Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: automaattikasipätkä - 25.04.2012, 20:56:02

Otsikko: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 25.04.2012, 20:56:02
Eli kyseisessä autossa moottorin vikavalo syttyy usein (ei aina) kiihdytettäessä rampilta moottoritielle, n 90 km/h kohdalla. Tehot häviävät moottorin mennessä vikatilaan. Valo sammuu ja tehot palaavat muutaman minuutin tasaisen ajon jälkeen. Teki tuota muutaman kerran viime syksynä, talvella vain pari kertaa. Nyt taas kevään tultua tehnyt tuota useammin. Kävin luetuttamassa koodin, joka oli:

0039  Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus 
                        -Katkonainen

Tarkistin ahtopaineen säätimelle tulevat kolme letkua, jotka olivat aavistuksen pykineet, mutta eivät vielä mielestäni rikki? Käytin myös säätimelle tulevan johdon irti.

Tässähän on jo muuttuvasiipinen ahdin, jonka siipiä alipainekello tangon välityksellä säätää? Yksi vaihtoehtohan silloin on, että siivet jumittavat?Yritän nyt nämä helpommat vaihtoehdot ensin, enkä vielä avaa ahdinta.

 Eilisen ja tämän päivän aikana olen antanut autolle kunnolla kierroksia ja ajanut erittäin reippaasti, eikä valo taas ole syttynyt. Vaihdoin äsken varoiksi nuo kolme alipaineletkua, ahtoputkeen, ahtimen kellolle ja sille imuputkessa olevalle muovimötikälle tulevat letkut. Suihkutin myös itse ahtopaineensäätimeen jarrujenpuhdistusspraytä, tämähän voi myös jumittaa?

Pari kysymystä:

-Luin aikaisempia keskusteluja samantapaisista vioista, ja siellä suositeltiin ahtopaineensäätimeltä imusarjaa tulevan putken ja sen päässä olevan nipan puhdistusta. Mutta eihän tässä mene letkua suoraan imusarjaan?

-Mikä tuo muovinen osa mafin ja ahtimen välisessä putkessa on? siihen oli pirun vaikea saada alipaineletkuakin venytettyä, koska putken halkaisija oli suurempi kuin letkun toisessa (ahtopaineensäätimen) päässä.

- Jos nämä eivät auta, onko ahtopaineensäätimet usien rikkoontuneet muilla? Sekin pirun mötikkä maksaa Keskusautohallissa 87e ja on tilaustavaraa.

-Muita vinkkejä?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 25.04.2012, 21:15:59
En ole tuollaista ahdinta tutkinu mutta siinä ei kai kuitenkaan siipien kulmaa muuteta vaan virtauksen suuntausta eli sitä mihin kohtaa siipiä se virtaus osuu. Jos se alipainekello vuotaa (ja jos se nimenomaan ohjaa tuota virtauksen suuntausta) niin se voisi kyllä aiheuttaa tuollaista vikaa ettei ahda kunnolla.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: SirHenkka - 28.04.2012, 08:32:39
Eli kyseisessä autossa moottorin vikavalo syttyy usein (ei aina) kiihdytettäessä rampilta moottoritielle, n 90 km/h kohdalla. Tehot häviävät moottorin mennessä vikatilaan. Valo sammuu ja tehot palaavat muutaman minuutin tasaisen ajon jälkeen. Teki tuota muutaman kerran viime syksynä, talvella vain pari kertaa. Nyt taas kevään tultua tehnyt tuota useammin. Kävin luetuttamassa koodin, joka oli:

0039  Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus 
                        -Katkonainen

Tarkistin ahtopaineen säätimelle tulevat kolme letkua, jotka olivat aavistuksen pykineet, mutta eivät vielä mielestäni rikki? Käytin myös säätimelle tulevan johdon irti.

Tässähän on jo muuttuvasiipinen ahdin, jonka siipiä alipainekello tangon välityksellä säätää? Yksi vaihtoehtohan silloin on, että siivet jumittavat?Yritän nyt nämä helpommat vaihtoehdot ensin, enkä vielä avaa ahdinta.

 Eilisen ja tämän päivän aikana olen antanut autolle kunnolla kierroksia ja ajanut erittäin reippaasti, eikä valo taas ole syttynyt. Vaihdoin äsken varoiksi nuo kolme alipaineletkua, ahtoputkeen, ahtimen kellolle ja sille imuputkessa olevalle muovimötikälle tulevat letkut. Suihkutin myös itse ahtopaineensäätimeen jarrujenpuhdistusspraytä, tämähän voi myös jumittaa?

