Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pptalo - 30.04.2012, 17:35:50
-
Mitenkä ovien alalistat lähtee irti?
Pitäisi maalata ja parhaan tuloksen saa kun ottaa ne irti.
Helmalistat näky olevan alhaalta nastoilla, luulisin että niinen irroittamisen jälkeen helmat nousee ylös ja irtoaa.
-
Oven alalistat lähtee yleensä rikkinäisenä ;)
Listojen irroitus vaatii kärsivällisyyttä ja jonkinlaisen verhoilunirroituskoukun tjms. Alkuun pääsee, kun raottaa varovasti listaa alareunasta, jotta löytää kiinnikkeet. Jokaisen kiinnikkeen kohdalta pitää vääntää sillä verhoilukoukulla ja nimenomaan siitä kiinnikkeestä, eikä listasta. Listoista lohkeaa pidikkeen korvake todella helposti ja kiinnikkeet menevät mitä suurimmalla todennäköisyydellä jokatapauksessa rikki. Etuovessa on viisi (vai oliko niitä kuusi?) ja takaovessa neljä kiinnikettä.
Helmamuoveissa on tosiaan ne alareunan pidikkeet ja yläreunan kumitiivisteen alla on lisää. Tiivisteen saa helposti pois ihan vaan vetämällä ja sen alta paljastuu valkoisia muovikiinnikkeitä. Ne saa tosi kätevästi irti, kun tekee erikoistyökalun. 4mm puikosta sellainen on helppo tehdä. Ottaa noin 10cm pätkän ja vääntää toiseen päähän 90asteen kulmaan noin 5mm pitkän koukun ja toiseen päähän sopivalta tuntuvan "kahvan". Sen 5mm leveän koukun kun työntää kiinnikkeen sisään, niin että tuntuu vieno napsahdus ja sen jälkeen vetää helmaa suoraan ulospäin. Kiinnikkeet irtoavat ehjänä, mutta alareunan kiinnikkeistä menee ne pois lyötävät keskitapin helman sisään hukkaan.
-
Oven alalistat lähtee yleensä rikkinäisenä ;)
Kiitoksia tästä tiedosta ;)
Eli sikamassaa tarvii kasauksessa.
-
koskeekohan nämä ovilistojen "kertakäyttökiinnikkeet" myös uudempi koppaista 07-> ?
Pitäs alkaa purkamaan
-
koskeekohan nämä ovilistojen "kertakäyttökiinnikkeet" myös uudempi koppaista 07-> ?
Pitäs alkaa purkamaan
PPtalolla on uudempi koppanen
-
Aloitin homman ihan tietämättömä. Iloinen yllätys tuli etu-ja takapuskurin kohdalla, ne mustat alaosat lähtee irti "pinnalta" eli puskurin päissä olevat ruuvit irti ja sitten vain kampeamaan kynsiä irti alaspäin. Etupuskurista lipare tiukassa mutta takaa muutako nyki taaksepäin. Helppo homma!
Kynnyslistoista tulikin hyvät ohjeet, aloita takapalalla(takarenkaan edessä) minun ei tarvinnut niihin suorakaiteen muotoisiin yläkiinnikkeisiin edes koskea - koko helma irtosi vetämällä sitä reippaasti taaksepäin. muista kuitenkin ruuvata eturenkaan takaa ne päätyruuvit pois ennen vetoa.
Liekö mahdollista saada maalattu helmamuovi liukumalla takaisin ?
Ovilistojen kanssa aikani pähkäiltyä turvauduin lopuksi raakaan voimaan. Väänsin niin kovaa että joku (kiinnikekorva) rapsahti rikki. Sen jälkeen näin rakenteen ja suosittelen kapeaa talttapäistä ruuvimeisseliä tähän hommaan. Raota alareunaa, ruuvari nastan kohdalle ja kopautat vasaralla sen poikki. Eka listasta sain kolme korvaa poikki, mutta ruuvarin avulla kaikki loput lähti ehjänä :pomo:
Eikun maalaukseen
Tiedoksi vielä : ovilistoja EI ole suunniteltu irrotettaviksi vetämällä mihinkään suuntaan !
