Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: duster - 03.05.2012, 16:08:31

Otsikko: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: duster - 03.05.2012, 16:08:31
olen suunnitelemassa ylimaalausta astrooni. kaipailisinkin kokemusta omaavilta ihmisiltä neuvoja, koska olen täysin kädetön ja tiedoton näissä asioissa.
pohjiksi riittänee ihan vaan vanhan pinnan karhennus, ruostekohdat tietysti hiotaan pellille ja suojataan asianmukaisesti, klommot ym virheet peitetään pakkelilla.
tarvitseeko uusi maali jotain pohjaväriä, vai voiko lyödä suoraan uuden maalin päälle? ja kuinka monta kerrosta lakkaa olisi suositeltavaa laittaa uuden pinnan päälle?
pellille en lähde hiomaan koska ei ole paikkaa ja sitä pinta alaa on autossa enemmän kuin riittävästi, ja näyttelyauto ei ole kyseessä joten ylimaalaus riittänee... :-[
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: pomo - 03.05.2012, 16:49:36
Ainakin kitatut paikat kannattaa pohjamaalata. Ne kuultaa muuten läpi.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: duster - 05.05.2012, 10:55:21
Ainakin kitatut paikat kannattaa pohjamaalata. Ne kuultaa muuten läpi.
joo, näin vähän ajattelinkin. onko se nyt tosiaan riittävä pohjatyöksi että vanhan pinnan karhentaa ja nuo kittipaikat tosiaan pohjamaalaa?
jos joku vielä tietäisi hyvää paikkaa turun seudulta niin olis jees. amikset kävi kyllä mielessä itsellä, varmaan vähän edullisempaa mutta kestää kyllä kauan.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: pomo - 05.05.2012, 12:11:03
joo, näin vähän ajattelinkin. onko se nyt tosiaan riittävä pohjatyöksi että vanhan pinnan karhentaa ja nuo kittipaikat tosiaan pohjamaalaa?
jos joku vielä tietäisi hyvää paikkaa turun seudulta niin olis jees. amikset kävi kyllä mielessä itsellä, varmaan vähän edullisempaa mutta kestää kyllä kauan.
Riippuu aika paljon myös ite väristä.
Ja nää nykyset vesivärit on haasteellisia. Että js hommaat maalia ite maalausta varten niin osta tinneri ohenteista.

Tuo Volvomies89 osais kertoo paremmin kun on maalaushommia tehny työkseen.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Nortti - 05.05.2012, 18:13:19
Riippuu aika paljon myös ite väristä.
Ja nää nykyset vesivärit on haasteellisia. Että js hommaat maalia ite maalausta varten niin osta tinneri ohenteista.

Tuo Volvomies89 osais kertoo paremmin kun on maalaushommia tehny työkseen.

