Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaasuvolvo - 20.04.2012, 16:58:56
-
Autooni (V70 2003 Bi-Fuel) vaihdettiin tänään 20.4 uusi kaasuläppäkotelo koska tyhjäkäynti oli usein n.500/min ja välillä sammuikin. Aluksi auto toimi todella hyvin ja tyhjäkäynti oli normaali. Nyt auto palasi entiseen eli tyhjäkäynti heittelee alaspäin ja jopa sammuukin. Samalla tietenkin öljyvalo vilkahtelee koska tyhjäkäynti on 500-600.
Öljyt+suodatin (5W40 Mobil) vaihdettu 10tkm sitten ja öljynsuodatin on alkuperäinen. Ilmansuodatin vaihdettu ihan just. Tulpat vaihdettu 12.2011 ja ovat alkuperäiset. Bensansuodatin vaihdettu kesällä 2011.
Kysyisin:.
Onko teillä ideoita mitä seuraavaksi vaihdetaan eli mistä lähtee vikaa etsimään? Vikakoodeja ei ole. Ne on luettu pari päivää sitten. Kiitos vihjeistä.
-
Luin tässä savuoluen voimalla haulla löytämiäni juttuja ja päädyin siihen lopputulokseen, että ilmamassamittari taitaa vedellä viimeisiään. Pitää aamusella mennä irrottaan se ja putsata ja katsoa vaikuttaako se. Jos ei niin pitää tilata vaan uus. Ei voi muutakaan. http://www.hata-autosahko.com/product/1081/7701-9927--9202199-ilmamaaramittarin-sisaosa-volvo tuolta ainakin sais. Lähetin kyselyn myös varaosa.fi niin sais ainakin alkuperäisen. Pitäs vaihtaa auto vanhaan 144 Volvoon niin ei tarvis tapella kun öljykaasarin kans. Ja ruosteen... Niin ja vikakoodeja ei ole.
-
Itsellä tyhjäkäynnin heittelyä aiheutti hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin jumiutuminen aukiasentoon. Ventiili löytyy seuraamalla alipaineletkua, imusarjan kuljettajan puoleisesta päästä ~40 cm. Venttiili on kuljettajan puolella flektitunnelin takapinnalla(=konehuoneen puolella). Bilian verkkokaupassa maksoi postikuluineen 42,12. Varaosanumero on 9470775. Oheisesta linkistä löytyy kuva venttiilin sijaintipaikasta http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1178400&ukey_assembly=234701&ukey_make=0&ukey_model=0&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=0
-
Mainitsemasi ilmamassamittarin aiheuttavan vian tapainen oire tulee myös vuotavista imuputkista. Kerran oli sellainen 2.4T, mikä pysähteli. Ainoa vika oli kaasuläpän ja välijäähdyttimen välillä olevan muovisen imuputken murtuminen. Oli vielä alapuolella "haitariosassa". Muitakin vuotoja voisi etsiä. Esim jäähdyttimen keskivaiheilla olevan imusarjan paineanturin letku voi olla murtunut tai auki.
-
Kiitos paljon vinkeistä. Täytyy tarkistaa nuo paikat.
Millähän ton venttiilin kunnon voisi tarkistaa? Mikä sen venttiilin oikea nimi muuten on?
-
Venttiilin pitäisi olla kiinni sähköttömänä, eli letkut ja liitin irti ja kokeilet puhaltamalla meneekö ilma läpi. Itsellä oli auki=> vaihtoon. Virallisesta nimestä ei ole käsitystä.
-
Putsasin ilmamassamittarin langan, joka oli ihan musta toiselta puolelta ja ongelma tuntuu poistuneen. Suihkin siihen jarrujen putsausspraytä kunnolla kummaltakin puolelta. Nyt on tyhjäkäynti ollut kunnossa jo 3-4 päivää. Se sisäosa lähtee helposti irti, koska se on kiinni vain kahdella ristipääruuvilla ylhäältäpäin.
Tossa ohjeet jos joku tarvitsee: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
-
Tuliko tuon hiiliventtiilin jumiutumisesta muita oireita kuin tyhjäkäynnin pudotus?
-
Tuliko tuon hiiliventtiilin jumiutumisesta muita oireita kuin tyhjäkäynnin pudotus?
Starttaus tankkauksen yhteydessä oli hankalaa. Tyhjäkäynti sinällään ei tippunut, vaan kierrokset vaihtelivat 600-1000 välillä. Oheisessa linkissä koko tarina hiiliventtiilistä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16975.0
-
.
-
Autossa nyt uusi kaasuläppäkotelo ja ilmamassamittari. Ja tietenkin tulpat+suodattimet yms. Ja ilmansuodatinkotelosta kaasuläppäkotelolle menevä letku on ehjä, myös haitarista. En ainakaan nähny mitään murtumaa tms.Vikakoodeja ei ole. Ongelma silti edelleen.
Tarkistin seuraavan:
"Itsellä tyhjäkäynnin heittelyä aiheutti hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin jumiutuminen aukiasentoon."= Otin imusarjalle menevän letkun irti ja puhalsin, mutta ei mene läpi eli se on kai sitten ehjä? Ikävä kyllä. Olis jo kiva saada auto kuntoon. :buck2:
Kysyisin seuraavasta:
"Esim jäähdyttimen keskivaiheilla olevan imusarjan paineanturin letku voi olla murtunut tai auki."= Tämä lainaus oli turbokoneesta. Onko tommosta vaparissa? Sarjassamme tyhmä kysymys.
Ja sitten kysymys:
Mikä saasta siellä vielä voi olla!!! :idiot2:
-
Tänään tarkistin kaikki alipaineletkut mitä löysin ja kaikki olivat ehjät. Otin ne irti ja tukin toisen pään ja puhalsin jotta huomaan jos reikä/repeämä jossain. Samoin tarkastin putsarilta läppäkotelolle menevän ilmaputken uudestaan taivuttelemalla haitaria ja tarkkaan katsomalla auringossa. Se oli ehjä. Otin myös käteen sen hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin ja puhkuin kunnolla. Kiinni oli.
Auto käy tasasta tyhjäkäyntiä todella hyvin ja tasaisesti. Ongelma silloin kun ilmastointi menee päälle tyhjäkäynnillä tai kun päästää kaasun ajosta tyhjäkäynnille. Ja joskus toimii näissäkin tilanteissa hyvin mutta joskus taas sitten ei. Muuten kiihtyy ja kulkee normaalisti ja käyntiääni on terve.
Löysin myös tuon: "Esim jäähdyttimen keskivaiheilla olevan imusarjan paineanturin letku voi olla murtunut tai auki." Puhalsin ja ehjä oli.
Enään en tiedä mitään. :buck2: Jos jollain vinkkejä, niin otetaan kiitollisuudella vastaan. Mietin juuri onkohan autossa Windows-pohjainen käyttöjärjestelmä kun toimii miten sattuu...
-
Tänään ajattelin kokeilla ajoa ilman ilmastointia. Eipä enään tyhjäkäynti laskenut liian alas eikä öljyvalo palanut. Pitää vielä testailla muutama päivä keskusta-ajoa, että voi varmistaa vian ilmastoinnin kompuraan. Jospa sen laakeri tms jumittaa sen verran, että tyhjäkäynti laskee joskus liian alas. Saa nähdä. :P
Nähty on. Ilmastoinnin kompurassa ei vikaa. Sama meno jatkuu. :buck2: :buck2:
-
Pari kertaa olen törmännyt vastaavaan ongelmaan jossa syypäänä oli väsynyt VVT-solenoidi. Ei saanut ohjattua imunokan ajoitusta ilm. riittävän räväkästi ja siitä tuli sitten risteyksiin sammahtelua.
-
Jaha. Voiko sitä mitenkään testata? Mitä muita ongelmia se voi aiheuttaa? Tuleeko siitä aina vikakoodi jos se on risa? Ilmeisesti pysyy ite vaihtamaan, mutta onko vaihdossa jotain joka pitäisi tietää ettei riko mitään? Pitääkö ohjelmoida? Onko kuvassa oikeassa paikassa?
Hinta: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=36002696
Kuva osasta: http://media.photobucket.com/image/VVT-solenoidi%20V70/gata958/Volvo%20guides/VVT/VVT3.jpg
Löysinkin jo vaihto-ohjeet: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12032.msg233744#msg233744
Lisää tietoa. Kuulin, että VVT antaa AINA vikakoodin jos siinä on vikaa. Koodeja ei ole. Ei ainakaan kesällä kun katsottiin. Moottorivalo (keltainen) ei ole palanut kertaakaan.
Vika ei siis selviä ikinä... >:( >:(
-
Hei,
Ei pruukaa antaa (ainakaan noissa tapauksissa) mitään koodia. Ongelmana oli vain stumppailu risteyksiin. Laitoimma lotolla kun ei enää järkevämpääkään keksinyt. Tuli sitten enemmän kuin neljä ja lisänumero.
-
Jaaa. Pitää sitten kumminkin se tilata ja vaihtaa. Pitää vaan ensin lepytellä rahamassin vartijaa kun tähän ny on jo uponnu... Onko vaihdossa mitään ihmeellistä? Miks muuten ton uuden mukana tulee irtopiuhaa? Eikö ton perässä olekaan liitintä joka tulee siihen vehkeeseen kiinni?
-
Jaaa. Pitää sitten kumminkin se tilata ja vaihtaa. Pitää vaan ensin lepytellä rahamassin vartijaa kun tähän ny on jo uponnu... Onko vaihdossa mitään ihmeellistä? Miks muuten ton uuden mukana tulee irtopiuhaa? Eikö ton perässä olekaan liitintä joka tulee siihen vehkeeseen kiinni?
Vanhanmallisella liittimellä olevaa ei enää saa ja siksi pitää liitin uusia, eli käytännössä vanha poikki johdoista ja uusi liitin johtoineen kiinni. (tuola kuvassahan on vielä tuo musta mötikkä, se on itse se liitin osa.)
-
Kiitos.
-
Nyt on VVT-venttiilin tiiviste ostettu Siniseltä ja pullo jarrujenputsausspraytä Motonetistä. Kokeillaan putsausta ja katotaan vaikuttaako mitenkään. Kunhan kone vähän jäähtyy...
Tulos: Ei auttanut putsaus. Uusiks siis menee. No, onneksi on helppo vaihtaa.
-
Antaako muuten risa lambda aina vikakoodin ja minkälaisia käyntihäiriöitä se aiheuttaa? Eli voisko putoavaan tyhjäkäyntiin olla syyllisenä risa lambda? Mitään muuta käyntihäiriötä ei ole ja ottaa kierroksia hyvin yms.
-
Antaako muuten risa lambda aina vikakoodin ja minkälaisia käyntihäiriöitä se aiheuttaa? Eli voisko putoavaan tyhjäkäyntiin olla syyllisenä risa lambda? Mitään muuta käyntihäiriötä ei ole ja ottaa kierroksia hyvin yms.
-
Jos kone käy rikkaalla tyhjäkäyntia kylllä se lambda anturi siihen vaivaa sopii kun sehän haistelee että ne seokset on 1 osaa bensaa ja 14.7 osaa ilmaa,lambda arvo tällöin on 1.00 ja palaminen on täydellistä(missä kunnossa on se lämpötila anturi joka mittaa sitä jäähdytysnestettä).Eli laitetaan se auto tiptop kuntoon eiköhän se tythjakäynti silloin löydy kunnollinen.Paljon se Volvo vie bensaa matka-ajossa kun vialinen lambda nostaa kulutusta jopa 30%
-
Norjan matkalla 4-aikuista kyydissä ja takaosa kattoon asti täynnä tavaraa ja takapenkillä keskellä tavaraa ja kattoboxi katolla joka ihan täynnä (mm 2hp perämoottori) normaaliajossa vei n.7-8/100km. Pääsin viime kesänä yksin Norjan matkalla 7/100km. Eli ei kauheesti.
-
Kyllä kulutus on kunnossa noilla mittauksillaa ja sehän on mitattu kynää ja paperia käyttäen mikään ajotietokone ei laske noita.
-
Joo ei oo ajotietokonetta. Tankatessa litroista ja kilometreistä laskettu. Eli lambdat on siis kunnossa. Pitää siis vaihtaa se VVT-Solenoidi sitten. Sitten onkin pikkuhiljaa kaikki vaihdettu...
-
Oletko ottanut sen pakokaasupäästön autosta mitä se kertoo ja ne ilmavuodot varmasti on sekattu kun se vaikuttaa tyhjäkäyntiin kun ne seokset menee vähän pieleen.
Kun auto toimii hyvin kone saa bensaa oikealla paineella,Kipinä puoli kunnossa myöskin se ajoitus milloin sen kipinän pitää syttyä siellä tulpassa ja ne venttilit oikeassa asennossa.
Kone saa ilmaa ja koneessa seokset kunnossa.Toivotaa etä saat Volvon kuntoon ainakin olet nähnyt vaivaa vain selvitykseen liittyen.Semppiä
-
Pakokaasupäästöt otan ehkä parin viikon päästä kun sitten kohta menen katsastukseen. Alipaineletkut oon yrittäny tarkastaa (kuten ylempänä lukee). Pitää varmaankin vielä ruiskia putsausspraytä niihin käydessä.
Kipinäpuolessa on ainakin uudet alkuperäset tulpat eikä mitään katkoksia/nykimisiä ole ollut ikinä ja ajotuksesta en tiiä mitään koska tietokonehan sen hoitaa.
Venttiilitkin luulis olevan oikein koska muutenhan tulisi kyllä vikailmotus antureilta eikä mitään käyntihäiriötä ole eikä mitään ongelmia kiihdytyksissä tms.
Koneen ilmansaanti on kyllä kunnossa. Letkut/putket ehjät ja ilmansuodatin uusi eikä kone ns."röpötä" kuten tekisi jos saisi rikasta seosta.
Tänään vaihdoin VVT-solenoidin ja ajoin keskustassa pätkän eikä sinä aikana palanut öljyvalo eikä tyhjäkäynti laskenut liian alas. Seurataan tilannetta vielä. Uudessa VVT:ssä muuten oli vanhanmallinen liitin vielä joten ei tarvinnut tehdä niille mitään. Olisko ollut Käyttöauton vanhaa varastoa?
Äsken ruiskin jarrujen putsausspraytä alipaineletkuihin koko matkaaltaan ja putsarilta läppäkotelolle menevään letkuun joka paikkaan. Ja jarrutehostimelle menevään alipaineletkuun ja sen molempiin päihin. Se ei vaikuttanut käyntiin, joten ei vuotoja niissä.
Tyhjäkäynti siis vain joskus käy liian alhaalla kun päästää kaasun ja palaa hetken kuluttua normaaliksi. Se ei pysy alhaalla. Jos joku luuli, että se on aina liian alhainen.
-
Ei auttanut VVT-solenoidin vaihto. Sama juttu edelleen. Se on varmasti ohjelmoitu moottorinohjausohjelmistoon!! Antaa pudota sitten. Toivottavasti ei putoa silloin, jos oon joskus vaihtamassa autoa. Automyyjä vois luulla, että on isompikin vika, vaikka ei ole. Auto on kyllä tätänykyä hyvässä kunnossa kun on tosi paljon yleensä rikki meneviä osia vaihdettu ja muutenkin toimii hyvin. Paitsi toi saastan tyhjäkäynnin putoaminen!! :buck2: :buck2:
-
Elä vielä tuomitse: voi olla, että hetki menee kun mukautuvat arvot asettuvat. Mulla ois semmoinen muistikuva, että tässä ne voisi vielä nollatakin poistamalla ECM:n sulake 20min.
-
OK. Ei vielä hermostuta. :pomo: Pitää katsoa ohjekirjasta mikä sulake se on ja ottaa pois. Manuaali vaan on Ruattiks mutta ei se mitään-kai...
En uskaltanutkaan ottaa sulaketta irti jos siitä tulee vaikkapa vikakoodi. Akunkenkä oli irti ainakin 20min tai kauemmin. Ei vaikutusta.
