Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 29.10.2010, 18:37:23
-
No nyt kun tuli tuohon omaan tämä vaihdettua niin ajattelin laittaa muillekin hiukan kuvia ja ohjeita tuosta vaihdosta, jos vaan kelpaa... ::)
Kuten huomaatte niin oli tehnyt jo pientä valumaa tuonne lattiamaton alle... Eli aivan ykkös asia on tietysti, että nesteet pois jäähdytys järjestelmästä! Ei muuta kuin Torx-avaimia käsi täyteen ja sen jälkeen aloitetaan... :D
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia012.jpg)
Tuosta lähdetään liikkeelle, paitsi tässä on tuo lattiamatto revitty tuolta välistä jo pois ja alamuovi on irroitettu tuosta polkimien yläpuolelta. Seuraavaksi tuo musta muoviläpyskä otetaan pois molemmilta puolilta varovasti nykäisemällä ja tuolla etupäässä on pieni railo minkä varassa tuo muovi roikkuu.
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia013.jpg)
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia014.jpg)
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/thkuvia016.jpg)
Sitten irroitetaan molemmilta puolilta kyljistä nämä kaksi ruuvia jotka on merkattu.
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia017.jpg)
Yksi ruuvi pois tuolta alhaalta noiden kennon putkien välistä.
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia018.jpg)
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia019.jpg)
Sitten vaan varovasti nykimään alas/poispäin sitä kennoa sieltä. On melko tiukka väli, mutta tulee sieltä kyllä pois, ilman suurempaa väkivaltaa ;D Ja pois ottaminen tapahtuu sitten apumiehen puolelta. HUOM! Reilusti sitten rättejä sinne lattialle kennon irroitus vaiheessa, koska sitä nestettä tulee sieltä!
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia020.jpg)
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia021.jpg)
(http://i417.photobucket.com/albums/pp256/arska111/855%20-96/kuvia022.jpg)
Tämän näköinen osa sieltä pitäisi sitten irrota, jos ei lähde paljon muuta mukana ;)
Kannattaa katsoa vanhasta, jos siis uutta vaihtamassa tuo tiivisteen kohta siihen kennoon, että teippaa sen samalle kohtaa ja tarkistaa myös samalla ne o-renkaat niistä putkien päistä.
Ja kasaus päinvastoin, luonnollisesti ;D
-
Jos jollakin on sellainen metallinen boksi keskikonsolin ja kennon välissä, estämässä kennon pois ottoa. Se on Dolby Prologic boksi, joka löytyy vain parhaimman audiopaketin omaavista autoista. Sen voi irroittaa pois edestä ilman muita toimenpiteitä. 8)
-
http://www.youtube.com/watch?v=cD7L9hzHtNo&list=UUEo_Z2E1BZe_uKOxZooik3w&index=5&feature=plcp
-
";D Ja pois ottaminen tapahtuu sitten apumiehen puolelta. HUOM! Reilusti sitten rättejä sinne lattialle kennon irroitus vaiheessa, koska sitä nestettä tulee sieltä!"
Itse ratkaisin jäähdytysnesteen lattialle tulon siten, että otin moottorin päästä letkut irti ja tulppasin moottorista letkulähdöt kalvotiiviste tulpilla (Sähkärin perslävillä).
Sitten puhalsin paineilmalla varovasti toisesta kennon letkusta moottoritilan puolelta jäähdytys nesteet pois konehuoneen puolelle.
Kenno tulee näin lähes tyhjäksi, eikä sisätilan lattialle tullut oikestaan yhtään jäähdytysnestettä ja ei moottoristakaan kerkiä paljoa nestettä tulla, kun tulppaa ne letkulähdöt ripeästi irrotettuaan letkut.
