Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Maxell - 23.04.2012, 11:04:06
-
Heipä hei foorumilaiset. Tuli tuossa taannoin hankittua tuollainen italian tuoti volvo. Aikasempaa kokemusta kyseisestä merkistä ei juurikaan ole, siksi kysynkin asiaa teiltä.
Eli olisi tarkoituksena piristää autoa niin että teholukemat pyörisivät about 250-300 hv. Kyseessä on täysin vakio auto (ainakin vielä :D ). Siispä kysyn että mitä kannattaa ensimmäisenä hommata/vaihtaa? Tarviiko koneeseen vaihtaa jotain kestävämpää palikkaa? Riittääkö puhallin/suuttimet?
Toisinsanoen KAIKKI ehdotukset/vinkit otetaan vastaan :)
-
Avarampi downpipe ainaki kannattaa laittaa ja ehkä loppu putkikin? Teho tavoitteen täyttyminen riippuu hyvin paljon siitä et mitkä suuttimet ja turbo sun autossa on? Kiertokanget on heikko lenkki ja niitä on hajoillu toisilla lähes vakioista ja tosilla on kestäny viritettyinäkin? Omassa oli valkeat suuttimet ja 16t+3"downpipe ja koko putki ja Deran lastu ja kyllä se ihan pirteästi kulki, penkitetty ei koskaan vaan ihan villi arvio et oisko +260hv ollu???
-
Avarampi downpipe ainaki kannattaa laittaa ja ehkä loppu putkikin? Teho tavoitteen täyttyminen riippuu hyvin paljon siitä et mitkä suuttimet ja turbo sun autossa on? Kiertokanget on heikko lenkki ja niitä on hajoillu toisilla lähes vakioista ja tosilla on kestäny viritettyinäkin? Omassa oli valkeat suuttimet ja 16t+3"downpipe ja koko putki ja Deran lastu ja kyllä se ihan pirteästi kulki, penkitetty ei koskaan vaan ihan villi arvio et oisko +260hv ollu???
Puhaltimesta en näin äkkiseltään osaa sanoa, mutta suuttimet on oranssit ja 310cc?? 3" DP on tässä suunniteltu muutenkin :)
-
Toisinsanoen KAIKKI ehdotukset/vinkit otetaan vastaan :)
katso mun auton kokoonpanosta täältä, niin löydät kattavan vinkkilistan:http://www.doninmaailma.com (http://www.doninmaailma.com)
sekä/tai speksit mun autosta ja ZuluR:n autosta:http://v-tuning.fi (http://v-tuning.fi)
-
onko sulla don mitään hajua miten tuon 2.0 männät kestää hevosia?
-
onko sulla don mitään hajua miten tuon 2.0 männät kestää hevosia?
Todistetusti 400-500hv.
-
katso mun auton kokoonpanosta täältä, niin löydät kattavan vinkkilistan:http://www.doninmaailma.com (http://www.doninmaailma.com)
sekä/tai speksit mun autosta ja ZuluR:n autosta:http://v-tuning.fi (http://v-tuning.fi)
kyllä tuota muutaman kerran on tullut luettua.. mahtava sivu! Miten muuten vakio kanget kestää?? Ja onko tuossa 2.0 ja 2.3 muita eroja kuin tuo "stroukkaus"??
-
kyllä tuota muutaman kerran on tullut luettua.. mahtava sivu! Miten muuten vakio kanget kestää?? Ja onko tuossa 2.0 ja 2.3 muita eroja kuin tuo "stroukkaus"??
Noi 2.0 kanget kestää kans ton 400+ joka riippuu si taas aika pitkälti väännöistä/softasta ja kuskista mutta on niitä jo alle 300 tehoillakin taittunut. Turbo ainakin eri, suuttimista en mee sanoon varmuudella. Lohkothan noissa on samanlaiset.