Olisin eri mieltä tuosta vesiväristä. Se 1.sukupolven vesiväri oli kauheata maalattavaa. Tämä uusin on todella hienoa maalattavaa. Huonoa pintaa ei saa oikein millään. Värimassan volyymi on lähes 0 kuivuttuaan, joten pohjatyöhön kannattaa panostaa.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: pomo - 05.05.2012, 18:33:48
Olisin eri mieltä tuosta vesiväristä. Se 1.sukupolven vesiväri oli kauheata maalattavaa. Tämä uusin on todella hienoa maalattavaa. Huonoa pintaa ei saa oikein millään. Värimassan volyymi on lähes 0 kuivuttuaan, joten pohjatyöhön kannattaa panostaa.
No sitten ne on muuttunu.   :)
Mites vesivärissä todellisuudessa verrattuna tinneri maaaliin, on tuo peittävyys? Oon vaan katellu kun on aika laikukkaita autoja ollu.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: duster - 05.05.2012, 20:11:24
noniin hyvä, vähän keskustelua aikaseksi  ;)
tosiaan joo en ajatellut pohjatöiksi muuta kuin sen vanhan pinnan karhennuksen. sanokaa toki jos tämä ei ole hyvä tapa, mutta ei kyllä tule pellille asti hiominen kyseeseen kuten aikaisemmin sanoin. ja just tuo, että minkälaista maalia kannattais, on aivan vieras maailma minulle.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Volvomies89 - 05.05.2012, 21:41:39
Jos sä haluat siitä autosta oikeasti hyvän ruiskuta koko auto yli hiomavärillä useampaan kertaan ja sen päälle huolellinen hionta niin häviää viimeisetkin virheet pois.
Kittaukset teet huolella ja hiot pitkän hiomatuen kanssa niin saat parhaimman tuloksen.
Kannattaa kysellä sellaiselta vinkkejä joka pääsee näkemään auton ja siihen suoraan neuvomaan miten kannattaa tehdä.
Näin netin välityksellä hankalampi neuvoa kun varsinaisesti auton vieressä.
Tuleeko autosta metalli vai  perusvärinen ?
Jos tulee perusvärillä niin voihan  sen sitten maalata vaan työkone maalilla niin ei tarvitse lakan kanssa läträtä, tosin lakkapintainen helpompi pitää puhtaana.
Ja ei sitten kannata käyttää halvimpia tuotteita missään vaiheessa, säästä itseäsi ja hermoja aika lailla kun panosta vähän kalliimpiin tuotteisiin.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: duster - 06.05.2012, 07:54:40
Jos sä haluat siitä autosta oikeasti hyvän ruiskuta koko auto yli hiomavärillä useampaan kertaan ja sen päälle huolellinen hionta niin häviää viimeisetkin virheet pois.
Kittaukset teet huolella ja hiot pitkän hiomatuen kanssa niin saat parhaimman tuloksen.
Kannattaa kysellä sellaiselta vinkkejä joka pääsee näkemään auton ja siihen suoraan neuvomaan miten kannattaa tehdä.
Näin netin välityksellä hankalampi neuvoa kun varsinaisesti auton vieressä.
Tuleeko autosta metalli vai  perusvärinen ?
Jos tulee perusvärillä niin voihan  sen sitten maalata vaan työkone maalilla niin ei tarvitse lakan kanssa läträtä, tosin lakkapintainen helpompi pitää puhtaana.
Ja ei sitten kannata käyttää halvimpia tuotteita missään vaiheessa, säästä itseäsi ja hermoja aika lailla kun panosta vähän kalliimpiin tuotteisiin.
joo, otin asiasta vähän selvää ja tuo hiontaväri kannattaa tosiaankin laittaa jos haluaa hyvän. autosta tulee ihan perusvärinen ja lakat ajattelin päälle.
itsehän en tätä tee kun ei ole paikkaa saatika välineitä, enkä työn jäljestäkään menis takuuseen  ;D
mitä tuollaisen astron ylimaalaus aineineen SUUNNILLEEN maksaisi. tai mitä kannattaa maksaa. haluaisin vähän tietää yleistä hintatasoa noihin maalausprojekteihin, että tiedän mistä maksan ja mitä maksan. tyyliin ammattimaalaamo vs. joku omina hommina tekevä
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: JM - 06.05.2012, 21:06:25
Tommosessa Astrossa on tota maalattavaa pinta-alaa niin paljon, että vaikka tekis ite kaiken niin tarvikkeisiin saa menemään helposti jo tonnin riippuen tuleeko joku perus akryyliväri vai sitten massa/metalliväri ja lakka päälle.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Nortti - 07.05.2012, 08:05:40
No sitten ne on muuttunu.   :)
Mites vesivärissä todellisuudessa verrattuna tinneri maaaliin, on tuo peittävyys? Oon vaan katellu kun on aika laikukkaita autoja ollu.

Kyllä tuo hyvin peittää, mutta pohja pitää olla kunnollinen ja mielellään pohjavärillä maalattu. Kaikki virheet tosiaan näkyy lopputuloksessa. Kuten volvomies89 mainitsi, pitkä kapula hiomapaperin alla vähentää oleellisesti aaltoilua pinnassa. Astrossa vaan on jonkinverran kuprua jo tehtaalta lähtien. Pinta-alaa on niin paljon että helposti menee tonni pelkkiin tarvikkeisiin. "Työkonemaali" tuonikäiseen autoon kuullostaa hyvältä ja on edullinen vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: pomo - 07.05.2012, 14:38:29
Ja unohtamatta Miranolia.   :D
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: VT86 - 07.05.2012, 15:58:34
Ja unohtamatta Miranolia.   :D

Ei ikänä miranolia etenkin jos haluaa joskus paikkamaalata meinaan tuo iki-ihana miranoli tuntuu "kiehuvan" kaikkien muiden maalien ja jopa ittesä kanssa ko rupee päälle veteleen.

Jos perusmaalausta harrastelee niin 2k suorakiilto oli tämmöselle amatöörillekin kohtuu helppo tehdä ja oli peittävä. Tosin en huomannut ongelmaa vesiohenteisen metallinhohto massankaan kanssa, lakkaus olikin jo aavistuksen haasteellisempaa kunnei ole kokemusta niin oli vaikea arvioida sitä määrää. Yhdellä pienellä valumalla selvisin eli ehkä oli aloittelijan tuuria takaluukun maalailussa.

