Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Pozoy - 23.01.2011, 00:01:47

Otsikko: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Pozoy - 23.01.2011, 00:01:47
Tässä on siis isäni entinen ja käyttäjän Zebe (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=505.msg4233#msg4233) nykyinen Amazon. Joskus auto on ollut poliisi autona, tästä johtuen neljä ovea ja muistaakseni reijät kattopahvissa. Isällä ollessaan auton rekisteri oli ABC-329. Ensimmäiset kuvat on 80- luvun alkupuolelta.

Tässä taitaa olla alkuperäinen kone vielä paikoillaan.
(http://i.imgur.com/787Ypt2.jpg)

Alemmissa kuvissa ostettu B18 vm. -67 750 mk.
(http://i.imgur.com/6gZOMwE.jpg)

Konetilan maalailua.
(http://i.imgur.com/5cmEgbr.jpg)

Kone alkaa olemaan maaleissa.
(http://i.imgur.com/DHrGREi.jpg)

(http://i.imgur.com/We1wkPb.jpg)


Uusi tuulilasi ja 2" putkisto.
(http://i.imgur.com/H9ZxMqu.jpg)

Sitten hypätään 1990- luvun alkupuolelle, kun itsekin pääsee kuviin.
(http://i.imgur.com/CGQduW3.jpg)

(http://i.imgur.com/zqHDmcL.jpg)

Tuleva Volvo mies :hello:
(http://i.imgur.com/gj2Jp17.jpg)

Aura- auto päätti kuokata vastaantulevien puolella ja isä sattui ajamaan sillä kohtaa, kumminkin vieläkin auto liikenteessä :)
(http://i.imgur.com/pU4tqlZ.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 23.01.2011, 00:38:31
Kopioin tämän tekstin toisesta topicista, joten saattaa olla jo joitain mainittuja asioita.. :)

Juu tämmönen peli mulla.. Ostin tän 23.10.2009 ja oli seuraavan syksyn/talven/kevään rojektina tallissa.. Heinäkuussa -10 saatiin sitten lähes valmiiksi (ikuisuusprojekti ei ole koskaan valmis) ja loppukesä meni tällä ajellessa. Tosin noin 1000 km ajoon saamisen jälkeen joutu avata moottorin koska oli imassut ilmanputsarin kotelosta mutterin sisään ja hajottanut yhden pakoventtiilin sekä sytytystulpan. Tämä siis 4-pytyssä. Lisää projektista Landian puolella: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51981.0

Historiaa autosta olen ottanut sen verran selville että olen 13. omistaja ja alunperin auto on ollut Poliisiautona vuosina -68-73. Tämä kyseinen Amazon on ollut mm. Pozoy:n isän omistuksessa kultaiselta -80-luvulta 2003 vuoteen asti.

Elikkäs alkuperäinen 122 Sport 4-ovinen. Vuosimalli -67 mutta ensirekisteröinti -68. Moottori on B20 joka porattu 92,975 männille, 2,2-2,3l. Isoventtiilikansi, 2x 45mm Weberin vaakaimukaasaria, peltisarja, vakio nokka toistaiseksi mutta tulee muuttumaan.

Muutamia muutoksia tehty niin ulkopuolelle että sisällekkin.. V40 turbon etujakkarat, Luisin Scorpio ralliratti, kierroslukumittari, yksiosaiset sivuikkunat (tupakki-ikkuna poistettu), takaluukusta otettu kahva ja rekisterikilpi pois, korinväriset ja yksiosaiset puskurit.

Tällä hetkellä työn alla on vaihdelaatikon vaihto M40->M46.

Kysymyksiä otan vastaan mielelläni. :)

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5234.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5226.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5224.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5214.jpg)

Ja tervetuloa Classic Motor Show:n, tämän pitäisi sielä olla Volvo-osastolla ellei kummempia satu. :)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Jani O. - 23.01.2011, 01:35:47
Komea rivistö aikansa lisävarusteita tuossa 80-luvulla otetussa kojelauta näkymässä...
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 23.01.2011, 01:54:48
Komea rivistö aikansa lisävarusteita tuossa 80-luvulla otetussa kojelauta näkymässä...

