Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kuukkeli - 21.01.2011, 22:58:48

Otsikko: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Kuukkeli - 21.01.2011, 22:58:48
Hei, Tätä uutta foorumia on tullut seurailtua nyt muutaman viikon ajan ja kivaltahan tämä näyttää. :hello:

Tässä syy tähän ensimmäiseen viestiin. V70 D5 2002 jolla ajettu 490. Jakohihna vaihdettu viime kesäkuussa(460) ja eilen auto jätti tielle. Syynä kiristimen rikkoutuminen. Mikä mahtaa olla korjaamon kanta asiaan? Kuitti on tallessa työstä ja korjaamo on Fixus, AD yms tunnettuun ketjuun kuuluva. Enempää en vielä kerro korjaamosta mutta jos he yrittävät jotain minulla maksattaa niin huono kello kuuluu kauas ;)
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: (Miksu) - 21.01.2011, 23:38:11
Hei, Tätä uutta foorumia on tullut seurailtua nyt muutaman viikon ajan ja kivaltahan tämä näyttää. :hello:

Tässä syy tähän ensimmäiseen viestiin. V70 D5 2002 jolla ajettu 490. Jakohihna vaihdettu viime kesäkuussa(460) ja eilen auto jätti tielle. Syynä kiristimen rikkoutuminen. Mikä mahtaa olla korjaamon kanta asiaan? Kuitti on tallessa työstä ja korjaamo on Fixus, AD yms tunnettuun ketjuun kuuluva. Enempää en vielä kerro korjaamosta mutta jos he yrittävät jotain minulla maksattaa niin huono kello kuuluu kauas ;)

Toivottavasti korjaamon kanta on se, että maksavat homman, kun on hyvin todennäköistä, että sylinterikansi on oikeasti entinen ja täytyy vaihtaa (käytännössä lähes aina venttiilien hydraulipainimien syvänteiden reunat halkeaa)
Huonolla tuurilla myös lohko täytyy vaihtaa, johtuen siitä, että välillä vastaavan vaurion sattuessa on lohkosta murtunut pala siitä, mihin kiristimen pultti tulee.
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Timovaan - 22.01.2011, 12:03:15
Mitä kaikkea on vaihdettu jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Suora lainaus kuluttajaviraston sivulta


Jakohihnan katkeaminen

Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mukaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen
vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat
tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkorjauskustannukset. 
Vaikka kuluttaja ei olisi vienyt autoa huoltoon ennen jakohihnan vaihtovälin täyttymistä, sillä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa vika olisi ollut
ennakoitavissa huolto-ohjelman mukaisessa tarkastuksessa.


Sinun tapauksessa hihna kesti 30 tkm :'(

Jos huoltokirjasta tai kuitista selviää mitä on vaihdettu, niin voisitko kertoa meillekkin -H-
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Kuukkeli - 22.01.2011, 19:28:43
Hihna, vesipumppu, kiristin ja ohjainrulla on vaihdettu tuolloin kesäkuussa. Ennen hinurin tilausta eräs asentaja otti kopan irti ja sanoi kiristimen rikkoutuneen. Hänen mukaansa varaosan maahantuoja on vastuussa. Saas nyt sitten nähdä miten käy. Ensi viikolla korjaamo ottaa auton työnalle.
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Major - 25.01.2011, 13:41:37
Eukon velipojalle kävi samanlailla TDI-matukan kanssa,
tarvikeosan maahantuoja korvasi koko remontin ilman tappeluita...
Hintaa tuli joku 3500 euroa...
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Sami K. - 30.01.2011, 20:30:52
Onko korjaamo ilmoittanut vielä mitään?
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Kuukkeli - 31.01.2011, 20:26:20
Korjaamon mielestä auto on kunnossa mutta näin asia ei ole. Auto menee tarkempiin tutkimuksiin perjantaina. Olkoon tuossa pihassa siihen asti. Onneksi autoja on taloudessa vain tuo yksi...
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Kuukkeli - 23.02.2011, 20:52:38
Toivottavasti korjaamon kanta on se, että maksavat homman, kun on hyvin todennäköistä, että sylinterikansi on oikeasti entinen ja täytyy vaihtaa (käytännössä lähes aina venttiilien hydraulipainimien syvänteiden reunat halkeaa)
Huonolla tuurilla myös lohko täytyy vaihtaa, johtuen siitä, että välillä vastaavan vaurion sattuessa on lohkosta murtunut pala siitä, mihin kiristimen pultti tulee.

Nyt asia vihdoin selvinnyt. Kiristimen rikkoutumisen takia sylinterikansi mennyt korjauskelvottomaksi. Lohko on jäänyt ehjäksi. Korjaamo ehdotti seuraavaa.  Heillä on tiedossa joku koneistamo jolla myynnissä kansi johon on uusittu ainakin venttiilit. Mitään kustannuksia minulle ei korjauksesta tule joten hyväksyin ehdotuksen.

Vähän vaan jää mietityttämään pitäisikö samalla kiertokanget tarkistaa heittokellolla tms. menetelmällä?..
 
Tuleeko kenellekkään mitään muuta mieleen?
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Kuukkeli - 26.02.2011, 18:25:51
Nyt kun kone oli auki niin samalla uusittiin männänrenkaat ja tehtiin(ilmeisen kevyesti) hoonaus. Tähän tuli päädyttyä kun korjaamo sitä sopuhintaan suositteli. Mutta sisäänajosta haluaisin kuulla mielipiteitä. Miten renkaat "löytyvät paikkansa" parhaiten?

-Mineraali vai synteettinen öljy
-Monenko km. jälkeen öljynvaihto
-Rauhallista ajoa vai välillä kiihdytyksiä ja moottorijarrutusta(automaatilla?..)

Kai tämä tuli oikeaan osioon..
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: Grimmy - 26.02.2011, 22:05:02
"kevyt hoonaus"?

Rauhallista ajoa vaan aluksi ilman korkeita kierroksia, normi öljyillä. Nykymoottoreilla tuo sisäänajo on vähän niin ja näin, kyllä ne sinne sitten asettuu. Ennen vanhaan oli monimutkaisempaa kuten kuvailit.
Otsikko: Vs: V70 D5 Jakopää vaurio
Kirjoitti: WEBERMAN - 27.02.2011, 03:39:33
Nyt kun kone oli auki niin samalla uusittiin männänrenkaat ja tehtiin(ilmeisen kevyesti) hoonaus. Tähän tuli päädyttyä kun korjaamo sitä sopuhintaan suositteli. Mutta sisäänajosta haluaisin kuulla mielipiteitä. Miten renkaat "löytyvät paikkansa" parhaiten?

-Mineraali vai synteettinen öljy
-Monenko km. jälkeen öljynvaihto
-Rauhallista ajoa vai välillä kiihdytyksiä ja moottorijarrutusta(automaatilla?..)

Kai tämä tuli oikeaan osioon..

Minä laittaisin hyvälaatuisen mineraaliöljyn ja ajaisin sillä vaihtelevalla kuormituksella n.500km ja sitten suodattimen vaihto ja synteettiset kehiin. Paljolti sopeutuminen on tietysti kiinni hoonauksen karkeudesta, mutta nopeiten homma hoituu ylläkuvatulla tavalla. Tärkeintä on vedättää sopivati isoimmalla vaihteella ja sitten löysätä kaasua ja nämä epäsäännöllisesti jokusen kerran. Mineraaliöljy juuri siksi, että sillä saadaan nopeasti männänrenkaat asettumaan sylinteriin. Synteettinen kun on "liian" hyvää tähän.