Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Chili - 22.01.2011, 16:54:25
-
Pojan Volvo 745 2.0 B200E K-Jetronicilla on siisti peli, mutta miten siihen saisi enemmän tehoa helposti?
Kitkalukkoperä ja mekaaninen 5-vaihteinen laatikko ovat ihan OK kunnossa. Autossa on muutenkin hyvät varusteet ml. ilmastointi, sähkölasit, vakionopeudensäädin etc. ja autolla on lisäksi jo 20 vuoden ajalta tunnearvoa perheessä.
Ei viitsisi sen vuoksi vaihtaakaan, vaan ensisijaisesti vaikkapa vaihtaisi koneen. Mutta mihin ja miten helpoiten?
Muissa perheen autoissa on 170 - 205 heppaa ja 275-heppainenkin Volvo oli perheessä, joten tähänkin Volvoon pitäisi saada jotain lähelle 200 hp tehot.
Miten?
-
Vaihtamalla moottori.
-
Laitat tilalle esimerkiksi 940 Turbon tekniikan. Siitä saa helposti 225 hv.
-
Ahdin kylkeen ja K-jetin modaus jotta toimii ahdoilla, tai sitten tosiaan alkuperäinen turbokone 940 volvosta, jossa jo valmiiksi sisällä "vahvat" kanget. Siihen isommat suuttimet, isompi ahdin+IC ja putkisto kuntoon ja uus moottoriohjelma, ni pellin alla on 400hv/600Nm, jolla sitten jo rikotaan heti ekassa lähdössä M47 laatikko aivan päreiksi. Seuraavaksi ostetaankin sitten M90 laatikko kaveriksi uudelle koneelle.
-
Ahdin kylkeen ja K-jetin modaus jotta toimii ahdoilla
10,3 ruttuinen alakerta, linnunluut, itse modattu k-jet, vakiosytkäkartat ja ahtoja = WIN.
-
10,3 ruttuinen alakerta, linnunluut, itse modattu k-jet, vakiosytkäkartat ja ahtoja = WIN.
Jos tuossa on A -nokka, niin dynaaminen puristussuhde on vakiona 9,05:1 ja 0,5 barin ahdolla 13.51:1. Mitään en tiedä, mutta tuollainen tuli laskurista (http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php) ulos. Melkein 50% lisää...
-
tällä reseptillä ei 200pollea saa mutta kummasti liikkuvuutta, itsellä tällä hetkellä tuo b230e jossa H nokka, RR-exhaust 4-1 pakosarja, 2.5" putkisto kahdella simons pöntöllä,seokset sääsin penkissä kunnollisiks, kartiosuodatin,ja sähköflekti(pakko oli laittaa, jos sillä 0,2hv sais lisää ;D ) ekassa penkityksessä kun seoksia ei saatu säätöihin imuvuotojen takia tehoa tuli vain 143hv ja vääntöä 223nM(yllättävän hyvin) sitte imuvuodot korjattiin seokset saatiin kuntoon, hc arvo tippu 6500-->174 ::) ja co säädin 2.9 niin tehoa pitäisi olla noin 160 kaakkia ja noin 250nM. eihän tuo tykki ole,mutta huomattava ero vakioon ja tuo vääntö on sen verran hyvä että kiihtyykin ohituksissa yms mukavasti :) eri eri kastiin menee kuitenkin turbo käkättimien kans.
-
Enpä viitti uutta ketjua avata, joten hyödynnetään tätä vanhaa. Kattelin tossa B200E koneista edullista lankkua ja tuli mieleen juurikin tämä, että millainen on tuo K-jetin virityskapasiteetti. Eli ajatuksena, jos siitä ottas muutaman kymmentä hepoa lisää -peltisarja, kannen kaivelua ja ehkä räväkämpi nokka- niin miten sitten se ruokapuoli? Siis miten hyvin sitä pystyy säätämään? Ja mitään urpoja on sitten turha edes ehdotella...
-
Mikään ei korvaa kuutiotuumia
K-jet säädetään korvakuulta käyttämällä persdynoa apuna
Yhdestä ruuvista säädetään seosta. Määrä korvaa laadun
Kannen siivous, puristuksia 11,5 ja nokaksi vähintään D
2,0 koneesta irtoaa se 130-140hv. Isommasta enemmän
Helppoa, mutta yksinkertaista
-
Enpä viitti uutta ketjua avata, joten hyödynnetään tätä vanhaa. Kattelin tossa B200E koneista edullista lankkua ja tuli mieleen juurikin tämä, että millainen on tuo K-jetin virityskapasiteetti. Eli ajatuksena, jos siitä ottas muutaman kymmentä hepoa lisää -peltisarja, kannen kaivelua ja ehkä räväkämpi nokka- niin miten sitten se ruokapuoli? Siis miten hyvin sitä pystyy säätämään? Ja mitään urpoja on sitten turha edes ehdotella...
