Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: InlineFour - 21.04.2012, 17:25:15

Otsikko: b20 kasaus
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 17:25:15
Aloin tuossa lohkoa puhdistaa kierteitä myöten,
ja sovitella osia pikkuhiljaa.

Aloitan uuden topicin, tulevia kysymyksiä varten, jonne laitan kaikki kasaukseen liittyvät
ihmettelyn aiheeni. Pari kysymystä heti alkuunsa.

1) Nokka-akselin pyörän alla jakopään puolella
on lohkossa kaksi reikää? Mitä näihin kuuluisi pultata?
Multa ilmiselvästi puuttuu sellainen osa. Korjaamomanuaalista ei käy
ilmi mitä tähän kuuluisi. TUleeko näihin joku levy pitämään stefaa
kenties paikoillaan?

2) Jakopään kampuran pyörän yläpuolella vasemmalla on neliö-kantainen ruuvi.
Onko tää joku pääöljykanavan tulppa, ainut mitä tulee mieleen.

3) Korjaamomanuaaleissa vilahtelee mainintaa jostain nokka-akselin takalevystä,
ja muualta mainintaa että sitä saa sekä kuparisena että teräksisenä(?).
Tämä siis nokka-akselin taa vauhtipyörän puolen päädyn taakse(ko?)

Varmasti tulee lisääkin kysymyksiä, mutta jos näihin nyt sais vastauksia ensinnä,
katsotaan sitten myöhemmin lisää.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: Kulmamies - 21.04.2012, 19:08:16
Nyt ollaan niin perusasioiden äärellä, että ehkäpä kannattaisi ostaa jostain kokonainen tappikone ja purkaa se harjoitusmielessä. Samalla saisit siitä sitten kaikki puuttuvat osatkin.

Kohdissa  1 ja 3 on kyse samasta asiasta. B20:ssä messinkinen ja B18:ssa teräksinen.

Kohdassa 2 mainittu "pultti" on öljysumutin, joka ruiskii öljyä nokkapyörille.

Tappikoneessa nokka-akselin stefa, hih ;)
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 19:49:35
Nyt ollaan niin perusasioiden äärellä, että ehkäpä kannattaisi ostaa jostain kokonainen tappikone ja purkaa se harjoitusmielessä. Samalla saisit siitä sitten kaikki puuttuvat osatkin.

Kohdissa  1 ja 3 on kyse samasta asiasta. B20:ssä messinkinen ja B18:ssa teräksinen.

Kohdassa 2 mainittu "pultti" on öljysumutin, joka ruiskii öljyä nokkapyörille.

Tappikoneessa nokka-akselin stefa, hih ;)

No joo, ei nyt stefa muta tiiviste kuitenkin.

Onkin tosi perusasioita, harmi vaan että mulla on täällä yhteensä puoltoista moottoria
osina, ja yks kokonainen tietty autossa. Mietinki jo että tästä voi tulla joskus hankalahkoa,
mutta yritetään näin. Mitkä ei korjaamomanuaalista selviä tai autossa
kiinni olevasta katsomalla, niin kysytään.
Mutta nää auttokin jo paljon, kiitos :)

E: Eikä se nyt täysin poislaskettu idea oo ostaa vielä yhtä konetta tohon nurkkiin,
loppuu vaan tila kesken iteltä
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: eke - 21.04.2012, 20:03:28
Ja sen "neliskulmanen pultti" pitää olla oikeassa asennossa että öljysuihku osuu oikeaan kohtaan.
Ja se nokkapyörän alle tuleva levy on  laakeri , päittäislaakeri , pitää nokka -akselin oikeassa asemassa ja
ottaa "vastaan" jakopään vinon hammaspyörän ja öljypumpun käytöstä tulevat päittäisvoimat.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 20:18:54
Ja sen "neliskulmanen pultti" pitää olla oikeassa asennossa että öljysuihku osuu oikeaan kohtaan.
Ja se nokkapyörän alle tuleva levy on  laakeri , päittäislaakeri , pitää nokka -akselin oikeassa asemassa ja
ottaa "vastaan" jakopään vinon hammaspyörän ja öljypumpun käytöstä tulevat päittäisvoimat.

Selvä. Eiköhän tuo oikeassa ole kun kahdessa lohkossa samoin se, kävin
just kattoo varastosta toisen lohkon.
Joo nyt tajusin tuon nokka-akselihomman kunnolla kun selailin
googlesta kuvia, KG:lta saakin siihen osat samalla kun saa aikaseks
tilata muut, vanhat hinnat 125kr sille pultattavalle teräslevylle ( pronssinen 105kr), ja 13kr sille päittäslevylle.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: kilikali - 21.04.2012, 22:52:59
No kiristysmomentit hyvät tietää:
Lohkot vuoteen  <1973                    lohkot >1974
Runkolaakerit        12-13 kg             11 kg

Kampilaakerit         5.2-5.8 kg           7 kg

vauhtipyörä            4.5-5.5 kg           7 kg

kampiakselin
hihnapyörä             7-8  kg                7-8 kg       

Nokka-akselin
mutteri
ruuvilukitteella       10-11 kg              10-11 kg

Kansi                      8.5-9.5 kg            8.5-9.5 kg
erikoispultti            11 kg                    11 kg

VANHOILLA kannenpulteilla itse käytin rallimotissa 10,5-11 kg momenttia. Kunhan oli hyväkuntoisia pultteja!!!
Otsikko: B 20 venttiilinvälys säätöohje
Kirjoitti: kilikali - 21.04.2012, 23:35:28
Venttili täysin auki             Tarkista ja säädä

       n:o 8                                  n:o 1
       n:o 6                                  n:o 3
       n:o 4                                  n:o 5
       n:o 7                                  n:o 2
       n:o 1                                  n:o 8
       n:o 3                                  n:o 6
       n:o 5                                  n:o 4
       n:o 2                                  n:o 7
Vakio koneessa välys 0,4-0,45
Virinokalla 0,25- 0,4 (valmistajan ohjeiden mukaan)
Tarkista välykset LÄMPIMÄNÄ

