Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Grahik - 17.04.2012, 18:23:24
-
Elikäs kasipätkä "puutuu" kun koittaa kiihdyttää reippaammin, eli heittää täydelle moottorijarrutukselle kun koittaa vaikka ohittamaan lähteä. Jos painaa tällöin kytkintä niin sammuu, kaasua hellittämällä yleensä tokenee.
Samaten jos isolta tieltä kääntyy pois pikkutielle niin todennäköisesti sammuu.. Lähtee avaimesta käyntiin kun pysäyttää.
Mikähän sillä on hätänä ?
-
Antaako mitään vikakoodeja? Olisko massamittari rikki? Ecu?
-
itse alkaisin hakea vikaa sähkö osista :)
-
Ei oireile kun pitää bensaa tankissa niin että neula näyttää yli 30l merkin ???
Pitänee käyttää pumppuyksikköä kourassa viikonloppuna
-
Onkohan tuolla tankissa mitään "loiskeallasta", joka olisi päässyt irtoamaan.
Vähällä bensalla näin ollen pääsis imaisemaan tyhjää ja hyytyminen johtuisi
siitä??
-
Ei oireile kun pitää bensaa tankissa niin että neula näyttää yli 30l merkin ???
Pitänee käyttää pumppuyksikköä kourassa viikonloppuna
No joo, pumpusta voi ottaa tässä tapauksessa :D
-
Vaikuttaa että oli vain sattumaa että toimi hetken aikaa bensamittarin tahdissa.. :idiot2:
Saattaa toimia 100km ilman oireita tai sitten ei. Vaatii kunnon koeajoa..
Sylkäisi vikakoodin 2-3-1 Long term fuel trim, part load.
The MFI module receives information from HO2S if the air/fuel mixture is too rich in the part–load range. In this case, the HO2S signal will usually be over 0.5 V. The MFI module short term fuel trim compensates for this by making the mixture leaner so as to maintain a value of λ = 1. Deviation of the short term fuel trim mid–setting from its normal value will be compensated by the long term fuel trim function. When the long term function approaches the lean mixture limit (lower limit), the MFI module will interpret the condition as abnormal and the DTC will be recorded.
Lieköhän tämä liittyy käsillä olevaan ongelmaan?
-
En tunne kovin hyvin noita "vaijerikaasuläpällisiä".
Kuulosta seosongelmalta. Haistelen tässä kuitenkin säätöpuolelta ennemmin esim. kaasuläpän asentotunnistin- tai MAF-vikaa kuin niitä iänikuisia syypäitä; lambda-antureita. "Hardwaren puolella" mahdollinen vikakohde voi olla polttoainepumppu. Sitä pumppua ei sitten kannata irroittaa vikaa etsittäessä vaan mittaa jakotukilta paineen ja tarvittaessa myös tuoton. Pumpun tuoton ollessa puutteellinen myös pitkä vedätys tuottaa puutumista.
Jos vika tulee päälle todellakin vain ja ainoastaan kun kaasu painetaan _aivan_ pohjaan asti niin TPS:n ulosantia voisi koittaa analysoida - se taitaa vaan olla potikkatyyppinen, joten ei niin helppo kuin "kolmenapaiset". Jos se ei anna oikeaa arvoa niin ECU ei rikasta seosta kaasutuskäskyä vastaavasti.
Lampötila-anturit on helpohkoja tarkistaa. Niiden virhesignaali voi myös sotkea seoksenlaskennan. Ohjearvot löytynevät netistä - kuumalla koneella kymmeniä-satoja ohmeja, kylmällä tuhansia ohmeja. Näiden tosin pitäis erottua kylmä/kuuma käyttäytymisessä ja olla niinikään koko ajan päällä.
-
ei sinne bensatankkiin kehittyisi alipainetta?tankinkorkki auki/raolleen ja testilenkille.
väsynyt pumppu ja alipaine kiusana.
-
Eikö tuolla tankissa ole tosiaan mitään loiskeallasta imuputken ympärillä?
Itellä aikoinaan, teki 740 turbo samaa hommaa ja silloin oli tankista irronnut tuo kyseinen allas ja
oireet olivat ihan samat. Vähällä bensalla hyytyi ja enemmällä lökröötillä ei, hörppi tyhjää tiukasti
kurvatessa tai kiihdytettäessä :hello:
-
Kyllä siellä pumpun imusihdin ympärillä on jonkinmoinen loiskeallas.. ollut ainakin :)
Ei ole paremmin ehtinyt tutkimaan, jos ei ehdi itse ehjäämään niin parin viikon päästä on pätevälle korjarille varattuna aika.
Ei suhahda ainakaan kun tankinkorkin aukaisee. Bensapumppu on vaihdettu muutama vuosi takaperin, BOSCH original, tuskin se vielä on väsynyt.
Vähän epäsäännöllistä tuo oireilu, niin hankala päästä jyvälle.
-
Bensapaineensäädin sekä bensapumppu olivat rikki.
Paineensäädin ei päästänyt mitään paluulinjaan, tämä varmaan on rikkonut uudehkon pumpun.
Nyt pelittää niinkuin pitää ja paineet on kunnossa :hello: