Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Vonjake - 03.05.2012, 11:31:15

Otsikko: B18 - B200 vaihdelaatikon kiinnityksistä ja ruiskusta.
Kirjoitti: Vonjake - 03.05.2012, 11:31:15
Tervehtys.


Nämä volvot on uusi tuttavuus niin pari kysymystä..

Käykö b18/b20 vaihdelaatikko kiinnityksiltään b200 moottorin perään? Mitä eroja? 360 volvossa olisi joutilaana veneeseen nykyaikaisempi moottori. Ruiskun sähköt tuskin on ongelma, löytynee kaaviot. K-jet moottorissa. En oo vielä katsonut onko lambda malli vai ei, mahtaneeko vesipakosarjassa toimia. Paljonko mahtaa b200 painaa?

Onkos noissa ensimmäisissä D24T dieseleissä sama vaihdelaatikko sovitus? Paljonko kiertää diesel? b200 vissiin vajaa 6k. Ja paino?


SIIS kiinnostaa lähinnä tuo yhteensopivuus vaihdelaatikkojen kanssa, ei kannata muista jaaritteluista niin välittää...
Otsikko: Vs: B18 - B200 vaihdelaatikon kiinnityksistä ja ruiskusta.
Kirjoitti: TVS - 03.05.2012, 16:42:04
Diiseli ei käy. B200/230 käy koppaan, kytkinosissa yhteensopivuus vauhtipyörän osalta on mielestäni käy, mutten ole tuosta ihan satavarma. B200 tulee sitten vähän hassuun asentoon jos sen pistää b18/20 tilalle, koska lohko jää pystyyn eli kone tulee "väärin vinoon". Tuskin on kriittistä vaikutusta mihinkään...
Otsikko: Vs: B18 - B200 vaihdelaatikon kiinnityksistä ja ruiskusta.
Kirjoitti: Vonjake - 12.05.2012, 16:40:59
Ei se vinokone haittaa, kun puusta seinät veneessä. Pittääpi sitten lomalla purkaa motti talteen.
Otsikko: Vs: B18 - B200 vaihdelaatikon kiinnityksistä ja ruiskusta.
Kirjoitti: sjs - 23.05.2012, 16:24:58
Riippuu tuo hommeli vähän nyt siitä onko kyse vetolaite (sisäperä) vai merikytkin (=sisä keskimoottori) asennuksesta.

Vetolaitteissa käy periaatteessa sama kaaveli sekä pystykoneeseen (B18/20) että vinokoneeseen (B17/19/21/23/200/204/230/234), pulttikehä, vauhtipyörä jne käy kaikki autokoneista veneeseen, vauhtipyörästä ja automallista riippumatta, PAITSI B18/20 JOS 6-pulttinen kampiakseli. Pystykone vaan on pystyssä ja vinokone vinossa, ei haittaa toimintaa vetolaiteasennuksen kytkinkaavelin kannalta, kaaveli on sama vino ja pystykoneissa, vaan eri kaltevuuteen käännetty.

Myös värinänvaimennin (vauhtipyörässä kiinni oleva ns. vetolevy) käy kaikissa "punakone" = pystykone+vinokone asennuksissa.

360 volvossa ei ole K-jettiä, vaan E-koneiden (B19E/B200E) yhteydessä LE-jetronic ILMAN lambdaa ja B200F koneessa lambda.

Itsellä Volvo Penta AQ171A (=B230 + 16v kansi ja 86mm isku = 2,5L) koneen pakosarjassa porattu laajakaista lambdalle paikka, TOIMII, kunhan vaan asentaa oikein, eli tarpeeks kauas pakosarjan vedenpuoleisesta aukosta. Porauspaikka valittava huolella, ja sitten soviteholkki väliin (itellä pakosarjaan porattu 1" jenga kuoren ja vesikuoren läpi, ja vesijohto pronssiputki johon porattu lambdalle paikka) Toiminut jo 5 kesää.

Kerros mikä kone on alunperin, tai laita vaikka kuva.

B18/20 pakosarjahan ei sitten sovi B200 koneeseen, joudut ostamaan (3-800e) tai tekemään uuden.

B200 painaa 180kg kieppeillä, parikymmentä kiloa enemmän kun B20.

Muistahan että 360 volvon vinokoneessa on erilainen öljypohja ja öljypumpunjalka kun 200/700/900 sarjoissa ja penta koneissa.
Otsikko: Vs: B18 - B200 vaihdelaatikon kiinnityksistä ja ruiskusta.
Kirjoitti: juhal - 10.07.2012, 13:02:29
Vinokonetta ei ainakaan raakavesijäähdytyksellä merivedessä kannata käyttää, kansi katoaa ennen aikojaan  :D