-
Aloitin homman ihan tietämättömä. Iloinen yllätys tuli etu-ja takapuskurin kohdalla, ne mustat alaosat lähtee irti "pinnalta" eli puskurin päissä olevat ruuvit irti ja sitten vain kampeamaan kynsiä irti alaspäin. Etupuskurista lipare tiukassa mutta takaa muutako nyki taaksepäin. Helppo homma!
Kynnyslistoista tulikin hyvät ohjeet, aloita takapalalla(takarenkaan edessä) minun ei tarvinnut niihin suorakaiteen muotoisiin yläkiinnikkeisiin edes koskea - koko helma irtosi vetämällä sitä reippaasti taaksepäin. muista kuitenkin ruuvata eturenkaan takaa ne päätyruuvit pois ennen vetoa.
Liekö mahdollista saada maalattu helmamuovi liukumalla takaisin ?
Ovilistojen kanssa aikani pähkäiltyä turvauduin lopuksi raakaan voimaan. Väänsin niin kovaa että joku (kiinnikekorva) rapsahti rikki. Sen jälkeen näin rakenteen ja suosittelen kapeaa talttapäistä ruuvimeisseliä tähän hommaan. Raota alareunaa, ruuvari nastan kohdalle ja kopautat vasaralla sen poikki. Eka listasta sain kolme korvaa poikki, mutta ruuvarin avulla kaikki loput lähti ehjänä :pomo:
Eikun maalaukseen
Tiedoksi vielä : ovilistoja EI ole suunniteltu irrotettaviksi vetämällä mihinkään suuntaan !
Olihan tuolla ohjeet niille ovienkin listoille, niin ei olisi sitä ensimmäistäkään tarvinnut rikkoa ;)
Kynnysmuovi on tarkoitettu irroitettavaksi/asennettavaksi kohtisuoraan, koska kummassakin päässä on ohjuritappi. Taakse vetämällä ohjurit saattat kärsiä, eikä asennus kuitenkaan todennäköisesti onnistu irroittamatta niitä vakoisia kiinnikeitä siitä yläreunasta.
-
Olihan tuolla ohjeet niille ovienkin listoille, niin ei olisi sitä ensimmäistäkään tarvinnut rikkoa ;)
Joo, mutta kun väänsin jo yhden V päisen purku(muovi) työlistan poikki niin loppu usko ohjeeseen ??? Sitte haettiin rautaa ja väännettiin lisää
-
Minä sain ovilistat ehjänä irti kun painoin kiinnikeet kasaan oven sisäpuolelta. En sentään listojen takia ovia purkanut vaan olin kaiuttimia päivittämässä. Samalla sai listan ja pellin saumakohtaan pinttyneen lian kunnolla putsattua.
-
Minä sain ovilistat ehjänä irti kun painoin kiinnikeet kasaan oven sisäpuolelta. En sentään listojen takia ovia purkanut vaan olin kaiuttimia päivittämässä. Samalla sai listan ja pellin saumakohtaan pinttyneen lian kunnolla putsattua.
Jos vielä tähän triidiin jatkaisin :P talveksi tsi hommiksi ostin toiset ovipahvit, tarkoitus tehdä niistä kaksiväriset. Kahvan alla on kaksi torxia, mutta onko kaikki ruuvit siinä? Loput kiinnikkeet valkoisia muovinastoja reunat täys. Lähtevät väännättämällä irti kohtisuoraan vai liikutetaanko ovipahvia esim ylöspäin ?
-
Jos vielä tähän triidiin jatkaisin :P talveksi tsi hommiksi ostin toiset ovipahvit, tarkoitus tehdä niistä kaksiväriset. Kahvan alla on kaksi torxia, mutta onko kaikki ruuvit siinä? Loput kiinnikkeet valkoisia muovinastoja reunat täys. Lähtevät väännättämällä irti kohtisuoraan vai liikutetaanko ovipahvia esim ylöspäin ?
Ne kaksi ruuvia ja sivupeilin kohdalla oleva kolmionmallinen muoviosa (jossa mahdollisesti on diskattikaiutin) irrotetaan. Sen jälkeen verhoilua pitävät muovinastat kammetaan irti aloittaen oven alaosasta. Lopuksi irrotetaan sisäkahvan vaijeri ja sähköliittimet. Muutaman minuutin homma kun sen on kerran tehnyt.
-
Mitenkä ovien alalistat lähtee irti?
