Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kesseli82 - 22.04.2012, 20:50:16
-
eli ihan kuin joku kumi olisi kuiva tjn... kun paikallaan kääntää rattia. mistä moinen ääni voisi kuulua? ohjaustehostin on ääntänyt jo jonkin aikaan kun kääntää vasemmalle ihan tappiin asti melkein.
-
Veikataan jousen yläpään laakeria. Laakeri on vulkanoitu kumiosaan ja sen murtuminen aiheuttaa narinaa.
Kokemusta on.
-
ne on uusittu about 10tkm sitten, mutta eihän se sitä sano etteikö voisi olla rikki....
-
Jaaha. Kyllä se sitten nähtävästi on muualla. Tai sitten on tosi huono tuuri.
-
Kuuntele se tehostin uudestaan. pitää nimenomaan sellasen narinan. Mitä enempi tekee töitä niin sitä kovempi narina. Pitää sen äänen riippumatta siitä kumpaan suuntaan kääntää. Ääni kuuluu silloinkin kun käännät renkaita paikallaan ollessa, lopetat renkaiden kääntämisen mutta et päästä ratista irti, eli ohjaus ei palaudu yhtään.
Usein auttaa tehostimen öljyjen vaihto. EI lisäys, vaan nimenomaan vaihto.
-
ääni kuuluu selvimmiten just paikallaan käännettäessä... eli tästä voisi siis selvitä litkujen vaihdolla...
-
ääni kuuluu selvimmiten just paikallaan käännettäessä... eli tästä voisi siis selvitä litkujen vaihdolla...
Joo, paikallaan ollessa kaikki muu melu on melkolailla pois eli ääni kuuluu sen takia. Hyvin luultavasti selviää pelkästään nesteen vaihdolla. Tee se sit huolella, hae litran purkki oikean standardin kamaa ja käytä se kokonaan. Ei hyödytä säästellä.
-
eli litran purnukalla selviää ommasta? juu ei sitä narinaa kunnolla erota ajossa rattia käännettäessä, mut sit paikallaan ollessa narisee... kuullostaa kun joku kumi olisi kuivana ja sitä hankaa jokin...---> ohjaustanko.
-
Litran purkki riittää, se tehostajan säiliön tilavuus on aika pieni, oisko 3-4dl.. Ite täytin säiliön kolme kertaa sillä litralla. Jos on imuvaihtaja käytössä niin jeesaa kummasti. Saa helpommin säiliön tyhjäksi.
-
ok. pitää ottaa viikolla työn alle ja infota kui kävi. kiitoksia vaan vastauksista.
-
Jos tehostimen öljynvaihto ei auta,niin rasvaa ohjausakselin kumit sieltä tulipellin luota.Hyvin yleinen syy narinoihin.
-
No niin narina johtui iskarinyläpään laakereista molemmin puolin. koivusen laadukkaat osat oli vaihdettu 11/2011 ja niillä kerettiin ajamaan vajaa 10tkm.. taitaa olla laatua kamista jotkin koivusen tuotteet...
-
Koivusen toimittamia, ei koivusen osia. ;)
Kannattaa kysyä uusia takuuseen, ei saa hajota noin nopeasti.