Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: pelleeee - 17.04.2012, 21:28:02
-
Elikkäs pikkusen piristeltyyn (lastu+paineet) 940 turboon tuli heitettyä motonetin katti leimamiestä varten. Persdyno kuitenkin kertoo että ahdistaisi ja isot pojat vuorostaan kertoo että voi hajota myös. Korvausputki-katti-jumppaa en jaksaisi aina leimalle ja katsastusmieheltä kun tiedustelin niin periaatteessa riittää kunhan katti on E-hyvksytty. Peräpää putkesta näyttää myös lähenevän loppuaan. Halu olisi siis laittaa kerrasta kunnollinen putki alusta loppuun.
Käytännössä ainoa E-hyväksytty katti näyttäisi olevan tuo 2.5" ( http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=2&product=K85260 ) johon pitäisi sitten vielä jossakin hitsautella laippoja tms.
Catback voisi ostaa valmiiksi Simonsilta ( http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_940_Turbo.htm ) mutta ihmetyttää nuo eri mallit? Osassa noista on tuo sovitepala katin ja loppuputken välillä ja osassa ei... Eihän ilman sovitepalaa voi tuo orkkiscat sopia 2.5" putkeen kiinni? Järki sanoisi että noissa missä ei ole sovitepalaa, on tuo kattiin kiinni tuleva pätkä pienempi kuin 2.5".
Downpipejä näihin ei tunnu saavan valmiina Suomesta lainkaan tai sitten en osaa googlata. Pitääkö tämä sitten teettää?
Ehdotuksia kokoonpanosta otetaan vastaan. Ja en tosiaan omista hitsivermeitä eikä juuri osaamistakaan moiseen ole...
-pelleeee
-
Näkyy noissa Simonseissa kaikissa olevan se liitosholkki kun katsoo sitä luonnollista kuvaa. Lienee vaan jäänyt piirroksesta pois, kun ei sille näy omaa osanumeroakaan olevan.
-
Liitosholkki löytyy varmaan kaikista kuten hevonen jo totesikin.
Toi simonsin 2,5" on kyllä aika hiljainen, melkein samaa tasoa kuin orkkisputki. Isot pojat käyttävät kai 3" putkia.
Ei kai vanhoissa tarvi olla e-hyväksyntää? Vasta -99 jälkeen. lähde (http://www.motoral.fi/tuotteet/henkilo-ja-pakettiautojen-osat/katalysaattorit/AS-KATALYSAATTORIT).
-
ei maha katsuria kiinnostaa vaikka olis v-hyväksytty katti jos päästöt täyttyy ja ei turhia höpise siitä..
-
Täytyy varmaan kysästä esim Marteliukselta noista Simonsin putkista ja niiden sovitepaloista. Näyttää siltä että noihin myös 700-sarjaan sopiviin ne palat on merkitty.
Täytyy sanoa että ihan en ottanut tolkkua tuosta -99 tulleesta säädöksestä. Tuossa linkissäkin sanotaan että kaikkiin autoihin, vuosimalliin katsomatta, pitää olla hyväksytty katti. Ja tosiaan vakikatsuri tuon sanoi että riittää kun katti on hyväksytty niin mielelläni sen mukaan menisin. Periaatteessahan vähäpäästöisen auton osien vaihto mihinkään muuhun kun orkkikseen on kiellettyä...
-pelleeee
-
Eurostainless myy varsin hyvälaatuisia kokonaisuuksia ehkä vähän kallita mutt a takuut on aika hyvät.
-
Mulla oli tämmönen setti 945:ssa.
JT:n dp ja katin korvausputki. Loppuosa Motonet ja iso rosteripönttö Magnaflow:lta.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/putkisto/Putki.jpg)
-
Kattelinpa noita JT putkia ja niitähän näyttää samppasportilta saavan...
http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=950
Tuohan ilmeisesti sisältää koko setin alusta loppuun downpipeineen ja katteineen? Vaikkei katti ny hyväksytty ookkaan mutta katotaan miten käy... Osaako joku selittää mulle miks 100cpsi katilla sama setti maksaa enemmän?
-pelleeee
-
Vitrtaus pitäisi olla parempi mutta samalla sen pitäsi pystyä puhdistamaan pakokaasuja yhtä tehokkaasti. Materiaalieroja?
-
Vähän ot mutta mikä noissa putkenpätkissä maksaa... Hinnat on vedetty ihan hatusta. Toihan on monelle jo parin viikon palkka. :buck2:
-
orkkis katti vaan tyhjäksi ja leimalle..sit jos ei mee päästöistä läpi ni keksi jotain muuta.
-
Oma 940t ei menny tyhjennetyllä katilla päästöistä läpi ::)
-
Oma 940t ei menny tyhjennetyllä katilla päästöistä läpi ::)
Siinä on sitten muutakin vikaa. Vikingin lastu?
-
Siinä on sitten muutakin vikaa. Vikingin lastu?
Tonin
-
Oma 940t ei menny tyhjennetyllä katilla päästöistä läpi ::)
Ei mennyt mullakaan sillon kun auton ostin, oli edellisen omistajan jäljiltä lambdan mutterin juureen jäänyt pieni reikä kun oli tehty isompi DP. Korjaantui pienellä hitsinöölillä.
-
Joo, on kyllä pirun tarkka pakovuodosta ennen lambdaa.
Itellä oli yksi pakoaukon tiiviste poikki että juuri sen kuuli kun konepelti oli auki ja antoi äkkiä kierroksia koneelle...
Putkenpää mustui nokiseksi ja kulutus kasvoi n. 1.5 litraa satasella. Tiivisteiden vaihto--> ei heti apua kulutukseen--> boksin resetointi niin homma normalisoitui.
Päätelmänä tästä että jos boksi oppii huonoille tavoille se ei välttämättä heti opi niille paremmille tavoille takaisin ilman resetointia.
En tiiä noista tietokonehommista mittään mutta noin se mulla meni. :idiot2:
-
Eipä tuo rakentelukaan ihan edullista ole...
Laittakaas kaikki linkkejä edullisiin paikkoihin mistä voisi hamstrata noita 3" osia.
Itse klikkailin tuollaisen listan:
http://www.skruvat.fi/checkout/default.aspx
Ja tuosta puuttuu turbon laippa ym... tilpehööriä.
P.S Osaako joku kertoa mitä maksaisi kanki 3" rööriä Onnisella??
-
Motonet ja Biltema. En nyt muista kummassa oli halvempia kun joskus tuli käpisteltyä.
-
Onko kellään jäänny muistiin vakio mitsu 13c:n downpipen laipan pulttijakoa?
Noin 70mm sain mitattua ylempien pulttien keskeltä keskelle, mutta onkos tuo ihan symmetrinen laippa?
-
pulttijako on symmetrinen.
-
mä heitin omaan 9satkuun catcon 3" jalometallisen"kisa"katin ens keväänä selviää mitä päästöt näyttää....