Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: jonbe - 22.01.2011, 15:09:40
-
eli tavoitteena on v50:sen
-vaimennus ja rengasäänien pienentäminen.
-parempien poppien asentaminen
Vaimennukseen käytetään dynamattia, dynalineria sekä hieman siletcoatin tuotteita
-Poppeihin tarkoituksena
genesis profile two
rainbow germanium
audison bit one
Ehkä subi jos germaniumit ei potki tarpeeksi.
Projektissa on seuraavassa vaiheessa...
Kontti purettuna
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv7Vo-BTI/AAAAAAAAAA0/FSAEcQjMfxI/s912/012.jpg)
eipä siellä juurikaan vaimennusmateriaalit pistä silmään :D
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv8G0j6II/AAAAAAAAABA/8Mtc4ztuLGM/s912/014.jpg)
Osin 2 kerrosta dynamattia laitettuna
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv8UNXY8I/AAAAAAAAABE/u3lswzmf_C4/s912/015.jpg)
lokarin päällekkin vähän
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv8m5zxOI/AAAAAAAAABI/Sg1TvlL2aZ8/s912/016.jpg)
päälle dynaliner 1/2
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv9eLY6PI/AAAAAAAAABQ/BwP5i8Z1JUs/s912/018.jpg)
kynnyslistaanki kaiunpoistoa
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv9jX3OBI/AAAAAAAAABU/p-mnn50IF0g/s912/019.jpg)
tärinän poistoa turvavyön peite paneeliin
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv98CdpVI/AAAAAAAAABY/7g5Msnb3Cuo/s912/020.jpg)
oikea puoli
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv-66Iu_I/AAAAAAAAABg/QqHcK6iemjU/s912/022.jpg)
oikea puoli vailla vaimennusta
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv_Qro6AI/AAAAAAAAABk/XitgZpsf9W0/s912/023.jpg)
oikeapuoli valmiina
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdv_r0yAzI/AAAAAAAAABo/y0DwL2l3Ltw/s912/024.jpg)
Aikaa meni sen 6 -7 tuntia. --> Eipä kuulu kontista enää mökää :D
nyt melu kuuluu edestä. eli ilemisemmin joko etuovet tai lattia olis seuraavana vuorossa...
Kuvia takaovien vaimentamisesta
oikea ovi... tehtaan vaimenusta ei ole??!
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdyBEo3oxI/AAAAAAAAACA/HNSyC7kE8ZA/s640/006.jpg)
oikea ovipahvi... tehtaan vaimenusta ei ole??! tai no jos tuota styroksia voi siksi kutsua
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdyBUwxojI/AAAAAAAAACE/g7lD7a3ve7Y/s640/007.jpg)
ovi vaimennettuna
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdyCz7yrCI/AAAAAAAAACQ/9qMvsyvmUrQ/s640/010.jpg)
pahvi vaimennettuna dynamatilla
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdyBzIKSAI/AAAAAAAAACI/W_qX5Lna_9o/s640/008.jpg)
pahvi dynamatin päälle dynaliner 1/4
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCdyDdYHAKI/AAAAAAAAACU/tBLtN4vGvdc/s640/011.jpg)
Aikaa meni noin 3 tuntia.
Projekti etenee... vuorossa etuovet
kädensija irroitettuna
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCryc7sjlOI/AAAAAAAAACw/VPIx2YLyius/s912/004.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCrydWNzGRI/AAAAAAAAAC0/3NzFJsjIF1I/s720/005.jpg)
diskantin kuori irroitettuna
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCryd9T9evI/AAAAAAAAAC4/ryOzzYzddDU/s912/006.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCryeeWE4-I/AAAAAAAAAC8/FKDmLpVsuj8/s912/007.jpg)
Etuovi paljaana, eikä mitään vaimennuksia tehtaalta
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCrye3uMlRI/AAAAAAAAADA/qN1ZS2FgVT8/s912/008.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCryjbbISEI/AAAAAAAAADg/YBIBzY5gpTU/s720/015.jpg)
Etuovi ja pahvi vaimennettuna
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCryi5IQoRI/AAAAAAAAADc/VM4uM--dlm8/s912/014.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TCrygN5Mo7I/AAAAAAAAADM/sSYKS5nc8XM/s912/010.jpg)
Aikaa meni noin 2 tuntia.
