Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mpk - 26.04.2012, 17:02:21
-
Moro !
Sytty maanataina ajellessa srs-turvatyynyn vikavalo ja ajotietokone ilmoittaa, SRS TURVATYYNY HUOLLA HETI !
Auto S80 Vm. -00
Käytin just auton paikallisella pajalla koodin luvussa, antaa tuommoiset viat 2 kpl.
Koodi 1
SRS-0 Control unit
11E Internal Fault
Koodi 2
SRS-0 Control unit
124 Internal fault
Mistähän löytys noille koodeille 11E ja 124 selvitys mitä ne oikeesti on,
näinköhän "sinisellä" kertovat mitä meinaavat ?
Jos joku tietää, please help...
Kiitokset jo näin etukäteen.
-
Moro!
Nää koodit menee näin:
SRS-011E ja SRS-0124 ja ne molemmat viittaa SRS järjestelmän ohjausyksikön sisäiseen vikaan joka on pysyvä ja VIDA ei muuta kerro kun että yksikkö vaihtoon... Tämähän sijaitsee siinä keskikonsolissa käsijarrun vieressä.
-
Suurkiitokset :)
Kyllä täältä aina tietoa löytyy,
paljonhan moinen yksikkö maksaa sinisellä?
Käykö romikselta mikätahansa samanlainen yksikkö, vai pitääkö olla jotkut samat numerot/koodit kuin nykyisessä yksikössä ?
-
Kannattaa käydä ensin kokeilemassa ohjelman uudelleen latausta. On muutamia yksiköitä tullut silläkin kuntoon.
-
Kannattaa käydä ensin kokeilemassa ohjelman uudelleen latausta. On muutamia yksiköitä tullut silläkin kuntoon.
Näin tosiaan kannattaa kokeilla ensin, jos ei niin miksei romuttamolta ostettu kävisi, hinta liikkuu siinä 150 -> 270e. Kun uusi ostaa niin se tulee ainakin tyhjänä eli sen joutuu ohjelmoida kuitenkin niin varmaan sama homma romuttamolta haettu täytyy ohjelmoida uusiksi. Nämä sama yksiköt nopeasti katsottu käytössä ainakin S80, S60 ja V70ssä.
-
Käykö romikselta mikätahansa samanlainen yksikkö, vai pitääkö olla jotkut samat numerot/koodit kuin nykyisessä yksikössä ?
Kun tämänikäiseen haetaan purkuosaa, niin mallivuosi pitäisi olla sama. Vaikka auto on ulkoisesti muuttunut vain vähän, niin sähkölaitteet ovat muuttuneet paljon ja useaan kertaan. Vaihdettavassa modulissa on myös valmistus vuosi+viikko merkittynä. Koska tietyissä purkaamoissa on paljon volvoja (esim purkaamo.net) ei aivan samanlaisen löytäminen liene vaikeaa. Volvon osanumeroa vaihdellaan pienestäkin syystä ja niistä jokuajallisesti lähelläoleva korvaava osa on usein ihan ok.
Sähköisen toimivuuden lisäksi pitäisi osa valita autosta, joka on toimitettu suurinpiirtein samoilla varusteilla. Myös s60 / v70 / s80 mallien välillä osat ovat vaihtokelpoisia. Tosin jos vaikka Rem-yksikon vaihtaa v70:een s60:sta, niin eipä toimi esim takalasin pyyhin. Monessa muussa osassa ei tuollaista eroa ei ole. Varaosa on helppo testata jos viitsii ajella sellaisen purkaamoon, missä niitä varaosia on. Tässä tapauksessa keskikonsoli purettuna ja vikakoodin luku/nollauslaite mukana. Huomioon pitää ottaa myös se että matkustajan turvatyynyä ei ole kaikissa autoissa.
Ennenkuin menet tuota purkkia ostelemaan niin kannattaa tarkistella vielä nuo koodit vaikka ihan oikealla lukijalla merkkiliikkeessa: Bsr ppc1 lukijan manuaalin (ladattavissa netistä) mukaan SRS-011E on Control module, Driver Airbag stage 2 ja SRS-0124 on Control module, Left inflatable curtain. Merkkiliikkeen lukijoissa on enemmän informaatiota, mutta silti voi diagnoosi olla viallinen srs ohjain.
