Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Lurppa - 24.04.2012, 20:57:39
-
Volvo S40 -05 1.6 kytkintä painaessa kuului raksahdus ja vetojousi tippui jalkaterän päälle. Jousi katkesi taitoksesta ja poljin oli tämän jälkeen pari senttiä matalammalla sekä tuntuma kevyempi. Aivan turha jousi se ei liene, joten selvittämään tarkemmin miten korjaus onnistuisi.
Alla kuvasarjaa korjauksesta jos jollekin sattuisi käymään samoin:
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pfyafpBWgm6c-Z2VFvJygXuFzI_yp9Ujvd5iZCqg-PyRpo_vqJruPwEs_n7sXYY6VJ-O_fWk_SMH1_-4LCzO6jn5u3SvBeyY0ORGbazmbO9VOkyi2fRj-_M7b9NjbVWiRCD4P88bGWD65yNHtrmwPHgREJdGogvR_93D41Y4coZjeIa9WsTu9yNxI1WuKz5sl/Kytkin1.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Katkeama ympyröidyssä kohdassa
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4p9-8FOs46rYDDAezw4iVT1ntOgzFtLD5POy07sGgng15ea3oKLPrH03W_8zSb4Vx0eX0z9IxiFylc8VGwr_1eVx69OQu9tGK4LGrecBSrsyE-ZOKh5k551JCp-uPLs4APhf1fGr3zo0z3xQfRjHBB1sSui90WPV1my874_hnY0PNhPJE9ZNiG5y5dgUyVPN4H/Kytkin2.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Pienen taivuttelun jälkeen sain vanhasta katkenneesta jousesta muovattua version kokeiltavaksi (uudella olisi ollut viikon toimitusaika).
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pMMZV_EwKbIy-Ulau6ZDx9aow4PhUn6mMHLXKplaEhtKnaHryPb4ZFn_mEO5svgCEKbSsYxwfwlwNtqSd1o_BfSnLPho0r7iMv7GhnS8f7Km8fWnrwbN4-SzCRmZXIlRosmuIJgg_9-vPpTKLFES6Y7yb7gtI81j_ve1qUG3djbZQ6qBivP19QZagQ6WVFD92/Kytkin3.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Keskikonsolin takana oleva peitemuovi lähti pois alaspäin vetämällä
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pDrtmM5T2_BF07VfNKDgjgY_TeIRT1-I6_jgP1uDvmdh-T_dgyqa9pcYo695xakbpTZ3g4-XvUEIB3c6dXeBVcAUDxxgBhQXn0mFmIRjOqWPB7an4VK0L3_4-bryl_NdFSBju59K79wa-5jA1bwc2kGQSgx3vfEyefIMj0jsfWCu9qsWOAB_LbOQbgvzrINkM/Kytkin4.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Päätypala pois vasemmalle ja yläviistoon (voi joutua vähän herkistelämään oven tiivisteen kohdalla)
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pPbVJRHYEbGbA5wDti4kV5t_Cxc0aZuxQ67E11oqrClxoaZTbd80IT4D52TalFsr7lUqHCQN3Oi9xPyBkZHRodbKtwHMI-N31j0Vwgv5hoASYU7ZLgFzaIkwUjbV8wO49cph4RCRUvLZKDnDLsoj97sz9NLhpT1SXtmv_fjMsDqYsofHIXwHtSRNSeMpvzxYh/Kytkin5.jpg?psid=1&width=977&height=736)
TX25 ruuvit pois ympyröidyistä kohdista
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pOhimUpMKn09LnTgPogVjIeZJgFd6OO4FUkAgWdHQMOuvnPc-Ug0PO7sVdVNCvHJ8oy6evQdHHVNovEdpQZJwYhL98faRxLqmc9BL3GyMP5-nouoW1nwWy7uffLtu1r-kN4mws-suj85xpJLtIXgVl1NADNzI14TctKSA4XmNtForJ3Z54ygoaK05_Iyk037E/Kytkin6.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Verhoilukangasta keskikonsolin takaa hieman alas jonka jälkeen muoviverhoilua voi laskea alaspäin. Huomioi lämpötila-anturin ja jalkatilan valon liittimet ympyröidyissä kohdissa ennen suurempia liikkeitä. Niiden irrottamisen jälkeen palan vois siirtää sivuun.