 FAQ:iin ????
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: InlineFour - 21.04.2012, 23:41:47
Momentit faqista löytyykin jo ainakin.
Ja kiristysmomentit onneksi löytyy korjaamomanuaalistakin,
olisi melko ikävä kasata ilman momentteja kone :)

Miten määrittelet hyväkuntoisen käytetyn kannenpultin?
Ihan mielenkinnosta.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: kilikali - 22.04.2012, 00:30:46
Siis pulttihan venyy sieltä kierrreosastaan. Itse ainakin pystyin erottamaan  silmällä jo venyneet. Mittaamalla tietty varmistuu. Kasannu n10 konetta (6 kisa konetta) vanhoilla pulteilla  ja yhden kerran kasatessa  alko pultti momentti avaimella kiristäessä  'venymään' (tuntui kääntäessä vaan löystyvän). Pultit puretuista alkuperäisistä (kerran kasatuista) koneista. Kaikki ollu tuoreimmista koneista. Varma jos haluaa olla, niin uutta pulttia tottakai. Niin ja vedin n 11kg momenttiin noi kaikki ja se sökö kyllä tuntuu sitte, jos alkaa antaa periksi. Kerkiää vaan antaa itse periksi ennenkuin pultti. Ei se heti pamahda poikki vaan 'varottamalla'. Mittoja en nyt muista, mutta oli joku 30 pulttia puretuista koneista rivissä ja mittaamalla lyhyimmät mukaan. Ampukaa jos olin väärässä, mutta mulla ainakin toi metodi toimi  8)
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: MattiK - 22.04.2012, 07:59:32
No kiristysmomentit hyvät tietää:
Lohkot vuoteen  <1973                    lohkot >1974


Kansi                      8.5-9.5 kg            8.5-9.5 kg
erikoispultti            11 kg                    11 kg

VANHOILLA kannenpulteilla itse käytin rallimotissa 10,5-11 kg momenttia. Kunhan oli hyväkuntoisia pultteja!!!
Onko tarvetta kannen pulttien jälkikiristykselle,kun ei löydy ohjeita mistään?
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: Kupru - 22.04.2012, 09:07:25
Ja putsataan ne jengat ennen kuin ruvetaan vääntämään momenttiin ;)
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: hyvoneju - 22.04.2012, 10:35:40
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen  :o
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: InlineFour - 22.04.2012, 11:12:02
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen  :o

Pitääkin kysyä valmistajalta onko noilla väliä, ei mitään merkkiä männissä eikä
asennusohjeissa mainita miten päin ne asennetaan.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: kilikali - 23.04.2012, 08:33:42
[quote
Onko tarvetta kannen pulttien jälkikiristykselle,kun ei löydy ohjeita mistään?
[/quote]
Ehdottomasti jälkikiristys, muuten alkaa vuotamaan. Kone käytetään lämpimäksi ja kuumana kiristetään momenttiin.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: J.V - 23.04.2012, 15:04:04
Männät on myös hyvä laittaa oikein päin , orkkis männistähän löytyy hyvät merkit , mutta viri männistä ei välttämättä !
Vaikuttaa käyntiääneen , huohotukseen , ja männän / renkaiden kulumiseen  :o
Eikös noissa männissä yleensä tule lovet tms. keulaa kohti ja kuplan männissä ne on aina taakse (vauhtipyörälle) päin.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: InlineFour - 20.05.2012, 19:35:43
Kävin nyt sit hakemassa yhden kokonaisen, purkamattoman koneen vielä
itelle, että pääsee purkamaan sellasen ja näkee varmasti mitä on missäkin.

Onpahan ainaki lohkoja nyt, 3 miljoonalohkoa joista yhen kannenpultin kierteet tosin kadonnu, eli hyödytön
( jos joku tän jostain syystä haluaa, saa ilmaiseksi hakea, runkolaakeripukit löytyy
jotka tuohon kuuluu, oisko ollu joku 3-4 kierrettä pitäis korjata, yv ), ja osiaki 2 moottorin kasaamiseen+ yks kokonainen auton keulalla vielä  ;D
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: Zebe - 22.05.2012, 16:31:16
Männän voi kattoa että menee oikein päin.. Männäntapin reikä ei nimittäin ole keskellä. Ainakin useimmissa tapauksissa..

E: en kuitenkaan kiellä etteikö se jossain olisi keskelläkin..
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: Lankku - 25.05.2012, 23:14:15
Männän voi kattoa että menee oikein päin..
Kaikissa vastaantulleissa B20, vinokone, tinakone, jne. männissä on ollut nuoli osoittamassa jakopäätä kohti. Helpottaa pähkäilyä kummasti.
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: hyvoneju - 26.05.2012, 00:06:36
Ja jos männässä ei ole merkkiä , pystyy mittaamaankin , jos pyörimissuunta myötäpäivään , tappi aamupäivän puolella .
Mittauksissa vaaditaan tarkkuutta , erot joitain satasia  :hello:
Otsikko: Vs: b20 kasaus
Kirjoitti: Zebe - 26.05.2012, 11:14:06
Ja jos männässä ei ole merkkiä , pystyy mittaamaankin , jos pyörimissuunta myötäpäivään , tappi aamupäivän puolella .
Mittauksissa vaaditaan tarkkuutta , erot joitain satasia  :hello:

Tätä meinasin edellisessä viestissä.. Ei vaan juuri tullut sillon mieleen kummalla puolella tuo tapin reikä oli.. ::)