-
Ennenkuin menet tuota purkkia ostelemaan niin kannattaa tarkistella vielä nuo koodit vaikka ihan oikealla lukijalla merkkiliikkeessa: Bsr ppc1 lukijan manuaalin (ladattavissa netistä) mukaan SRS-011E on Control module, Driver Airbag stage 2 ja SRS-0124 on Control module, Left inflatable curtain. Merkkiliikkeen lukijoissa on enemmän informaatiota, mutta silti voi diagnoosi olla viallinen srs ohjain.
Tämähän oli jännä juttu että PPC antaa samasta koodista 2 eri vikatietoa ??? VIDA kyllä taas kertoo että noi 011E ja 0124 viittaa vain ja ainoastaan yksikön sisäiseen vikaan. Toi driver airbag stage 2 ( PPCn mukaan liian alhainen signaali ) taas VIDAn mukaan ois koodi SRS-0019 ja toinen left inflatable curtain ( PPCn mukaan liian alhainen signaali ) on VIDAn mukaan SRS-0039. Eli kannattaa kyllä käydä sinisella piuhan perässä VIDAlla lukeamaan oikeat koodit ennekuin tekee mitään.
Jos hakee romuttamolta yksikkö niin katsoisin kyllä että Volvon varaosanumero on se oikea ja myös Boschin osanumero, samahan pätee kun uusikin käy ostamassa. Korjatkoon minut jos tämä tieto on ihan päin p-eetä :hello:
-
Terve taas :o
Sain auton tänään Lpr:n autosähköön koodin lukuun, "siniselle" puolentoista viikon jono.
Boschin vehkeillä koodit samat kuin aiemmin,
011E Turvatyynyn ohjainlaite viallinen & 0124 Turvatyynyn ohjainlaite viallinen.
Tekivät vielä kokeeksi turvavyölukon kytkimillä ylimääräiset viat ja koittivat kuitata ne pois,
mutta ei onnistunut.
Täytyy varmaan kysellä Bäckfeltiltä käytettyä yksikköä tilalle,
ja käyttää autosähkössä ohjelmoitavana jos tarttee 8)
-
Jotkin srs-vikakoodit on sellaisia, että myös keskusohjainlaitteeseen tallentuu koodi siitä
Tämä keskusohjainlaitteen koodi on nollattava ensin, ennen kuin voi nollata srs koodit
Jotkin testerit nollaa koodit vain yksikkö kerrallaan, kun taas volvon testeri nollaa kaikki yksiköt kerralla.
-
V70 D5 -03
Rupesi juuri kitisemään SRS huolla heti ja PPC vikakoodit jotka tulee nollauksen jälkeen heti takas
SRS 00D4 vasen etu törmäystunnistin,,, onkohan tunnistin miten paha vaihdettava kun siniselle varmaan lähes 2vk jono
ja sitten
DIM 0003
DIM 0006
jotain nopeusmittarin koodeja vissiin
-
V70 D5 -03
Rupesi juuri kitisemään SRS huolla heti ja PPC vikakoodit jotka tulee nollauksen jälkeen heti takas
SRS 00D4 vasen etu törmäystunnistin,,, onkohan tunnistin miten paha vaihdettava kun siniselle varmaan lähes 2vk jono
ja sitten
DIM 0003
DIM 0006
jotain nopeusmittarin koodeja vissiin
BSR:n vikakoodi selostukset
List of errors for: ECU SRS with code 00D4
SRS-00D4 Front left front impact sensor. Communication fault
SRS-00D4 SRS indicator lamp. Faulty function. Intermittent fault
SRS-00D4 SRS indicator lamp. Faulty function. Permanent fault
SRS-00D4 SRS lamp. Faulty function. Intermittent fault
SRS-00D4 SRS lamp. Faulty function. Permanent fault
List of errors for: ECU DIM with code 0003
DIM-0003 Fuel level sensor. Faulty signal. Intermittent fault
DIM-0003 Fuel level sensor. Faulty signal. Permanent fault
DIM-0003 SRS warning lamp. Faulty circuit
DIM-0003 SRS-lamp. Faulty circuit
List of errors for: ECU DIM with code 0006
DIM-0006 12-pulse vehicle speed signal. Signal too high. Intermittent fault
DIM-0006 12-pulse vehicle speed signal. Signal too high. Permanent fault
DIM-0006 Information lamp. Faulty circuit
DIM-0006 Orange general warning lamp. Faulty circuit
Riippuen automallista ja vuosimallista ym ym. niin ne koodit tarkoittaa jotain noista, volvon vida kertoo auton tietojen syöttämisen jälkeen noiden koodien oikean merkityksen, mutta voisin aika varmasti veikata, että noista joka koodista saa valita ne mitkä viittaa merkkivalovikoihin ja sitämyöten vikapaikaksi tarkentuisi heikot juotokset mittaristossa.