-
Noi 2.0 kanget kestää kans ton 400+ joka riippuu si taas aika pitkälti väännöistä/softasta ja kuskista mutta on niitä jo alle 300 tehoillakin taittunut. Turbo ainakin eri, suuttimista en mee sanoon varmuudella. Lohkothan noissa on samanlaiset.
elikkä toisin sanoen h-profiili veivit kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa.. :) Mikäs virka tuolla "paksulla" imusarjan tiivisteellä on mitä aikas paljon käytetään?? ???
(http://www.doninmaailma.com/u/i41728125._szw1280h1280_.jpg.jfif)
kuva linkitetty donin sivuilta :)
ja sitten sellainen kysymys kuin että miten tunnistaa että onko lastutettu ecu? en ainakaa ollut näkevinään siellä mitään jalkaa lastun alla.. auto meinaan myytiin mulle "lastutettuna" mutta ahot kun nostaa yli 0.7 ni alkaa sellanen rötäys ettei tosikaan...
PS. toisinsanoen epäilen että ihan vakio chipillä mennää tällähetkellä, tuntuun ainakin että kartat loppuis kesken..
-
Ahdothan näissä säädetään ohjelmalla. Mulla oli vakiona piikki noin 0,9bar ja tasottu noin 0,7bar. Derattuna sit piikki noin 1,5bar ja tasottu 1,3bar.
-
Ahdothan näissä säädetään ohjelmalla. Mulla oli vakiona piikki noin 0,9bar ja tasottu noin 0,7bar. Derattuna sit piikki noin 1,5bar ja tasottu 1,3bar.
Niin siis säätyy vakiona, mutta kun mulla meni tuo vakio paineen säädin rikki niin tällä hetkellä siellä "bleed" venttiili.. pitihän se silloin samalla koittaa että mihin asti ne kartat riittää :D
-
Tuli muuten tuossa mieleen että miten tuo vakio kansipahvi kestää? pitääkö heti kättelyssä kun rupeaa piristämään paremmalla ahtimella sun muulla niin vaihtaa tukevampi pahvi ??? ?
-
Tuli muuten tuossa mieleen että miten tuo vakio kansipahvi kestää? pitääkö heti kättelyssä kun rupeaa piristämään paremmalla ahtimella sun muulla niin vaihtaa tukevampi pahvi ??? ?
Ei oo tarvetta mikäli on tarkotus pysyä noin 1-1.3bar ahdoissa.
-
Joku fiksumpi korjatkoon, mutta tuosta imusarjan tiivisteestä MUTUilen..
Tarkoituksena ilmeisesti lämmön siirtymisen vähentäminen lohkosta imusarjaan, jolloin imulämmöt pysyisivät alempana..
-
Onkos kellään tietoa mikään näköistä tietoa mikä mitsun ahdin tuolla koneen kupeessa on? 13g vai peräti 15t?
-
Onkos kellään tietoa mikään näköistä tietoa mikä mitsun ahdin tuolla koneen kupeessa on? 13g vai peräti 15t?
13g
-
13g
Kuinkas paljon tuollainen "mandariini" kestää painetta? 1bar? :)
-
Onkos kellään tietoa mikään näköistä tietoa mikä mitsun ahdin tuolla koneen kupeessa on? 13g vai peräti 15t?
Vakiona T5 2.0 koneessa TD04-15G. Sama ahdin myös T5 2.3 / T5R 2.3.
Sit Ärräläisessä on jo TD04-16T, mut automaatti ärrässäkin on 15G.
Korjatkaa jos olen väärässä pahasti.
-
Vakiona T5 2.0 koneessa TD04-15G. Sama ahdin myös T5 2.3 / T5R 2.3.
Sit Ärräläisessä on jo TD04-16T, mut automaatti ärrässäkin on 15G.
Korjatkaa jos olen väärässä pahasti.
Ainakin kaverin 2.0 italossa oli toi 13G...
