Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: rauski - 19.04.2012, 15:13:42
-
nyt tarttis vähä jelppiä...alkaa usko ja toivo loppumaan tohon härveliin ;D
auton päästö arvot
Tyhjäkäynti: HC 630 CO% 5,9 O2% 0,2 CO2% 8 Lambda 0
2000r/min: HC 200 CO% 5,99 O2% 0,3 CO2% 8,5 Lambda 0,777
tossa kyllä putki vuoti vähän hieman ennen takapönttöä....
vaihettua osaa:: - Lambda
- Maf
- tyhjäkäynti venttiili
- Etu-putki, keskiputki, takapönttö
- Tulpanjohdot/virranjakaja/pyörijä
sitten olisi vielä tyhjäkäynti ongelmat... alhaalla olevassa videossa näkyy liitin joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin en tiedä pitäisikö sen olla kiinni vaiko irti
kylmänä käynnistettäessä jos kyseinen liitin on kiinni on tyhjäkäynti liian alhainen koko auto tärisee...
kuumana hyvä
mutta kun kuumana liitin on irti tyhjäkäynti nopeus nousee yli 1000r/min
ja kylmänä tyhjäkäynti pomppiii
ainiin ja imuvuotoja ei ole
alkaa menee jo yli mun ymmärryksen ;D
http://www.youtube.com/watch?v=SAdfpPluneE&feature=youtu.be
sori kännykkä laatu :S ei ollu muutakaan....
-
ettei olisi aktiivihiilipöntön letkut hapertuneet rikki ?..omasta 460 turbosta ne olivat niin hapertuneet että hajosivat käsiin...aiheuttaisi kans tuollaisen pomppivan tyhjäkäynnin, ainakin omassa se hyppi vähän ennen kuin vaihdoin ne letkut ja nyt käy ihan tasaisesti...
voihan tuosta olla joku imusarjan tiivistekin mennyt...sekä kannattaa katsoa kaikki imusarjalle tulevat letkut että ovat kunnolla kiinni sekä ehjät...
onko tuo tyhjäkäyntiventtiilikään tällaiseen tarkoitettu kun näytti mustan väriseltä ? ???
vuotaa muuten tuossa allekirjoituksen 2.0 koneisessa 460:pissäkin pakoputki taka-akselilta, eikä hirveitä vaikuttanut päästöihin...
-
aktiivi hiilarin letkut on uusittu... tyhjäkäyntiventtiilin vaihdoin.. pitäs tolla pelata mut samaltavalla se toimi vanhallakin.. imusarjan letkut ja imusarjantiivisteen tarkistan...
-
onkos tuo lambda varmasti ihan oikea kun näyttäis noista arvoista että ei olis ihan kunnossa ? ???
pitäis olla tyhjäkäynnillä lambdan 1.00-1.05....näyttäis kierroksillakin käyvän melko rikkaalla kun lambda 0.77
niin ja ettei joku olis mennyt sitä kaasuläpän säätöä sorkkimaan...niin ja onko tuossa mitään dumppia kiinni vai orkkis by-pass, sekä onko se MAF samaa numeroa kuin alkuperäinen ?
omaani kokeilin joskus -89 mallin 440 turbon -007 MAF:ia, kun -91 460 turbossa se on -016 niin ei toiminut yhtään sillä...
tuolla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76.0) on lisää juttua mitkä kannattaa kans käydä läpi...
-
lambdan ostin uutena varaosaliikkeestä 120€
sitä en tiedä onko joku sorkkinut kaasuläpän säätöä.. sekin voi olla hyvin mahdollista :S
orkkis by-pass on ollut aina mun omistuksessa...
MAF on samaa numeroa kuin alkuperäinen ;)
-
pystyykö tota kaasuläppää säätää ite? ainaki muistaakseni alfameris oli jonkinlaiset ohjeet siihe.... vois tietyst mitata kaasuläpän asennontunnistimen et toimiiks se ....
-
siinä kaasuläpän rungossahan on sellainen talttapääruuvi mistä pystyy säätämään sen läpän asentoa....
-
joo niin on... miten sen saa oikeesee säätöön? vai joutuuko käyttää jossain missä on päästömittaus laitteet?
-
Virallinen ohje volvolta 400-sarjaan on että sitä kaasuläppää ei saa säätää ja oikeestaan ei sillä oo merkitystä jos tyhjäkäyntiventtiili toimii...
Muuten viallinen moottorin lämpötila-anturikin aiheuttaa tuota epämäärästä käyntiä... se on siinä kaasuläpän alla kannessa/lohkossa...
-
imuvuoto laihentaa seosta, tuossa on selvästi rikkaalla.
tuo moottorin lämpötila anturi tai pakovuoto "ehjän" viallisen motonetin lambdan kanssa mahdollisia vikakohteita.
toki imuvuoto voi johtaa moottorin vikatilaan ja lampra koittaa lyödä viimesen päälle rikkaalle seoksen.
ootko vikakoodit lukenu sillä iskaritolpassa olevalla laitteella
Edit: tosiaan nämä on lh2.2 ruutalla.
Onnistuikos näissä koodien luku omatekoisella hyppyjohtoledi hässäkällä
-
ainakaan vanhemmissa turboissa ei ole sitä vikakoodien lukijaa...oma on -91 mallinen ja siinä ei sitä ole....
-
kiitos täytyy tutkia lisää imuvuotoja yms :) ei ole motonetin lambda.. mittaan myös puristukset... tässä autossa ei ole vikakoodin lukijaa.. :-\