-
eipä pala enään SRS huolla heti teksti..anoin puskurille vähän nelikakkosta ja sit nollasin uudestaan niin hyvin pelittää taas ;D
-
BSR:n vikakoodi selostukset
Riippuen automallista ja vuosimallista ym ym. niin ne koodit tarkoittaa jotain noista, volvon vida kertoo auton tietojen syöttämisen jälkeen noiden koodien oikean merkityksen, mutta voisin aika varmasti veikata, että noista joka koodista saa valita ne mitkä viittaa merkkivalovikoihin ja sitämyöten vikapaikaksi tarkentuisi heikot juotokset mittaristossa.
Eli siis vissiin vekatronicsille mittari kylään hetkeksi
-
Eli siis vissiin vekatronicsille mittari kylään hetkeksi
Juurikin noin.
Tarkistin vielä ja noi kaikki kolme koodia viittaa merkkivalon piireihin
Eli SRS:n koodi tarkoittaa SRS:n merkkivalon piirin vikaa
Ne DIM:n koodit tarkoittaa SRS:n merkkivalon piirin vikaa ja oranssin merkkivalon piirin vikaa.
-
Juurikin noin.
Tarkistin vielä ja noi kaikki kolme koodia viittaa merkkivalon piireihin
Eli SRS:n koodi tarkoittaa SRS:n merkkivalon piirin vikaa
Ne DIM:n koodit tarkoittaa SRS:n merkkivalon piirin vikaa ja oranssin merkkivalon piirin vikaa.
KIITOS, pitääpä huomenna käväistä suvilahdessa
-
Moi
Purin autostani keskikonsolin ja sieltähän se SRS-yksikkökin löytyi.
Mitä muita yksiköitä siinä konsolin takaosassa on ?
- suorakaiteen mallinen jossa merkintä DEU (osanro 9496452),
ja pienempi about vilkkureleen kokoinen, metallisuojan sisällä siinä vieressä vasemmalla.
-
Näyttäis olevan esp antureita...
-
Minulla muuten tuo SRS turvatyyny merkkivalo aiheutti melkoisen harmin.Ensin vaihdettiin sinisellä mittaristo,sitten vaihdettiin CEM romikselta ostettuun,sitten mentiin johtosarjat läpi, ja loppujen lopuksi juotettiin radion yhteydessä oleva CCM -yksikkö jolloin vika korjaantui.Volvossa on nuo väylien kulkureitit niin ihmeelliset,ettei aina voi vikakoodeihin luottaa.Minulla paloi muutama tonni,mutta nyt on ajopeli ollut jo melkein vuoden kunnossa.
-
Terve taas :o
Sain auton tänään Lpr:n autosähköön koodin lukuun, "siniselle" puolentoista viikon jono.
Boschin vehkeillä koodit samat kuin aiemmin,
011E Turvatyynyn ohjainlaite viallinen & 0124 Turvatyynyn ohjainlaite viallinen.
Tekivät vielä kokeeksi turvavyölukon kytkimillä ylimääräiset viat ja koittivat kuitata ne pois,
mutta ei onnistunut.