-
mullakin oli 13g vakiona 2.0 italyssä nyt paikalla 16t :)
-
kuinkas pitkälle tuolla 16t sitten ooikein selviäisin? pääsisikos tuonne 300 humman tuntumaan jos tarpeeksi paineistaa? :)
-
kuinkas pitkälle tuolla 16t sitten ooikein selviäisin? pääsisikos tuonne 300 humman tuntumaan jos tarpeeksi paineistaa? :)
Lähelle pääsee mut ei ihan sinne saakka ;)
-
elikkä 19t siinätapauksessa :D
-
Tarkoituksena ilmeisesti lämmön siirtymisen vähentäminen lohkosta imusarjaan, jolloin imulämmöt pysyisivät alempana..
Juuri näin ! imusarja tuntuu yllättävän viileälle, vaikka kone on muuten kuuma
tunnistamisen avuksi:
Kuvassa vasemmalta oikealle ns.7/suora/G
(http://www.ezpixs.com/UserImages/14536.jpg)
vino pakopuoli ns seiska (7) esim 19t 18t ja 16t
suora pakopuoli 18t ja 16t
suora jossa kartioliitin 15g ja 13g
italossa on 99% varmuudella 13g (ellei siihen ole jälkikäteen vaihdettu 15G)--> jos ahtimen haluat vaihtaa niin oikea ratkaisu on 19T...downpipen lähtö kyllä menee uusiksi. Laipan tuolle saat esim.http://www.watercut.fi/ahtimen_laipat.html (http://www.watercut.fi/ahtimen_laipat.html). Aloita vaikka seuraavalla kokonaisuudella lastu+19T+ 3" downpipe/racekatti sekä loppuputkisto 3"+ filtteri ja ehkä siniset suuttimet (joudut samalla vaihtamaan IMM:n jos suuttimet vaihtuu).
-
Kerro nyt budjettisi, niin saa aika paljon helpommin autettua/neuvottua..
-
budjettia ei varsinaisesti ole, kuussa käyttää sen verran mitä palkasta jää suunilleen :D :D
EDIT: Mutta ihan ensimmäiseksi noiden kankien vaihto h-profiilisiksi ennenkuin rupean enempää suunnittelemaan, ettei käy mitää hazardia :D :hello:
-
tuli tässä taannoin mieleen että kun porukka noita GLT:n nokkia näihin laittaa niin mistä moottorista niitä kannattaa metsästää?? 2,5 20v?
-
Kaipa se sitä tarkoittaa, kymppivenasessa ei nokat riitä... :D
Saapi koneelle ruokaa enempi, herää vähän myöhemmin, apaut 4000--->
-
.
-
Jos puristuspainemittarisi on iskussa, niin 8 nurkilla olevat puristukset ovat romumoottorille.
S90 vaparikutosessa 12bar tuhnussa moottorissa ja 17bar timmissä pelissä 10,7:1 puristeinen kone. 14,5bar antoi sama mittari 9,7:1 puristeiselle 16v vinokoneelle juuri rempattuna.
2,0 T5 pitäis olla puristus-suhde 9,5:1 nurkilla varmaan, eli kyllä painetta pitäisi antaa 11-12bar nurkilla jos koneessa on jotain eloa, 8bar paineilla huohottaneen todella pahasti. Uudessa koneessa varmaan 13bar paremmalla puolella puristuspaineet.
9-10bar puristava B20 kone huohotti jo siihen malliin että öljyä oli jokapaikassa, ja öljyäkin kului 1L 60L bensatankkia kohden...
Noilla kilsoilla tekisin kyl rempan koneelle, eli uudet renkaat, laakerit, H-kanget, tiivisteet ja sit vasta ahdinta ja suutinta ja palikkaa kiinni. Ei sillä kuiteskaan ajeta viritettynä kauppareissuja körötellen...
-
Puristuspainemittaus ei yleensäkkään kerro hevon helv**** se on enintään suuntaa antava. Itse en niin puristuspainemittauksesta ole ikinä välittänyt moottorin kunnon tarkistamisessa. Paljon fiksumpi mielestäni on ohivuotomittaus, kun silloin tietää senkin mitä kautta se paine katoaa(jos osaa kuunnella)