-
No nyt alkaa oleen ideat aika vähissä. Läppäkotelokin lienee putsattu jo "piestä"?
-
Mites itse VVT-pyörä??
Vapareissakin niihin tapaa tulla vastaava klappi, kuin tässä kuvailtu http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23571.msg434176#msg434176
Jakohihan yläkoppa irti, kaveri starttaa ja sinä katsot tarkasti imunokka-akselin vvt-pyörää, kohdista katse siihen hammaspyörään ja vertaa sen asentoa johonkin kohtaan sylinterikannessa/venttiilikopassa, siten että näet, liikkuuko se startatessa nokka-akselin pituussuuntaisesti, jos sielä on välystä, niin käynnistyksessä se ensin tulee lähelle kantta ja sitten käynnistyttyä menee kauemmas, eli välys käy molemmissa päissä.
Huonosti selitetty, mutta ainakin yritin :D
-
Ihan hyvin selitetty. 8) Tarkastan vaimon kanssa kunhan paranen. Ja Masked, kaasuläppäkotelo on uusi ja jopa alkuperäinen.
-
Tarkastin sen VVT-pyörän Miksun ohjeiden mukaan. (Sehän on kaippa sen imunokka-akselin päässä? ;) ) Ei ole väljää, eli ei liiku minnekäänpäin. Vaimo vielä halus tarkastaa kun ei luottanut mun silmiin. Vika ei siis siinä. Se on hyvä ja huono. Hyvähän se on kun kallis osa on ehjä, mutta huono siksi, koska tyhjäkäynnin putomisvika ei vieläkään selvinnyt. :idiot2:
Selviääköhän se ikinä?
-
Jostain se vika johtuu tässä on 6 euron kikkaa.Tankkiin joka on täysi suuttimen puhdistusainetta ja motarille ajamaan kierroksilla yli 5000 rundi mittari näyttää.Tarpeeksi pitkä matkaa että paikat puhistuu ja jos karstaa ne lähtee pois.Sovittu?Muistaa ajaa sitten ne lämmöt alas rauhassa.
-
Minulla oli ihan sama ongelma aikoinaan 325i Bemarissa ja syynä oli tyjäkäyntimoottori, eli sähköinen askelmoottori, joka ohjasi imupuolella olevaa ilmaventtiiliä. Näissä vaan ei taida sellaista olla ::) Se kun jumitti, niin venttiili ei saanut korjattua ilmamäärää imupuolella ja auto meinasi tukehtua tyhjäkäynnillä esim. risteyksiin tullessa. Toinen samankaltainen ongelma oli kaverin Bemarissa ja siinä syynä oli imupuolen ilmavuoto yhdessä letkussa. Ilmastointi päällä alkoi kierrokset humpaamaan ja risteyksiin meinasi sammua tyhjäkäynnillä. Molemmissa yhdistävä tekijä kuitenkin tuo imupuolen ilmamäärä.
-
Nercs.
Kokeilen kikkaasi kun saan rahotuspäällikön suostuun, eli varmasti aika pian. Luulen vaan, että ei niissä (eikä muuallakaan koneessa) karstaa paljon ole, koska autolla on ajettu lähes aina kaasulla joka on puhdasta eikä karstoita konetta. Esim pakarinpää on täysin puhdas metalli, mutta voin tietysti kokeilla. Ei o kallista. 4.99€ http://tinyurl.com/dy57zfa Mulla tankki tosin vaan 30L.
Hifilux. Juu ei taida olla tyhjäkäyntimoottoria. Se oliskin ollut liian yksinkertainen vika. :o Olen yrittänyt tarkastaa kaikki alipaineletkut ja muut ja suihkuttelin niihin käydessä putsausspraytä joka paikkaan mutta ei käynti muuttunut. Vielä vois ruiskutella imusarjankin. Tosin mitään muuta käyntihäiriötä ei ole. Voisin huomenna ruiskutella ja yrittää jostain vielä löytää imuletkuja.