Täytyy varmaan kysellä Bäckfeltiltä käytettyä yksikköä tilalle,
ja käyttää autosähkössä ohjelmoitavana jos tarttee 8)
Morjens ;)
Käytin auton vielä sinisellä koodin luvussa, samaa herjaa pukkaa...
SRS-yksikkö sisäinen vika, eivät saa nollattua :(
Kattelin netistä käytettyä yksikköä tilalle,
Osanumerotkin täsmäis Boschin 0 285 001 256 ja Volvonkin 9472939 osalta.
Viivakoodin alla oleva numerosarja ?
- nyk 99 0253 1090 05
- romis 99 0152 0123 05
Ja sitten siinä vieressä isommalla merkattu numero ?
- nyk 969
- romis 966
molemissa vielä oikealla alareunassa numero 05 (neliön sisällä).
Näissä ei valmistus päivämäärää ole merkattu, uudemmissa yksiköissä näyttääpi olevan.
(Tässä yksikössä tuo numero 969/966 samassa kohdassa kuin uudemmassa valm.päivä.)
Pitääkö yksikön olla 2 tyynysestä autosta kun autossani on edessä 2 turvatyynyä ?
Vai onnistuuko 1 tyynysen yksikön ohjelmointi 2 tyynyseen autoon ja myös tarvittaessa toisinpäin ?
-
Moro
Tilasin tuon SRS-yksikön romikselta, ja eikun se autoon paikalleen...
Vikavalo palaa tietenkin, pitää kuitata pois.
Sitten ilmeni "hassuja" oireita >:( ;
- takakontin sähköinen avaus ei toimi
- ovet ei mene lukkoon kaukosäätimestä
- kuskin ovet napit ei toimi, ei aukee ikkunat eikä mene ovet napista lukkoon eikä säädy peilit, kaikki toiminnot pois pelistä !
- keskuslukitus ei myöskään toimi kun kääntää kuskin oven lukosta avaimella ovet lukkoon, menee vain kuskin ovi lukkoon
- ikkunat toimii muiden ovien napeista
Vaihdoin alkuperäisen takas ja kaikki toimii... :)
Pitää tilata aika koodin nollaukseen ja vaihtaa edellisenä iltana tuo "romis-yksikkö" taas paikalleen.
Onko joku törmännyt moisiin oireisiin, vaihdellessaan jotain yksiköitä autoonsa ?
Taitaa olla näitä nykypäivän autojen oireita vai onko tämä niitä Volvon omia ominaisuuksia ?
-
Tilasin tuon SRS-yksikön romikselta, ja eikun se autoon paikalleen...
Vikavalo palaa tietenkin, pitää kuitata pois.
Ei tainnut SRS-yksikön ohjelmaversio osua ihan kohdalleen. Data väylän sanomat lienevät erilaiset tuossa uudessa SRS-yksikössä ja menevät joko päällekkäin muiden yksiköiden viestien kanssa tai sitten purkki muuten jumittaa sen koko dataväylän. Saattaa olla ettei merkkiliike pääse tekemään sille mitään ohjelmointitoimenpidettä.
-
Moro
Tilasin tuon SRS-yksikön romikselta, ja eikun se autoon paikalleen...
Vikavalo palaa tietenkin, pitää kuitata pois.
Sitten ilmeni "hassuja" oireita >:( ;
- takakontin sähköinen avaus ei toimi
- ovet ei mene lukkoon kaukosäätimestä
- kuskin ovet napit ei toimi, ei aukee ikkunat eikä mene ovet napista lukkoon eikä säädy peilit, kaikki toiminnot pois pelistä !
- keskuslukitus ei myöskään toimi kun kääntää kuskin oven lukosta avaimella ovet lukkoon, menee vain kuskin ovi lukkoon
- ikkunat toimii muiden ovien napeista
Vaihdoin alkuperäisen takas ja kaikki toimii... :)
Pitää tilata aika koodin nollaukseen ja vaihtaa edellisenä iltana tuo "romis-yksikkö" taas paikalleen.
Onko joku törmännyt moisiin oireisiin, vaihdellessaan jotain yksiköitä autoonsa ?
Taitaa olla näitä nykypäivän autojen oireita vai onko tämä niitä Volvon omia ominaisuuksia ?