Kiitos Miksulle ja arska11 hyvistä kuvallisista ohjeista joiden avulla aikoinaan itsekkin sain hyvin vaihdettua kennon omaan 850 volvoon. P>
-
Vaihdoin tuon kennon tänään omaani. Piti ottaa Motonetista Hellan kenno(parempi sopivuus, sanoo motonetin luettelo) mutta ei ollutkaan yhtään vaikka kone väitti niin. :buck2:
Kyselin nähdä sitten sitä halvinta tarvikekennoa, n. 80€. Kaveri toi näytille ja paketista tuli Nissens valmiste. *taavih-> Otin ja vaihdoin, sopivuus oli ihan ykkösluokkaa.
Kennossa putkia yhtä paljon kuin alkuperäisessä Behr kennossa, muutenkin ulkomitat täsmäsivät.
Uskallan suositella.
Ps. Paketissa tuli mukana myös ne uudet O-renkaat... :)
Tärkeäähän tuossa hommassa on liimata sitä tiivistenauhaa tarpeeksi, ettei ilmaa puhalla kennon ohi. ;)
-
Kiitän hyvistä ohjeista vaihto onnistui ongelmitta :D ostin ad varaosasta makso 45e + O-renkaat 0,68e
-
Kiitän hyvistä ohjeista vaihto onnistui ongelmitta :D ostin ad varaosasta makso 45e + O-renkaat 0,68e
Eipä mitään ja hyvä että homma onnistui ;)
-
kiitos hyvistä ohjeista sai kennon vaihdettua, kannattaa tosiaan konehuoneesta puristaa ne letkut kasaan :)
nimimerkillä: juosten hakemaan lisää pyyhkeitä :idiot2: :2funny:
-
Tässä vielä tietoutta o-renkaista:
Kävin kurkkaamassa omasta varaosa-autosta (855 20V -94) napattua lämppäriä joka on varastossa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-g39VPJJvfz8/U0rmithAY3I/AAAAAAAAFJM/yJnalJChGRo/s640/20140413_220411.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ylkjGF7M4TRjNrMLM1a6BNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Tuollaisia mittoja siitä sain:
Kennolle, n. 16 mm / 20 mm (Varaosanumero 3545586):
(https://lh4.googleusercontent.com/-9MF2hUhl9xE/U0rmFds47AI/AAAAAAAAFIE/8aivCZYkVjE/s640/20140413_220252.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/ZquMtmT0hIT5yuOmrL6U8NMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
(https://lh5.googleusercontent.com/-lXNb50Xp4yM/U0rl_g0ACvI/AAAAAAAAFJU/MfL2Q19q5e0/s640/20140413_220224.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/CyO_lYba9I_Om13rPxViMdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Tulipeltiin, about samat mitat (Varaosanumero 3545662 = sarja, sisältänee kaikki nuo renkaat):
(https://lh6.googleusercontent.com/-oCRx2EJN80s/U0rmN0vwiuI/AAAAAAAAFIM/lttHMxM_jUY/s640/20140413_220304.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/AqHoq5vqC9Zs8ZpexYnXltMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
(https://lh3.googleusercontent.com/-0F3RBtnyJA4/U0rmXFm8dVI/AAAAAAAAFJc/Pg3_fEm4Uxg/s640/20140413_220323.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/3JEgWonivI7aeTZVC_vsl9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Tuossa yo. kuvassa näkyy myös nuo tulipellin läpivientiin menevät lukituskynnet, avautuvat muistaakseni ihan painamalla talttapäämeisselillä kynsi putkea vasten.
-
Mistä nuo kennot alkavat vuotaa, itselle ei jäänyt sitä rikkinäistä ihmeteltäväksi ?
Onko joku tietty kohta joka pettää?
-
mulla vaan alkoi vuotaa kuin seula...pari vuotta sitten kosahti satamaan...kun tutkin sitä, täytin vedellä ja kallistelin niin sieltä kennon kulmasta vesi valui...sama olisi jos olisi hanasta vesi tullut...