Edellisiä kompaten pohjatyöt, niiden tärkeyttä ei voi vaan olla korostamatta. Yllättävän pienikin "oikominen" niissä näkyy lopputuloksessa ja jos muuten tulos saattuu olemaan hyvä nii rupee jälkikäteen risomaan että tuli säästettyä se vartti tai kaks pohjien teossa jossain kohtaa.

Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: duster - 07.05.2012, 20:17:38
taidan ehkä kallistua projektin hylkäämiseen koska ei se maalipinta nyt huono ole, naarmuja siellätäällä ja joku paikkaillut hiukan eri sävyllä jostakin niin häirittee silmää, ja musta vaan ois pop. tai sitten vetelen kylmästi telalla, silläkin voi saada oikeasti hyvännäköstä jälkeä aikaan vaikka ei uskois.
meinaan kun reilu 2 tonnia ei viittis kuitenkaan upottaa samanarvoseen autoon, eikä varmaan 2 tonnia edes riitä.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: motocykler - 10.05.2012, 18:45:46
taidan ehkä kallistua projektin hylkäämiseen koska ei se maalipinta nyt huono ole, naarmuja siellätäällä ja joku paikkaillut hiukan eri sävyllä jostakin niin häirittee silmää, ja musta vaan ois pop. tai sitten vetelen kylmästi telalla, silläkin voi saada oikeasti hyvännäköstä jälkeä aikaan vaikka ei uskois.
meinaan kun reilu 2 tonnia ei viittis kuitenkaan upottaa samanarvoseen autoon, eikä varmaan 2 tonnia edes riitä.

Telallakin voi saada hyvän mutta vaatii aikaa enemmän. http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html (http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html) Tuossa on hyvä esimerkki kuinka hyvää jälkeä telallakin voi saada.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: duster - 10.05.2012, 18:55:28
Telallakin voi saada hyvän mutta vaatii aikaa enemmän. http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html (http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html) Tuossa on hyvä esimerkki kuinka hyvää jälkeä telallakin voi saada.
joo just näin. tuossakin on vissiin se hiontaväri/kerroksien määrä aika ratkaisevassa asemassa lopputuloksen kannalta.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Nortti - 10.05.2012, 21:29:41
joo just näin. tuossakin on vissiin se hiontaväri/kerroksien määrä aika ratkaisevassa asemassa lopputuloksen kannalta.

Jos nyt ajattelee että auto on vuodelta 1989, niin eikai sen ihan uutta tarvitse vastata? Itse ruiskuttelisin jotain sinkkiprayta tms kirkkaiksi hiottuihin pelteihin. Sitten sitä hiontaväriä vain niihin kohtiin kun on tarvetta. Vesihionta käsipelillä ulkona jotta uusi maali pysyy kiinni. Lopuksi ikkunoiden ym peittäminen ja maalaus ruiskulla aiemmin mainitulla työkonemaalilla vaikka useampaan kertaan. Auton voi maalata sateen jälkeen ulkona eikä silloin tule juurikaan pölyä tai pörriäisiä maalipintaan.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: macro - 14.05.2012, 23:32:40
Noin 200€ budjetilla itse pohjolan tallissa tehden tuli tällaista jälkeä vuosi sitten...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/ex_ajoneuvot/IMG_0005-3.JPG)
Kehtaa kylillä ajaa, vahattuna kiilto kohillaan, tuossa vahaamatta ja osittain pölynen/likanen.

Maalinan automaalien verkkokaupasta iso automaalipaketti eli Mipan akryyliä.
Ruisku sieltä halvasta päästä, löytyy ennenstään, tuo parisataa siis maaleihin/pakkeliin/yms. tarvikkeisiin.
Värin veti kaveri, palvelus palveluksesta periaatteella... Ei ammattimies, aiheesta kiinnostunu harrastelijam ite hoitelin pohjat yms yms.

Pohjista ei vimosen päälle suoria edes yritetty tehdä ku tuonne metsien kulkuun auto tehtiin, mutta lopputulos jopa yllätti positiivisesti.
Joten maltilla, ja oikeilla aineilla, sekä pienellä treenillä viissatasella, ja allekkin varmasti tekee tuon ikäluokan autoon aivan kelpo pinnan.
Se miten paljo tulee appelsiinia, ja paljonko valuu on ennenkaikkea maalarista kiinni, mutta puskaradion kautta varmaa löytys sopivia ruiskun heiluttelijoita.