-
Ruiskin kaikki alipaineletkut ympäriinsä ja imusarjan liitokset yms ja uudestaan kaasuläppäkotelon ja sen ilmaputken ja sen liitokset ja "koko koneen". Ei vaikutusta käyntiin joten ilmeisesti ilmavuotoja ei ole. Taas yksi kohta missä ei vikaa. Ja tasanen tyhjäkäynti onkin todella tasanen. Kaippa imuvuoto jossain vaikuttasis myös siihen? Pitää tota suuttimien putsausainetta kokeilla vielä mutta menee ens kuun alkuun. Tosin ei koneessa pitäis olla karstaa mutta ei toi ny paljoa maksa.
-
Kaasuläpässä sähköinen on itsessään se systeemi että ne kierrokset on tasaiset kun sähkö hoitaa noita hommiaa niin se on haavoituva juttu.Ja hyvä että konettaa on kierrätetty niin moni auto menee pilallee lyhyttä matkaa ajetaan ja niitä kierroksia ei sitten löydy tarpeeksi että paikaat pysyy puhtaana.Outo vika kerrassaan tai sitten niin yksikertainen ettei siihen kiinnitä huomiota.
Tuota akussa on potkua ja laturi lataa hyvin ja jännite on tasainen kun auton käyntiin vaikuttaa jos se jännite menee liian alas.Mittaa niin että koneessa kierroksia yli 2000 kaikki sähköä kuluttavat laitteet ja valot pois paljon se jännite on onko 14.4-vai14.6 v.Toinen kikkaa akku seisonut yön yli paljon se jännite on huono 11.8 v hyvä 12.7-12.8v.
-
Akku on juuri testattu vähän aikaa sitten Käyttöautossa, kun siellä oli sellanen kampanja. Akku on muutenkin Volvon oma (Varta) 70AH. Ja vaan 2-vuotta vanha. Eli sekin on kunnossa. Myös lataus on ok.
Kumma vika kun ei löydy hakemallakaan... :D
-
Ok mitä se oli numeroina.Se voi olla 13.2 tai 14.8v
-
Lataus taisi olla tyhjäkäynnillä 14.4V valot päällä ja puhallin hiljaisella. Yksinäni kokeilin kun kävin tankilla.
-
Ne imuvuodot imusarjan tiivisteissä ja alipaineletkuissa tais olla pois suljetut sitä start pilottia on käytetty oikein ja antaumuksella.Tuota taitaa ollaa niin laita - ja sen perää mitä tehty ettei samoja asioita vain jauhaa.
-
Sain vinkin, että kaasuläppäkotelon ohjelmoinnissa voisi tapahtua joku virhe ja täten kaasuläppäkotelo voisi olla syyllinen ja pitäisi uudelleen ohjelmoida. Lähetin juuri kyselyn firmaan jossa se ohjelmoitiin. Olihan se langaton yhteys jolla se ohjelmoitiin joten vikaherkkähän se on. Katotaan mitä mulle vastataan.
-
Sain seuraavan vastauksen: "Periaatteessa ohjelmassa ei mitään vikaa voi olla, se joko menee autoon tai ei ja ongelma huomataan heti asennuksen jälkeen jos sellainen tulee. Pieni mahdollisuus on että läppä on rikki, mutta siitä pitäisi jäädä vikakoodi. Antaako auto mitään vikakoodeja?"
Kesällä koodit katottiin eikä mitään ollut. Menen 9 päivä ottamaan pakokaasupäästöt niin samalla näkee onko nyt koodeja. Tuskin on, koska tämä sama vika oli jo kesällä kun tarkastutin ne viimeks. Eli ei mitään uutta ideaa ongelmaan vieläkään.
