Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ribbe - 27.04.2012, 18:04:10

Otsikko: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 27.04.2012, 18:04:10
Tulipahan sitten hylsy katsastuksessa aika eksoottisesta viasta. Kallistuksen vakaaja oli siirtynyt vasemmalle ja se otti oikealla kiinni apurunkoon (muistaakseni, metalliin kuitenkin). Onko tuolla tangolla minkälainen kiinnitys, pystyykö sitä yhtään siirtää? Sentti oikealle riittäisi niin olisi keskellä. Paikallisessa Bosch car servicessä väittivät ettei tuossa olis oikein muuta vaihtoehtoa kuin laittaa uusi vakaaja  :o.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Kulmamies - 27.04.2012, 19:44:42
Kyllä se pitäisi ihan voimakkaasti vääntämällä liikkua, mutta tuskin pysyy kauaa paikallaan. Alunperin ne kannakekumit on vulkanoitu kiinni siihen vakaajatankoon, eli sillä on estetty vakaajan sivuttaisliike.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 27.04.2012, 20:00:28
Noin ne huollossakin kertoivat. Ihmettelen vain että mikä sitä voi siellä liikutella sivusuunnassa? ??? Jospa se pysyi sen aikaa että saa katsastettua uudestaan. Pelottaa vain ajatella että minkä verran maksaa uusi vakaaja ja paljonko menee aikaa vaihtoon.  :'(

Edit: näköjään tarvikemalleissa on toisenlainen systeemi ( parempi ) :). Tangossa on kiinni"prikat" ettei pääse sivusuunnassa liikkumaan. Jenkkilässä näyttäisi maksavan orkkis osa 100 taalaa, eli täällä se on varmaan 200€.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 28.04.2012, 11:17:45
Vakaaja tilattu. Ei paljoa heittänyt mun arvaus, 202€ taisi olla hinta. Vaihtotyö tulee tietty vielä päälle. Vaihdettaessa pitääkin sitten purkaa puoli autoa :(
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: AtAi - 28.04.2012, 12:01:16
Vakaaja tilattu. Ei paljoa heittänyt mun arvaus, 202€ taisi olla hinta. Vaihtotyö tulee tietty vielä päälle. Vaihdettaessa pitääkin sitten purkaa puoli autoa :(
Muistaakseni saa ottaa apurungon irti tai ainakin laskea jonkin matkaa, koska vakaaja ei oikeen mahu mistään raosta...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: virkpe - 28.04.2012, 12:31:29
Itse olisin vääntänyt vakaajan paikoilleen ja pursottanut sikaflexin massaa kannatin kumin ja vakaajan väliin.
ehkä työnä viritys, ainakin uretaani pohjaiset massat on todella hyvin tarttuvia ja kestäviä Sikaflex (http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2317529&catalogUid=2224442&parents=|2315873|2317525&path=1) 252.
kuivuttuaan muistuttaa sitkeydeltään kannatin kumia jne.
takavakaajan kumien välin on tullut täyttettyä kyseisellä massalla.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 28.04.2012, 13:06:03
Muistaakseni saa ottaa apurungon irti tai ainakin laskea jonkin matkaa, koska vakaaja ei oikeen mahu mistään raosta...  :idiot2:
Vidasta varaosatiskillä katsottiin että apurunko pitää pudottaa pois, eli halpaa lystiä. Ei taida tunti tai kaksi riittää.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Pikkuhukka - 29.04.2012, 23:42:00
Enpä ole ikinä kuullut vastaavanlaisesta. Olisi kiva tietää mikä tuon on aiheuttanut. Kelkan tiputtaminen ei ole mikään paha rasti asianmukaisilla välineillä, mutta ei se tosiaan ihan tunnin juttu ole.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 30.04.2012, 07:42:35
Enpä ole ikinä kuullut vastaavanlaisesta. Olisi kiva tietää mikä tuon on aiheuttanut. Kelkan tiputtaminen ei ole mikään paha rasti asianmukaisilla välineillä, mutta ei se tosiaan ihan tunnin juttu ole.
Arvelisin että tuo on siirtyny 3 vuotta sitten kun juurikin oikean etukulman ajoin tiellä olleeseen kiveen. Se veti vanteen ja kumen p*skaksi ja kolautti myös alustaan. Sen jälkeen piti kulmat säätää uusiksi, niin voinu tuo lyödä myös siihen vakaajan päähän. Toisaalta mitä googletin niin yleistä on että se vulkanointi pettää ja kun noissa ei ole mitään stopparia estämässä sitä vakaajaa liikkumasta sivusuunnassa  :idiot2:. Vaihto ei ole varmasti mikään pikku homma. Ajattelin että antaa mennä samaan konkurssiin ja varaan Volvolle vaihtoajan.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Nortti - 30.04.2012, 09:57:28
Arvelisin että tuo on siirtyny 3 vuotta sitten kun juurikin oikean etukulman ajoin tiellä olleeseen kiveen. Se veti vanteen ja kumen p*skaksi ja kolautti myös alustaan. Sen jälkeen piti kulmat säätää uusiksi, niin voinu tuo lyödä myös siihen vakaajan päähän. Toisaalta mitä googletin niin yleistä on että se vulkanointi pettää ja kun noissa ei ole mitään stopparia estämässä sitä vakaajaa liikkumasta sivusuunnassa  :idiot2:. Vaihto ei ole varmasti mikään pikku homma. Ajattelin että antaa mennä samaan konkurssiin ja varaan Volvolle vaihtoajan.