Pari kysymystä:

-Luin aikaisempia keskusteluja samantapaisista vioista, ja siellä suositeltiin ahtopaineensäätimeltä imusarjaa tulevan putken ja sen päässä olevan nipan puhdistusta. Mutta eihän tässä mene letkua suoraan imusarjaan?

-Mikä tuo muovinen osa mafin ja ahtimen välisessä putkessa on? siihen oli pirun vaikea saada alipaineletkuakin venytettyä, koska putken halkaisija oli suurempi kuin letkun toisessa (ahtopaineensäätimen) päässä.

- Jos nämä eivät auta, onko ahtopaineensäätimet usien rikkoontuneet muilla? Sekin pirun mötikkä maksaa Keskusautohallissa 87e ja on tilaustavaraa.

-Muita vinkkejä?

Ei ole muuttuvasiipinen ahdin, ihan perus ahdin KKK K14.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 28.04.2012, 09:00:10
Se nippa on koneen toisessa päässä. Letku lähtee sieltä ahtopaineanturille, ei säätimelle.. Kannattaa vilkaista, itellä ainakin ennen egr:n tulppausta oli aikas hirveän näkönen.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 03.05.2012, 12:13:21
Tuota...kummassa päässä? Onko se nippa siis imusarjassa? Aloittelevan TD-kuskin tyhmiä kysymyksiä...täytyy ottaa se muovikuori iri niin näkeekin jotain.

Nyt viikolla valo ei ole taas syttynyt, mutta viime lauantaina 2 kertaa samassa kohdassa, kiihdytys risteyksestä jyrkkään ylämäkeen satasen vauhtiin. Toisella kerralla kärry perässä, taisi syttyä vielä nopeammin.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 03.05.2012, 12:15:25
Joo se nippa on vänkärin puoleisessa päässä imusarjassa. Sieltä päästä imusarjaa lähtee yks ainoa letku, et voi erehtyä   :)
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 04.05.2012, 10:43:00
Löytyi...ja oli muuten tukossa! heti nipan päästä näki, että nokea löytyy. Pyörittelin pienellä 2mm poranterällä, syvemmällä piti jo vähän painaa, että meni läpi. Tämän jälkeen pyörittelin reiän puhtaaksi vähän isommalla, juuri sopivalla terällä. Vaihdoin myös letkun uuteen, vanha oli sen verran koppurainen. Nähtäväksi jää, auttoiko tähän vikaan. Täytyy varmaan käyttää imusarja irti, taitaa olla ihan noessa. Laitetaan harkintaan myös EGR:n tulppaus, ettei tuota moskaa kertyisi tuonne.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 04.05.2012, 10:53:40
Joo kyllä se letkukin on kai ihan hyvä vaihtaa, en saanu jekkulankaa menemään läpi ensimmäisellä yrityksellä kun oli kertyny kaikenlaista sinne..
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 28.05.2012, 12:29:18
Ei nyt ole tullut tätä päivitettyä, mutta vika ei ole vielä poistunut. Täytyy varmaan jatkaa vaikka vaihtamalla ahtopaineensäädin.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: rpommittaja - 04.06.2012, 21:17:02
Meikäläisen V70 TDI:s seilaa ahtopaineet. Nippa siellä imusarjassa on putsattu sekä suodattimelta turbolle menevä huonokuntoinen putki on vaihdettu parempaan. Mistähän kannattais seuraavaks etsiä vikaa?

Kun polkasee lapun lattiaan ahdot nousee 1,2 ja sen jälkeen ne seilaavat välillä 0,5-1,0 tai 0,8-1,0 ja kun seilaaminen alkaa ahtopainememiittarin viisari alkaa villisti väpättää. Alle 0,5 ahdoilla viisari toimii normaalisti.

Tasaisessa kiihdytyksessä ahdot voi nousta 1,0 ilman viisarin värinöitä ja ahtojen heilahtelua.

Ja auto on tosiaan -99 V70 TDI ajettu 577000km.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Kalle2 - 23.11.2012, 17:08:24
Onkohan tähän ongelmaan löytynyt mitään ratkaisua?

