Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: ässäarpa - 01.05.2012, 21:14:57
-
Mun puolesta tänne voitaisi keräillä tietoja ja kestoja noista automaateista viritys käytössä? täällä en nähnyt vastaavaa topiikkia joten, rock rock
jos on jo tämmönen niin poistakaa ???
-
Ei nyt raahi uutta aihetta tehä asiasta. Miten menetellään aw laatikon kanssa kun otetaan kikdown pois käytöstä ? Eli vaijjerin kireys ja sen vaikutus vaihteiston toimintaan . Voiko sen jättää silleensä irtioton jälkeen vaiko pitääkö sitä vetää tiukemmalle ?
-
eikö tänne vois samantien kerätä näissä volvoissa yleensä käytettyjen laatikkojen kestot? etu/takavedot getrakit sun muut lootat?
-
Ei nyt raahi uutta aihetta tehä asiasta. Miten menetellään aw laatikon kanssa kun otetaan kikdown pois käytöstä ? Eli vaijjerin kireys ja sen vaikutus vaihteiston toimintaan . Voiko sen jättää silleensä irtioton jälkeen vaiko pitääkö sitä vetää tiukemmalle ?
Ei kannata vaijeria jättää pois. Laatikko on pian entinen.
Kick-down on helpoin jättää pois laittamalla joku palikka kaasupolkimen alle
-
Nii no joo , vaihtoehto tuokin ,mutta mikä siinä sen laatikon tappaa , luistaako se kiihytyksessä jos ei vaijjeria kiristä samaan tahtiin kun polkee kaasua? Voiko sen vaijerin kiristää valmiiks siihen ennen kikdown toimintoa olevaan pykälään ja jättää siihen ?
-
En ole satavarma mutta eiköhän tuo kikkarin vaijeri vaikuta laatikon öljynpaineeseen.
Sit jos ottaa kovia lähtöjä niin kannattaa vaihtaa käsin. Pakkovaihteilla kovempi öljynpaine kuin D:eellä. Näin ainakin jenkkilaatikoissa.
Tulipa taas mutuiltua
-
Juup , samaa mutua on kanssa itellä päässä , olis ihan arvokas tieto jatkoa ajatellen tuo homma saaha selville
-
Mun puolesta tänne voitaisi keräillä tietoja ja kestoja noista automaateista viritys käytössä? täällä en nähnyt vastaavaa topiikkia joten, rock rock
jos on jo tämmönen niin poistakaa ???
eräs ässäarpa tuttu sai boorit ja kitkalevyt sileäksi vakio volvostakin ;D.
itseäki kiinnostaisi että paljon kestää "vahvistettu" aw 70/71 tai zf
-
Kaiken saa paskaks, ku tarpeeks yrittää.. V:>
-
Joo itekki oisin kiinnostunu tiedosta mitä tommoset laatikot kestää käyttöauto käytössä.. Itte haaveilen 960 T5, jossa ois se~300-350hp.. ::)
Luistaakohan tuommonen laatikko noilla tehoilla heti ku lähtee vähänki äkäsemmin kiihdyttään..vai saako sitä jotenki pitämään.. :idiot2: Kyseessä siis tinakutosen laatikko.
-
Joo itekki oisin kiinnostunu tiedosta mitä tommoset laatikot kestää käyttöauto käytössä.. Itte haaveilen 960 T5, jossa ois se~300-350hp.. ::)
Luistaakohan tuommonen laatikko noilla tehoilla heti ku lähtee vähänki äkäsemmin kiihdyttään..vai saako sitä jotenki pitämään.. :idiot2: Kyseessä siis tinakutosen laatikko.
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.
Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.
T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.
Vaikka AW30 on periaatteessa samanlainen perusrakenteeltaan kun etuvetoisten AW50 (mm. sama ohjainlaite ja paljon samoja osia), niin AW30 on paljon järeämmin rakennettu, ja siellä on enemmän kytkinpakkoja.
AW7x sarja on kestoltaan ja rakenteeltaankin about samaa luokkaa kun AW30, paitsi että ovat täysin mekaanisesti ohjattuja.
ZF4HP24 kannattaa uhohtaa viripeleissä, ei tahdo kestää edes viritetyn D24TIC perässä, puhumattakaan 300hv/500Nm+ peleistä, pakat luistaa jne.
Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin). :)
-
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.
Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.
T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.
Vaikka AW30 on periaatteessa samanlainen perusrakenteeltaan kun etuvetoisten AW50 (mm. sama ohjainlaite ja paljon samoja osia), niin AW30 on paljon järeämmin rakennettu, ja siellä on enemmän kytkinpakkoja.
AW7x sarja on kestoltaan ja rakenteeltaankin about samaa luokkaa kun AW30, paitsi että ovat täysin mekaanisesti ohjattuja.
ZF4HP24 kannattaa uhohtaa viripeleissä, ei tahdo kestää edes viritetyn D24TIC perässä, puhumattakaan 300hv/500Nm+ peleistä, pakat luistaa jne.
Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin). :)
tähän pitää tarttua, AW 7x on heikompaa tekoa verrattuna kolmekymppiseen
vahvistettuna tuon pitäisi riittää 400hv tehoille, ainakin nimimerkillä Toni kokemusta tuosta.
AW 7x rakenne
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/aw71L/AW7x_zpse1662336.jpg)
AW 30
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/aw71L/AW3x_zps163a3283.jpg)
ja kitkalevypakkojen erot
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/aw71L/AWkitkalevyt_zps4af1a55b.jpg)
-
Mun kesäauto vaihtaessaan jättää joitakin kipinöitä pois ja taitaa se rajoittaa ruiskutustakin.
Kukas väsäisi tälläisen systeemin Volvoo?
-
Kymmenen kuukauden aloitusviestin lähettämisen jälkeen tänne alkoi vasta satamaan tavaraa.. :D
-
ja lisää pukkaa ;)tohon aw30 lootan vielä kun asentaa suprastickin niin saa ohjelmoitu nuo vaihdot myöhäisemälle ,tekee varmaan hyvää ainakin jos meinaa vaikka t5 perään
-
Täällä taitaa tulla niin paljon topicceja että mennee helposti ohitte. :) Parempi myöhään kun ei silloinkaan.
-
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.
Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.
T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.
Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin). :)
Joo ite tykkään käyttää automaattia kun on käyttöautosta kyse, joten siks mietin juuri tuota automaatin kestoa.. Eli siis jos on T5 keulalla ja tehot sielä 300-350hp kieppeillä, niin tuo AW30-40LE pitäs kestää ihan semmosenaan ja olla hyvä ajettava..ainoastaan, että ohjelmoi vaihtoja vähän korkeemmille kierroksille? Mutta tutoa Bemarin 6v. ZF lootaa vois harkita, jos ei oo hirmunen työ sovittaa T5:sen perään..
Sais ny ensin deekun täysin valmiiks ja päristeltyä sillä ens kesän niin jos sitte harkitsisi uutta rojektia.. Mutta aina pitää vähän tehä taustatiedustelua. :pomo:
-
Joo ite tykkään käyttää automaattia kun on käyttöautosta kyse, joten siks mietin juuri tuota automaatin kestoa.. Eli siis jos on T5 keulalla ja tehot sielä 300-350hp kieppeillä, niin tuo AW30-40LE pitäs kestää ihan semmosenaan ja olla hyvä ajettava..ainoastaan, että ohjelmoi vaihtoja vähän korkeemmille kierroksille? Mutta tutoa Bemarin 6v. ZF lootaa vois harkita, jos ei oo hirmunen työ sovittaa T5:sen perään...
Kyl se tomaattiloota vaan käyttikseen kuuluu, kuminpolttoautot sit erikseen. Itelläkin kun tulee turun ja helsingin keskustassa jatkuvasti pyörittyä ni menee käsihämmentimen kans hermot.
Jep, jos kerran AW7x lootat saa kestämään 400hv tehoja, ja siellä on noinkin paljon eroa kitkalevyjen määrissä, niin sitten allekirjoitan väitteen että 350hv T5 perässä tuo AW30 kestää lähes ikuisesti, kunhan ajaa edes vähän järjellisesti. Itse oon aika vapaasti kenkiny tuolla omalla menemään kohta 200tkm, ja toimii kun junan vessa.
Yksi kaveri väitti että suprassa oleva AW30 sisarlaatikko olis turbossa 7 kitkalevyllä (eli ilmeisesti volvossa on sit 7 levyinen, jos tuo Ari E:n juttu pitää paikkaansa) ja vapari suprassa 6 levyinen. Ja hän väitti että turbosupran loota kestää 600hv tehojakin (eli varmaan 7-800Nm+), kunhan sieltä vaihtaa jonkun öljyputken, ilman putkenvaihtoa 4-500hv. En vaan uskaltanut noita väitteitä tänne aikaisemmin julkistaa, kun epäilin asiaa, kun en ole löytänyt faktaa volvon laatikon levypakoista.
Sen tiedän että esim. T5 koneen perässä olevassa AW5x lootassa (etuveto siis) on 4 levyinen eteenpäinmenopakka, ja se kestää niukin naukin ne lastutetun koneen 450Nm väännöt. Eli silloin yksi pakka kestänee 100-110Nm, ja jos näissä on 7pakkaa, voisi kesto olla siis 700-770Nm luokkaa öljypaineesta riippuen, eli aikas vapaalla kädellä saa T5 konetta virittää ennenkun tuo loota antautuu.
Turbokutosen perässäkin yks jenkki oli 960 tuollaista käyttänyt, 426hv oli penkitetty, eli varmaan 700Nm nurkilla, eikä vaikuttanut olevan kestävyysongelmia. Pikemminkin kone porsi sylinteriputkista ennen lootaa.
6 tai 8 vaihteinen sinne vaan, jos kerran jo T5 konetta meinaa sorvata, tosin noissa ZF lootissa on sisäänrakennettu CAN väyläinen ohjainlaite, eli se pitää joko disabloida ja esim. joku megasquirt ohjainlaite ohjaamaan, tai sit rakentaa CAN välyästö...
-
Automaattilaatikon kestoon vaikuttaa myös auton massa, perävälitys ja rengaskoko
Viime kädessä laatikon rikkoo useimmiten auton omistaja laatikon väärin käytöllä, liialla voiman käytöllä tai laiminlyömällä huollot
-
Kaikilla ei budjekti riitä moneen autoon, joten "kikkailu" ja mökkireissut pitää onnistua samalla volvolla, joten manuaali. ::)
-
Kaikilla ei budjekti riitä moneen autoon, joten "kikkailu" ja mökkireissut pitää onnistua samalla volvolla, joten manuaali. ::)
Aattelinki pitää ton deekun ja vaihtaa sen sit joskus toiseenn 200-sarjalaiseen joka toimii sitte harrastebiilinä 960 rinnalla.. mutta kaikki aikanaan. :)
Automaattilaatikon kestoon vaikuttaa myös auton massa, perävälitys ja rengaskoko
Viime kädessä laatikon rikkoo useimmiten auton omistaja laatikon väärin käytöllä, liialla voiman käytöllä tai laiminlyömällä huollot
No jos 350 on konepellin alla ja auto vetää oikeesta päästä niin ei sitä välttämättä koko ajoaikaa malta olla burnaamatta yhtään..eiköhä tollanen aw30:nkin kestä muutaman kerran kesässä pikku burnauttelut, jos ei niin pitää sit varmaan harkita vankempaa.. ::) Ei se sentää mikää drifteri oo..
-
Kaikilla ei budjekti riitä moneen autoon, joten "kikkailu" ja mökkireissut pitää onnistua samalla volvolla, joten manuaali. ::)
Oon todennu vaan että se on paljon kalliimpaa pitää yhtä autoa joka on sekä harrastepeli että käyttöauto, kun kaksi erikseen. Yksi auto on oltava kokoajan ajokunnossa, ni siihen uppoaa sit äkkiä rahaa, kun ensin kikkailee sen hajalle, ja pitää kiireellä saada taas hosuttua ajokuntoon. Ei voi ajan kanssa ettiä sit varaosia, vaan pitää heti ostaa se kallein osa.
Nä vanhat takatuupparivolvot kun ei mitään miljoonia maksa, muutamalla saturaisella saa kelvon käyttöpelin (vaik automaattinakin), mut se harrasteauto maksaa sit, sinne saa uppoamaan samanverran rahaa kun omakotitaloon, ja silti se ei toimi. :D
Mut tällä nyt ei ole mitään tekemistä takavedon automaattilaatikoiden kanssa, eli ei tästä enempää täällä varmaan.
Ja se on kyl totta mitä Veksi totesi, että väärä käyttö (revittely jne) ja huollon laiminlyönti ne vehkeet hajottaa.