-
Homma etenee... eli aloitin tuo lattian vaimentamisen
2 pkt dynamat
3 pkt dynaliner
1 pkt bitoplast
2 levyä silentcoat absorberia
Ekaa kertaa otin varalle noita silent coatteja ja on muuten valovuoden eroa tuohon dynalineriin... tosin hinnassakin on eroa :/
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCCX0LS8I/AAAAAAAAAEs/XBlG6wQx2Ys/s640/09072010071.jpg)
Homma alkaa purkamalla keskikonsoli
Kyynärnojan alta pohjasta luukku pois ja 2 torxia irti
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCEdkBMHI/AAAAAAAAAE0/T_eDQGHNu-c/s512/10072010074.jpg)
2 torxia irti kelluvan konsolin takaa
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCEdkBMHI/AAAAAAAAAE0/T_eDQGHNu-c/s512/10072010074.jpg)
Ota klipsu irti kelluvan konsolin takaa ja sitten vedä konsolia hitaasti taakse päin ja ota kuvassa näkyvät 2 torxia irti
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCHjW_OpI/AAAAAAAAAE8/nG4FhMdb9mY/s640/10072010076.jpg)
Ota paneeli näytön ympäriltä irti. SEn jälkeen pukkaa konsolin takaa näyttömoduulia voimalla ja klipsut lähtevät irti. ota 2 liitintä irti moduulista. SEn jälkeen ota 2 torxia irti konsolista
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCJ_6oQEI/AAAAAAAAAFA/nIEnroaUmsY/s640/10072010077.jpg)
Ota konsoli irti
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCLbI-lFI/AAAAAAAAAFE/LaDQgJdZW6o/s640/10072010078.jpg)
Irroita haarmaa liitin
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCMsPKsSI/AAAAAAAAAFI/RwQJ3CSzt0Q/s640/10072010079.jpg)
Irroita haarmaa liitin 2
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCO-DBsiI/AAAAAAAAAFM/v5AMYLigGsk/s640/10072010080.jpg)
Irroita muovit. työnnä muovissa näkyvästä reiästä esim meisseli sisään ja klipsu aukeaa. Toiselta puolelta sitte muovi lastalla. toisella puolella tarvitt 2 muovi lastaa
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCQfPbndI/AAAAAAAAAFQ/EuZ_F-0ekPE/s640/10072010081.jpg)
Irroita muovit penkin edestä. vain yksi klipsu jonka painat alas ja samalla vedät
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCRSEYc9I/AAAAAAAAAFU/BzSGs09PlMg/s640/10072010082.jpg)
Kun penkin pultit ovat irti. ota penkissä oleva liitin irti. kierrät vain pultista niin kauan että liitin on irti
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCTO7tKjI/AAAAAAAAAFY/VN_yJb6RK8M/s512/10072010083.jpg)
irroita penkki. Itse nostin sen vain takapenkin päälle niin turvavyötä ei tarvise irroittaa..
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCUJ-HkwI/AAAAAAAAAFc/zgNnOpIBGWM/s640/10072010084.jpg)
matto irroitettuna. eipä mahdottomia vaimennuksia ole tehtaan puolesta
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCW6l2fmI/AAAAAAAAAFk/h2BJHf58M8E/s640/10072010086.jpg)
2 kerrosta dynamattia
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCYo-SpoI/AAAAAAAAAFo/90wnKwy5Slc/s640/10072010087.jpg)
dynamatin päälle dynaliner 1/4
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCcEoDdVI/AAAAAAAAAFw/hhAInSrvtns/s640/10072010090.jpg)
penkki irti ja nostettu takapenkin päälle
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCdfqoDCI/AAAAAAAAAF0/3SB_vV7T2mM/s640/10072010092.jpg)
takapenkin matto nostettu ylös.. eikä juuri mitään vaimennusta
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCepwfUcI/AAAAAAAAAF4/ZlW0_bLz9Ug/s640/10072010093.jpg)
B -pilarin muovi vaimenettuna
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCgByF3SI/AAAAAAAAAF8/eh8koUDT8yQ/s640/10072010094.jpg)
B -pilarin muovin natiseva liitos vaimennettuna bitoplastilla
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjChQE-RTI/AAAAAAAAAGA/udkCFGtX9_Q/s640/10072010095.jpg)
