Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: InlineFour - 21.04.2012, 17:25:15
-
Aloin tuossa lohkoa puhdistaa kierteitä myöten,
ja sovitella osia pikkuhiljaa.
Aloitan uuden topicin, tulevia kysymyksiä varten, jonne laitan kaikki kasaukseen liittyvät
ihmettelyn aiheeni. Pari kysymystä heti alkuunsa.
1) Nokka-akselin pyörän alla jakopään puolella
on lohkossa kaksi reikää? Mitä näihin kuuluisi pultata?
Multa ilmiselvästi puuttuu sellainen osa. Korjaamomanuaalista ei käy
ilmi mitä tähän kuuluisi. TUleeko näihin joku levy pitämään stefaa
kenties paikoillaan?
2) Jakopään kampuran pyörän yläpuolella vasemmalla on neliö-kantainen ruuvi.
Onko tää joku pääöljykanavan tulppa, ainut mitä tulee mieleen.
3) Korjaamomanuaaleissa vilahtelee mainintaa jostain nokka-akselin takalevystä,
ja muualta mainintaa että sitä saa sekä kuparisena että teräksisenä(?).
Tämä siis nokka-akselin taa vauhtipyörän puolen päädyn taakse(ko?)
Varmasti tulee lisääkin kysymyksiä, mutta jos näihin nyt sais vastauksia ensinnä,
katsotaan sitten myöhemmin lisää.
-
Nyt ollaan niin perusasioiden äärellä, että ehkäpä kannattaisi ostaa jostain kokonainen tappikone ja purkaa se harjoitusmielessä. Samalla saisit siitä sitten kaikki puuttuvat osatkin.
Kohdissa 1 ja 3 on kyse samasta asiasta. B20:ssä messinkinen ja B18:ssa teräksinen.
Kohdassa 2 mainittu "pultti" on öljysumutin, joka ruiskii öljyä nokkapyörille.
Tappikoneessa nokka-akselin stefa, hih ;)
-
Nyt ollaan niin perusasioiden äärellä, että ehkäpä kannattaisi ostaa jostain kokonainen tappikone ja purkaa se harjoitusmielessä. Samalla saisit siitä sitten kaikki puuttuvat osatkin.
Kohdissa 1 ja 3 on kyse samasta asiasta. B20:ssä messinkinen ja B18:ssa teräksinen.
Kohdassa 2 mainittu "pultti" on öljysumutin, joka ruiskii öljyä nokkapyörille.
Tappikoneessa nokka-akselin stefa, hih ;)
No joo, ei nyt stefa muta tiiviste kuitenkin.
Onkin tosi perusasioita, harmi vaan että mulla on täällä yhteensä puoltoista moottoria
osina, ja yks kokonainen tietty autossa. Mietinki jo että tästä voi tulla joskus hankalahkoa,
mutta yritetään näin. Mitkä ei korjaamomanuaalista selviä tai autossa
kiinni olevasta katsomalla, niin kysytään.
Mutta nää auttokin jo paljon, kiitos :)
E: Eikä se nyt täysin poislaskettu idea oo ostaa vielä yhtä konetta tohon nurkkiin,
loppuu vaan tila kesken iteltä
-
Ja sen "neliskulmanen pultti" pitää olla oikeassa asennossa että öljysuihku osuu oikeaan kohtaan.
Ja se nokkapyörän alle tuleva levy on laakeri , päittäislaakeri , pitää nokka -akselin oikeassa asemassa ja
ottaa "vastaan" jakopään vinon hammaspyörän ja öljypumpun käytöstä tulevat päittäisvoimat.
-
Ja sen "neliskulmanen pultti" pitää olla oikeassa asennossa että öljysuihku osuu oikeaan kohtaan.
Ja se nokkapyörän alle tuleva levy on laakeri , päittäislaakeri , pitää nokka -akselin oikeassa asemassa ja
ottaa "vastaan" jakopään vinon hammaspyörän ja öljypumpun käytöstä tulevat päittäisvoimat.
Selvä. Eiköhän tuo oikeassa ole kun kahdessa lohkossa samoin se, kävin
just kattoo varastosta toisen lohkon.
Joo nyt tajusin tuon nokka-akselihomman kunnolla kun selailin
googlesta kuvia, KG:lta saakin siihen osat samalla kun saa aikaseks
tilata muut, vanhat hinnat 125kr sille pultattavalle teräslevylle ( pronssinen 105kr), ja 13kr sille päittäslevylle.
-
No kiristysmomentit hyvät tietää:
Lohkot vuoteen <1973 lohkot >1974
Runkolaakerit 12-13 kg 11 kg
Kampilaakerit 5.2-5.8 kg 7 kg
vauhtipyörä 4.5-5.5 kg 7 kg
kampiakselin
hihnapyörä 7-8 kg 7-8 kg
Nokka-akselin
mutteri
ruuvilukitteella 10-11 kg 10-11 kg
Kansi 8.5-9.5 kg 8.5-9.5 kg
erikoispultti 11 kg 11 kg
VANHOILLA kannenpulteilla itse käytin rallimotissa 10,5-11 kg momenttia. Kunhan oli hyväkuntoisia pultteja!!!