Itse laatikon kestoon tottakai vaikuttaa lähes kaikki, mutta jos laatikko on alimitoitettu, eli väännönkesto ei vastaa moottorin suorituskykyyn (eli moottorissa enemmän vääntöä kun laatikko pystyy välittämään), niin automaattilaatikkohan rupeaa luistamaan aivan samalla tavalla kun manuaalilootan kytkin. :)
-
miten tommoselle aw30 saa osia ? kerran koitin zf4 osia katso mutta huonolla menestyksellä
-
hyvin tuntuu tuo aw30 kestävän..oli 204hv 960 joka ajettu yli 500tkm ja tolla tuli vuoden aikana 35tkm ajeltua enemmän ja vähemmän kaasu pohjassa.. noin 30-40 paria paloi takarenkaita+ talven luisuttelut kaupan päälle eikä ikinä mitään valitellut..öljyä siihen joutu joskus lisäämään kun sitä kävitti jonnekkin vähän. ei tuntunu kyllä kovin huono olevan ja ei tosiaan saanu sääliä yhtään tuo auto.
-
miten tommoselle aw30 saa osia ? kerran koitin zf4 osia katso mutta huonolla menestyksellä
osia varmasti saa ja vielä suht edulliseen hintaan http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1433995,parttype,8512
-
osia varmasti saa ja vielä suht edulliseen hintaan http://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1433995,parttype,8512
ainakin aw30 sen näyttäis saavan tuolta
-
kotimainen http://www.jntrading.fi/ on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia
-
kotimainen http://www.jntrading.fi/ on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia
Tämä olikin oiva tieto :) Kaverin laatikko oli ilmeisestikin juuri tuolla korjattavana, mutta ei muistanut firman nimeä. Ammattitaito on kuulema ihan ok.
-
kotimainen http://www.jntrading.fi/ on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia
Voi kuullostaa henkselien paukuttelulta, mutta Jari on suomen paras tomaatin korjaaja.
Kaverin TH700 oli myös laitettavana tuolla.
-
Kai Husso, Nätkin ja Simunan mieskin jotain osaa?
-
Voi kuullostaa henkselien paukuttelulta, mutta Jari on suomen paras tomaatin korjaaja.
ei o turhaa kehua tietää täällä muut sitten missä on hyvä palvelu :pomo:
-
kotimainen http://www.jntrading.fi/ on kanssa hyvä paikka tilata osia. Pelkästään hyviä kokemuksia
Myös turbaanien korjaukset ja modaukset hoituvat hienosti! Hyviä kokemuksia myös.
-
Siekkinen on myös, maaningalta löytyypi.
Sen verta vanha automaattilaatikkopaja että jopa isänkin auton laatikko ( oisko ollu Fury3? ) on
siellä aikoja sitten korjattu kun minuakaan ei oltu keksitty.
Luulisi ammattitaitoa ainakin olevan. Ja Siekkisen vahvistamat laatikotkin on
suht tunnettuja.
-
mahollisesti!! laitellaan 240katuautoon yli 500hv60kg mb55amg tipronickatomaatti aski ohjain muutoksella(tulee siis käsikäyttönen ja kytkin poljin)vähän kevyempi kuin vastaava bmw zf lootat
sit olis tarkotus laittaa 360superrocki autoon n.350hv/50kg mb320cdi 5vtiptronick ohjain muutoksella käsikäyttö ja kytkinpoljin
mut tuli ihan hullu ajatus et satuuko kukaan tietää et sattuuko neloskoneen peräst olevan aw tomaatin kytkin koppa aw30-43 seen? siintäkin sais uudel ohjaimel aika härskin laatikon reisinki käyttöön!
seon mahtavaa kun pitää kaasua pohjassa ja valitsee laatikosta vaikka kakkosen ja nostaa kytkimen(kytkin jolloin laatikko on vapaa asenossa) ja sen jälkee vaan vetää kaasupohas isompaa vaihekepistä
-
satuuko kukaan tietää et sattuuko neloskoneen peräst olevan aw tomaatin kytkin koppa aw30-43 seen?
Ei sovi. Muoto ja pulttijako on periaatteessa sama, mutta neloskoneen kopassa se vaan on pienempi.
-
Ei ehkä osu aiheeseen täysin mutta riittävän lähelle. Osaako joku kuvailla miltä vaihdot tuntuu shift kitin kanssa kun laatikkona AW71?
-
napakoilta, paremmin en tähän hätään keksi kuvailla :D
-
Jos liikut keski-Suomessa, ota yhteyttä niin pääset kokeilee AW:ta shift kitillä :)
napakoilta, paremmin en tähän hätään keksi kuvailla :D
Hyvin kuvailtu.
-
Niin kun aloin tuossa epäillä että tuossa omassa 740ssä olis shift kit kun tuntuu melko napakoilta vaihdoilta.
Keski-Suomi vähän kaukana täältä lapista lähteä kokeileen. ;)
-
Omassa 740 tuntuu kohtuu kohtuu napakoilta, vaikka ei oo shift kittiä.
-
Omassa 740 tuntuu kohtuu kohtuu napakoilta, vaikka ei oo shift kittiä.
Mikäli vaihdot ei osakaasulla ole tyyliin aasinpotku selkään niin shift kitiä tuskin on :P Tai en minä tiedä mitä muita muokkauksia siihen laatikkoon oli tehty mutta vaihdot oli inhimillisen tuntusia vain täyskaasulla.
-
Se on melekeen sama ku manuaalilla vaihtas pykälän kytkinläpsyn kanssa , ainaki kevyessä ajossa.
-
3mm(1/8") lyhyemmillä tapeilla ei tule aasinpotkua ja silti on tosi nopea ja napakka vaihto.
-
kellän kokemusta AW72L loodasta? onko kestävämpi kuin 70/71? mitä eroa noissa lie on.
-
kellän kokemusta AW72L loodasta? onko kestävämpi kuin 70/71? mitä eroa noissa lie on.
71 ja 72 ovat samoja kestoltaan, eroja lähinnä välitysissä. 70 taas kuulemma hajoaa kaasariturbon perässäkin.
-
71 ja 72 ovat samoja kestoltaan, eroja lähinnä välitysissä. 70 taas kuulemma hajoaa kaasariturbon perässäkin.
Onko kellään mitään faktaa tosta Aw70L tehonkestosta shift-kitillä? Tuo lienee lukkoturbiinilla? Olis tulossa +300hv vinokoneen perään. Meneekö suoraan Aw71 tilalle?
-
http://brickspeed.net/VolvoDocs/My-Scans/All-Cars/AW7x-Rebuild.pdf
Ei kokemuksia, mutta tuossa kunnon tietopaketti eroista.