kojetaulun päätymuoviiin lisätty bitoplastia
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCitaDuNI/AAAAAAAAAGE/QCrodg1A4ws/s640/10072010096.jpg)
sulakerasian suoja vaimennettu bitoplastilla
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCk5YBYOI/AAAAAAAAAGM/TznYfVRPbcw/s640/10072010097.jpg)
bitoplastilla vaimennettu myös verhoilun sivut
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCn4Og4uI/AAAAAAAAAGU/OS7QFEY7Ojc/s640/10072010099.jpg)
kuskin puoli purettuna
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCo9y-GtI/AAAAAAAAAGY/LYW7lIooRRE/s640/10072010100.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCqapfe1I/AAAAAAAAAGc/tAFxHJA_L4s/s640/10072010101.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCsDDxPnI/AAAAAAAAAGg/9CjhoxKB5fE/s640/10072010102.jpg)
taka jalkatilan tuuletuskanavat purettuna
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCtoJwhYI/AAAAAAAAAH8/R9eq_RipzLY/s640/10072010103.jpg)
vakio vaimennukset
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCvLdaGqI/AAAAAAAAAGo/XtWVIsnbf2A/s640/10072010104.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCwSgDx6I/AAAAAAAAAGs/fMDyDht2q20/s640/10072010105.jpg)
2 kerrosta dynamattia
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjCyBiQ1XI/AAAAAAAAAGw/Q04ZvlVVb-0/s640/10072010106.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC0MuNlLI/AAAAAAAAAG0/a5-ri3RWFKs/s640/10072010107.jpg)
dynaliner 1/4 päälle
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC15zeHYI/AAAAAAAAAG4/dQtDEqtjnQI/s640/10072010108.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC3hTxo1I/AAAAAAAAAG8/J--tzu5QA60/s640/10072010109.jpg)
takamatto ja tuuletus kasattuna
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC5N1AlNI/AAAAAAAAAHA/voNGT8t2Hc0/s640/10072010110.jpg)
ohennetaan verhoulun styroksia jotta ei rajoita kaasupolkimen liikettä... verhoilu nusi vähän ylöspäin
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC5N1AlNI/AAAAAAAAAHA/voNGT8t2Hc0/s640/10072010110.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC71XDlxI/AAAAAAAAAHI/UwjA4TEBuwU/s512/10072010112.jpg)
kuskin puoli kasattuna
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjC-3B1OtI/AAAAAAAAAHQ/ED-7_XUcEIU/s640/10072010114.jpg)
Seuraavaksi penkki paikalleen
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDjDACLm0II/AAAAAAAAAHU/YIcenM1L3wc/s640/10072010115.jpg)
Aikaa meni noin10 tuntia. Keskikonsolia en ruvennu enää kasaamaan ku oli jo sen verran asennus olut maistunu... Huomenna jatkuu kokoaminen ja takapenkin irroitus ja vaimennus...
-
Jep eli homma jatkui tänään keskikonsolin kasaamisella, joka istui nätisti paikoilleen
Seuraavaksi olis takapenkin alustan vaimennuksen vuoro
Penkit purettuna
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDoMcOd4ryI/AAAAAAAAAIU/0ujtOpLeGxg/s640/11072010119.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDoMdyOCrtI/AAAAAAAAAIY/ZoYGUlzUxOg/s640/11072010120.jpg)
Sieltähän löytyki jotaki boonusjuttuja edellisen omistajan jättämänä... jotaki evästä toi on... siis siivotaan pois..
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDoMf1VqVJI/AAAAAAAAAIc/FwIBcYqRGBY/s640/11072010121.jpg)
dynamattia osin 2 kerrosta
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDoMhmH3moI/AAAAAAAAAIg/D_IUBOgdfNU/s640/11072010122.jpg)
dynamatin päälle dynalineria...
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDoMaPsESVI/AAAAAAAAAIQ/c9HmUbHOtS4/s640/11072010123.jpg)
Jopas vaimenee... nyt täytyy ottaa toi ovien ulkopellit käsittelyyn koska suurin melu tulee nyt sieltä...
Kannattaakohan tuota kattoa vaimentaa? Onko vastaavaa hyötyä?