Joo.. Noista ei ollut mitään kun mä ostin tämän.. Ei edes rallirattia tai lyhyttä vaihekeppiä.. Tuo vaihekeppi oli nimittäin tehty ilman kardaanitunnelin avaamista..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Jani O. - 23.01.2011, 16:11:53
Se on ollu sitä aikaa, niitä vaihdekepin siirtosarjoja on ollu tehdastekosia kuin itse väkerrettyjäkin tottakai.
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: -JS- - 23.01.2011, 18:51:07
Mielenkiintoisia kuvia vuosikymmenten takaa :) Melko paha osuma tullut auran jäljiltä, mut hyvä kun laitettu siitä kuntoon.
Näkispä omastakin autosta samanlaisii historia kuvia...
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Pozoy - 23.01.2011, 19:01:47
Mielenkiintoisia kuvia vuosikymmenten takaa :) Melko paha osuma tullut auran jäljiltä, mut hyvä kun laitettu siitä kuntoon.
Näkispä omastakin autosta samanlaisii historia kuvia...

Nykyään menee auto lunastukseen pienestäkin tällistä. Olisi tuokin varmaan menny, mutta iskä oli kai niin kiintynyt autoon, tää laittoi vielä kuntoon :)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 23.01.2011, 21:27:19
Kyllä huomasi viime talvena että kuskinpuoleinen etulokari oli vaihdettu.. :) Oli hieman erilaiset kiinnitykset kun tuossa alkuperäisessä.. :) Ja kuskin ovi ei oikeen istunut niin joutui lokarin takareunaan hitsaamaan semmoisen puolen sentin liuskan kiinni ettei jää isoa rakoa.. :P Myös konepelti on vähän ehkä kiero kun ei meinaa istua sekään.. Keulapeltiä joutui kuskinpuolelta hieman takoa eteenpäin että konepelti on samassa tasossa kun toiselta puolelta.. Mutta vanhoissa autoissa on aina jotain.. ;)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Mr Rust - 29.01.2011, 19:58:26
Kaunista historian havinaa! -H-
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 29.01.2011, 20:11:00
Lisätäämpä sitte "uuden" omistajan kanssa kuva.. :D

(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1364.snc4/163656_1583080531599_1073297699_31241333_2352359_n.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 05.02.2011, 21:37:12
Tämmöistä meneillään tällä hetkellä.. Eli Vaihdelaatikko vaihtumassa M46:seen eli sähköisellä loikkarivitosella uudemmasta Volvosta.. :)

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5426.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5418.jpg)

Ja tässä muuten vaan sisältä pari kuvaa.. :)

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5229.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5324.jpg)

Tämä autohan ei siis ole valmis millään tavalla.. :) Aina jotain hommaa piisaa kun jaksaisi vaan tehdä. :)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: luchadore - 18.04.2011, 18:46:58
Komea laite ! :) kaikkiaan.
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Pozoy - 04.06.2011, 22:18:07
Tämä juttu myös täällä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1432.msg124778#new)


Isäni autoharrastus poiki jutun paikallis lehteen.

(http://img52.imageshack.us/img52/7315/korpilahtilehti001.jpg)
(http://img62.imageshack.us/img62/2946/korpilahtilehti2001.jpg)

Muutamia poimintoja jos ette jaksa lukea:
... sillä Esa-isä epäilee lasten aloittavan harrastuksen jossain vaiheessa. "Nyt on hyvä pitää väliaikaa. Jos ja kun lapset muutaman vuoden päästä kiinnostuvat autoista, olen varmasti mukana tukemassa harrastusta", ... lupaa.
Ja miten kävikään...

Amazon:
Uskollista käyttöautoaan omistaja kutsuu hyvälläomatunnolla kestäväksi. Autolla ajettiin sekä talvet että kesät, ja sieltä mistä nykyautoista löytyy muovia, Volvosta löytyi rautaa.
"Jos ostaisin nyt uuden Amazonin, minun ei enää ikinä tarvitsisi ostaa uutta autoa. Siitä autosta ei muovia löydy kuin ainoastaan tuulilasinpesunesteen säiliöstä", ... toteaa.