Tuo on voinut olla sivussa se kolme vuotta, mutta nyt vasta se huomattiin. Mikään voima ei tuota tankoa vedä sivuun, joten pelkästään vetämällä se paikoilleen se varmaan pysyy siinä paikallaan koska luultavasti keskittää itsensä. Vakaajatangon toimivuuteen ei vaikuta millään tavalla onko se keskellä tai sivulla mutta ei saa ottaa kiinni mihinkään muuhun osaan. Vulkanointi irronneena saattaa löystyä muutamansadantuhannen ajokilometrin jälkeen ;).
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 30.04.2012, 13:53:41
Tuo on voinut olla sivussa se kolme vuotta, mutta nyt vasta se huomattiin. Mikään voima ei tuota tankoa vedä sivuun, joten pelkästään vetämällä se paikoilleen se varmaan pysyy siinä paikallaan koska luultavasti keskittää itsensä. Vakaajatangon toimivuuteen ei vaikuta millään tavalla onko se keskellä tai sivulla mutta ei saa ottaa kiinni mihinkään muuhun osaan. Vulkanointi irronneena saattaa löystyä muutamansadantuhannen ajokilometrin jälkeen ;).
Nyt ne sen katsastuksessa huomasivat, tiedä kauanko se on ollu sivussa :). Kauan tuo auto on narissu kun ajanu sopivasti hidastetöyssystä. Itsekkin ihmettelin että mikä voima siihen vaikuttaisi niin että siirtyisi sivusuunnassa, mutta onpahan nyt tilattu uusi osa. Pitää vielä tilata vaihtoaika sille.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Wolle_S60 - 03.05.2012, 16:57:24
Itse olisin vääntänyt vakaajan paikoilleen ja pursottanut sikaflexin massaa kannatin kumin ja vakaajan väliin.
ehkä työnä viritys, ainakin uretaani pohjaiset massat on todella hyvin tarttuvia ja kestäviä Sikaflex (http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeUid=2317529&catalogUid=2224442&parents=|2315873|2317525&path=1) 252.
kuivuttuaan muistuttaa sitkeydeltään kannatin kumia jne.
takavakaajan kumien välin on tullut täyttettyä kyseisellä massalla.

mihin väliin sitä ruutailit? Onko siellä selvästi tilaa, jos väljä?
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: virkpe - 03.05.2012, 18:03:54
kävin vilkaisemassa S60 vakaaja, näyttäisi että saa otettua pannan irti kumin ympäriltä johon voi lisätä massaa jotta mahdollinen väljyys poistuu.