B3 Heikompi aw70:ssä, 4 levyä 5 sijaan. Tuo tosin vaikuttaa vain pakko-ykkösellä ja pakilla.
Osia vähän muuteltu ja levyjen paksuutta ohennettu, tuolla varmaankin MUTUna vaikutusta väännönkestoon jonkin verran.
Kunnon öljyjäähyllä saattaa kestää, tiedä häntä.
-
Kiitos tosta. Pitää testata. Halvalla löytyy läheltä niin eipä siinä paljoa menetä. Pitää taas haalia kaikki käypäset laatikot talliin niin saa harrastaa ;D
-
Asiaa sivuten:
Onko kukaan käyttänyt puhdistusaineita AW laatikoissa?
-
Asiaa sivuten:
Onko kukaan käyttänyt puhdistusaineita AW laatikoissa?
IMO en laittais muuta kuin laatikkoöljyä niihin. Jopa täysin rikkiajettuja laatikoita jos purkaa niin itse koneisto on yleensä siisti, kaikki kitkalevyjen tauhka ja metallisilppu on öljypohjassa. Eli jotta öljynvaihto hoitaa saman asian ilman eri puhdistusainetta.
-
Nyt on aw70l saatu paikalleen. 1ja 2 pitää hienosti. 3 luistaa heti vaihdossa, tuntuu ihan ku ei meinais mennä kunnolla päälle. Sit ku menee päälle luistaa yli puolen bar ahdoilla.
Kannattaako esim öljyjä koittaa enään vaihdella, ei oo kirkkaat vielä ja aavistuksen liikaa.
"Shiftkitin" tein ja lähdenkö nyt sieltä etsiin vikaa. http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/CIMG1000.JPG (http://www.lintsi.info/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/CIMG1000.JPG) Tossa 70:ssä ei ollu toi vasemman puoleinen mäntä samanlainen ku tos kuvassa vaan siinä oli syvennys ja jousi päällä myös. Alapuolinen jousi oli myös huomattavasti löysempi. Otin sit 71:tä männän+jousen siihen ku halkaisia ja mitta oli muuten sama. Voiko tällä olla jotain vaikutusta? ::)
-
peli menetetty, siellä ei ole enää kitkalevypakassa pintaa, ehjä loota paikalleen laitettaessa? vai "ehjänä" irroitettu...
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/aw71L/14052012312-1.jpg)
-
Kunnossa piti olla myyjän mukaan.
Osaisko joku tietäjä sanoa mikä siitä seiskaykkösestä petti, ku se rupes luistamaan jokavaihteella ihan pintakaasulla ajaessaki. Yks aamu ylämäessä tuntu ettei ylös pääse ku luistaa ja seuraavista valoista ei liikkunu enään mihinkään, ihan niinku ei ois ottanu vaihdetta ollenkaan päälle. Auto sitte ootteli puoli päivää tien laidassa jonka jälkeen se kulki ajamalla työpaikalle, mutta luisti kokoajan ja tuntu niinku joku hyppis yli. Kannattaako tuota ruveta purkamaan, vai paiskonko romulavalle molemmat laatikot ja hommaan manuaalin tilalle?
-
eipä nuo sisuskalut näihin laatikoihin onneks hyvin hirveitä maksa. Ja "kunnossa irrotettuja" laatikoita saa välistä alta 100€
-
Nyt pakenee vähänenki järki päästä näitten romujen kans. Tää vaihtolaatikko alko tekeen just samaa ku toi entinenki. Kuvailin tohon pari viestiä ylöspäin eilen. Alko yhtäkkiä tasakaasulla ajaessa hyppyyttään. En tiiä heittääkö se vaihdetta pois päältä ja päälle mut pahimmillaan tuntuu ettei eteenpäin pääse. Sitte ku antaa jähtyä vähänaikaa taas kulkee jonku matkaa normaalisti.
-
Nyt pakenee vähänenki järki päästä näitten romujen kans. Tää vaihtolaatikko alko tekeen just samaa ku toi entinenki. Kuvailin tohon pari viestiä ylöspäin eilen. Alko yhtäkkiä tasakaasulla ajaessa hyppyyttään. En tiiä heittääkö se vaihdetta pois päältä ja päälle mut pahimmillaan tuntuu ettei eteenpäin pääse. Sitte ku antaa jähtyä vähänaikaa taas kulkee jonku matkaa normaalisti.
Olisko sulla sitten jäähdytys tukossa? Eli ei öljy kierrä?
-
Ei oo tukossa, just kävin tarkistamassa.
-
Toi aw70l vaihtu pari viikkoa sitte aw71l:n. 70 korjaantui öljyn vaihdolla, ja toimi tän kuun alkuun hyvin. Nyt tolla 71:llä ajettu pari viikkoa ja se alkaa temppuileen. 1-2 Vaihto on sairaan hidas, paukuttaa rajottajalle, ja osakaasulla huudattaa korkeille kierroksille. Alkuun toimi hyvin. Öljyt vaihdoin viikonloppuna, mut eipä toi parantunut. Luistamaan on alkanut myös. Tällä hetkellä laatikossa atf220. Öljymäärä pitäs olla oikea, vaikkei tosta mittatikusta mitään selvää otakkaan, ku joka nostolla näytää eri määrää. Kickdown vaijerin säädöllä ei tunnu olevan juurikaan vaikutusta tohon. Miten oireilee jos esim venttiilistö on päässyt löystymään? "Shiftkit" tehty.
-
kai mittasit öljyt koneen käydessä?
-
kai mittasit öljyt koneen käydessä?
Kyllä
-
AW:n jatkoksi tulossa 28-ripainen öljyjäähy, onko tuohon olemassa jotain fiksua termostaattia vai pistänkö sähkö-ohjatun venttiilin väliin kytkemään hullunkierrolle ennen öljyjen lämpenemistä.
ohjauksen voisi laittaa suoraan megasta tai ihan keinuvivulla.
Edit: http://www.ebay.com/itm/Tru-Cool-Thermal-Bypass-Transmission-Cooler-By-Pass-Cold-Weather-Use-Long-Brand-/201163760147?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2ed64b6213&vxp=mtr
Tollanen lähti tulemaan, näillä mennään.
