Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tubbe86 - 18.04.2012, 17:48:04
-
Eli autona on vuosimallin 1999 S80 T6 ja laatikkona on se geartronic-loota. Juuri äsken kesken ajon auto sytytti varoitusvalon ja ilmoitti syyksi vaihteisto huolla pian. Ei sitä kyllä ajosta huomaa mitenkään. Vaihtaa normaalisti ja pehmeästi eikä ainakaan vuoda nesteitä. Haluaisiko joku arvata mikä on vikana? Ilmeisesti huoltoon tuo on vietävä, mutta voiko sillä ajaa sinne vai jääkä välille??? Toivon mukaan ei koko loota ole porsinut! Mitä noista on hajonnut lootan lisäksi yleensä??? Auto on täysin vakio ja öljyt on vaihettu 1v 6kk ja 55 tkm sitten... Olen jo varannut ajan laatikon uuteen öljynvaihtoon, mutta kaipa se sitten menee vianetsintähommiksi...
-
Paljon lukijoita, muttei yhtään kommenttia. Kysytään näin, ajaisitko itse auton huoltoon vai hinauttaisitko? Toiminta on tosiaan täysin normaalia, mutta eihän siitä koskaan tiedä. Pohdiskelen lähinnä, koska minulla ei ole vakuutuksessani hinausturvaa, joten tulee kalliiksi hinauttaa auto johdon päähän, mikäli vika on vain elektroniikassa...
-
Itse ajaisin, normaalia varovaisemmin.
Jotenkin tuo haiskahtaa elektroniikka/anturivialta. Meinasin jo aiemmin kirjoitella, mutta kun en tuosta laatikosta mitään tiedä, en viitsinyt kirjoitella arvailujani. Mutta nyt kirjoitin. :)
-
Kiitos siitä! Ei tuo kyllä mitään merkkiä ole antanut edes alkavasta viasta! Taidan ajaa sen huoltoon ja jos kosahtaa niin kosahtaa, sen vuoksihan minä töissä käyn ( tai siltä on alkanut tämän auton kohdalla hiljalleen tuntumaan)!
Kertokaa vain muutkin, mitä tekisitte! vähän tietysti jänskättää ajella tuolla, mutta kun ei minkäänlaista vikaa tunnu, vian huomaa vain valosta... Toki loota on jo 333tkm ajettu joten voihan se hajotakin hiljalleen...
-
Kiitos siitä! Ei tuo kyllä mitään merkkiä ole antanut edes alkavasta viasta! Taidan ajaa sen huoltoon ja jos kosahtaa niin kosahtaa, sen vuoksihan minä töissä käyn ( tai siltä on alkanut tämän auton kohdalla hiljalleen tuntumaan)!
Kertokaa vain muutkin, mitä tekisitte! vähän tietysti jänskättää ajella tuolla, mutta kun ei minkäänlaista vikaa tunnu, vian huomaa vain valosta... Toki loota on jo 333tkm ajettu joten voihan se hajotakin hiljalleen...
Toki noilla kilometrilukemilla voi hajota vaikka mitä, mutta jos kerta laatikko ei luista tai täristä ja toimii muutenkin hyvin, niin en näe mitään syytä, etteikö autoa voisi ajaa korjaamolle. Ajelehan silti rauhallisesti :)
-
Jep tyhjäkäynnillä niin kuin aina! ;) Eipä tolla tosin hirveemmin oo tullu kaahailtua. Ohjaa mukavuudellaan kuskia rauhalliseen etenemiseen eikä oikeastaan missään tilanteessa tarvita enempää kuin puolikaasua...
-
Mitäs se silloin ilmoittaa, jos öljytaso on vähissä? Ettei viittaisi siihen?
-
Tuota itsekin ehdottaisin että vaihtaa ne uudet ölpät siihen lootaan ensiksi. Ja kattoo että ilmotteleeko sitten enää.