Terve taas :)
Laitoin just tuon romikselta hommatun SRS-yksikön taas paikalleen, sitä siinä kattellessa huomasin että yksi liittimen piikki taipunut pois paikaltaan.
Taipunut lie edellisessä sovituksessani vinoon pois paikaltaan ja sotki hieman noita auton muita toimintoja...
Taivutin piikin kärkipihdeillä kohdilleen, purkki autoon kiinni ja sähköt takas autoon.
Ja vot nyt toimii lukot,ikkunat ja peilit yms. kaikki niinkuin pitääkin. ;)
Huomenna vaan vikakoodin nollaukseen P>
-
Morjens !
Vikakoodit nollattu ja kappas vain...
Niin katos vikailmoitus ja "tyyny-ukon" kuvake pois ruudulta 8)
-
Jatketaas aihetta... mulla syttyi airpäkin valo kansa ja bsr ppc antoi vikakoodin SRS-0034 katsoin tuon jakkaran istuin/selkänojan välisen oranssikuorisen johdon, niin johdon vaippa ainaki täysin poikki pihoista ei tietoo... uskaltaako tuon purkaa vaan että akusta navat irti ja penkin alta liitin. sitten pikkunen pätkä pois ja kolvata johdot ja laittaa liimasukka päälle? vinkkejä otetaan vastaan josko vastaavia vikoja jollain ollut....
-
Ja täällä myös, SRS turvatyyny huolla heti. Syttyi samoihin aikoihin kun vanha akku hyytyi. Luulin että siitä johtuu mutta eipä onnistunut nollaus wetterillä, eli vika päällä. Vika koodit olivat siihen kuskin penkin sivuturvatyynyyn.
Turvatyynyn piuhan(oranssi) seuraaminen paljasti että piuha poikki siitä selkänojan alareunasta. Kolvailin piuhat kiinni, katsotaan tänään saako koodit nollattua wetterillä.
-
Tietääkö kukaan paljon tarvii olla vastuksen koko jos airbagin korvaa testauksen ajaksi vastuksella?
Jostain näin että 1.8 - 2.5 ohm. Voiko muka olla noin pieni??
Kun korvaa airbagin vastuksellla ja jos vikakoodien nollaus onnistuu, tarkoittaa se että pelkästään airbag rikki, eikä SRS ecu.
Edit: Airbagin piuhan korjaus auttoi ettei vika toistu. Tosin piti wetterillä tehdä vikakoodin poisto pitemmän kaavan mukaan. Poisto ei onnistunut, vasta srs ecun ohjelmistopäivitys nollasi koodin. Eli vaikka vian aiheuttajan olin korjannut ei nollaus onnistunut edes wetterillä ennen kuin srs ecun ohjelmisto päivitettiin.
-
Tietääkö kukaan paljon tarvii olla vastuksen koko jos airbagin korvaa testauksen ajaksi vastuksella?
Jostain näin että 1.8 - 2.5 ohm. Voiko muka olla noin pieni??
Kun korvaa airbagin vastuksellla ja jos vikakoodien nollaus onnistuu, tarkoittaa se että pelkästään airbag rikki, eikä SRS ecu.
Edit: Airbagin piuhan korjaus auttoi ettei vika toistu. Tosin piti wetterillä tehdä vikakoodin poisto pitemmän kaavan mukaan. Poisto ei onnistunut, vasta srs ecun ohjelmistopäivitys nollasi koodin. Eli vaikka vian aiheuttajan olin korjannut ei nollaus onnistunut edes wetterillä ennen kuin srs ecun ohjelmisto päivitettiin.
Joo, toi on tuttu, mutta kumma juttu.
Ne vikakoodit jää sinne yksikköön ns. ajoittaisiksi koodeiksi, mutta ei millään nollaannu, se yksikön ohjelmiston uudelleen lataus auttaa asiaan.