Pitäisi maalata ja parhaan tuloksen saa kun ottaa ne irti.
Helmalistat näky olevan alhaalta nastoilla, luulisin että niinen irroittamisen jälkeen helmat nousee ylös ja irtoaa.
Kiinnostaa tietää miksi haluat maalata kromi listat ::)
-
Kyseessä taitaa olla ovilistat, ei oven kehyksen listat(kromiset) S*
-
Oven alalistat lähtee yleensä rikkinäisenä ;)
Listojen irroitus vaatii kärsivällisyyttä ja jonkinlaisen verhoilunirroituskoukun tjms. Alkuun pääsee, kun raottaa varovasti listaa alareunasta, jotta löytää kiinnikkeet. Jokaisen kiinnikkeen kohdalta pitää vääntää sillä verhoilukoukulla ja nimenomaan siitä kiinnikkeestä, eikä listasta. Listoista lohkeaa pidikkeen korvake todella helposti ja kiinnikkeet menevät mitä suurimmalla todennäköisyydellä jokatapauksessa rikki. Etuovessa on viisi (vai oliko niitä kuusi?) ja takaovessa neljä kiinnikettä.
Helmamuoveissa on tosiaan ne alareunan pidikkeet ja yläreunan kumitiivisteen alla on lisää. Tiivisteen saa helposti pois ihan vaan vetämällä ja sen alta paljastuu valkoisia muovikiinnikkeitä. Ne saa tosi kätevästi irti, kun tekee erikoistyökalun. 4mm puikosta sellainen on helppo tehdä. Ottaa noin 10cm pätkän ja vääntää toiseen päähän 90asteen kulmaan noin 5mm pitkän koukun ja toiseen päähän sopivalta tuntuvan "kahvan". Sen 5mm leveän koukun kun työntää kiinnikkeen sisään, niin että tuntuu vieno napsahdus ja sen jälkeen vetää helmaa suoraan ulospäin. Kiinnikkeet irtoavat ehjänä, mutta alareunan kiinnikkeistä menee ne pois lyötävät keskitapin helman sisään hukkaan.
Tuo ylläoleva on hyvä ohje ja sen rohkaisemana lähdin vaihtopuuhiin. Tilasin Brittien ebaystä 20 kappaletta noita oven listan kiinnikkeitä, varmaan saa muualtakin. Hintaa tuli noin 12€. Niiden saavuttua ryhdyin töihin. Kiinnikkeitä menee 4 takaoviin ja 6 etuoviin.
(https://thumb.ibb.co/hyDdQ6/Volvo_Sideskirt.jpg) (https://ibb.co/hyDdQ6)
Listat tosiaan saa irti ehjinä, kun raottaa niitä alapuolelta ja lyö rikki (y-mallisella) verhoilunirroitustyökalulla ja vasaralla oikeasta kohdasta, tässä on mitta kätevä apu.
(https://thumb.ibb.co/nscGCm/IMG_3420.jpg) (https://ibb.co/nscGCm) (https://thumb.ibb.co/kstTQ6/IMG_3418.jpg) (https://ibb.co/kstTQ6) (https://thumb.ibb.co/nrxSJR/IMG_3416.jpg) (https://ibb.co/nrxSJR)
Helmamuovien pohjan kiinnikkeet eivät menneet auton pohjan sisään hukkaan kun painoin sitä keskellä olevaa tappia pihtien päällä sisään mutten täysin irti. Sivussa kumitiivisteen takana olevat valkoiset kiinnikeet lähtivät irti helposti kun työnsin kiinnikkeen reikään tuon jääkaapinoven tms. lenkkiavaimen varren, se irroitti kiinnikkeen kynnet ylä ja alapuolelta (kuuluu pieni naksahdus). Koko helmamuovi lähtee irti vetämällä sivusuuntaan, kuten yllä tuossa neuvottiin. Helmamuovin etupäässä on vielä yksi kiinnike, se lähtee irti joko työntämällä muutoin irtonaista helmaa kohti eturengasta tai sitten kiinnikkeen rikkoontumisen riskillä sivusuuntaan.
2 tunnin jälkeen lopputulos:
(https://thumb.ibb.co/kNJ1dR/IMG_3427.jpg) (https://ibb.co/kNJ1dR)