-
Minulla on aika huomiseksi Porvoon Autosalvan huoltoon jolloin luetaan vikakoodit ja katsotaan mitä auto kertoo ongelmaksi. Mysteeri on, että äsken käynnistin auton niin valo jäi palamaan, mutta infonäytön vaihteisto huolla pian tekstiä ei enää ilmestynyt!!! Aika mystistä on. Sain autosalvan teknisestä neuvonnasta tukea käsitykselle jonka mukaan voin ajaa auton sinne. Huoltoneuvoja sanoi jopa itse, että ajaisi jos auto olisi oma.Tuosta öljyvuodosta mietin lähinnä, että miten se edes voisi vuotaa kun eikös se ole sellainen laatikko, johon ei alunperin pitänyt edes vaihtaa öljyjä koskaan. Eli ei siinä pitäisi olla mitään proppua tai muutakaan mikä vuotaisi. Minä mistään mitään tiedä, mutta näin huollossa kertoivat kun öljyt viimeksi vaihdettiin. Joutuivat kuulemma imemään öljyt pois ja vaihtamaan ne huuhtelemalla. En myöskään ole huomannut minkäänlaista vuotoa missään. Eikö sen pitäisi näkyä auton alla tai alusmuovin päällä??? Lisäksi tuo autosalvan mies sanoi, että jos öljy olisi vähissä romahtaisi öljynpaine eikä laatikko toimisi tai ainakin toimisi todella huonosti. Mun toimii kuitenkin ihan normaalisti. Jännä nähdä mitä autosta paljastuu!
-
Kun tuo auto alkaa olla noinkin paljon ajettu, ja jos laatikko on alkuperäinen niin lienee kai mahdollista että tuo on vaan osien kulumisesta johtuva häiriö jonka voi kuitata laatikon ohjelman päivityksellä. Nuissa kilometreissä jo osien toleranssit on venyneet jonkinverran. Jos laatikon toiminta on normaalia niin ei siellä kovin vakavaa vikaa liene ;D
-
Toivottavasti ei! Sit alkaa nimittäin uuden laatikon haku! Kori on nimittäin just korjattu kaikista alkaneistakin ruosteista eikä kone syö juuri lainkaan öljyä! Eli autosta en luovu! En minä omasta mielestäni noin viidellä tonnilla parempaakaan autoa mistään saa...
Toki hienostihan tuo loota on kestänyt tähän mennessä! Voi se ihan ansaitustikin jo hajota ja jäädä eläkkeelle. Aion sillä kuitenkin ajaa niin kauan kuin se vain toimii! Eihän loota hajotessaan mitään muuta riko???
-
Eihän loota hajotessaan mitään muuta riko???
Ei ne yleensä sentään räjähtämällä rikkoudu :)
-
No hyvä! Minä kun jo mielessäni näin kuinka yritän ajaa ja väistellä kojelaudan läpi lentäviä rattaita :D
-
No nyt käyty koodit lukemassa! Diagnoosi kuuluu näin: Vaihdelaatikon nopeusanturi on viallinen. hinta 150 anturille ja tunnin työt päälle eli noin 250 euroa. Eli helpotuksen huokaus tällä kertaa! Ilmeisesti vanha sotaratsuni ei ole vielä aivan luovuttamassa. :)
-
Suht halvalla päässy oot. No hyvä että tämäkin selvisi.. itsellä samanlainen kulkine niin jos alkaa samallalailla ilmottelemaa niin ei heti tarvi pelätä pahinta mahdollista :).
-
Joo kyllä pääsin halvalla! Oon tyytyväinen. Ai niin muuten! Sainpa jälleen kerran erinomaisen hyvää ja laadukasta palvelua Porvoon autosalvasta! Kiitoksia siitä myös näin julkisesti. Suosittelen!
-
No nyt käyty koodit lukemassa! Diagnoosi kuuluu näin: Vaihdelaatikon nopeusanturi on viallinen. hinta 150 anturille ja tunnin työt päälle eli noin 250 euroa. Eli helpotuksen huokaus tällä kertaa! Ilmeisesti vanha sotaratsuni ei ole vielä aivan luovuttamassa. :)
Onpa hyvä tietää tämäkin jos omalle kohdalle sattuu :) Tuo on kyllä halpaa kun saippua vaihdelaatikkoviaksi, tuuria matkassa ;D
-
Tuosta öljyvuodosta mietin lähinnä, että miten se edes voisi vuotaa kun eikös se ole sellainen laatikko, johon ei alunperin pitänyt edes vaihtaa öljyjä koskaan. Eli ei siinä pitäisi olla mitään proppua tai muutakaan mikä vuotaisi. Minä mistään mitään tiedä, mutta näin huollossa kertoivat kun öljyt viimeksi vaihdettiin. Joutuivat kuulemma imemään öljyt pois ja vaihtamaan ne huuhtelemalla.
Jos sitä öljyä ei vielä ole vaihdettu ja meinaat sen vaihdattaa, niin älä ainakaan samaan paikkaan vie, missä se viimeksi oli, kun eivät nähtävästi osaa vaihtaa tuohon öljyä.