Jos vapariviriä meinaat, niin pistä kaasaripeli tai F moottori, ei tolle b200eelle kannata muuta tehä ku upottaa johonkin naapurin kahluualtaaseen.
-
Jos vapariviriä meinaat, niin pistä kaasaripeli tai F moottori, ei tolle b200eelle kannata muuta tehä ku upottaa johonkin naapurin kahluualtaaseen.
Kiitos asijantuntijan lausnnosta
Itse E ja F moottorien kassa työskennellessäni olen havainnut että helppoja hevosia irtoaa molemmista.
Alle 150hv peleissä on miltei sama mikä systeemi sitä soosia ja kipinää syöttää
-Yksinkertaisin ja toimivin yhdistelmä lienee Hall-sytkä ja K-jet
-Toimiva ja taloudellinen vaihtoehto on LH jet 2.4
LH jetin kanssa joutuu tosin käyttämään raskasta pottavauhtipyörää joka vie viimeisenkin ilon vaparista
-
LH jetin kanssa joutuu tosin käyttämään raskasta pottavauhtipyörää joka vie viimeisenkin ilon vaparista
Aamen. Kevyt alumiini- tai teräspyörä on aivan ehoton vaparikoneeseen. Muuttaa luonnetta tolkuttomasti. Toi aiheen otsikko on vähän ny kyllä huono, kun tässä ei niin reilusti tarvi sitä voimanpaskaa saada. Mutta olisko se sitten tommonen B200K pannu parempi, vai onkos ne vielä kärkisytkällä? Ajatushan oli siis irrottaa B23E tehot ja risat päälle. Halvalla.
-
Aamen. Kevyt alumiini- tai teräspyörä on aivan ehoton vaparikoneeseen. Muuttaa luonnetta tolkuttomasti. Toi aiheen otsikko on vähän ny kyllä huono, kun tässä ei niin reilusti tarvi sitä voimanpaskaa saada. Mutta olisko se sitten tommonen B200K pannu parempi, vai onkos ne vielä kärkisytkällä? Ajatushan oli siis irrottaa B23E tehot ja risat päälle. Halvalla.
B200K-koneet ovat aina kärjettömällä sytytyksellä.
-
B200K-koneet ovat aina kärjettömällä sytytyksellä.
Ootko varma? meillä on nimittäin talossa ollu -84 DL, jossa piti olla B200K, joka tapauksessa pystykaasarilla, ja siinä oli kärkisytty.
-
Ootko varma? meillä on nimittäin talossa ollu -84 DL, jossa piti olla B200K, joka tapauksessa pystykaasarilla, ja siinä oli kärkisytty.
-84 DL on todennäköisesti B19Klla.
85 liekkö tullu vasta b200k
-
Ookoo. Ei silti ettäkö sillä mitään väliä tässä tapauksessa olis.
Edit: Niin minkälainenkos säätöproseduuri tossa K-jetissä oli? Joku ruuvi vaan kö? Ei oo näitten kans tullu roplattua vaik tuolla tallinperukoilla yks E- moottorinen seisookin.
-
Ookoo. Ei silti ettäkö sillä mitään väliä tässä tapauksessa olis.
Edit: Niin minkälainenkos säätöproseduuri tossa K-jetissä oli? Joku ruuvi vaan kö? Ei oo näitten kans tullu roplattua vaik tuolla tallinperukoilla yks E- moottorinen seisookin.
Siinä on säätöruuvi mitä voi ihan sormin käännellä..
-
Siinä on säätöruuvi mitä voi ihan sormin käännellä..
Ja mitä ei kannata vaan "käännellä", sen tietää että vehkeet ei sen jälkeen käy. Varttikierros pääosin on liikaa, tai sitten on tapahtunut jotakin katastrofaalista.
-
Tyhjäkäyntiruuvia voi käännellä hieman vapaammin.
Seoksen säätöruuvin kanssa kannattaa olla tarkempi.
-
Ja mitä ei kannata vaan "käännellä", sen tietää että vehkeet ei sen jälkeen käy. Varttikierros pääosin on liikaa, tai sitten on tapahtunut jotakin katastrofaalista.
Meinasin tolla kääntämisellä ettei siihen mitää ruuvimeisseliä tarvi..
Edit: Se onkin tyhjäkäyntiruuvi ilmeisesti siinä imusarjassa se isompi säätöruuvi? Ja seosruuvi on ilmamäärämittarin juuressa? Meni itellä nuo äskettäin sekasin :facepalm:
-
Pitkä 5 vai 4mm kuusiokolo seos ruuville.
Sit kun soppa loppuu niin nostetaan järjestelmä painetta ja lasketaan ohjauspainetta.
Tosin vajaa sylinterisessä vaparissa K-jetin rajat tuskin tulee vastaan
-
Pitkä 5 vai 4mm kuusiokolo seos ruuville.