-
Vaikuttaako kestoon millään tapaa onko lukoton vai lukollinen loota? Kauhean ristiriitaisia kokemuksia olen kuullut noista takavetojen aisineista. Tonilla laatikko kestänyt 12sek aikoja sekä melkein 600nm vääntöä, ja taas välillä kuullut, että tyyliin vakio mitsulla tapettu laatikoita. Itsellä olisi ideana juuri laittaa kestävyyttä ajatellen shiftkitattu aw71/71L 300-350 heppaisen vinokoneen perään. Luulisi shiftkitillä kestävän varttimailit ja kuminkärytykset, tuohon vielä iso öljyjäähdytin laatikolle niin varmaan jo kestää? Millaisilla tehoilla nuo aw70 lootat alkaa väsyä? Ei varmaan olisi huolta hajoamisesta 230äffän perässä?
-
Eikö kukaan osaa valaista tyhmää?
-
Ovat rakenteeltaan heikompia nuo lukottomat, eli em herroilla lienee aw71L/72L olleet käytössä?
Käytännössä lukottomissa on momentinmuunnin päällä eli aiheuttaneen jo itsessään ongelmia, näin mutuiltuna, kun ei ole autoinsinöörin papereita :)
-
Ei sillä lukolla ole merkitystä juuri muussa kuin osakaasuisessa maantieajossa, jossa lukitsee kampiakselin ja turbiinin yhdeksi puuksi ja vähentää laatikon nesteiden lämpökuormaa ja pudottaa polttoaineenkulutusta. Revittelyssä ja sudittelussa lukko ei kytkeydy.
-
Onko raadilla mittaustuloksia AW:n öljynlämpötiloista? 16mm hydrauliputkeen sai tehtyä suoraan M14x1,5 kierteen johon sopii Bilteman adaptereilla öljynlämpömittari samasta puljusta.
-
8mm putki ainakin AW71L ja 940 yhdistelmässä.
10mm putki (vai jopa 12mm) AW30-4X
Jos haluaa öljynlämmöt pysyvän AW7X järkevänä niin ainakaan vakio vesijäähdytys kierto + yli 30cm x 30cm kenno eivät riitä mitenkään. Pari vetoa nelosella niin lämmöt nousee noin yli 100c helposti.
Edelleenkin ei mopolla mahdottomia, pikku aski pikku tehoille. :)
-
Tässä tutkittuna muutamalla (tyhmällä ja fiksulla) päällä tuloksena:
AW71L ja vastaavissa ei kickdown vaijeri vaikuta laatikon pakkojen kiinnipitävyyteen ns. väännönkestoon.
Kickdown vaijeri ohjaa puolikuun mallista (vähän kuin kaasuläpän tapaisesti toimivaa) osaa joka vaikuttaa vain vaihteiden vaihtoihin.
Samoiten päästää accumulaattoreiden taakse kovemmalla kaasulla enemmän öljyä jolloin vaihtaa terävemmin.
Itse työpaineeseen ei vaikuta, tai mihinkään väännönkestoon.
Kickdown vaijerin pois ottamalla tai överi löysällä vaihtaa isompaa todella herkästi = esim. kolmosella 10kmh kyllä luistattaa askin väkisin rikki.
Mutta löysäämällä ylikireästä FK:sta pikkasen löysälle vaihtaa aikasemmin ylöspäin, jolloin voi Volvon vinokoneen väännöllä hyödyntää askia enemmän. RIKKOMATTA sitä.
Jos tähän tulee se sama "No mutta kun Volvon ohje sanoo näin" Niin Volvolla oli jotain 6kpl vinokoneisiin erilaisen pitusia vaijereita. Jolloin joka "5mm esijännitystä (tai vastaava ohje)" vaikuttaa eri tavalla askin toimintaan.
Itsellä n. 5-10mm löysällä -98 FT:ssä. Tämä on tälle vaijerille mukava ja hyvä. Ei heitä heti pienempää kun painaa 1.5cm kaasua (kuten vakio FK:ssa).
Jos olen aivan väärässä, saa tietenkin korjata. Mieluiten muilla perusteilla kuin "koska volvo sanoo näin".
-
Siitä on reilu 3 vuotta, kun noita Aw:n osia tuli pyöritettyä käsissä. Ja juurikin tuohon päätelmään taisin tulla, paine kyllä pysyy tottakai samana, mutta kuinka nopeasti kytkinpakka nappaa kiinni, riippuu virtaamasta ja tähän taas kiktauni vaikuttaa, toki shift kit helpottaa hommaa.
-
Siitä on reilu 3 vuotta, kun noita Aw:n osia tuli pyöritettyä käsissä. Ja juurikin tuohon päätelmään taisin tulla, paine kyllä pysyy tottakai samana, mutta kuinka nopeasti kytkinpakka nappaa kiinni, riippuu virtaamasta ja tähän taas kiktauni vaikuttaa, toki shift kit helpottaa hommaa.
Kyllä. Juurikin näin. Pieni löysäys on paikallaan niin voi hyönyntää vinokonetta. Itsellä niin että vaihtaa mukavasti normi ajossa mutta napakasti kuormalla. Ja shift kit aika ehdoton näissä.
-
Tonilla laatikko kestänyt 12sek aikoja sekä melkein 600nm vääntöä
Mistä tälläisen olet kuullut?
Itsellä olisi ideana juuri laittaa kestävyyttä ajatellen shiftkitattu aw71/71L 300-350 heppaisen vinokoneen perään. Luulisi shiftkitillä kestävän varttimailit ja kuminkärytykset, tuohon vielä iso öljyjäähdytin laatikolle niin varmaan jo kestää?
Ei kestä. Nm. Kokeiltu.
-
Eikös Toni oo ollu viivalla 400hp vinokoneella ja aaweellä. Lukottomalla perällä.
-
Eikös Toni oo ollu viivalla 400hp vinokoneella ja aaweellä. Lukottomalla perällä.
En tiedä, siksi kiinnostaakin montako vetoa kesti nipussa.
Ainakaan tinakone + aw71l kombinaatio ei toiminut kauaa. :)
-
Tässä tutkittuna muutamalla (tyhmällä ja fiksulla) päällä tuloksena:
AW71L ja vastaavissa ei kickdown vaijeri vaikuta laatikon pakkojen kiinnipitävyyteen ns. väännönkestoon.
Kickdown vaijeri ohjaa puolikuun mallista (vähän kuin kaasuläpän tapaisesti toimivaa) osaa joka vaikuttaa vain vaihteiden vaihtoihin.
Samoiten päästää accumulaattoreiden taakse kovemmalla kaasulla enemmän öljyä jolloin vaihtaa terävemmin.
Itse työpaineeseen ei vaikuta, tai mihinkään väännönkestoon.