On itsellä nimittäin sama vaiva. Jotkut lukulaitteet tosin kertovat samalla vikakoodilla selitteeksi liian korkean ahtopaineen. Joka tapauksessa ahtopaine ei koskaan nouse yli 1 barin ja vikavalon syttyessä usein kyse on osakuormasta ja ahtopaine n. 0,5 bar. Yleisesti ottaen ahtopaineen käyttäytyminen on suht' loogista ja vakaata. Minulla oli siis ulkopuolinen mittari viikon ajan kytkettynä. Tyypillisesti valo syttyy puoliteholla pitkähköissä nousuissa. Putket ovat puhtaat. Autossa oli joku viriboksi pumpun johtosarjassa, mutta sen poistaminen ei vaikuttanut tähän. Lisäksi keskikulutusmittari näyttää 1,5l liikaa.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: pomo - 23.11.2012, 17:32:35
Ootko Kalle tarkistanu ne pikku letkut?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: jan2009 - 24.11.2012, 13:09:56
vaihda ne alipaineletkut suosiolla. se letku on halpaa. omassa tdi v70 2.5 -00 teki aivan samaa vikaa. oli alipaineletku kokonaan poikki. siellä on varmasti vuoto jossain letkussa. taisi olla toi letku 3-4e metri.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: black - 24.11.2012, 19:21:32
0039  Kuvaus: -Ahtopaineen ohjaus, virheellinen virtaus 
                        -Katkonainen

Tämä koodi vaivasi aikaisemmin omassa dieselissä. Vika korjaantui kun parit kulahtaneet letkut turbon puolelta vaihtoi. 0039 - koodin putkahtaessa kannattaa ensimmäisenä käydä moottorin letkut ja putket huolella läpi.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Kalle2 - 26.11.2012, 13:42:39
Letkut on siis vaihdettu eikä vaikutusta vikaan ollut.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 04.02.2013, 08:59:59
Laitetaanpa tänne kokemuksia kun näyttäisi siltä että vika korjaantui.

Eli yhden rivakamman kiihdytyksen jälkeen vikavalo jäi palamaan eikä sammunut enää lainkaan. Kone oli koko ajan tuossa tilassa, että tehoja ei löytynyt. Vialle oli siis pakko vihdoin viimein alkaa tehdä jotain. No, varmistelin volvolta ahtopaineensäätimen saatavuutta, hinta oli vähän pompsahtanut, 199 e,tilaustavaraa. En hakenut. Hain purkaamolta käytetyn, hinta 15e. Tehot palautuivat, mutta valo piti käydä kuittaamassa pois korjaamolla. Nyt ajeltu muutama viikko ilman vikavaloja, tehty runsaasti samanlaisia kiihdytyksiä,joissa valo ennen syttyi.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: vaihtoehto - 07.02.2013, 22:46:57
ahtimesta sen verran vielä että juuttuvasiipinen ahdin tulee vasta 2001vm mk2 D5 volleista lähtien.korjatkee tok jos oon viärässä
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: nigrton - 26.03.2014, 14:29:43
Nostellaanpa vanhaa aihetta.

Kyseessä oleva auto: V70 TDI -99, ainoa viritys KCR -plugin viriboksi.

Eli lähtötilanne oli siis se, että ahtopaineensäätöventtiililtä hukkaportille menevä letku oli täysin katkennut. Siitä ei ole tietoa kuinka kauan letku on vuotanut, koska ostin auton pari viikkoa tuota ennen. Lyhensin letkua ja laitoin sen takaisin paikalleen, jonka jälkeen koeajolla tehoja oli reilusti enemmän kuin lähtötilanteessa. Erikoista kuitenkin täyskaasukiihdytyksessä oli "pumppaava" veto. Parin kiihdytyksen jälkeen nykäisi ja heitti moottorin vikavalon tauluun, joka kuitenkin katosi parin käynnistyskerran jälkeen.

-> Tämän jälkeen vaihdoin kaikki alipaineletkut ja polttoaineensuodattimen. Putsasin myös imusarjan ja MAP:in nipan. Lisäksi vaihdoin ilmansuodattimen ja putsasin CRC:n ilmamassamittarinpuhdistusaineella siistin näköisen ilmamassamittarin.

Koeajolla en kuitenkaan merkittäviä muutoksia havainnut, sama pumppaava veto ja satunnaisesti moottorivian merkkivalon syttyminen vieläkin.

