Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 29.10.2010, 18:17:50
-
Tässä juttua kuinka 850 volvoon kytketään koukun sähköt yleismallin sähkösarjalla.Auto on Volvo 850 sedan malli vm -96, josta myös juttuun liitetyt kuvat on otettu. Vaikka kytkentä on käytännössä myös lamppujen vikavalon osalta toimivaksi todettu em. autossa, en ota mitään vastuuta jos joku aiheuttaa tuhoa itselleen tai autolleen tämän jutun perusteella.Siis, tarkista aina mittaamalla! Ostopaikasta riippuen säästöä saa n. 60 € merkkikohtaiseen sähkösarjaan verrattuna, jokainen laskekoon työlleen hinnan ja miettiköön kannattaako.
Tällä lähdettiin liikkeelle:
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/2561fde36459490ba1f8c30c7e50a866.jpg)
Seuraavaksi rasia kiinni ja johtojen pujotus konttiin, itse kiinnitin sarjan johdot jäykkään lankaan teipillä koko nippu,tällä oli helppo vetää johdot kontin puolelle auton alta. Läpiviennille voi tietysti valita jokainen parhaaksi katsomansa paikan.:
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/37dff4c7cbef4dec891516a3596fe3f1.jpg)
Kunnon läpivientikumi kuuluu asennukseen:
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/4f9b0e091c704ee38e0b394fc90b852a.jpg)
Viimeistään tässä vaiheessa irrotetaan suojukset tavaratilasta vasemmalta ja keskeltä lukon vastakappaleen alta, vasemman suojuksen takaa löytyy tämä:
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/e0f874ca4c62473c9d539c5129295845.jpg)
Jutun autossa jarruvalon ja parkkivalojen kytkennät tehtiin alla olevan kuvan mukaan. Värit löytyivät Alfamerin korjausoppaan kykentäkaavioista, mittaamallakin johdot toki löytyvät. Tällöin kannattaa mittauksen ajaksi irrottaa pistoke releestä koska silloin releestä lähtevät sähköt eivät sotke mittaustulosta. Sitten vaan kynällä tai mittarilla etsitään/varmistetaan oikeat johdot. Vetokoukun rasian kytkennät jokaiselta hommaan ryhtyvältä varmaan löytyvät itseltä tai netistä hakemalla.Homman koeluontoisuudesta/tekijän laiskuudesta johtuen kytkennät on tehty "rosvoilla", jokainen saa tietysti valita mieleisensä menetelmän liitosten tekoon.
Edit: Unohtui mainita että homman idea on ottaa jarru/parkki virrat ennen relettä, siis releelle tulevista johdoista.
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/4974442547b2406cac2a6bc3fcc28371.jpg)
Maadoitus löytyy kätevästi keskeltä lukon vastakappaleen läheltä alkup. johtosarjan maadoitukseen:
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/942e993cb1ad4785a18e117bcaa3a6e2.jpg)
Vilkuille löytyy valmiit abikon paikat takavalojen takapuolelta,vasemmassa takavalossa myös takasumuvalon liitin:
(http://media.share.ovi.com/m1/s/1017/660cd0eacd07468d9ce3689cee6c19dc.jpg)
Oikean puolen vilkun johdolle löytyy vastaavanlainen liitin oik. takavalosta,tarvittaessa irrota suojus pois tieltä.
Ja sitten vielä kerran kytkentöjen tarkastus, johtojen huolellinen kiinnitys, suojat paikalleen ja vetämään...
Niin ja kommentoida ja korjata saa..
-
Aikun olis kiva, jos kuvien linkit toimisivat ::)
Mun nähdäkseni niissä valoklustereissa ei ole vilkulle "ulosottoa" tai ainakaan se toinen jonka kohdalla ei lue FOG , ei vilku vilkun tahtiin. Bosalin sarjaa olen kytkemässä .
-
Uudelleenpostaus rikkoutuneiden kuvalinkkien takia:
Tässä juttua kuinka 850 volvoon kytketään koukun sähköt yleismallin sähkösarjalla. Tarinan autona on Volvo 850 sedan malli vm -96, josta myös liitetyt kuvat on otettu.Vaikka kytkentä on käytännössä toimivaksi todettu em. autossa, en ota mitään vastuuta jos joku aiheuttaa tuhoa itselleen tai autolleen tämän jutun perusteella. Ostopaikasta riippuen säästöä saa n. 60 euroa merkkikohtaiseen sähkösarjaan verrattuna, jokainen laskekoon työlleen hinnan ja miettiköön kannattaako.