-
Tänään vuorossa vähän pienempää näpertelyä ;D
takapenkit ja verhoilu kuivuu pesusta niin ei pääse eteneen
mittariston kehys irti ja kitinät kuriin bitoplasitlla. Laitoin myös Bitoplastia ratin all olevaan muoviin osin 2 kerosta.. (unohdin ottaa kuvan)
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvYoqVWRI/AAAAAAAAAIo/GSKxmShWgQo/s640/12072010125.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvZ8uHKuI/AAAAAAAAAIs/lxDslaZyv-U/s640/12072010126.jpg)
Oho, tutkin ovien tiivisteitä ja huomasin että nämä oli molemmilta puolin paskana. Tarkastapaaka omanne.... suhisee taatusti.. paljonkohan noi sinisellä kustantaa..
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvdszcscI/AAAAAAAAAI0/IqA8JpU1dKc/s640/12072010129.jpg)
je jotain keveenpää päivän päätteeksi... Pesu ja vetasin Zainoa pintaan
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvgE3M8gI/AAAAAAAAAI4/xpc9COL59xk/s640/12072010130.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvis1fDrI/AAAAAAAAAI8/dgaH6KFZ8-k/s640/12072010131.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvkRuDsKI/AAAAAAAAAJA/WzUYgOiqK1E/s640/12072010132.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TDtvl_cP3pI/AAAAAAAAAJE/yNX8GNGUalo/s640/12072010133.jpg)
Tässä tein seuraavia pohdintoja lisää
Vaikuttaisikohan konepellin vaimennus dynamatilla ajomeluun? Onko kukaan tehnyt ja voisi kertoa kokemuksista?
-
No niin huomena kokeileen oliko tuolla konepellin vaimentamisella sen "seksuaalisempaa" merkitystä.
Eli vaikio suoja pois ja pihdistus
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD3TLce-ZCI/AAAAAAAAAJM/nMUofRop5_Q/s640/13072010136.jpg)
Laitoin dynamattia kun sitä oli saatavilla...
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD3TMousruI/AAAAAAAAAJQ/xeKOT6axKtg/s640/14072010138.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD3TN2Pp9ZI/AAAAAAAAAJU/dYQ33iXvF7c/s640/14072010139.jpg)
Ja vakio peitto päälle. on muuten paikkapaikoin meleko ohut...
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD3TPt1aAfI/AAAAAAAAAJY/NanFkToKevw/s640/14072010140.jpg)
Tutkiskelin tuota kattoa myös ja totesin et se on melko kuminakoppa... Eli joutuu senki viel vaimentamaan... Materiaalit loppuu vaan nyt kesken eli dynamattia ja bitoplastia sinne meinasin laittaa...
-
Kyllä tuo konepellin vaimennus noin korvakuulolta on pienentänyt moottorista kantautuvia ääniä. mutta ei vaikutus lyllä mikään dramaattinen ole :D
Jes eli nyt alkaa olla pirssi taas nipussa
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD7-nia04GI/AAAAAAAAAKA/e1rh6utAQ0o/s640/15072010147.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD7-pL2D1MI/AAAAAAAAAKE/nnf7giWair8/s640/15072010145.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TD7-rKDp_oI/AAAAAAAAAKI/5dOs7Y8wJLk/s640/15072010146.jpg)
Hommana tuo ei ollut vaikea ja purkuohjeet löytyvät suurimmaksi osaksi netistä niin ei tarvitse rikkoa paikkoja.
Aikaa menny ehkä 4-5 työpäivää... tahti oli semmonen kepeä lomatahti röystettynä asennusoluella... joten nopeampaankin tuon tekee.
Kaikki paneelit istui yhtä listaa lukuunottamatta nätisti paikoilleen. täytyy toi vielä modata --> ottaa hieman dynalineria pois alta tuotakohtaa.
Nyt ääni tulee selkeästi ovista. --> täytyy toi ulkopelti vaimentaa ja uusia noi rikkinäiset tiivisteet.
Lisäksi tuo katto varmaankin pitää vaimentaa myös niin ei jää sanomista :D :D Homma lähti taas lapasesta....pkrl, ihan vähän jos vaan vaimentelis...
-
ja hienman natinan poistoa... Bitoplastia tavaratilansuojan päihin. Ei muuten natise enää ;D
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TEC3VjAHL6I/AAAAAAAAAKo/jElVVghelRQ/s640/16072010148.jpg)
-
Pientä päivitystä.
Vedin virtapiuhan konttiin joten tuli laiteltua hieman vaimennusta samalla hanskalokeron taakse...
Hanskalokero irti ja sieltähän se läpivienti löytyy.
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7Rub1qr3I/AAAAAAAAAK8/LPNMo6hz5Oc/s640/08082010181.jpg)
Reikä josta 35qmm kaapeli läpi ja tiivistys sikaliimalla.