-> Seuraavaksi käytin auton ajoituksen säädössä, ja jonkin verran sitä jouduttiinkin säätämään. Tämän lisäksi puhdistelin mapin ja ahtopaineensäätöventtiilin.

Pumppaava veto on satunnaisesti kadonnut, ja vikavalo ei syttynyt. Kävin kuitenkin vikakoodit luetuttamassa; tuloksena ECM-0009 Boost pressure sensor, ECM-0000 Engine speed (RPM) sensor. Näitä vikakoodeja koodinlukija ei kuitenkaan antanut jostain syystä nollata -> koitettiin eri koodinlukijaa joka sanoikin ettei vikakoodeja ole (antoi kuitenkin livedataa ilmamassamittarilta jne.). Eli en tiedä kuinka paljon painoarvoa noille koodeille kannattaa laittaa.

-> Tämän jälkeen käytin ahtopainemittaria kiinni. MAP:in letkuun t-haaraliittimellä kiinni ja koeajolle: ahtopaineet heiluu nopealla tahdilla 1-1,5barin välillä täyskaasukiihdytyksessä (Tästä johtuu tuo pumppaava veto?). Ahtomodia autosta en löytänyt ja käsittääkseni tuo KCR:n boksi on pelkkä kallis evrymodi, eli ahtopaineisiin tuon ei pitäisi noin suuresti vaikuttaa(?).

Nyt taas eilen pamautti  moottorivian merkkivalon tauluun kiihdyttäessä moottoritielle.


Mistä siis lähteä vikaa etsimään?
Käyn nyt kuitenkin vielä varalta kurkkaamassa ahtopaineita ilman tuota viriboksia kunhan kerkeän.

Omat epäilykset: Ahtopaineensäädin rikki, MAP rikki, turbon hukkaportti ei toimi jostain syystä oikein.



Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: nigrton - 01.04.2014, 19:19:54
Nostellaanpa vanhaa aihetta.

Kyseessä oleva auto: V70 TDI -99, ainoa viritys KCR -plugin viriboksi.

Eli lähtötilanne oli siis se, että ahtopaineensäätöventtiililtä hukkaportille menevä letku oli täysin katkennut. Siitä ei ole tietoa kuinka kauan letku on vuotanut, koska ostin auton pari viikkoa tuota ennen. Lyhensin letkua ja laitoin sen takaisin paikalleen, jonka jälkeen koeajolla tehoja oli reilusti enemmän kuin lähtötilanteessa. Erikoista kuitenkin täyskaasukiihdytyksessä oli "pumppaava" veto. Parin kiihdytyksen jälkeen nykäisi ja heitti moottorin vikavalon tauluun, joka kuitenkin katosi parin käynnistyskerran jälkeen.

-> Tämän jälkeen vaihdoin kaikki alipaineletkut ja polttoaineensuodattimen. Putsasin myös imusarjan ja MAP:in nipan. Lisäksi vaihdoin ilmansuodattimen ja putsasin CRC:n ilmamassamittarinpuhdistusaineella siistin näköisen ilmamassamittarin.

Koeajolla en kuitenkaan merkittäviä muutoksia havainnut, sama pumppaava veto ja satunnaisesti moottorivian merkkivalon syttyminen vieläkin.

-> Seuraavaksi käytin auton ajoituksen säädössä, ja jonkin verran sitä jouduttiinkin säätämään. Tämän lisäksi puhdistelin mapin ja ahtopaineensäätöventtiilin.

Pumppaava veto on satunnaisesti kadonnut, ja vikavalo ei syttynyt. Kävin kuitenkin vikakoodit luetuttamassa; tuloksena ECM-0009 Boost pressure sensor, ECM-0000 Engine speed (RPM) sensor. Näitä vikakoodeja koodinlukija ei kuitenkaan antanut jostain syystä nollata -> koitettiin eri koodinlukijaa joka sanoikin ettei vikakoodeja ole (antoi kuitenkin livedataa ilmamassamittarilta jne.). Eli en tiedä kuinka paljon painoarvoa noille koodeille kannattaa laittaa.

-> Tämän jälkeen käytin ahtopainemittaria kiinni. MAP:in letkuun t-haaraliittimellä kiinni ja koeajolle: ahtopaineet heiluu nopealla tahdilla 1-1,5barin välillä täyskaasukiihdytyksessä (Tästä johtuu tuo pumppaava veto?). Ahtomodia autosta en löytänyt ja käsittääkseni tuo KCR:n boksi on pelkkä kallis evrymodi, eli ahtopaineisiin tuon ei pitäisi noin suuresti vaikuttaa(?).