Tällä lähdettiin liikkeelle:
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/rasia_zps5073a390.jpg)
Seuraavaksi rasia kiinni, johtojen pujotus konttiin, itse kiinnitin sarjan johdot jäykkään lankaan teipillä koko nippu,tällä oli helppo vetää johdot kontin puolelle auton alta.Läpiviennille voi tietysti valita jokainen parhaaksi katsomansa paikan.:
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/laumlpivientiveto_zps65602861.jpg)
Kunnon läpivientikumi kuuluu asennukseen:
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/laumlpivientisuojaus_zpsa14d8ff9.jpg)
Viimeistään tässä vaiheessa irrotetaan suojukset tavaratilasta vasemmalta ja keskeltä lukon vastakappaleen alta, vasemman suojuksen takaa löytyy tämä:
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/vikavaroitin_zpsb09f7ebe.jpg)
Jutun autossa jarruvalon ja parkkivalojen kytkennät tehtiin alla olevan kuvan mukaan. Värit löytyivät Alfamerin korjausoppaan kykentäkaavioista, mittaamallakin johdot toki löytyvät. Tällöin kannattaa mittauksen ajaksi irrottaa pistoke releestä koska silloin releestä lähtevät sähköt eivät sotke mittaustulosta.Sitten vaan kynällä tai mittarilla etsitään/varmistetaan oikeat johdot.Itse rasian kytkennät jokaiselta hommaan ryhtyvältä varmaan löytyvät itseltä tai netistä hakemalla.Homman koeluontoisuudesta/tekijän laiskuudesta johtuen kytkennät on tehty "rosvoilla", jokainen saa tietysti valita mieleisensä menetelmän liitosten tekoon.
Edit: Unohtui mainita että homman idea on ottaa jarru/parkki virrat ennen relettä, siis releelle tulevista johdoista.
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/kytkentauml_zpsb9261e30.jpg)
Maadoitus löytyy kätevästi keskeltä alkup. johtosarjan maadoitukseen:
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/maa_zps33d15f3c.jpg)
Vilkuille löytyy valmiit abikon paikat takavalojen takapuolelta,vasemmassa takavalossa myös takasumuvalon liitin:
(http://i652.photobucket.com/albums/uu244/juhani462/Vetokoukku/valonpaikat_zps1b5ad9b5.jpg)
Oikean puolen vilkun johdolle löytyy vastaavanlainen liitin oik. takavalosta.
Ja sitten vielä kerran kytkentöjen tarkastus, johtojen huolellinen kiinnitys, suojat paikalleen ja vetämään...
-
Kiitokset Juhanille !
Pitänee tutkiskella, onko tuosta johtojen puukottamisesta mitään vaaraa valovika-ilmaisimelle ?
-
Kiitokset Juhanille !
Pitänee tutkiskella, onko tuosta johtojen puukottamisesta mitään vaaraa valovika-ilmaisimelle ?
Kannattaa tosiaan huomioida kuten jutun alussa mainitsen että tiedossani on vain tämä nimenomainen malli, 850 sedan -96 jossa homma ainakin mulla toimii edelleen, soveltuvuus muihin malleihin ei ole tiedossani. Eli kannattaa tutkia tapauskohtaisesti onko vinkeistä apua. Perusideahan on että "ryöstetään" ne valovian vaikutuspiiriin kuuluvien valojen sähköt ennen ilmaisinrelettä.
-
Bosalin sarjassahan se liitin kytkettiin ennen valovika relettä
-
Itse askartelin sähköt -00 mk1 V70 :iin Bosalin sarjalla. Sarjassa on (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/HYL-syn%20tarinat/bosal_zps15aec5ab.jpg)"ryöstäjä" joka tulee ennen vika"boxia" .
Ainoastaan vilkut ja takasumuvalo otetaan valoklustereista (jossa on valmiit urosabikot) (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/HYL-syn%20tarinat/Liitinvalokusteriin_zpsb63831f6.jpg)
Oli nopea asentaa, ainoastaan tuo seuraava aiheutti ihmetystä ja jäi tekemättä, siis kohta C
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/HYL-syn%20tarinat/saumlhkoumlsarja_zpsaf5d435d.jpg)
Jutun layout ei ole parasta A-ryhmää ::)
Tuommoisen liittimen löysin takaa apukuskin puolelta, mikä hän se mahtaisi olla ? (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/HYL-syn%20tarinat/ihmeliitin_zpsfeb6fc44.jpg)