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7RvTGBndI/AAAAAAAAALE/dAGBMcK9AmE/s640/08082010183.jpg)
Kaapelij vetoa
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7RuyW3XPI/AAAAAAAAALA/E2fvWPor5n8/s640/08082010182.jpg)
Sitte sinne tukin 35mm silent coat sound absorberia
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7RwugPI7I/AAAAAAAAALM/JPYwbYKHnmM/s640/08082010185.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7Rvw-SHJI/AAAAAAAAALI/EjtTR_uQXmE/s640/08082010184.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7RxEgfqzI/AAAAAAAAALQ/cT4x-lAZmOY/s640/08082010186.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7RxnpbNcI/AAAAAAAAALU/5Uf2MEzoeyA/s640/08082010187.jpg)
hanskalokeron ympärille 15mm silent coat sound absorberia
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TF7RyMgSriI/AAAAAAAAALY/q-bcY2um7-c/s640/08082010188.jpg)
-
Jep, Eli aloin sitte askartelemaan paskartelemaan lasikuidusta peilikolmioita kun tuli noi Rainbowin Germaniumin sarjan erkat hommattua.
Tää on sitte eka kerta ko teen lasikuidusta yhtään mitään, joten vinkkejä saa antaa niin ei tarvis tehä montaa kertaa...
Tähän saakka ollaan päästy netistä löytyvillä ohjeilla...
Suuntauksen hakemista ja se kuumaliimalla lukittu
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpch88N6kI/AAAAAAAAALs/UfrAiy4TQSU/s912/14082010192.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpciV8cxoI/AAAAAAAAALw/TiEfLTY-bHE/s912/14082010193.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpci_GXSeI/AAAAAAAAAL0/oypIkMRcOZM/s912/14082010194.jpg)
Kävin citymarketista 40 denierin sukkahousut ja pingotin tiukaksi ja hartsi päälle. tässä vaiheessa vielä tuntuu että heleppoa ko heinän teko...
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpcjVROegI/AAAAAAAAAL4/dV2EVZSTQN4/s912/14082010195.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpcj_-QvbI/AAAAAAAAAMA/ouvi175D5-4/s912/14082010196.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpckWGQ0FI/AAAAAAAAAME/jO51DO8pXW4/s912/15082010197.jpg)
Päälle vetasin 2 kerrosta lasikuitumattoa ja hartsia.. ja tässä vaiheessa tuliki sitte haasteita... vähän liikaa kovetetta hartsiin ja tulos ei ollukkaan niin hyvä kuin olisin halunnut... valitettavasti kuvaa ei ole.. alkako jo tuntumaan että harjoituskappaleet näistä tuli
no kuitenkin dremelillä illan tuunattuani vetasin päälle pp100 pakkelin ja tilanne on nyt tämä.
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGpcktknNsI/AAAAAAAAAMI/IqySuoRZAmM/s912/16082010199.jpg)
näyttää ihan aihiolta mutta tossa kuidutus hommassa ko kiireellä piti tehdä meni hartsia vähän vääriin paikkoihin, joten sovituksessa voi tulla pieniä haasteita jatkossa....
-
Vahvistimen asennuksen aloitin tekemällä sille tilaa kontin kannen alle.
PEstä sopiva pala ja kiinnitys keskeltä pulteilla. siihen kulmaraudoilla "tilanjakaja", jolla rajasin osion paikkaussarjalle, tunkille ja EA laukulle
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGr2UMQ1NkI/AAAAAAAAAMg/D29iMZRXs44/s640/17082010201.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGr2VVMu4NI/AAAAAAAAAMs/sPMc1Low2mM/s640/17082010203.jpg)
tässä vähän sovitusta
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGr2Vq6GGsI/AAAAAAAAAMw/J8dTZU4bg-s/s640/17082010204.jpg)
Sitten johtojen vetoa ja niinhän siinä sitten kävi että kaikki kaiutin johdot piti laittaa poikki ennen kuin oikeat parit löytyi.
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGr2V-psGDI/AAAAAAAAAM0/CvaXQxSYCsg/s640/17082010205.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGr2WKtDLUI/AAAAAAAAAM4/5or5VSfgVt4/s640/17082010206.jpg)
asennus "johto valmiina"
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TGr2WTy_1oI/AAAAAAAAAM8/6hEpE06N-Jo/s640/17082010207.jpg)
seuraavaksi virtajohtoon sulake ja bloki kiinni.
meinasin laittaa myös maa johtoon jakoblokin jolla maatan kaikki laitteet samaan pisteeseen. Onkohan suositeltavaa käyttää blokia maajohdossa?