Nyt taas eilen pamautti  moottorivian merkkivalon tauluun kiihdyttäessä moottoritielle.


Mistä siis lähteä vikaa etsimään?
Käyn nyt kuitenkin vielä varalta kurkkaamassa ahtopaineita ilman tuota viriboksia kunhan kerkeän.

Omat epäilykset: Ahtopaineensäädin rikki, MAP rikki, turbon hukkaportti ei toimi jostain syystä oikein.

Kävin kokeilemassa ilman viriboksia: ahtaa silti ~1,5 bar. Otin hukkaportille menevän letkun irti ja kokeilin niin ahtoi tasaisesti ~0,6-0,7bar, voisko tuosta päätellä hukkaportin olevan kunnossa? Eli ahtopaineensäädin ois todennäköisin syypää?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: nigrton - 03.04.2014, 19:44:45
Ei parantunut uudella ahtopaineensäätimelläkään. Mitäs sitten kokeilemaan?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 03.04.2014, 19:56:02
Ootko mapin letkua vaihtanu? Tai sitä mapin letkulähön nippaa putsannu? Jos ne on tukossa tai vuotaa niin map-anturi ei saa oikeaa tietoa paineesta joten se pyytää liikaa painetta. Mulla siitä letkusta ei menny edes rautalanka läpi. Ja se nippa kannattaa 2mm poranterällä kairata puhtaaksi :)
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: jan2009 - 03.04.2014, 20:20:16
omassa volvossa 2.5 tdi -00 oli sama vika ja ilmoitti ahtopaineen säädintä. oli kuitenkin turbon perästä alipaineletku irti poikki. vaihdoin kaikki letkut ja vika hävisi. olisit vaihtanut ne letkut ensin ennen kuin ahtopaineen säätimeen kajoat.

jos et ota letkuja irti niin et kyllä näe että onko ne rikki.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: jaippi - 03.04.2014, 20:27:22
Kuten mainittu, putsaa se nippa imusarjan päästä.
Sen jälkeen alat mittaileen ahtopainetta ennemmin vaikka siitä ahtoputken kyljestä lähtevästä letkusta.
MAPin letkussa on aina hivenen huojuntaa juuri sen pikkuruisen nipan reiän takia.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: nigrton - 03.04.2014, 20:33:33
MAP:in letku ja ahtopaineensäätimelle tulevat 3 letkua vaihdettu heti kun vika ilmeni. Nippa kairattu 5cm matkalta 2mm poranterällä samalla kun letkut vaihdoin, tämän olen tehnyt jo useamman kerran. Sen takia kokeilin tuota ahtopaineensäädintä koska nämä ei auttaneet.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 03.04.2014, 20:37:14
MAP:in letku ja ahtopaineensäätimelle tulevat 3 letkua vaihdettu heti kun vika ilmeni. Nippa kairattu 5cm matkalta 2mm poranterällä samalla kun letkut vaihdoin, tämän olen tehnyt jo useamman kerran. Sen takia kokeilin tuota ahtopaineensäädintä koska nämä ei auttaneet.
vuotaako mapin letku jommasta kummasta päästä? parin millin reikä riittää bleedaamaan ahtoja muistaakseni 0,3 bar. Missä sulla on se ahtomittarin lähtö? Edit. Mittarin lähön paikka lukiki tuolla ku luki uuestaan.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: nigrton - 03.04.2014, 20:46:14
vuotaako mapin letku jommasta kummasta päästä? parin millin reikä riittää bleedaamaan ahtoja muistaakseni 0,3 bar. Missä sulla on se ahtomittarin lähtö? Edit. Mittarin lähön paikka lukiki tuolla ku luki uuestaan.

Laitoin tuossa letkujenvaihdon yhteydessä uudet klemmarit molempiin päihin, mutta ei toki mahdoton ajatus tuokaan. Pitää katsoa vielä huomenna.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Volvoracer86 - 05.04.2014, 18:31:42
Mulla antoi vastaavan laisessa viassa koodin turboahtimen ahtopaineen säätöventtiili viallinen/katkonainen...
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: nigrton - 05.04.2014, 21:11:33
vuotaako mapin letku jommasta kummasta päästä? parin millin reikä riittää bleedaamaan ahtoja muistaakseni 0,3 bar. Missä sulla on se ahtomittarin lähtö? Edit. Mittarin lähön paikka lukiki tuolla ku luki uuestaan.

