Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: twin - 16.04.2012, 16:33:08
-
Siis mitä kattovalolle menee alipaine letku, mutta miks? :o
-
Ilmastoinnin letkuja, siellä on lämpöanturi.
-
Ilmastoinnin letkuja, siellä on lämpöanturi.
Juurikin näin, se kannattaa putsata jos anturi on näkysällä ja siinä on pölyä(kun siinä on). Automaatti-ilmastointi käyttää tuota anturia sisälämmön määrittämiseen, ja sinne ei ole tehty mitään pientä puhallinta vaan alipaineella tehty ilmavirta.
-
okei... jotain sellaista arvailinkin. ihmettelin vaan kun suoraan imusarjasta tulee se letku. Onkos sen motin mikä on imusarjassa tarkoitus olla takaisku?
-
okei... jotain sellaista arvailinkin. ihmettelin vaan kun suoraan imusarjasta tulee se letku. Onkos sen motin mikä on imusarjassa tarkoitus olla takaisku?
Tuota ei se nyt kyllä imusarjasta tule se letku vaan sieltä ilmastoinnin alipainesäätimestä muistaakseni.
Mitähän mottia tarkoitat, pystytkö ottamaan kuvaa?
-
No kyllä ainakin imusarjasta tulevaan letkun päähän ilmaa tuli kun kattovalon tyköö puhalsi. Tarkoitan sitä mikä on heti imusarjasta lähtevässä letkussa ja sen jälkeen sit haaroittuu kahteen...
-
Imusarjasta otetaan ilmastoinnin alipainesäätimille alipaine ja sieltä sitten kattoanturille menee letku. Ilmastoinnissa ollut siis kytkimet siinä asennossa että reitti ilmalle vapaa :)
-
Oukei... meneekö nuita letkuja sit kuinka paljon pitkin kotteroa?
-
Oukei... meneekö nuita letkuja sit kuinka paljon pitkin kotteroa?
Kattoon ei mene kuin yksi ja loput ilmastoinnin letkut on kojelaudan takana.
-
okei... taas ollaan vähän fiksumpia...
-
Tuota ei se nyt kyllä imusarjasta tule se letku vaan sieltä ilmastoinnin alipainesäätimestä muistaakseni.
Mitähän mottia tarkoitat, pystytkö ottamaan kuvaa?
Trööt.
Kyllä se kattoanturin alipaine on ihan jatkuva, miksi vaan jollakin säätimien asennolla sisäilman lämpötila pitäisi tietää oikein?
Se lommi siinä lämppärille lähtevissä letkuissa on takaisku, ettei ahtopaineet pölähdä alipainekelloille, ne ei kai oikeen arvosta. Joissakin näkyy vielä olevan alipaineakkujakin, esim allekironneella, vaikka onkin manuaaliläämppäri.
-
Jaa että lämpöanturi on kojelaudan alla oikeasti ja alipaineella tuodaan ilma sinne? ;D Aika erikoista
-
Jaa että lämpöanturi on kojelaudan alla oikeasti ja alipaineella tuodaan ilma sinne? ;D Aika erikoista
Ei. Anturi on lampussa, siinä vaan pidetään imulla pieni ilmavirtaus että se mittaisi sisäilman eikä kattopellin lämpötilaa.
-
Ei. Anturi on lampussa, siinä vaan pidetään imulla pieni ilmavirtaus että se mittaisi sisäilman eikä kattopellin lämpötilaa.
Aa got it O0
-
Mites vaikuttaa kun on koko lamppu hässäkkä irti ja ei puhalla sisään enään mitään, siis koko lämppärin säädin paneeli täysin mykkä.
-
Jos ei reagoi käsisäätöihinkään, veikataan joko sulaketta/sulakepesää, tai sitten puhaltimen moottorille riitti. Kattovalon irtoimuus ei pitäisi vaikuttaa kapineen toimintaan muuten kun lämpötilasäädön sekoamisen muodossa. Liitin irti kattovalon anturilta pitäisi aiheuttaa ilmastoinnin merkkivalon vilkkuminen virrat päällä, jos näin niin paneeli saa virtaa.
