Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jen - 24.04.2012, 18:30:02

Otsikko: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: jen - 24.04.2012, 18:30:02
mikäköhän risaa riepoo,auto lähtee jarruttaessa oikealle, siis koko keula vetää mettään päin vaikka ratti pysyy suorassa.jännä fiilis!jos haluaa että auto kulkee suoraan jarruttaessa niin pitää ottaa ennakkoa ja kääntää vasemmalle jarruttaessa,sen ymmärtää kun jarruissa vikaa niin vetelee ja ratti kääntyy mutta tässä ratti pysyy ihan suorassa mutta auto lähtee oikealle.vai pitäsköhän sen antaa mennä sinne niin päästäs siitäkin! :2funny:

tähän asti tehty
-renkaat uusittu
-pyöränkulmat tarkastettu/säädetty
-iskari ja jarrutesterillä käyty (ok)
-etujarrulevyt ja palat uusittu
-alatukivarsien helat uusittu
-vakaajan niveltangot uusittu

mitäköhän sitä seuraavaksi?
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: remes - 25.04.2012, 20:20:00
Itsellä tekee samaa, ei tosin pahasti. Oon arvaillut myös noita alatukivarsien kumipuslia, mut jos nekin on uusittu niin mitenköhän ne etukelkan isot kumipuslat? Tai moottorin alatukikumit?

Omassa tuntuu että just jarruttaessa mennään oikealle ja kun kiihdyttää niin vasemmalle/tasaantuu suoraan.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: jen - 25.04.2012, 20:37:08
jep,täytyy kattoa ne kelkan helat,tää kyllä tekee sen niin rajusti että vieraalle ei viitti antaa varottamatta,tuntuis ihan niinku ois toinen takajarru kokonaan pois pelistä ja jarruttaessa vääntäs autoa oikealle,mutta kun dynon mukaan takajarrutkin aivan tasaset ja monopohjassa kun lähtee niin ei vetele kun eteenpäin ja hyvällä tiellä kulkee täysin suoraan mut sitten kun jarrutetaan niin...... :nohnoh senkin kattelin kun toinen ajoi ja jarrutti kohdalla niin pyörät ei siirry mihinkään.mutta jostain se vika löytyy.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: virkpe - 25.04.2012, 21:15:44
onko jarrunesteille tehty mitään?
meinaan voisiko olla että jarjestelmään olisi jäänyt ilmaa?
Ja jarrujen osat on/ovat olleet oikein asennettu.
aikaisemmin täällä oli ongelmia jarrutehojen kanssa, viaksi osoittautui jousen väärä asennus.
tämä jousen väärä asento voisi aiheuttaa puoltamista kuin myös ilma, tosin en tiedä näkyisikö jarrutestissä.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: jen - 25.04.2012, 21:25:41
ei ole,ja poljin täysin normaali,eteen tuli palat ja laikat kun levyt oli alamittaset,jarruletkujakin mietin oisko tukosta mutta kun jarrut ihan tasaset, voihan nekin katsoa tuleeko joka letkusta samalla paineella tavaraa pihalle.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: virkpe - 25.04.2012, 21:34:06
epäilen ettei jarru testi paljasta jos jarruissa on ilmaa. koska ABS hoitaa jarrutehon säädön.
minulla joskus oli samanlaisia kokemuksia, ratti nykäs oikealle jarruttaessa ja syynä oli ilmaa jarrunesteessä.
raidetankojen sisempien väljyyden voi todeta, kääntele voimakkaasti edestakaisin renkaasta jolloin tuntee lonksuntaa.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: jen - 26.04.2012, 15:06:05
eikö poljin pehmeä jos siellä ilmaa? ja mistä sinne ilmaa itsestään tulee en tiedä, mutta kaikki on mahdollista ilmaan kyllä ne jarrut toi oli ihan hyvä juttu,ja hammastangon välivarsissa ei löysää,auto katsastettu 2viikkoa sitten ja ei vikoja,  inssi ajoi vaan auton sisälle niin ei päässyt hiffaa koko jutskaa,tota abs-jarrupaine tsydeemiä vähän itsekin mietiskellyt että oisko siellä paine-eroa vaikka dynolla hyvät.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: virkpe - 26.04.2012, 15:45:22
jos oikein tehdään palojen vaihto, tulísi aukaista ilmausroput kun mäntiä painaa sisään, jottei likaa mene ABS järjestelmään.
poljin on pehmeä jos ilmaa on riittävän paljon.
Otsikko: Vs: v70 d5 vm-04
Kirjoitti: jen - 26.04.2012, 16:47:10
selvä;koitetaan onko ilmaa,ennenkuin etujarrulevyt ja palat uusittiin niin auto oli jo samanlainen,levyt vaihdettiin vaan kun oli alamittaset ja onhan tohon paloja vaihdeltu jo noihin kilsoihin monta kertaa (240 tkm) ja ikinä ei ole ilmaruuveja vielä avattu kun palat on vaihdettu.