-
"Itsellä tyhjäkäynnin heittelyä aiheutti hiilisäiliöltä tulevan linjan ventiilin jumiutuminen aukiasentoon. Ventiili löytyy seuraamalla alipaineletkua, imusarjan kuljettajan puoleisesta päästä ~40 cm. Venttiili on kuljettajan puolella flektitunnelin takapinnalla(=konehuoneen puolella). Bilian verkkokaupassa maksoi postikuluineen 42,12. Varaosanumero on 9470775. Oheisesta linkistä löytyy kuva venttiilin sijaintipaikasta http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1178400&ukey_assembly=234701&ukey_make=0&ukey_model=0&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=0"
Pitääkö muuten tuon venttiilin "pätkiä, naksua,täristä" kun auto käy? Siis kun pitelee sitä kädessä. Ikäänkuin se aukeaisi ja menisi kiinni rytmissä. Puhallustestissä se oli kiinni eli ehjä. Tuli vaan tämä mieleen kun luin jostain turbomoottorin venttiiliviasta.
-
Pitääkö muuten tuon venttiilin "pätkiä, naksua,täristä" kun auto käy? Siis kun pitelee sitä kädessä. Ikäänkuin se aukeaisi ja menisi kiinni rytmissä. Puhallustestissä se oli kiinni eli ehjä. Tuli vaan tämä mieleen kun luin jostain turbomoottorin venttiiliviasta.
Ei naksu, eikä tärise ainakaan minulla. Kun auto on seisonut ja lämmöt ovat normaali, aukeaa lyhyeksi ajaksi, muulloin se on kiinni.
EDIT: Kokeileppa pistää venttiililtä imusarjaan menevä letku umpeen ja testaa tyhjäkäynti sen jälkeen.
-
Jaha. Pitää testata kohta. Tuleekohan siitä(kin) vikakoodi? Kaikesta melkein tulee vikakoodi...
-
Ei tullut ainakaan minulle. Ajoin letkut, myös hiilikanisterilta tuleva, ummessa reilun viikon, ennenkuin venttiili tuli postin kautta.
-
Ookoo. Letku tukkoon sitten vaan. Kattellaan sillain muutama päivä. Kiitos vinkistä. :pomo:
-
Ei tarvinnut ajella muutamaa päivää. Tulos: Ei auta. Sama juttu. Alan epäillä tota uutta kaasuläppäkoteloa. Sehän sen tyhkäynnin säätää. Vitsi kun sais rahaa edes vikakoodinluvun verran. Vaimon tuloilla eläen pitää olla nöyrä eikä aina kinuta rahaa autoon. :-[
Mutta heti rahapäivänä menee lukuun.
-
Nyt on vikakoodit luettu. Ei koodeja. Taitaa vika jäädä mysteeriksi. Auto on samalla katsastettu ilman mutinoita. Tämä oli jo 4:s kerta kun katsastan tän Vollen ilman sanomista. Ihmeelliset nivelet kun ei tarvitse vaihtaa vieläkään. Autolla on ajettu "suurkaupungissa" Tampereella ja myös hiekkateitä mutta tietenkin varoen. Hyvät nivelet ovat. Olen itse ajanut autolla 87tkm. Mittarissa on 187tkm. Hyvä auto on. :)
Sais vaan tyhjäkäynnin kuriin. :P
-
"Alan epäillä tota uutta kaasuläppäkoteloa. Sehän sen tyhjäynnin säätää."
Se vaan tottelee ja toimii sen perusteella, mitä se kuulee anturitiedon perusteella. En ole kylläkään kuullut, että nopeusanturit vikaantuisivat niin, että antaisivat "sopivasti väärää nopeustietoa". Yleensähän nuo johtavat satunnaisiin sammumisongelmiin. Luulisi myös kammen ja nokan asentoantureiden tarkkailevan toisiaan ja tööttäävän OBD:hen jos eroa syntyisi.
Jos matala rpm ilmenisi vain kylmänä voisi epäillä lämpötila-anturia joka kusettaa luulemaan koneen olevan lämmin. (helppo tarkistaa yleismittarilla)
Eihän jakohihnalle ole tehty mitään ajoitukseen liittyvää viimeaikoina.
Eihän ilmanputsari ole totaalisen tukossa.
-
Kylmänä tyhjäkäynti normaali eikä vikakoodeja ole. Jakohihna on vaihdettu 3.5 vuotta sitten ja tämä vika ollu ehkä puoli vuotta eli siinä ei varmaankaan vikaa. Jos sitten ei ole venyny mutta tuskin. Se menee vaihtoon tossa vuodenvaihteessa tai vähän jälkeen.