-
Venttili täysin auki Tarkista ja säädä
n:o 8 n:o 1
n:o 6 n:o 3
n:o 4 n:o 5
n:o 7 n:o 2
n:o 1 n:o 8
n:o 3 n:o 6
n:o 5 n:o 4
n:o 2 n:o 7
Vakio koneessa välys 0,4-0,45
Virinokalla 0,25- 0,4 (valmistajan ohjeiden mukaan)
Tarkista välykset LÄMPIMÄNÄ
FAQ:iin ????
-
Momentit faqista löytyykin jo ainakin.
Ja kiristysmomentit onneksi löytyy korjaamomanuaalistakin,
olisi melko ikävä kasata ilman momentteja kone :)
Miten määrittelet hyväkuntoisen käytetyn kannenpultin?
Ihan mielenkinnosta.
-
Siis pulttihan venyy sieltä kierrreosastaan. Itse ainakin pystyin erottamaan silmällä jo venyneet. Mittaamalla tietty varmistuu. Kasannu n10 konetta (6 kisa konetta) vanhoilla pulteilla ja yhden kerran kasatessa alko pultti momentti avaimella kiristäessä 'venymään' (tuntui kääntäessä vaan löystyvän). Pultit puretuista alkuperäisistä (kerran kasatuista) koneista. Kaikki ollu tuoreimmista koneista. Varma jos haluaa olla, niin uutta pulttia tottakai. Niin ja vedin n 11kg momenttiin noi kaikki ja se sökö kyllä tuntuu sitte, jos alkaa antaa periksi. Kerkiää vaan antaa itse periksi ennenkuin pultti. Ei se heti pamahda poikki vaan 'varottamalla'. Mittoja en nyt muista, mutta oli joku 30 pulttia puretuista koneista rivissä ja mittaamalla lyhyimmät mukaan. Ampukaa jos olin väärässä, mutta mulla ainakin toi metodi toimi 8)
-
No kiristysmomentit hyvät tietää:
Lohkot vuoteen <1973 lohkot >1974
Kansi 8.5-9.5 kg 8.5-9.5 kg
erikoispultti 11 kg 11 kg
VANHOILLA kannenpulteilla itse käytin rallimotissa 10,5-11 kg momenttia. Kunhan oli hyväkuntoisia pultteja!!!
Onko tarvetta kannen pulttien jälkikiristykselle,kun ei löydy ohjeita mistään?
-
Ja putsataan ne jengat ennen kuin ruvetaan vääntämään momenttiin ;)
-
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen :o
-
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen :o
Pitääkin kysyä valmistajalta onko noilla väliä, ei mitään merkkiä männissä eikä
asennusohjeissa mainita miten päin ne asennetaan.
-
[quote
Onko tarvetta kannen pulttien jälkikiristykselle,kun ei löydy ohjeita mistään?
[/quote]
Ehdottomasti jälkikiristys, muuten alkaa vuotamaan. Kone käytetään lämpimäksi ja kuumana kiristetään momenttiin.
-
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen :o
Eikös noissa männissä yleensä tule lovet tms. keulaa kohti ja kuplan männissä ne on aina taakse (vauhtipyörälle) päin.
-
Kävin nyt sit hakemassa yhden kokonaisen, purkamattoman koneen vielä
itelle, että pääsee purkamaan sellasen ja näkee varmasti mitä on missäkin.
Onpahan ainaki lohkoja nyt, 3 miljoonalohkoa joista yhen kannenpultin kierteet tosin kadonnu, eli hyödytön
( jos joku tän jostain syystä haluaa, saa ilmaiseksi hakea, runkolaakeripukit löytyy
jotka tuohon kuuluu, oisko ollu joku 3-4 kierrettä pitäis korjata, yv ), ja osiaki 2 moottorin kasaamiseen+ yks kokonainen auton keulalla vielä ;D
-
Männän voi kattoa että menee oikein päin.. Männäntapin reikä ei nimittäin ole keskellä. Ainakin useimmissa tapauksissa..
E: en kuitenkaan kiellä etteikö se jossain olisi keskelläkin..
-
Männän voi kattoa että menee oikein päin..
Kaikissa vastaantulleissa B20, vinokone, tinakone, jne. männissä on ollut nuoli osoittamassa jakopäätä kohti. Helpottaa pähkäilyä kummasti.
-
Ja jos männässä ei ole merkkiä , pystyy mittaamaankin , jos pyörimissuunta myötäpäivään , tappi aamupäivän puolella .
Mittauksissa vaaditaan tarkkuutta , erot joitain satasia :hello:
-
Ja jos männässä ei ole merkkiä , pystyy mittaamaankin , jos pyörimissuunta myötäpäivään , tappi aamupäivän puolella .
Mittauksissa vaaditaan tarkkuutta , erot joitain satasia :hello:
Tätä meinasin edellisessä viestissä.. Ei vaan juuri tullut sillon mieleen kummalla puolella tuo tapin reikä oli.. ::)