On sen verran aikaa, ilmeisesti ainakin aikaisemmassa autossani tein kys. operaation, joka tapauksessa olen myös nykyisessä autossa tarkistanut vakaajan kumien väljyyden , mutta en muista laitoinko massaa? Joka tapauksessa pitäisi tarkistaa ne kun ehtii.

Kun pursottaa massaa niin tämän jälkeen sumuttaa Fairy vettä ja putsaa pursonneet pois, Fairyn pitäisi vähentää ettei massa tartu muualle ja helpottaa vääriin kohtiin levinneiden poistamista (kaikkien liimakittien jne. kanssa ei välttämättä toimi).
 
Tietenkin vaatii ettei operaation jälkeen autolla ajeta vähää aikaa.
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 03.05.2012, 20:40:54
Itsellä ei ole oikein paikkaa missä tuommoisen operaation tekisi. Ei ole kuin tuo rivarin piha ja auton mukana tullut tunkki :-\. Talli ja kunnon tunkki niin olisin jo tuon "korjannu". Ens tiistaina Wetterin pojat pyöräyttää alle uuden vakaajan. Jospa se kestäisi seuraavat 180tkm. 2h on vaihtoaika tuolle, eli alle 400€ on koko lysti (halpaa tämä autoilu.)
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: rommitommi - 04.05.2012, 13:17:38
Itsellä ei ole oikein paikkaa missä tuommoisen operaation tekisi. Ei ole kuin tuo rivarin piha ja auton mukana tullut tunkki :-\. Talli ja kunnon tunkki niin olisin jo tuon "korjannu". Ens tiistaina Wetterin pojat pyöräyttää alle uuden vakaajan. Jospa se kestäisi seuraavat 180tkm. 2h on vaihtoaika tuolle, eli alle 400€ on koko lysti (halpaa tämä autoilu.)

Odotas vaan kun tulee se 200tkm täyteen. Sen jälkeen alkaa menemään reilut 500e kuukaudessa, eikä loppua näy...Joten tossa vaiheessa kannattaa juhlia ja heitellä voltteja kun selviää noin halvalla :P

(On muuten kumma kuinka alko jäämään rahaa säästöön sen jälkeen kun vaihto 140tkm vähemmän ajettuun/melkeen 4v nuorempaan Saabiin. 3kk ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään, ja polttoaineissakin säästänyt melkoisesti.)
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 04.05.2012, 17:52:03
Odotas vaan kun tulee se 200tkm täyteen. Sen jälkeen alkaa menemään reilut 500e kuukaudessa, eikä loppua näy...Joten tossa vaiheessa kannattaa juhlia ja heitellä voltteja kun selviää noin halvalla :P

(On muuten kumma kuinka alko jäämään rahaa säästöön sen jälkeen kun vaihto 140tkm vähemmän ajettuun/melkeen 4v nuorempaan Saabiin. 3kk ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään, ja polttoaineissakin säästänyt melkoisesti.)
ei ole varaa laittaa uudempaa tällä hetkellä. Sen takia en huonompaan vaihda että on halvempaa. Silloin sama laittaa joku v*tun tylsä tojota. :) Jos vaihtaisin 4v nuorempaan ja 140tkm vähemmän ajettuun AUTOON niin tarvis jostain riipaista 40t€ rahaa  :-\

Edit: kun periaate on se ettei lussumpaan ja huonommin varusteltuun vaihdeta ;)
Otsikko: Vs: Kallistuksenvakaajan siirtäminen S60:ssä
Kirjoitti: Ribbe - 08.05.2012, 17:17:14
Karvan vajaa 400€ tämä vika maksoi. Elämä halpaa, volvoilu kallista  8)