Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 29.04.2012, 15:43:29
-
Oliskos jossain manuaalia kuin tuo tehdään? Ainakin siis tuo tarkistus.
-
Venakoppa irti, pyörität konetta niin että tarkistettavasta sylinteristä nokat osoittavat yläviistoon ( on siis suurin mahdollinen rako nokasta venttiilin säätöpalaan) Rakomittaa väliin ja kun mitta liikkuu välissä havaittavalla vastuksella niin välys on se rakomitan vahvuus. Siinäpä se. 0.45mm välyksellä alkaa jo rapsuttelemaan... Tuollainen 0.4 on ihan passeli, olen ajellut reilulla 0.3mm välykselläkin pitkään, ei ala kantamaan.
-
Ok, tuo kuulostaa helpolle. Mites sitten se säätö? Jakopään rempan (http://"http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18788.0;topicseen") yhteydessä ajattelin ostaa tuota Hylomarin tiivisteainetta, joten laitanko sitä sitten venttiilikopan tiivisteen etu- ja takapäihin vai pitääkö olla jotain muuta tiivisteliimaa? Siinä näky käyttölämpötila olevan max 250 astetta, joten piisaako se?
-
Ite oon sipaissut silikonitiivistettä niihin tiivisteen jyrkkiin mutkakohtiin, ei ole vuotanut.
Säätöhän tapahtuu säätöpaloja vaihtamalla. Tarviit vaikka jonkin kotikutoisen työkalun millä saat paininkupin painumaan tai niinkuin olen joskus tehnyt, sellaisen raudan minkä laitat kupin reunan ja nokka-akselin väliin kun nokka on painanut venttiilin auki ja sitten vaan pyörität konetta sen verran että nokka lakkaa painamasta venttiiliä ja se rauta pitää venttiilin auki. Palan saa kammettua siitä paininkupin reunassa olevasta kolosta vaikka pienellä terävällä meisselillä. Se kolo kannattaa ennen kyseistä operaatiota kääntää vaikka sinne imusarjan puolelle niin helpottaa hommaa.
Jotkut on kammenneet kuppia isoilla meisseleilläkin mutta tuolloin hommaa kyllä helpottaa kaveri että kädet riittää... :D
Niitä säätöpalojahan pitäis sitten olla jemmassa, joskus saa hyvän kun vaihtaa niitä eri paikkoihin. Jos siis mitattu välys on vaikka 0.3 mm ja halutaan välykseksi 0.4 mm ja vanha säätöpala on vaikka esim. 3.65 mm niin tarvitset sinne 3.55 mm palan. Paloissa on mitta näkyvissä uutena mutta usein se on vanhoista kulunut pois joten mikrometri on kova sana noita mitatessa.
Ps. Ei se mitään säätöä tarviikaan... 8)
-
Mulla >590 tkm ajettu B230FD. Kertaakaan ei ole taervinnut säätöpaloja vaihtaa. Reipasta ajoa vaan... :)