silikooni öljy sopii siihen hommaan, ja ei syö kumia.
-
Tuota... jos siis männille, sinne suojakumin sisälle, haluaa jotain voitelua laittaa, niin sinne kyllä kuuluu vain ja ainoastaan jarrukumivaseliini.
Liukuja ja pultteja jokainen toki voitelee makunsa mukaan, ite käytän kyllä kuparia, ihan sen lämmönkeston takia. Eipä tuosta ole haitaksi ollut noissa vaki-huollettavissa, päinvastoin, ei ole tarvinnut jumien kanssa taistella koskaan.
-
Alkuperäisosilla vai tarvikkeilla?
Tarvikeosilla pääosin. Vain jarruletkut Siniseltä. 50€ kpl.
Muutoin jarruosat kokonaisuudessaan 230€.
Motonetistä ne "paremmat" palat.
Edessä oli alkuperäiset levyt ja ne vipatti. Kokeillaan nyt noita tarvikkeita.
-
Tuota... jos siis männille, sinne suojakumin sisälle, haluaa jotain voitelua laittaa, niin sinne kyllä kuuluu vain ja ainoastaan jarrukumivaseliini.
Liukuja ja pultteja jokainen toki voitelee makunsa mukaan, ite käytän kyllä kuparia, ihan sen lämmönkeston takia. Eipä tuosta ole haitaksi ollut noissa vaki-huollettavissa, päinvastoin, ei ole tarvinnut jumien kanssa taistella koskaan.
Okei, hyvältä kuulostaa.
-
Levyt ja palat vaihdettu.. Oli tosi helppo homma. Männät liikkui kuin unelma, en laittanut mitään tököttiä kumien alle.
Pistin merkille remontin jälkeen että auto liikkuu jähmeästi. Jarrut toimi kuitenkin hyvin. Siirtyminen 235/17 kesärenkaisiin ilmeisesti aiheutti jähmeyden johon alan jo tottua. Matka-ajossa näyttää soppaa menevän litra enemmän. Normaali Volvon kulutus siltikin.