-
Tänään oli tämä operaatio taas edessä. Meni muuten kuin elokuvissa, mutta vääränlaiset o-renkaat aiheuttivat päänvaivaa. Vanhat eivät pitäneet, vaikka olivatkin vielä ehjät ja pehmeät.
Ihan ensimmäisenä laitoin lukkopihdit lämppärille meneviin letkuihin. Ahdas väli, mutta kyllä ne sinne sai yläkautta purkamatta mitään. Vaparissa tilaa lienee vähän enemmän, kun tuossa ainakin ahdin oli eniten tiellä.
Tein jätesäkistä hienon kaukalon, jonka tarkoituksena kerätä kennosta valuva neste :
(http://timor.pic.fi/kuvat/Muut+jutskat/2015/SAM_0027.JPG/_smaller.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Muut%20jutskat/2015/SAM_0027.JPG)
(http://timor.pic.fi/kuvat/Muut+jutskat/2015/SAM_0028.JPG/_smaller.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Muut%20jutskat/2015/SAM_0028.JPG)
Kaukalo toimi oikein hienosti....matoille eikä hantin puolelle ei valunut pisaraakaan.
(http://timor.pic.fi/kuvat/Muut+jutskat/2015/SAM_0029.JPG/_smaller.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Muut%20jutskat/2015/SAM_0029.JPG)
Kuvassa alempana vanhat o-renkaat ja ylempänä tarvikkeena ostetut 16 / 20mm. Nämä eivät ainakaan tarvikekennon kanssa pitäneet. Onneksi ihan "kilotavarana" löytyi varaosaputiikista 15.5mm / 2.62mm o-renkaat. Nämä toimivat kuten pitääkin.
(http://timor.pic.fi/kuvat/Muut+jutskat/2015/SAM_0032.JPG/_smaller.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Muut%20jutskat/2015/SAM_0032.JPG)
hakusanoja : v70 s70 c70 x70 lämppärinkenno lämmityslaitteen tiivisteet lämppärin o-renkaat
-
Moi! Olisi tuon kennon vaihto edessä. Lämmönsäätimet olleet 0 eli kylmällä koko kesän. (Ei ilmastointia). Tuleeko silti jäähdnestettä paljon kun ottaa nuo putket irti kennosta? Hanahan on kiinni.
Katselin noita moottorin puolen letkuja ja aika ahtaalta näytti saada sinne mitään puristimia. :buck2:
-
Hanahan on kiinni.
Ei ole hanaa... kennossa kiertää aina lämmin/kuuma vesi. Läpillä ohjataan ilmaa joko kennon ohi tai läpi ohjaamoon.
-
Ihan vinkkinä, että letkun sulkimia kannattaa käyttää. Viimeksi hölväsivät pärnäsellä jäähdytinvedet jalkatilaan, kun kysyin miksi ? Ei ollut niitä letkupuristimia heillä. Jäi viimeiseksi kerraksi moisen korjaamon käyttöön. Puuilosta (https://www.puuilo.fi/ampro-putkenpuristuspihtisarja-3-os?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwlbu2BhA3EiwA3yXyuxbjDfD63ic048nWoZdRQt0kb6KS5mXNRW8aEDZRlCP1XIJHLhkvgxoCFLUQAvD_BwE) olisi saanut halvalla
-
Ei ole hanaa... kennossa kiertää aina lämmin/kuuma vesi. Läpillä ohjataan ilmaa joko kennon ohi tai läpi ohjaamoon.
Ookei, kiitos tiedosta!
-
Mulla on parit noita keskikokosia, on muuten hyvät. Puristusvoima on se minkä jaksat puristaa ja lukittuu tuolla kaarisysteemillä.
Puristusosat pysyy nivelen avulla aina halutussa asennossa ja ovat riittävän leveät ja tasaiset.
Biltemasta joskus vuonna kilpi ja miekka ostettu, nykyään siellä on vaan noita muovisia letkunrikkojia.
https://www.maceakauppa.fi/tuote/letkupihdit-metallia-3-kokoa/