Tuossahan on GM:n laatikkp, johon öljy vaihdetaan huuhtelemalla... mutta siellä on öljypohja, joka täytyy irroittaa ja sitten siellä on vaihdettava suodatin, joka kuuluu vaihtaa!
Jos ovat joutuneet imemään öljyt pois, niin silloin ei ole öljypohjaa irroitettu, eli ei ole myöskään suodatinta uusittu...
-
Tuota noin huoltoneuvoja mulle kertoi, mutta kyseessä kuitenkin Autosalpa Porvoo! Kyllähän ne varmaan osaa öljyt vaihtaa oikein?!? Ehkä oon sitten käsittäny jotain väärin, koska maksoin kyllä suodattimesta myös! Eli ovathan ne sen vaihtaneet, toivottavasti... Vaihto myös maksoi jonkin verran eli 334,68 joten toivottavasti tekivät hyvää ja huolellista työtä!
Kuinkas usein ne öljyt näihin pitäisikään vaihtaa??? Luin jostain että kaksi vuotta/60tkm, mutta sitten huollon (autosalpa) nettisivuilla luki, että 4 vuotta/120 tkm. Kumpi nyt sitten olisi se "oikea"??? Nyt on nimittäin ajettu öljyillä 1v 6kk ja 55 tkm...
-
Väittäisin, että 120tkm voi olla jo vähän yläkanttiin, sellainen 60-80tkm on hyvä väli, öljy on vielä tuolloin hyvän näköistä, jolloin se on hyvä uusia.
-
Ok kiitti tästä eli alan siis suunnittelemaan vaihtoa...
-
No nyt käyty koodit lukemassa! Diagnoosi kuuluu näin: Vaihdelaatikon nopeusanturi on viallinen. hinta 150 anturille ja tunnin työt päälle eli noin 250 euroa. Eli helpotuksen huokaus tällä kertaa! Ilmeisesti vanha sotaratsuni ei ole vielä aivan luovuttamassa. :)
Mitä tämä nopeusanturi ohjaa jos ajossa ei ollut mitään huomioitavaa toimintahäiriöä?
-
Tuota ymmärrän aika vähän näistä asioista, mutta ilmeisesti tuo antura lähettää moottorinohjaukselle tietoja ja kun tiedonsiirto on pätkinyt on auto ottanut siitä nokkiinsa ja varoitusvalo syttynyt. Mutta ei sitä tosiaan mistään huomannut! Hyvin toimii edelleen eikä valo ole enää syttynyt.
-
Mitä tämä nopeusanturi ohjaa jos ajossa ei ollut mitään huomioitavaa toimintahäiriöä?
Vaihteistossa on sisääntulon ja ulostulon nopeusanturit. Näitä (muiden muuttujien lisäksi) käytetään vaihteiston ohjaukseen ja toimintojen seuraamiseen.
-
Vanha viesti jo, mutta kyselläänpä alkuperäiseltä kirjoittajalta, että korjaantuiko homma tuolla anturin vaihdolla?
Itselläni heitti kyseisen ilmoituksen kuukaus takaperin, vaihtamiseen ei vaikuttanut mitenkään (välillä tosin liikennevaloihin pysähtyneenä, kestää hetken, että laittaa vaihteen taas päälle. Siis kun jalan nostaa jarrulta). Mutta tota tehnyt jo vuoden päivät varmaankin.
Öljyt katsoivat salvassa, oikeaa laatua on, oikea määrä ja öljykin on erittäin puhdasta. Anturit kyllä näyttävät päällisin puolin ehjiltä, samoin johdotukset. Ajattelin nyt kuitenkin anturit vaihdattaa, että on ainakin sekin sitten pois suljettua. Epäilivät toki myös, että jos laatikko luistaa, mutta kyllähän sen pitäis ajossa selvästi huomata? Vai ilmeneekö yhtä selkeästi kun manuaalilla jos kytkin luistaa?!
Edit: Itselläni V70 T5 2001
-
[size=78%]Epäilivät toki myös, että jos laatikko luistaa, mutta kyllähän sen pitäis ajossa selvästi huomata? Vai ilmeneekö yhtä selkeästi kun manuaalilla jos kytkin luistaa?![/size]
Edit: Itselläni V70 T5 2001
Siinä on ihan eri valmistajan vaihteisto. Luistaminen tuottaa vikakoodeja, joten niiden lukemisesta voisi aloittaa. Siitä tulee myös vikateksti väyttöön.