No eihän se säiliö ainoa muovi osa ole, muuta korostaa kuitenkin niiden muovi osien vähyyttä :juhau:

Dart:
"... .Kaveri kokeili kerran huippunopeutta, ja mittarin mukaan auto kulki ainakin 220 kilometriä tunnissa", ... muistelee,

..., sillä kun auto elokuussa vaihtoi omistajaa, rekisteriotteeseen kirjoitettiin naisen nimi. Ja naiset ovat tiettävästi tarkkoja siitä, millaisella autolla ajavat. 

Lopussa:
Nuorena ... oli hyvin innokas autoharrastaja, joka vannoi, ettei koskaan osta tavallista henkilöautoa. Tällä hetkellä pihassa kuitenkin seisoo farmarimallinen Volvo.
   "Niin ne ajatukset vaan muuttuvat ja into laantuu iän myötä. Tällä hetkellä tärkeintä on , että auto on tilava ja turvallinen", ... toteaa.

Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 20.10.2011, 18:51:54
Ei olekkaan muistanut tänne laittaa.. Elikkäs tämä auto hieman paloi tuossa 1,5kk sitten kun bensapumpun lähtevä putki oli lähtenyt irti.. Sen verran tuli tuhoa että konehuone menee maalaukseen, konepelti joutuu uudelleen maalaukseen, uusi johtosarja tuli vaihdettua konehuoneeseen, tulpan johdot, lasinpesusäiliö, syyläri, bensapumppu, bensansuodatin sekä samalla tuli vaihdettua jarrutehostin..

Tässä muutama kuva..

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/Img204.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/Img201.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5760.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5758.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5761.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5762.jpg)

Tässä siis ilmeisesti syy paloon.
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5756.jpg)

Konepelti kärsi niin paljon että kittiin olisi mennyt varmaan samanverran rahaan kun tuohon ostamaani suoraan ja lähes ruosteettomaan konepeltiin..
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5753.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/Img209.jpg)

Tällä hetkellä tässä kunnossa.. Konepelti tuli vaihdettua ja maalaukseen menee talvella..
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/Img211.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5765.jpg)

Tuli otettua samaan kauppaan konepellin lisäksi myös jarrutehostin, johtosarja konehuoneeseen, lasinpesuri+säiliö, "huoranportaat"..
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5767.jpg)
(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5764.jpg)

Luultavasti talvella kone taas keulilta ja konehuoneen maalaus. Samalla koneeseen saattaa tulla jotakin päivitystä rahatilanteesta riippuen..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 26.12.2011, 15:24:56
Nostetaas tätä vähän kun näköjään melkein viimisellä sivulla.. ::)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: InlineFour - 26.12.2011, 16:45:34
No kai nää täältä muutenkin löytyy kun noinkin turhalla postauksella
että saadaan etusivulle joku auto mille ei o tapahtunu mitään,
edes kuvia..

Tää nyt oli sit vaan IHAN oma mielipide..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 26.12.2011, 23:32:48
Tämä onkin showroomissa eikä projektipäiväkirjoissa.. ::) Showroom on tietääkseni esittelemistä varten?  ::)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 17.01.2012, 19:00:44
Ajattelin jos ensiviikolla jaksaisi ottaa työn alle taas vaihteeksi.. Pitäisi tuota konehuonetta siistiä joten kone pois keulilta ja uudet maalit yms.. Koneen väriä en ole vielä päättänyt että pidänkö punasena.. Käynyt mielessä jos tekisi keltasinisen tai sitten vaan venttiilikoppaan Ruotsin lippu tai jotakin.. Sen näkee sitten.. ::) Myös ollu ajatus että vaihtaa kunnon imutorvet tuon kotelon tilalle, niille joutuu kuitenkin tekemään tilaa lokasuojaan mutta se ei ole ongelma..

Tämmösessä kunnossa konehuone nyt  :-[ Vertaillaan kun saa siistittyä..