Kickdown vaijerin pois ottamalla tai överi löysällä vaihtaa isompaa todella herkästi = esim. kolmosella 10kmh kyllä luistattaa askin väkisin rikki.
Mutta löysäämällä ylikireästä FK:sta pikkasen löysälle vaihtaa aikasemmin ylöspäin, jolloin voi Volvon vinokoneen väännöllä hyödyntää askia enemmän. RIKKOMATTA sitä.
Jos tähän tulee se sama "No mutta kun Volvon ohje sanoo näin" Niin Volvolla oli jotain 6kpl vinokoneisiin erilaisen pitusia vaijereita. Jolloin joka "5mm esijännitystä (tai vastaava ohje)" vaikuttaa eri tavalla askin toimintaan.
Itsellä n. 5-10mm löysällä -98 FT:ssä. Tämä on tälle vaijerille mukava ja hyvä. Ei heitä heti pienempää kun painaa 1.5cm kaasua (kuten vakio FK:ssa).
Jos olen aivan väärässä, saa tietenkin korjata. Mieluiten muilla perusteilla kuin "koska volvo sanoo näin".
Tästä voisi tulla siihen johtopäätökseen että volvolla luotetaan koneeseen enemmän kuin laatikkoon. Koska vääntö on se mikä askia rasittaa ja tuo kuvauksen moottorin väännön hyödyntämättömyys viittaa vaan siihen ettei laatikko tykkää siitä mitä moottorista löytyisi.
Ja aiemmin mitä sanoin mersun lootasta, aikalailla sama toimintatapahan siinä on, ilman kickdown ohjausta vaihdot luistaa ja lyö isompaa liian helposti jolloin voi tavallaan pakolla luistattaa laatikkoa.
Sopiiko muuten udella mikä AW:sta laukesi tinapannun perässä?
-
Tästä voisi tulla siihen johtopäätökseen että volvolla luotetaan koneeseen enemmän kuin laatikkoon. Koska vääntö on se mikä askia rasittaa ja tuo kuvauksen moottorin väännön hyödyntämättömyys viittaa vaan siihen ettei laatikko tykkää siitä mitä moottorista löytyisi.
Ja aiemmin mitä sanoin mersun lootasta, aikalailla sama toimintatapahan siinä on, ilman kickdown ohjausta vaihdot luistaa ja lyö isompaa liian helposti jolloin voi tavallaan pakolla luistattaa laatikkoa.
Sopiiko muuten udella mikä AW:sta laukesi tinapannun perässä?
AW toimii löysätyllä vaijerilla maailmanloppuun asti jos on alle 400-450nm. Jos on jäähdytintä ja shiftkittiä. Sen jälkeen tulee ongelmia.
Löysätty vaijeri ei tarkota ilman KD vaijeria, sillä saa ihan varmasti askin rikki. Mutta löysää sitä kannattaa hieman, on turhan herkkä vaihtamaan pienemmälle. Tietenkin kun vääntöä tulee niin tiputtaa pienemmälle, lähinnä vittumaista ajaa kun painaa sentin kaasua niin tulee kickdown jo FK:ssa. FT:ssähän pystyy jo vääntöä hyödyntämään, ja molemmissa sama aski... Eli tuo teoria hylätty. :)
En tiedä muutakuin, että se AW luisteli ilmeisesti suht alusta asti tinalla, ja loppuenlopuksi petti jotenkin ettei liikkunut kuin kylmänä vähän eteen ja taaksepäin. Ylivaihdekkin pamahti niin että renkaat oli lukossa.
Näin ymmärsin uuden omistajan puheista. Kertokoot ne jotka tietää niin enemmän, tällästä muistelisin. :)
-
Ei viestiketjusta varsinaisesti selvinnyt, eli onko käytännön kokemuksia mitä aw 70 tai 71 kestää virityskäytössä?
Mielessä Ama turbovinokoneella ja mieli tekisi mukavoittaa kesäpeliä automaatilla, mutta mietityttää kestääkö nuo esim. 170-200hp tehoja?
Onkos 70- ja 71 lootissa käytännössä muuta eroa kuin kitkalevyjen määrä, eli jos esim löytyy hyvä ja ehjä 70-loota, niin saako siitä tehtyä "seiskaykkösen" vai onko muutenkin sisuskalut erilaista tekoa ::)
Edit: ja puhutaan nyt vanhemman mallin lootasta, johon pystyy vaihtamaan sen vaijerimittarillisen häntäosan(eli onko se nyt sitten alle '89 vuotinen)
-
182hp B230ET perässä on aina ollut zf 4hp-22, semmonen suattais kestää paremmin voemoo ja ainakin ne on tavannut olemaan vähemmän luistavia mehumaijoja kun nuo AW:t. Lisäksi esim bmw:ssä käytetystä 4hp-24 askista sisukaluja välppäämällä tuosta 22 saa vielä vahvistettua. Semmoinen ero myös, että aw71 on selkeästi tiukemmalla turbiinilla kun 71L, joka taas nojaa tuohon lukkoon vaikkei se sitä talvirajoituksilla lukitse ikinä, kesälläkin tarttee olla kohtuuvähän liikennettä jos meinaa maantiellä päästä lukko kiinni ajamaan kun lukitusnopeus on noin 102kmh. AW70L taas lukitsee jonkinverran alempana, noin 85kmh, ja se on tosi lähellä myös tuota ZF askin lukitusnopeutta. Jo tuonkin takia valinta mulle olisi joko rehellinen lukoton AW tai sitten tuo mainittu ZF.
-
Zf:ssä vaan taitaa tulla se mittarinvaijeriongelma, eikös ne tulleet vasta 700-sarjaan, eli sähkömittarisiin?
Ajatus olisi siis säilyttää alkuperäinen nopeusmittari ::)
Aw-lootillako ei siis kannata haaveilla vajaa 200hp tehoja, silleen että se kesän jokapäiväisessä käyttiksessä kestää "varmasti"?
-
Riippuu väännöstä. Jos ei oo dieselimäisiä vääntöjä niin kestää.
-
Riippuu väännöstä. Jos ei oo dieselimäisiä vääntöjä niin kestää.
Tämänhetkinen suunnitelma on pikkulohko(B200) lh2.4 tai megalla ja ahdettuna, eipä siitä taitaisi ihan diiselin vääntöjä irrota ::)
-
Riippuu väännöstä. Jos ei oo dieselimäisiä vääntöjä niin kestää.