Ei vuotanut. Kokeilin vielä pienemmällä sisähalkaisijalla olevaa letkua siihen mapin letkun tilalle, ei vaikutusta. Sai kyllä survoa jo väkivalloin että sai paikalleen. Ei kellään sattuis Oulun alueella olemaan ehjää MAP-anturia lainata että voisi sen voisi rajata pois tästä?

edit.  Tai voisko ei-niin-ehjä ilmamassamittari aiheuttaa tuota pumppaavaa vetoa, tai muita näistä ongelmista? Ei tiedossa koska viimeksi se vaihdettu.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 05.04.2014, 21:38:27
Laitoin yv.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Lepione - 23.06.2016, 06:39:17
Nostellaan vähän vanhaa ylöspäin kun omassa autossa kanssa samanlaista vikaa.

Kulkimena toimii Italiasta uitettu kaunis 850 D5252T koneella itseänsä liikuttava vuoden 97 Volvo. 

Ahtopaineet eivät ajossa nouse millään yli 0,5 baarin.
Tähän asti tutkittua tai korjattua;
Moottorin allaoleva alumiinen ahtoputki oli pahasti rikki. Tämä korjattu jo asianmukaisesti ja ylimääräiset suhinat joita oli katosivat.

Turbolta molemmat pikkuletkut vaihdettu uusiin, auton alla oleva ahtoputken ja turbon välinen isompi letku vaihdettu myös uuteen.

Imusarjan nipasta lähtevä letku tarkastettu, tästä EGR jo jonkun toimesta tukittu ja imusarja on nopealla tarkastuksella hyvännäköinen ei siis nokipaskaa täynnä.

Ainoa mitä autolle ei ole vielä tehty niin imusarjan nippaa ei ole esimerkiksi kairattu tällä kuuluisalla 2mm poranterällä. Eilen tuossa katselin ja pienellä letkulla ja keuhkovoimalla sinne nippaan puhaltelin, hyvin ilma kulki..

Millinen poranterä meni hyvin läpi siitä isommat ei enään mennytkään. Eli tässä täytyy varmaan ottaa porakone käteen ja suurentaa tuota nipan päätä siihen 2mm ?

Tällähetkellä Bilteman ahtopainemittari kiinni ahtopaineputkessa lähtevässä pienessä letkussa t-haaralla.

Ilmansuodattimen kyljestä tämä "öljynkeräys" purkki ohitettu ilman mitään suodattimia suoralla letkulla.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 23.06.2016, 07:47:49
Nostellaan vähän vanhaa ylöspäin kun omassa autossa kanssa samanlaista vikaa.

Kulkimena toimii Italiasta uitettu kaunis 850 D5252T koneella itseänsä liikuttava vuoden 97 Volvo. 

Ahtopaineet eivät ajossa nouse millään yli 0,5 baarin.
Tähän asti tutkittua tai korjattua;
Moottorin allaoleva alumiinen ahtoputki oli pahasti rikki. Tämä korjattu jo asianmukaisesti ja ylimääräiset suhinat joita oli katosivat.

Turbolta molemmat pikkuletkut vaihdettu uusiin, auton alla oleva ahtoputken ja turbon välinen isompi letku vaihdettu myös uuteen.

Imusarjan nipasta lähtevä letku tarkastettu, tästä EGR jo jonkun toimesta tukittu ja imusarja on nopealla tarkastuksella hyvännäköinen ei siis nokipaskaa täynnä.

Ainoa mitä autolle ei ole vielä tehty niin imusarjan nippaa ei ole esimerkiksi kairattu tällä kuuluisalla 2mm poranterällä. Eilen tuossa katselin ja pienellä letkulla ja keuhkovoimalla sinne nippaan puhaltelin, hyvin ilma kulki..

Millinen poranterä meni hyvin läpi siitä isommat ei enään mennytkään. Eli tässä täytyy varmaan ottaa porakone käteen ja suurentaa tuota nipan päätä siihen 2mm ?

Tällähetkellä Bilteman ahtopainemittari kiinni ahtopaineputkessa lähtevässä pienessä letkussa t-haaralla.