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5901.jpg)

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5900.jpg)

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5905.jpg)

(http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_5906.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: leka - 18.01.2012, 09:49:30
Näyttäisi vähän siltä että kannattaa tehdä ainakin sähköt paremmin ettei vaan kärtsää.
Onko tuo ylivaihteen rele tuo sisälokarissa oleva sininen?
Näinkö oikein ettei sulakerasiassa ole kaikkia sulakkeita?

Hyvä siitä tulee kun vain malttaa nyhrätä.
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 18.01.2012, 14:21:18
Näyttäisi vähän siltä että kannattaa tehdä ainakin sähköt paremmin ettei vaan kärtsää.
Onko tuo ylivaihteen rele tuo sisälokarissa oleva sininen?
Näinkö oikein ettei sulakerasiassa ole kaikkia sulakkeita?

Hyvä siitä tulee kun vain malttaa nyhrätä.

Sähköt on vedetty konehuoneeseen uudelleen ton palon jälkeen.. Ylivaihteen rele tuo sininen joo, väliaikasessa paikassa kun piti vaan saada toimimaan. Sulakerasiasta puuttuu yksi sulake kun piti ottaa 240:een kun oli palanut parkkivalosulake eikä sattunu just löytyy hyllystä.. Siihen kyllä laitetaan uus sulake kun kerkee ostamaan niitä.. ::)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: InlineFour - 18.01.2012, 16:49:02
Siis onko konehuone nyt kuvien kaltainen,
vai onko tuo ennen paloa? Jäi epäselväks vähäsen
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 18.01.2012, 18:13:48
Siis onko konehuone nyt kuvien kaltainen,
vai onko tuo ennen paloa? Jäi epäselväks vähäsen

Tuossahan lukee..
Tämmösessä kunnossa konehuone nyt  :-[ Vertaillaan kun saa siistittyä..

Ei sitä ole palon jälkee muuten siistitty kun pesty, vedetty "uudet" johdot, uus virranjakajankansi, tulpanjohdot+puolanjohto, sulakerasian kansi ja bensapumppu+suodatin.. Niin ja jarrutehostin ja pesurinsäiliö..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: InlineFour - 18.01.2012, 18:16:04
Okei.

Tuosta..
Näyttäisi vähän siltä että kannattaa tehdä ainakin sähköt paremmin ettei vaan kärtsää.

Sähköt on vedetty konehuoneeseen uudelleen ton palon jälkeen..

.. vain ei oikein päässy selville mitä siellä nyt sitten on. Mutta okei, asia selvä.
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: InlineFour - 19.01.2012, 19:02:45
Pikku seikka jäi kaivaan mieltä..  ???
Jos on porattu 93mm sylinterit, en saa siitä kuin 2172cc?
Missään ei ainakaan sanota että mitään muuta olisi tehty,
ja kuitenkin juuri viittaat yhdessä topicissa autoasi 2,3 litraisena?
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: JuHaU - 19.01.2012, 19:05:51
Itellä on mekaaninen pumppu omassa jossa on 45 tuplat, n. 2,3l alakerta ja isoventtiilikansi ja hyvin on ainetta riittänyt.. Onhan tuossa mielessä käyny jos sähkösen pumpun laittais..

Tuosta 2.3 litraisesta tappikoneesta olisi kiva kuulla lisäspeksit.

Millä palikoilla tuo kone on kasattu?
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 19.01.2012, 19:51:54
Tuosta 2.3 litraisesta tappikoneesta olisi kiva kuulla lisäspeksit.

Millä palikoilla tuo kone on kasattu?
Ei ole männistä/veiveisyä eikä kampurasta muuta tietoa kun että.. Männät on halkaisijaltaan 92,975mm eli olevettavasti 93mm poraus sylinterissä, kampura on 6-pulttinen.. Käytin kantta siitä irti niin samalla laskin tuon tilavuuden ja oli hitusen yli 2,3l, tosin kannen palotilan tilavuutta en sillon laskenut niin se vielä lisää jokusen kuution..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: InlineFour - 19.01.2012, 19:53:56
Ei ole männistä/veiveisyä eikä kampurasta muuta tietoa kun että.. Männät on halkaisijaltaan 92,975mm eli olevettavasti 93mm poraus sylinterissä, kampura on 6-pulttinen.. Käytin kantta siitä irti niin samalla laskin tuon tilavuuden ja oli hitusen yli 2,3l, tosin kannen palotilan tilavuutta en sillon laskenut niin se vielä lisää jokusen kuution..