B230ft ja 406nm 3200rpm ja ei se kovin pitkä ikänen vakiona ollu :D
-
Aw-lootillako ei siis kannata haaveilla vajaa 200hp tehoja, silleen että se kesän jokapäiväisessä käyttiksessä kestää "varmasti"?
Hyvin tuo 71L on omassa merikontissa kestäny. 230Ft ja 1bar ahdot. Omassa käytössä rullailtu n.130tkm ja on ajettu kylkieellä, hangattu rengasta, hinattu toisia autoja ja muutenkin polettu se minä kamppeesta lähtee. Shift kitin tein heti alkuun ja öljyt vaihdellu 2vuoden välein.
-
Ihan satasen varmasti kestää edellä mainitut tavoitteet jos se loota kunnossa on, öljyt hyvät ja pitää KD-vaijerin oikeassa säädössään. Shift kit auttaa toki asiaa. Rajummassa käytössä öljynjäähdytin ei välttämättä olisi pahasta?
-
B230ft ja 406nm 3200rpm ja ei se kovin pitkä ikänen vakiona ollu :D
Nii-i, sun vinokone luuli olevansa D5 ::)
-
Ihan satasen varmasti kestää edellä mainitut tavoitteet jos se loota kunnossa on, öljyt hyvät ja pitää KD-vaijerin oikeassa säädössään. Shift kit auttaa toki asiaa. Rajummassa käytössä öljynjäähdytin ei välttämättä olisi pahasta?
Onkos 70:llä ja 71:llä iso ero keston suhteen, eli pitääkö etsiä suoraan 71, vai kestääkö ehjä 70:kin nuo tehotavoitteet? ::)
-
Onkos 70:llä ja 71:llä iso ero keston suhteen, eli pitääkö etsiä suoraan 71, vai kestääkö ehjä 70:kin nuo tehotavoitteet? ::)
On.
Asian vierestä, tutun tuttu etsi halpoja d24 automaatteja sekä b230 automaatteja ZF askien takia. Sama aski (ulkoisesti?) Rangen V8:n perässä ja niitä kuulemma helppo vahvistella. Ajelee offia jollain viri V8 roverilla.
Faktaako vai fiktiota, en tiedä...
-
On.
Asian vierestä, tutun tuttu etsi halpoja d24 automaatteja sekä b230 automaatteja ZF askien takia. Sama aski (ulkoisesti?) Rangen V8:n perässä ja niitä kuulemma helppo vahvistella. Ajelee offia jollain viri V8 roverilla.
Faktaako vai fiktiota, en tiedä...
Faktahkoa(?). Se isompi HP24 on ainakin lujan ja helposti vahvistettavan askin maineessa ja noitahan on ainakin Bemarin viisilitraisen jatkona ym.
Alkupään HP22 laatikoista on vaan iso osa lentänyt jo romulavalle palaneiden forward clutchien takia. Uudemmissahan tuli joku parannus, että tuo ongelma poistui.
-
Faktahkoa(?). Se isompi HP24 on ainakin lujan ja helposti vahvistettavan askin maineessa ja noitahan on ainakin Bemarin viisilitraisen jatkona ym.
Alkupään HP22 laatikoista on vaan iso osa lentänyt jo romulavalle palaneiden forward clutchien takia. Uudemmissahan tuli joku parannus, että tuo ongelma poistui.
Jotenkin näin muistelin, ja ymmärsin siis niin että HP22 -> HP24 on mahdollista sisäisesti.
-
Onko järkeä koittaa havitella aw71 laatikolla ja b230+hx35 yhdistelmällä matalaa 13, korkeaa 12 aikaa vartilla, n. 1000kg autolla?
Mitä perävälityksiä noiden automaattien kanssa on yleensä?
Aw72 olis parempi välityksiltään, siihen mahdollisimman tiheä perä, niin luulisi aika hyvin kirmaavan 400 metriä, mutta kuinka monta vetoa kirmataan, kunnes laatikko sulaa?
-
http://brickspeed.net/VolvoDocs/My-Scans/All-Cars/AW7x-Rebuild.pdf
Ei kokemuksia, mutta tuossa kunnon tietopaketti eroista.
B3 Heikompi aw70:ssä, 4 levyä 5 sijaan. Tuo tosin vaikuttaa vain pakko-ykkösellä ja pakilla.
Osia vähän muuteltu ja levyjen paksuutta ohennettu, tuolla varmaankin MUTUna vaikutusta väännönkestoon jonkin verran.
Kunnon öljyjäähyllä saattaa kestää, tiedä häntä.
Aiemminkin jo kyselin noiden 70L & 71L eroja, muttei täältä varsinaisesti sitä selviä muutakuin "toinen on heikompi"
Koitin katsella tuon lainaukseni linkistä eroja mutten huomannut itsekään muuta eroa oikeastaan kuin tuon B3:n levyjen määrän.
Onko kukaan vertaillut onko niissä oikeasti paljon eroja, pystyisikö siis 70L:stä tekemään "71L:n" kotikonstein?
Ja ennenkuin joku kysyy, niin ihan mielenkiinnon vuoksi koitan tuosta saada selvyyden :D
-
Ei löytynyt mistään juttua niin jatketaan täällä
Autossa uudempi Aisin AW55-50 (MK1 TDI 2.5) käytännön melkein sama kun AW50-42? pitäs kuitenkin saada jaksamaan tuonne 500nm+
Riittääkö kun lyö pakkaan lisää levyä? 50tkm ajettu nyt täys rempan jälkeen. 400+ luvataan kestoa kun vakiona n. 300nm
-
Onko järkeä koittaa havitella aw71 laatikolla ja b230+hx35 yhdistelmällä matalaa 13, korkeaa 12 aikaa vartilla, n. 1000kg autolla?
Mitä perävälityksiä noiden automaattien kanssa on yleensä?
Aw72 olis parempi välityksiltään, siihen mahdollisimman tiheä perä, niin luulisi aika hyvin kirmaavan 400 metriä, mutta kuinka monta vetoa kirmataan, kunnes laatikko sulaa?
Helposti, jos lähtöjään ehjä loota niin menee vuosia, jos taas huoltamaton valmiiks poltettu loota niin sit ei.
-
Onkos tällä välin kukaan onnistunut tekemään/teettämään vahvistusta AW-71L laatikkoon?
Ja jos on tämän päivän pätevistä tekijöistä tietoa, niin mielellään kuulisin firmojen nimiä / henkilöitä.
-T
-
Onkos tällä välin kukaan onnistunut tekemään/teettämään vahvistusta AW-71L laatikkoon?