-
Taas projekti vähän etenee.... Bit onesta ja vakio kajareista koittanu löytää vähän saundia mut on kova säätäminen... niinpä motivaatio saada germaniumit asennettua on kova :D
Peilikolmiot on nyt edenny hieman eteenpäin..
2 pakkelikerran jälkeen hiottuna 120 paperilla..
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/THLRnxeWuMI/AAAAAAAAANc/T3dWQoBcsic/s512/22082010211.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/THLRoccIdSI/AAAAAAAAANg/Rjauj9T49nA/s640/23082010212.jpg)
Tässä jo 3 pakkeloituna ja vähän sovitusta elementille. tarvii tuunausta vielä..
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/THLRo22cgMI/AAAAAAAAANk/xf0volr7aRg/s640/23082010213.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/THLRpK6JhZI/AAAAAAAAANo/EqXh5R2TeDk/s640/23082010214.jpg)
SEuraavaksi hioin 400 ja heppasin kuumaliimalla kiinni tuon pullon korkin jotta saan sopivan telineen fillerille... Käytin Finsncon filleriä.
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/THLRqdTZDZI/AAAAAAAAANw/RTEAMrLW3d4/s640/23082010216.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/THLRqhMrXXI/AAAAAAAAAN0/DF81aGlFn3E/s640/23082010217.jpg)
Filleri paljastikin puutteellisen tasoituksen... eli takaisin hiontapöydän ääreen ja lisää pakkelia...
-
Jep vaihetelin talvinakit alle ja heti piti tehdä vastaisku rengasmetelille ja parantaa ovien äänieristystä...
Tarkoituksena oli myös asentaaa germaniumit oveen, kun noi peilikolmiotkin on valmiit. Jäi haaveeksi tällä kertaa kun jakosuodin ei mahdu mitenkään ovipahvin sisään.. Täytyy tehdä siis uus läpivienti oveen.. =(
Alla kuitenkin tarinaa miten toi väliseinä puretaan vollesta
Ensin tulppa pois, jotta lukkopesän ruuvvi paljastuu
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBIuVprAI/AAAAAAAAAOg/ZWabc2JpUek/s640/IMG_3659.JPG)
Löysää ruuvia 4 kierrosta ja sen jälkeen pikkuhiljaa samalla lukkopesää nitkuttaen... älä ruuvvaa kokonaan irti sillä muuten ruuvvi tippuu oven sisään.
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBJSuS2EI/AAAAAAAAAOk/HRukr2Uhv0g/s512/IMG_3660.JPG)
Laske lasi ennen kuin otat akusta piuhat irti 29cm yläreunasta
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBKj1eQWI/AAAAAAAAAOo/wu2Cb9MYSDE/s512/IMG_3661.JPG)
tämän jälkeen avaa 2 tulppaa ovipellistä. kierrä pultteja vain 2 kierrosta auki. muutoin tippuvat irti. nyt lasi on irti nostimesta
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBLV_cwjI/AAAAAAAAAOs/WlEEbpJeC6w/s640/IMG_3662.JPG)
ota sisempi tiiviste irti vetämällä sitä suoraan ylöspäin
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBMaIABEI/AAAAAAAAAOw/i6S_MwMvCww/s640/IMG_3663.JPG)
Nosta lasi pois
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBNtzUKxI/AAAAAAAAAO0/A3CyyosGTNo/s640/IMG_3664.JPG)
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBOSZv1WI/AAAAAAAAAO4/JC1Nyshm9kw/s640/IMG_3665.JPG)
Vedä lukkopesä ja kahva pois
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBOylkWII/AAAAAAAAAO8/E4Iwj6aSPzM/s512/IMG_3666.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBPUwwbNI/AAAAAAAAAPA/vgelwTA3fKU/s640/IMG_3667.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBQOfCD1I/AAAAAAAAAPE/BNcNhGaCu1I/s640/IMG_3668.JPG)
Ota ruuvi irti kahvan alta
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBQl5gMVI/AAAAAAAAAPI/qTfZRnpaVL8/s640/IMG_3669.JPG)
Avaa ikkunan pitimen ruuvvi
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBRbkQ5eI/AAAAAAAAAPM/w9uuFnYn7I0/s512/IMG_3670.JPG)
Avaa lukon 3 ruuvvia
(http://lh4.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBS3i2mDI/AAAAAAAAAPY/LpCr5-sB0LA/s512/IMG_3673.JPG)
Irroita peilille menevä johto
(http://lh3.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBUXCTpwI/AAAAAAAAAPc/zpBM7-OjcHE/s512/IMG_3674.JPG)
Suraavaksi irroita kaikki (olikohan 9kpl) peltiä pitävät pultit
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBVUSe3kI/AAAAAAAAAPg/r-KfxAXgsX0/s640/IMG_3675.JPG)
Käännä etupää ensin pois paikaltaan ja sitten luokon puoli.