Siis jos männät on tuon 93mm niin siitä ei tule mitenkään 2,3 litraa,
etkä tiedä iskusta, etkä ole edes mitannut asiaa. Mistä ihmeestä tämä 2,3 litraa tulee
silloin? 2170cc tulee noilla männillä.

Paljon nyt oikein mittasit siitä iskua silloin?

Ja vielä nytkun tuli mieleen, mistä lähtien kannen palotila on laskettu
iskutilavuuteen mukaan, ei se kuulu siihen MILLÄÄN tavalla..  ::)
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 19.01.2012, 20:28:48
Siis jos männät on tuon 93mm niin siitä ei tule mitenkään 2,3 litraa,
etkä tiedä iskusta, etkä ole edes mitannut asiaa. Mistä ihmeestä tämä 2,3 litraa tulee
silloin? 2170cc tulee noilla männillä.

Paljon nyt oikein mittasit siitä iskua silloin?

Ja vielä nytkun tuli mieleen, mistä lähtien kannen palotila on laskettu
iskutilavuuteen mukaan, ei se kuulu siihen MILLÄÄN tavalla..  ::)
Joo itekkikyllä mietin totakannen palotilaa mutta vasta sen jälkeen kun kirjotin.. Iskua en tarkalleen muista mutta jotakin 82-85mm se oli.. Onhan tuo iso haitari.. Ellei mulla oo sitte tullu näppäilyvirhettä laskiessani tota..  :idiot2: ei olis eka kerta..

E. Voisko joku siirtää tän viestin mun showroom topiciin kun näköjään ihan väärä topic jutella tästä..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Okko - 19.01.2012, 20:50:52
Aika tarkalleen 84,7mm pitäisi olla iskua, että 93mm porauksella tulee tilavuutta tasan 2,3l  :juhau:. Vakio iskunpituushan on B20 koneessa 80mm.
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 19.01.2012, 22:01:04
Aika tarkalleen 84,7mm pitäisi olla iskua, että 93mm porauksella tulee tilavuutta tasan 2,3l  :juhau:. Vakio iskunpituushan on B20 koneessa 80mm.

Ei ollut tasan 2,3l.. Jotenkin muistelen että se olis tuo 82mm iskunpituus mutta sitten tilavuudeksi jäisi 2228cc.. Voihan se hyvin ollakkin että tullut sillon jonkunmoinen laskuvirhe kun tota laskin kun kone oli auki.. Mutta palataan tähän asiaan kun avaan seuraavan kerran koneen.. Muuten tää täyttyy mutuilusta koko topicci..
Otsikko: Vs: Volvo Amazon 122S 1968
Kirjoitti: Zebe - 09.07.2013, 23:42:15
Nostellaampas tätä..

Eli noihin edellisiin keskusteluihin vastaus on että tilavuus on hieman alle 2,2l.. Jotakin 2170-2180cc..

Mutta tuo kone on entinen.. Niin väljä nelospytty ettei sitä ilman porausta saa timmiksi.. Ja kun tuota lohkoa ei enää oikeen porata suuremmaksi, niin on koneen vaihto edessä..

Koneeksi tulee 144:sen ruiskun miljoonalohko joka on porattu muistaakseni 015 ylikokoon (pitää tarkastaa vielä), portattu kansi nykyisestä koneesta, R-nokka niin myös kysyisestä koneesta kuin jakopääkin.. Kampiakseli tulee kanssa nykyisestä koneesta JOS tässä miljoonalohko-koneessa on samat kiertokanget kuin nykyisessä.. Nimittäin talvella vaihdoin laakerit alakertaan nykyiseen koneeseen..

"uusi" kone tulee olemaan lohkoltaan hopea/alumiinin värinen, kansi punainen, venttiilikoppa mattamusta Amazon tekstillä..