Ja jos on tämän päivän pätevistä tekijöistä tietoa, niin mielellään kuulisin firmojen nimiä / henkilöitä.
-T
tämä kiinnostais itteäkin. vai onko lopputulema ettei onnistu...
https://www.levelten.com/Level_10_PTS_Volvo_Bulletproof_Transmission_p/vol-ja1800-3000p.htm
tuosa jotain, entiedä sen enempää. mutta 500nM kestäväki olis jo hyvä!
-
Moro,
No totta mooses se onnistuu! Kysäisin aiheesta heiltä kuukausi sitten, ja tässä vastaus:
Thank you for your interest in Level 10 Transmissions! We have a rebuild kit that is rated to 300hp and we would need to upgrade your valve body to match the rebuild kit. We would need your valve body sent in for the upgrade first, it works the best with our rebuild kit. The valve body is $998.00 USD plus international shipping. The rebuild kit is $998.00 USD plus international shipping. A torque converter is $798.00 USD plus international shipping outright.
Ja sitten laskentaa:
- lähetä omasta lootasta venttiilikoneisto heille (hinta noin 200 eur) = would have to weigh the valve body with it packaged to know the exact weight. We ship internationally through USPS. The valve body varies in weight. Rough estimate for the valve body shipping is $200.00 @ 25 pounds.
Sitten ostetaan heiltä:
The rebuild kit is $998.00 USD plus international shipping. A torque converter is $798.00 USD plus shipping
The torque converter shipping is roughly $300.00 @45 pounds. The rebuild kit shipping is roughly $225.00 @30 pounds.
Tähän sitten ALV 24% päälle, niin aika kivoihin hintoihin päästään. Mutta jotenkin tuntuu, että kyseinen firma ei ihan kaikkea ymmärtänyt. Ainakaan USA => Suomi postikulujen suhteen.
-T
-
Tästä ketjusta ei selviä mitenkäänpäin aiheena oleva asia. Noh Meni omaani tänään tuo Tonin lastu, ei vaikuttanut käytökseen mitenkään ja autossa ajettu ruotsin virihukkiksen kello minimillä, eli noin 0,8bar kaksi talvea onnellisesti. Tehoja lienee hyvinkin tarkkaan 185hp nyt. Uskaltaako sitä hukkiksen kelloa kiertaa pari kierrosta että ois jotain vähän alle 1bar, onko auto silloin vakiosetupilla vielä ns pomminvarma käyttöauto vuosiksi eteenpäin? Vai aletaanko jo jotain kuluttamaan normaalia enemmän? Ajan tällä vain talvisin. Auto on rengastuksesta lähtien muuten täysin vakio. 195 nastat alla ja kesällä 195 kesäkumit joilla kylläkin lähinnä seisotetaan.
Turbon coren vaihdoin viimetalvena ja laatikkoon on öljyt vaihdettu noin 5vuotta sitten.
Ja auto siis 98- 2.3turbo classic automaatilla, eli onko se sitten toi AW71? Kiinnostaisi sellaiset maksimitehot jotka vielä kestää isältä pojalle.
-
Tästä ketjusta ei selviä mitenkäänpäin aiheena oleva asia. Noh Meni omaani tänään tuo Tonin lastu, ei vaikuttanut käytökseen mitenkään ja autossa ajettu ruotsin virihukkiksen kello minimillä, eli noin 0,8bar kaksi talvea onnellisesti. Tehoja lienee hyvinkin tarkkaan 185hp nyt. Uskaltaako sitä hukkiksen kelloa kiertaa pari kierrosta että ois jotain vähän alle 1bar, onko auto silloin vakiosetupilla vielä ns pomminvarma käyttöauto vuosiksi eteenpäin? Vai aletaanko jo jotain kuluttamaan normaalia enemmän? Ajan tällä vain talvisin. Auto on rengastuksesta lähtien muuten täysin vakio. 195 nastat alla ja kesällä 195 kesäkumit joilla kylläkin lähinnä seisotetaan.
Turbon coren vaihdoin viimetalvena ja laatikkoon on öljyt vaihdettu noin 5vuotta sitten.
Ja auto siis 98- 2.3turbo classic automaatilla, eli onko se sitten toi AW71? Kiinnostaisi sellaiset maksimitehot jotka vielä kestää isältä pojalle.
Laatikko kyllä kestää helposti sen 200hp, varsinkin talvisin kun rengas luistaa enemmän kuin kesällä kuivalla asvaltilla ;)
Varmuudeksi voi tehdä laatikolle ns. shift kitin, jolla rajoitetaan kytkinlevyjen luistoa vaihteenvaihdossa. Ylivaihde eli se neljäs vaihde ei kestä isoa vääntöä, niin sillä ei kannata vedättää isoilla ahdoilla.
Moottoripuolella suuttimet loppuu noilla nurkilla kesken, eli ne napsun isommaksi ja vaikka sytytyspuolen lastu lisäksi.
-
Kiitos vastauksesta. Mulla ei ole yhtään esijännitystä siinä hukkaportin kellon jousessa, ainoa ajatus oli et jos sitä laittais siihen vähän mut se toki lisää heti ahtoja.
Tarkistin niin mun kellolla olen revittänyt neljä talvea jo, KL-racingin mailista kun ostin ja kyselin:
"Hi
Normally we mounting ”Trimchip” for ignition and fuel, and we have the boost around 0,95-1,1bar
normally it is difficult to end up around 0.6-0.8bar because the original only works up to 0.65bar and our stronger ones start at about 0.7-0.8Bar. you can probably simply test in the car and see if the boost pressure is the lowest (it may depend in part on what exhaust back pressure there will be in the exhaust system etc)”
Jousi tietenkin vähän kuoleentunut sittemmin. Mä kyllä tulisin ehdottomasti vedättämään sillä isoimmalla vaihteella myös, eli sen pitäis kestää varmasti, semmoinen tehotaso pitää olla. Mitä uskoisit et voiko sen nostaa nykyisestä noin 0,8 pikkasen ylöspäin? Onko tää ”Tonin” lastu noita bensakarttoja muokkaava? Ajoitukset vissii eri chipillä sit?
-
Lastuhommat menee ohi topikin aiheen, mutta joo perus virilastu on vain bensakartat ja sytkän lastu menee sitten eri purkkiin.
Tuolta lisää aiheesta: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11621.msg773736
Vaihtelet ne laatikon öljyt vaikka joka toinen vuosi ja lisäjäähy keulalle, ni eiköhän se kestä noi alle barin ahdot.