Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: msikkila - 17.04.2012, 14:57:24
-
Tapaus varkaus >:(
Vorot kävi pari yötä sitten, ratin aluspaneeli paskaks, virtalukkoa sörkitty ja joku metallinpala katkennu virtalukon sisään ihan pohjaan asti.
Auto ei käynnistyny joten vetivät virtalukolle ja ratille menevät kaikki johtoniput(n. 40 johtoa) poikki ja osa johdoista oikosulkuun ja pientä sulamista.
Porasin ja hakkasin virtalukon pesineen irti rattiakselista ja sain puukon palat virtalukosta pois(ei muuten lähteny). Johdot on liitetty toisiinsa ja vanhaa virtalukkoa käyttäessä virrat tulee mittaristoon ja kaikki sähköt tuntuu näin alustavasti pelaavan. Startatessä rele(jos toinenkin) napsuu jalkatilan sulakeboxissa. Virtalukkohässäkkä on tällä hetkellä nippusidevirityksillä ratiakselin ympärillä kiinni kun ei katkeavia pultteja viitti käyttää, laitan normipultit kuhan saan hommattu
40A Pääsulake moottoritilasta ja pari pikku sulaketta oli palanut ja vaihdoin ne. Startti ja solenoidi pelaa, pyörittää konetta normaalisti kun tekee ruuvimeisselihyppyjä startille. Virtaa tulee isoa kaapelia pitkin startille.
Virrat virtalukossa päällä auto ei kuitenkaan käynnisty, kun suoraan startilta hyppyjohdoilla pyöritän konetta(ei sytytystä/ei bensaa--> bensapumppu ei pyöri?). Virta ei siis ilmeisesti päädy virtalukolta startille asti?
Onkohan nyt vika kuitenkin ajonestossa joka ei anna käynnistää autoa? Virtalukon pohja pitäisi vielä tarkemmin tutkia ettei siinä vikaa.
Kiitokset etukäteen
-
pistä auton oma avain siihen lukon viereen ja kokeile sitten meisselilläs... ajonesohan tarviaa sen sirun joka on avaimessa siihen anteenille joka on virtalukon ympärillä että lähtee käyntiin...
ja ei liene ollu varkaus vakuutusta ?
-
Ei varkausvakuutusta. Oon yrittäny käynnistää sirullisella avaimella.
Onko mahdollista että avaimen siru meni rikki kun magneetilla koitin sörkkiä noita puukonpalasia virtalukosta ja sain sirullisen avaimen tarttumaan voimakkaaseen magneettiin. Ajoneston tunnisterengas oli myös aika lähellä magneettia...
-
Virtalukon pitäisi pelata, 4 johtoon vai oliko 5(kaikki sinisiä) tulee virrat kun heittää avaimen 2 asentoon. Sitten kun starttaa, niin antaa virtaa lukon läpi viimeselle joholle(mustakelta muistaakseni).
Ajonesto on varmaan vikana. Semmosen homman huomasin että ajoneston tunnisterenkaalle ei kulje 2 johtoa pitkin minkäänlaista virtaa, eikai se nyt pyhällä hengellä toimi? Sama starttaako tai onko avain 2-asennnossa, mitään ei ajoneston johtoja pitkin kulje avaimentunnistukseen.
Sulakkeet on tarkastettu, jäljelle jää releet tai joku piilojohto/sulake jossain paikassa X. En tiedä onko hakuammuntaa mutta näin ymmärtäisin asian.
Mielipiteitä, asiaan? Kiitoksia vaivannäöstä kirjoitella edes jotain, vaikka henkistä tukea :)
-
Olisko pk-alueella mobiilia miestä joka viittis tulla lukemaan vikakoodit? Voin heittää muutaman kympin niin sais jotain tolkkua asiaan. ???