3mm
-
3mm
on juu kolmenmillin kusikolo, ja täytyy olla pitkä. tiputetaan sen putken sisään. ja ainakin kocitte sääsin penkissä sondi putkessa ni ko tartuit siihen avaimeen ja suunnittelit kääntäväs ni seokset jo muuttu. puhutaan 1/10 kierroksista.
-
kuka näitä muuttaa sitten kun se 220-230hv ei enää riitä (olen ymmärtänyt, että mekaanisesti maks teho?). Löytyykö keltään muutettua mallia? Ilmeisesti jakajan sisällä oleva kara määrää maks. polttoaineen läpimenon. Ruotsissa on ilmeisesti ollut joku paja joka on tehnyt näitä muutoksia? Ja 8 pyttysen mallin käyttö ei tule kysymykseen!
-
kuka näitä muuttaa sitten kun se 220-230hv ei enää riitä (olen ymmärtänyt, että mekaanisesti maks teho?).
Ei varmaan kukaan enää. Eilispäivän tekniikkaa, ja todella hankalaa ynnä työlästä verrattuna ohjelmoitavaan ruiskuun.
-
Jep niinhän ne on, mutta tuolla historic rally ja miksei muissakin eilisen päivän vehkeissä säännöt vaatii käyttämään sitä :idiot2:. Olisi useampi pikku projekti missä tarttis saada K jetistä vähän enemmän ulos!
-
Kaverin ralli Golfissa oli Jaktlundin tekemä moottori, ja siinä oli ohjauspaineensäädin korvattu bensapaineen säätimellä, en tiedä oliko muita modauksia K-Jetissä. Olen kuullut että Trend Södertäljestä teki bensauran levennyksiä kipinätyöstöllä mutta firma taitaa kasvaa koiranputkea*?
Se onkin Trendab!
http://www.trendab.se/startsida-i-44.aspx
-
R-sport / volvo myi ihan itse säädettävää ohjauspaineensäädintä, tosin siinä ei ollut kylmärikastustoimintoa - muistaikseni.
Samaten tarjolla oli horompia suuttimia ja jotain Bosch motorsportin määränsäädintä kaikkineen.
Stefansson automotive lienee paikka mistä noita saa, jos niitä uutena on enää missään.
-
Itse katselisin 940 turbon moottorin ja ruiskun
-
Itse katselisin 940 turbon moottorin ja ruiskun
Ja siihen johtosarjaa asentoanturi vauhtipyörää tai vetolevyä yms yms.
Ennen laittaa jonkun tunnetun valmistajan säädettävän moottorinohjauksen.
K-jet on halpa ja helppo asentaa. Säätö tapahtuu yhdesta ruuvista. Ainoana anturina kanteen tulee lämpoaika kytkin.
K-jet on melkoisen toimintavarma. Soppaa tosin menee pari litraa sadalle enempi kuin vaikka LH 2.4 ruiskulla
-
Ja siihen johtosarjaa asentoanturi vauhtipyörää tai vetolevyä yms yms.
Ennen laittaa jonkun tunnetun valmistajan säädettävän moottorinohjauksen.
K-jet on halpa ja helppo asentaa. Säätö tapahtuu yhdesta ruuvista. Ainoana anturina kanteen tulee lämpoaika kytkin.
K-jet on melkoisen toimintavarma. Soppaa tosin menee pari litraa sadalle enempi kuin vaikka LH 2.4 ruiskulla
Jos löytää purkutuomion saaneen 940 turbon niin eiköhän sen vauhtipyörän saa tingattua siihen koneen mukaan :D Boksit sun muut siitä 940:stä ja johtosarja sitten purkutuomion saaneesta 240:stä, jossa lh2.4.
-
Soppaa tosin menee pari litraa sadalle enempi kuin vaikka LH 2.4 ruiskulla
En nyt menis sanomaan.. Jos k-jet on kunnossa niin se ei vie yhtään enempää kun lh2.4.. Maantiellä pääsee 7-7,5 litraan/100km 80-100 vauhdissa.. Tuskimpa lh2.4:lla kaupunkiajossa paljoa alle 10 litran pääse..
-
johtosarja sitten purkutuomion saaneesta 240:stä, jossa lh2.4.
Näitä ei sitten ole kovin hyvin saatavilla
-
Näitä ei sitten ole kovin hyvin saatavilla
Läheisellä purkaamolla ei muita 200-700-900-sarjalaisia ollutkaan kun lh2.4 ::) ei yhtään kaasarikoneista, k-jettiläistä tai dieseliä.. Ite en myöskään tykkää yhtään tosta lh2.4.. Sai ihan tarpeeks viime talvena kun se temppuili.. :-\
-
Itse katselisin 940 turbon moottorin ja ruiskun
Helpoiten siihen taitaa saada B234F:n koneen.
Vaihtoehtoisesti jonkun toisen merkkisen takavetoisen auton 16V moottori + vaihteisto. Ensimmäisenä tulisi mieleen BMW:n 318IS tai joku Fordin 2.0 zetec + MT75 yms ratkaisu, millä voisi päästä vähän pienempään kulutukseenkin...