-
Morjesta morjesta. Itellä kans oli piuha poikki (oranssi) kolvailin yhteen ym. ja autocom antaa vikakoodit 0034 kuskinpenkin resistanssi liian suuri (jatkuva) ja 0105 sisäisen ohjausmoduulin luku-ja kirjoitusvirhe RAM (jatkuva)
Tuo 0034 johtui tuosta piuhasta, mutta pääseekö tuosta 0105 viasta eroon käyttämällä auton sinisellä piuhan päässä ja ohjelmoimalla srs-ohjausyksikön uusiksi? Onko muilla ollut vastaavaa vai pitäiskö vielä ettiä jostain mahdollista vian aiheuttajaa ennen kuin vien avainvaunulle?
kysyin ohjelmoinnin hintaa, 95€ kuulemma tekee. Ei kallis, mutta turhan kallis jos jossain muualla on mahdollisesti vielä häikkää
-
Terve kaikille. Autona s80 -99 ja kyseinen vikavalo tullut tutuksi. SRS-huolla heti syttyi siis tuossa tammikuun pakkasilla. Tarkistin silmämääräisesti kuskin penkin selkänojan paikkeilla kulkevan airbagin johdon ja näytti olevan kunnossa. Liekkö mittariston juotoksissa sitten vikaa?
Soitin erääseen liikkeeseen ja sanoi sieltä ettei tämän ikäisissä ole mittariston juotoksien kanssa ollut ongelmaa. Pajalla antoi vikakoodiksi srs-0115 (tai 0105, en muista kumpi) sisäisen ohjausyksikön luku- ja kirjoitusvirhe RAM, jatkuva, eikä lähtenyt kuittaamalla.
Soitin wetterille ajan srs-yksikön uudelleen ohjelmointiin, täältä luin että on joillakin auttanut. Ei auttanut, ja wetterin lukija antoi vikakoodiksi 0115 - sisäisen ohjausyksikön vika. Siinä käsijarrun vieressä oleva mötikkä siis. Uuden hinta olisi ~700e, niin olisko vaihtoehtoista korjaustapaa, romikselta uusi yksikkö? Auton arvoon suhteutettuna aikas kallista :-\
Elektroniikkapaja sanoi etteivät he voi korjata yksikköä, mulla on osanumeron viimeinen numero eri..
Edit. Mulla siis Boschin osanumero 0 258 001 258. Paljon on purkaamoilla myynnissä noita joissa viimeinen numero on 4. Tiiä sitten voiko sellaista laittaa?
Edit2. Päivitystä aiheeseen elikkäs hommasin käytetyn yksikön jonka osanumerot täsmäsivät sekä volvon että boschin osalta. Mötikkä kiinni ja koska srs-valo ei vielä näin pelkästään poistunut niin wetterille aika. Ohjelma ladattiin yksikköön ja vikavalo poistui.
-
Mittaristossa ajotietokoneen näyttö häviää välillä tekstit, välillä palaa takaisin, eli pintaliitoskomponenttien vika. Otin mittariston irti, akku oli kiinni, mittari takaisin niin tuli tuo "SRS turvatyyny, huolla heti" -koodi. Kiinalainen bluetooth ELM327 ei löydä Torquella mitään vikakoodeja. Vaikuttaneeko turvatyynyn toimintaan millään lailla tuo koodi, kun koodi johtuu oletettavasti nyt vain siitä, että mittari käytetty irti?
Edit: kyseessä V70 2004
-
Koodi kertoo käsittääkseni että turvatyynyn itsetesti ei mennyt läpi, enkä usko että vikavalo päällä turvalaitteet toimii normaalisti. Kuittaa se valo kunnon lukijalla/korjaamolla pois. Itsellä kyllä mittariston irroittaminen ei tehnyt koodia, kun avain ei ollut virtalukossa.
-
Minulla ilmaantui tänään kun käytin lämmityslaitesäätimet irti (ja puhdistin liittimet). Ilmaantui SRS- varoitus. Lämmityslaitteesseen tuli tässä vaiheessa valot, mutta ei puhallus toiminut. Puhdistin myös puhaltimen liittimet ja käytin akkua irti 10 minsaa ... nyt ainakin puhallin toimii, mutta varoitusvalo edelleen palaa.
-
Joo se pitää kuitata kunnon koodinlukijalla. Virrat päällä käy noin jos liittimen irroittaa