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBWrsV6eI/AAAAAAAAAPk/Z3k0-CJwD1Y/s640/IMG_3676.JPG)
Tehtaan tekemät vaimennukseta.
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBXxwYxUI/AAAAAAAAAPs/Ibpvwk_ghbY/s640/IMG_3677.JPG)
Sitten vaan vamennusta. 2 kerrosta dynamattia
(http://lh5.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBZ5hrcWI/AAAAAAAAAPw/nUCujlwn0Wg/s640/IMG_3678.JPG)
ja päälle 6mm dynalineri
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBbPNvhrI/AAAAAAAAAP0/zocib3ee4y4/s640/IMG_3679.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBcnEVBnI/AAAAAAAAAP4/llo3R8CFmwI/s640/IMG_3680.JPG)
Ja kaikki kiinni päin vastaisessa järjestyksessä
(http://lh6.ggpht.com/_H3fPUevH4LY/TLoBdxFIMOI/AAAAAAAAAP8/XNAc7nZVp2E/s640/IMG_3681.JPG)
Pikatestien perusteella... KYLLÄ, homma kannattaa!!! tehoaa paljon enemmän kuin pelkkä välipellin ja ovipahvin vaimentaminen...
Lisäksi midien hemmetinmoinen kumina loppui :D :D
-
Aika homman olet tehnyt tuon vaimentamisen kanssa, piti kysyä paljonko suunnilleen meni rahaa tarvikkeisiin? Omaankin autoon pitäisi sama operaatio tehdä, ehkei konepeltiä eikä välttämättä kattoa jos on työläs purkaa verhoilut pois.
-
3 bulk pakettia dynamattia a150€ per paketti
3 dynaliner pakettia 200€
silent goattia 100€
menihän tuohon mut kyllä kannatti :D vielä on tosin kattoon jäljellä tarvikkeet tosta yllämainitusta listasta... joten 2 bulkpäcillä pärjää ihan kohtuudella...
tänään laitoin alle Konin srt vaimentiment ku vaikiot antautu 90tkm kohalla... vakio jousien kanssa varsin miellyttävät ja paluu vaimennusta on enempi kuin vaikio pumpuissa... vakavoitu kyyti melekosesti... ja noi konit ei oo etes kalliit... kierros 350 ekua...
-
Voin yhtyä edelliseen kyllä kannatti laittaa silent coat ja dynaliner 6mm laittaan oviin. Vaikka itsellä on DYNAUDIOn setti ei ovissa ollut mitään ihmeellistä vaimennusta. Heräsi nuo 6½ elementit ovissa, äänimaailma parani paljon. ;D 1pvä. siinä touhutessa meni ja n.200€
-
Mitenkäs,jos ulkopeltiin tulee lommo niin onnistuuko suoristaminen jos matot pellissä kiinni? Itse miettiny xc90:sen vaimentamista. Saattaapi olla että vaimennus jäisi sisäpellin molemman puoluen vaimentamiseksi ja ovipahvin vaimentamiseksi. Juuri tuon lommoriskin vuoksi.
-
Tota eikö kannattaisi pitää autoa niin tule klommoja... Mä yritän ajaa auton sellasiin parkki ruutuihin ettei tulisi klommoja. Kävelen ennemmin pitemmän matkaa. No saa sen maton sieltä irti mutta uusiksi menee matto. Mutta se ulkopelti on melkein tärkein vaimentaa.
-
En kyllä jättäis ulkopeltiä vaimentamatta sen pelossa, että joskus voi tulla lommo :o
Kuitenkin se tärkein vaimennuksen kannalta ::)