Ilmansuodattimen kyljestä tämä "öljynkeräys" purkki ohitettu ilman mitään suodattimia suoralla letkulla.
vaihda aluksi ahtomittarin letku sinne map-anturin letkuun. Sieltä autoki tiedon ottaa :) vaihda samalla se letku uuteen. Onhan sulla solenoidin letkut oikeassa järjestyksessä?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Lepione - 23.06.2016, 08:20:05
Sillä ei ollut merkitystä oliko ahtomittarin paikka ahtoputken ja solenoidin tai mapin letkussa silti samat maltilliset puolen baarin paineet.

Mutta kuunnellaan vinkkiä ja laitetaan mittarin t-haara sille kuuluvalle paikalle takaisin, saa samalla nätimmän näköisen asennuksen.

Kotiin kun pääsen niin pitää vielä kokeilla vaihtaa solenoidin letkujen paikkaa josko sillä olisi vaikutusta asiaan. Vikakoodeja ei ainakaan viimeksi antanut kun tietokoneen päässä oli kiinni ja tämän lisäksi ilmansuodatin, öljyt ja polttoainesuodatin vaihdettu uusiin.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 23.06.2016, 11:29:51
Sillä ei ollut merkitystä oliko ahtomittarin paikka ahtoputken ja solenoidin tai mapin letkussa silti samat maltilliset puolen baarin paineet.

Mutta kuunnellaan vinkkiä ja laitetaan mittarin t-haara sille kuuluvalle paikalle takaisin, saa samalla nätimmän näköisen asennuksen.

Kotiin kun pääsen niin pitää vielä kokeilla vaihtaa solenoidin letkujen paikkaa josko sillä olisi vaikutusta asiaan. Vikakoodeja ei ainakaan viimeksi antanut kun tietokoneen päässä oli kiinni ja tämän lisäksi ilmansuodatin, öljyt ja polttoainesuodatin vaihdettu uusiin.
ainoa merkitys sillä mittarin paikalla on, että mapin letkussa paine on tasanen. Solenoidin lähellä paine heittää vähän johtuen solenoidin toiminnasta.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Timotei12 - 29.05.2019, 09:04:03
Mistä lähtis vikaa ettimään kun kiihdyttäessä ahtopaineet nousee 1,1 ja samantien tippuu seilaamaan 0,4 ja 0,6 välille?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 29.05.2019, 09:17:51
Mistä lähtis vikaa ettimään kun kiihdyttäessä ahtopaineet nousee 1,1 ja samantien tippuu seilaamaan 0,4 ja 0,6 välille?
Mistä oot ottanu mittaritiedon?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Timotei12 - 29.05.2019, 09:33:56
Mapin letkusta haarottanu. Ja siis veto nykii aika rajusti samaa tahtia ahtopaineiden kanssa
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Timotei12 - 30.05.2019, 17:34:28
Mapin letkusta haarottanu. Ja siis veto nykii aika rajusti samaa tahtia ahtopaineiden kanssa
Päivitystä sen verran että imusarjan päästä otin letkun irti ja kävin heittämässä lenkin ni toimii normaalisti eli mappi rikki kö?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 30.05.2019, 18:07:44
Päivitystä sen verran että imusarjan päästä otin letkun irti ja kävin heittämässä lenkin ni toimii normaalisti eli mappi rikki kö?
Voi olla solenoidikin, map antaa sille toimintatiedot.
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Timotei12 - 01.06.2019, 12:54:33
Uudella solenoidilla ei vaikutusta. Täytyy vielä kokeilla uudella mapilla ku saan sen käsiini. Jos vika ei oo siinäkää ni mistähän sitte jatkettais?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: HenkkaR1 - 01.06.2019, 13:24:08
Uudella solenoidilla ei vaikutusta. Täytyy vielä kokeilla uudella mapilla ku saan sen käsiini. Jos vika ei oo siinäkää ni mistähän sitte jatkettais?
Oothan tarkistanut mapin letkulähdön ja letkun?
Otsikko: Vs: '00 V70 2,5 td ahtopaineet
Kirjoitti: Timotei12 - 01.06.2019, 15:15:53
Vika tais löytyä, vedin ahtopainemittarin letkun t-haaran juuresta kaksin kerroin ja heitin lenkin ni tuntu veto paljon tasasemmalta. Täytyy vielä vaihtaa se letku ni näkee vähän miltä ne paineet näyttää