-
Sulake on ehyt ja saa virtaa mut tosiaan täysin mykkä että ei saa edes kennoon kiertään lämmintä... eikä tosiaan vilku kylmästöinnin valo...
Meinaa olla vähän kylmä kosla ajella näillä keleillä.
-
Sulake on ehyt ja saa virtaa mut tosiaan täysin mykkä että ei saa edes kennoon kiertään lämmintä... eikä tosiaan vilku kylmästöinnin valo...
Meinaa olla vähän kylmä kosla ajella näillä keleillä.
Ei kierrä kennossa neste vai? Alipaineellahan tuokin hana toimii, hirtä se hanan vipu auki niin ainakin ajoviimalla tulee lämmintä, mikäli ilmaläppien asento sen sallii. :D
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2306.jpg)
Mittaa tuleeko puhaltimen moottorille virta, tai onko sen maadoitus kunnossa.
Jos systeemi ei saa mitään tietoa auton sisälämmöstä(kattohässäkkä irti) ei varmaan puhallakaan mitään??
-
Ei kierrä kennossa neste vai? Alipaineellahan tuokin hana toimii, hirtä se hanan vipu auki niin ainakin ajoviimalla tulee lämmintä, mikäli ilmaläppien asento sen sallii. :D
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2306.jpg)
Mittaa tuleeko puhaltimen moottorille virta, tai onko sen maadoitus kunnossa.
Jos systeemi ei saa mitään tietoa auton sisälämmöstä(kattohässäkkä irti) ei varmaan puhallakaan mitään??
Helpoimmallahan pääsee, kun ottaa alipaineletkun irti(ja tulppaa sen letkun).
Mun veikkaus on, että sinne ei tule kaikki tarvittavat sähköt sille paneelille, kaavion mukaan sekä sulakkeelta 10 että sulakkeelta 28 tulee syötöt ECC:lle kun virta on päällä. Voit myös purkaa repsikan jalkatilasta pohjamuovin poies ja mitata, tuleeko puhaltimelle virtaa, sinne pitäisi tulla +12 (virrat päällä?) ja puhallinnopeutta ohjataan maadoittamalla. Mittauksen lisäksi toiminta kannattaa testata kuormittamalla puhaltimen virransyöttö esim. lampulla.
-
Ok... hauskintahan tässä on se että kun ajoin ton talliin niin kaikki pelas, siinä vaihdettiin turbo ja purettiin kattoverhoilu liimausta varten ja kun ulos ajettiin niin ei enään pelannut tossa säädin panelissa mikään...
-
Halleluja! Vika löytyi sulakkeesta 19. climate control, power mirrors, rear window wiper/washer. ;D Oli niin ovelasti kärähtänyt ettei meinannut nähdä mitään vikaa.
-
Toi ilmastoinnin valo kun nyt vilkkuu niin kuuluuko sen hakata samaan tahtiin kompuraa päälle/pois?
-
Toi ilmastoinnin valo kun nyt vilkkuu niin kuuluuko sen hakata samaan tahtiin kompuraa päälle/pois?
Ei? Ja jos valo vilkkuu niin sehän kertoo vaan että nyt on vikaa.
-
Jaha... mistähän se kompuran takominen sit vois johtua? :D nyt on piuha irti et rauhottu...
-
Jaha... mistähän se kompuran takominen sit vois johtua? :D nyt on piuha irti et rauhottu...
Kylmäaineet vähänä?
Imupuolen painekytkin katkaisee hetken kuluttua siitä, kun kompura lähtee päälle (eli silloin kun paine imupuolella laskee liian alas).
-
Okei... sitä mehua lisää siis jos vaikka auttais. ;D sen verran tiedän että ainetta siellä on mut määrästä ei ole hajuakaan, Sehän ei käynnistä kompuraa ollenkaan jos mehut on "liian" vähissä?