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pbCx_9moWKx5w-u566FL-zUVCec7EnUjYKDLp16T3eLXUnE0EazzAo0ymoYIXa8emyk2uxX8Kairuxo61pbD4PHxqtJAw1LeDTfb0U8XhFN8eFJMgyULtXQEG1wB48r9rxbkDsA-SNGTQHeiWdw0S1SUBtCtzVEkBpAvSAFoJ1PX8RpSyKuHfWxbfYHWd0zlX/Kytkin7.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Sitten hieman mielikuvitusta, jousi pitäisi saada venytettyä ja tilaa työskentelylle ei juuri ole. Toki polkimen voi irrottaa mutta ajattelin ensin kokeilla muuta:
Kiinnitin jousen (suoraa osaa enemmän sisältävän) pään naruun (rautalankaa ei ollut käytettävissä) ja pujotin toisen pään poljinpaketin takaraudassa olevaan, sille varattuun reikään. Rattia hieman ohjurina käyttäen esikiristin jousen sopivaan tiukkuuteen.
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4pbX_EUX2KaxMmN0d9kYNND48BUIGK3Y56EZ31COM1XFVgGgQumtuY8FiKaDwG8ULcsoHt4Vn9u19Sl6V1UE-lBhQhq74ESH3ergE5k_C1hroVbhJrBg_OJCYSO6LQLmmNwDC6U6jF9hdMeZ34Yotfr-CTavv6Cbqg21_z2waUKSnUXTCc7YgZrDTKu-gz_hen/Kytkin8.jpg?psid=1&width=785&height=1041)
Tästä näkyy reittiä ratin takaa katsottuna
(https://db3pap003files.storage.live.com/y4p385XkYnZ6VbCxn_4tRhLAs41V5rsJl31wnoSG2r5MK3BBFyGaR7NhxunH4iBPV75s6oAv4QQyhZKpetkEwlAuuneEFR_0xEq2zLzDtOQSH1FacdcnjXbdI2A7DhY7VFD39IOosSFvTLJ24lL6Ux7zh9Hip161sLxcyavzmWa_27xPhawxM6WiASPuwvXI255/Kytkin9.jpg?psid=1&width=977&height=736)
Ohjailin pitkällä hylsysarjan jatkolla jousen toisen pään paikalleen polkimeen ja irrotin narut
Homma onnistui ilman polkimen irrotusta. Sitten palikat käännetyssä järjestyksessä takaisin. Kasattaessa muistettava liittää aimmin irrotetut liittimet takaisin.
-
Hyvä kuvasarja, selventää monta asiaa jos joutuu purkamaan paikkoja!
Yksi huomautus kuitenkin: Tämä jousiongelma on tyyppivika ja esiintyy ilmeisesti 2006 vuosimalliin asti. Volvolla on olemassa korjaussarja joka sisältää uuden paremman jousen ja siihen tarvittavat kiinnityskilkkeet (jotain prikkoja tms.). Sama korjaussarja fiksaa kytkinpolkimen narinaongelman.
Minun autossani oli nariseva kytkinpoljin lähes uudesta asti ja sitä aina huollossa öljyttiin kunnes se jousi teki täsmälleen saman tempun. Siinä vaiheessa dealeri löysi tiedon korjaussarjasta ja sen vaihdon jälkeen ongelmat ovat olleet tiessään.
-
Onkos 1.8 bensa vehkeessä kans tuo kevenninjousi vai pelkästään kytkinpolkimen palautinjousi vai molemmat?
koska autoon laitettu nyt molemmat jouset kytkinpolkimeen ja on suht jämäkkä poljin . arvelin ottaa sen pidemmän jousen pois ja jättää sen apujousen paikoilleen jotta sais herkemmän kytkin tuntuman . alunperin kytkinpolkimessa ei ollut mitään jousia ilmeisesti olivat tippuneet pois.