Ilmanputsari vaihdettu kesällä 2012.
-
Nyt on vaihdettu jakopää+vesipumppu alkuperäosilla alkuperäkorjaamossa eli sinisellä omalääkärillä. Siellä kun oli tarjous jakopäästä 363 ilman vesipumppua.
Edellinen jakopään vaihto oli autoliikkeen omassa korjaamossa. Ikävä kyllä. Vanha vesipumppu oli tietenkin tarvike ja vuosi pahasti. Sen kiinnityspultit oli kiristetty sormin ja yksi oli melkein irti!! Onneksi ei ollut irronnut ja hajottanut jakopäätä. Pumppu oli myös liimattu jollain "möhnällä" ja asentaja joutui sen jäämiä hiomaan lohkosta. Myöskin ohjuritappi lähti vanhan pumpun mukana irti ja jäi jumiin vanhaan pumppuun. Kiristäjärulla oli myös kiristetty väärään suuntaan. Näistä tuli kivasti lisätöitä ja taksamittari raksutti euroja. Asentaja kyllä oli asiallinen eikä turhaan vetkutellut tms, mutta menihän tossa aikaa.
683€ koko remontti lisätöineen ja osineen. Eipähän tarvitse ainakaan kuukauteen ostella ylimääräsiä juttuja, kuten ruokaa. :-[
Ja se tyhjäkäynnin putoaminen. Ainakaan ei eilen pudonnut kertaakaan, joten olisko vanhassa hihnan asennuksessa ollut vielä jotain muutakin häikkää? Seurataan tilannetta.
-
mulla s80 tyhjäkäynti heitteli ja ilmamssámittari pitää uusia:(otat ilmamassamittarin pistokkeen irti josparanee tyhjäkäyti niin ilmamassamittari rikki
-
Ilmamassamittari+kaasuläppäkotelo+vvt-solenoidi ovat uusia ja vvt-pyörä ehjä.
-
Ajattelin, että jakopääremontti poisti tyhjäkäynnin putoamisen, kun alkuun näytti siltä, mutta ei poistanut. Putoaa edelleenkin, mutta onneksi aika harvoin ja nousee kyllä hetimiten normaaliksi. Joskus kerkiää lukemaan tekstin, mutta ei aina. Muuten toimii hyvin.
-
Ettei vika olis nyt polttoaine pumpussa tai pensa/kaasu paineen säätimessä? Tuossa oli yks V40 2.0t jossa oli tuo pensa paineen säädin hajalla ni vaelti tyhjä käynti mutta tosin kokoajan. En sit tiiä on sulla jo tuossa mallissa se paineen säädin tai säätö sysyteemi siellä pumpussa ku on BiFuel.. Tai sitte voi olla että tankin huohotus voi olla tukossa.. = ei saa korvaus ilmaa ja rupee ahistaa moottorin polttoaineen saantia..?
Itelle ei ainakaa muuta tuu mielee jos kerta kaasuläppä kotelo, ilmamassa mittari ja vvt solenoidin vaihettu ni ei oikee jää vaihto ehtoja.. No yks vois olla kampuran asento tunnistin mut aika epätoden näkönen ja antas varmasti vikakoodin jos heittelis mitä sattuu signaaleja.
-
Nii. En tiiä bensan paineensäätimestä mitään, mutta kaasunpaineensäädin on uusi. Samaten bensansuodatin. Tai siis huolto-ohjelman mukaan vaihdettu. Samaten kaasusuodatin. Ja tyhjäkäynti putoaa myös kaasulla, ei vaan bensalla. Eikä mitään muita käyntihäiriöitä ole eikä tyhjäkäynnin vaeltelua tms ja käyntiin lähtee hyvin ja kulkee hyvin.
Eli siis muuten kaikki toimii hyvin paitsi se putoaminen joskus. Pudotkoon sitten. Kaippa vika joskus selviää kun hajoaa selllainen osa mitä ei nyt vielä ole vaihdettu ja huomaakin, että siinä oli vika. Katotaan.