Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Jaska_a@hotmail.fi - 18.04.2012, 10:35:10
-
Eräältä paikalliselta kuulin, että olisi olemassa jotakin ihmeen siirrettäviä tehostimia.
En sitten tiedä, miten esim. kulmamiehen pyhimyksellä on tehostin vänkärin puolella. Sinne just mahtus, kerta turbo tuodaan eteen.
Mitenhän muut on vinokoneamazoneihin laittaneet noita tehostimia.
-
Vanhemmassa ama malissa on erillinen tehostin hässäkkä. Jotkut on jättäny pois koko tehostimen ja jotkut on asentanu nissan micran tai muun pienemmän tehostimen.
-
Omassa oli erillinen tehostaja joka oli pääsylinteriin yhdeydessä jarruputkella.. Tämmöinen siis.. Eli pidemmän putken laittaa niin ton saa laitettua vaikka takakonttiin ::)
En vaan tiedä löytyykö ton mallin ehjiä tehostimia enään.. Itelle vaihoin 2-piirijarrusen tehostimen vaikka on 1-piiriset..
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5232.jpg)
-
Tuon valmistaja on Girling, käytettiin useissa brittiautoissa aikoinaan ja Volvoissa tuota oli Pyhimyksissä, Amazon Sporteissa ja farmareissa, sedanissa vakiona 1968. Tehdas takasi sen kestoksi 60 000 km, sen jälkeen pitää vaihtaa muutama tiiviste, vikaantuessaan se voi laskea imusarjan kautta jarrunesteet moottoriin. Tämä jumittaa männänrenkaat ja sitten on edessä suurempi remontti. :hello:
Noihin löytyy korjaussarjoja jolla hyytyneen tehostimeen saa helposti toimintakuntoon, puuha ei ole vaikea, usemman olen tehnyt. Malli puolittaa poljinvoiman ja sen voi asentaa putkia pidentämällä mihin tahansa konehuoneessa. Ja tämä on siis tarkoitettu yksipiirisiin jarruihin.
-
Näyttää siltä, että yksipiirijarruihin on uusiakin kaupan:
http://www.brittiosa.com/images/images/Uudet%20varaosat/MG/MGB/Jarruosat/DSC01356.JPG
http://www.brittiosa.com/Tarvikkeet/tarvikkeita.html
-
Mulla on yksi yksipiirisen tehostaja joka toimi ennen kuin purin auton pari vuotta sitten. Ei ole Volvon alkuperäinen vaan uudempi tarvike.
-
Samaisen ongelman kans pähkäilin, tuli mieleen jos laittas 2 piirisen pääsylinterin ja molempiin piireihin tollanen 1 piirisen tehostin. Kaippa tuo katsastuksessa kelpais!? Aikamoinen putkihässäkkä vaan pitäs rakentaa. Jos joku keksii tähän kohtuu helpon ja järkevän ratkaisun, niin taidan nostaa kans b21:sen takas keulille...
-
Tuossa kuvassa yksi ratkaisu, pikku Suzukin tehostin. Ainakin tulee lisätilaa imusarjan puolelle. Toimivuudesta ei ole tosin tietoa, auto ei ole ajossa vielä aikoihin :)
(http://www.aulisr.kuvat.fi/kuvat/Amazon%2C+projektikuvat/teline+hepiss%E4.jpg/full)
-
Nissan Sunnyn tehostin , Saabin pääsylinterillä , ja ei oo vinokone :P
(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/20062010001.jpg)