Tuo auto muuten maalattiin tyynellä kelillä helteellä. Muuten meni hyvin, vaan tunti oltiin myöhässä eli ku värimassa saatiin levitettyä aurinko alko laskea ja ilmesty ötökät. Ei haitaksi asti, mutta muutama kärpänen ja sääski naamiointia tehostamassa. Tunti aiemmin tehtynä, eli pinta pölykuivaksi, ois lopputulos ollu niittenki osalta vielä suotuisampi.

Joten kuten jo aiemmin todettiin kyse on siitä kuinka uuden veroista pintaa halutaan. Tonnin-parin-kolmen maasturikalustoon en oo halunnu hintaa tuplata ammattimiehen kynsissä, joten ite on tehty ja harjoiteltu, sekä työkonemaalilla, että automaalikaupasta hankituilla aineilla. Resepti karkeasti: ruostekohdat aina pellille, päälle happopohjia, pakkelia, filleriä, muualta epäkeskolla pinnat mataksi, rasvanpoistot & suojaukset ja värimassaa niskaan.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Voimarauta - 29.04.2013, 19:37:11
Heitänpä tähän jatkoksi aiheeseen liittyvän kysymyksen.
Olen tekemässä autotallista (n.20m2) tilapäistä maalaamoa, että saa lokareita ja luukkuja ja muuta roinaa maalailtua, ehkä jopa loppukorinkin maalattua.
Meinasin kalvottaa seinät ja lattiat, ettei pahemmin sotkeudu. Tallin perällä sivulla on 160mm poistoilma-aukko, johon ajattelin laittaa 160mm kanavapuhaltimen puhaltamaan sisäänpäin, ilmaa jakaisi kanavapuhaltimen perään laitettava tallin levyinen 160mm peltikanava, jonka rei'itän samaan tapaan kuin tuollainen suutinkanava (esim. Climeconilta ja Fläktwoodsilta löytyy). Reikäkuvio suunnattuna siten, että puhaltaa katon suuntaisesti ja alaviistoon eli n. 50-60 asteen viuhka. Ilma poistuisi sitten oviaukon kautta, johon ajattelin muovilla tehdä sellaisen aukon, että muuten oviaukko on ummessa, mutta alareunasta on koko ovien leveydeltä n. 20cm korkea aukko. Eli tila olisi ylipaineinen ja huurut menisi sen ylipaineen voimalla ulos.
Toimisiko se noin kuin olen ajatellut vai jääkö maalisumu pyörimään ilmaan?
Kanavapuhallin ei ole atex-suojattu, mutta tarviikokaan sen olla kun puhaltaa vaan raitista ilmaa sisään? Loisteputkivalaisimet on IP65 suojattuja. Jonkinlainen suodatus olisi varmaan oltava kanavapuhaltimelle imupuolelle? Jotain muuta vinkkiä?
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: HammerDown - 19.05.2013, 23:27:15
Onkos pirssi vielä alkuperäsissä väreissä?

Meinaan kun GM on käsittääkseni käyttänyt menneinä vuosikymmeninä termoplastista tms. maalia, joka vaatii eristevärin tai pois hionnan ennen ylimaalausta uudemmilla maaleilla. En tiedä koskeeko näitä nykyisiä vesivärejä, viisaammat korjatkoon.

Ja sitten tuo telamaalaus, kuuluu kategoriaan jota jokaisen on jossain vaiheessa kokeiltava, ehkä oppiakseen jotain. ::) Sillähän on mahdollista saada hyvinkin siisti pinta, mutta riippuu paljon maalista, ohennuksesta, olosuhteista ja kuun asennosta Jupiteriin nähden. Väittäisin kuitenkin, että ruiskulla epäonnistumisen riski on pienempi vaikkei oikein tietäisikään mitä on tekemässä, ja on loppujen lopuksi aika paljon kivuttomampi tapa vaikka telaus helpolta vaihtoehdolta tuntuukin.

Yleensä menee niin, että kun on tarkoitus vaan roiskaista vähän sinnepäin, tulee priimaa, mutta jos oikein yrittää saada jotenkuten siistiä, menee vituiksi kerta toisensa jälkeen, tietämättä edes miksi ;D

Nm. jokusen auton telalla maalannut ja ruiskun edut kantapään kautta oppinut. :hello:
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: HammerDown - 19.05.2013, 23:39:42
Heitänpä tähän jatkoksi aiheeseen liittyvän kysymyksen.
Olen tekemässä autotallista (n.20m2) tilapäistä maalaamoa, että saa lokareita ja luukkuja ja muuta roinaa maalailtua, ehkä jopa loppukorinkin maalattua.
Meinasin kalvottaa seinät ja lattiat, ettei pahemmin sotkeudu. Tallin perällä sivulla on 160mm poistoilma-aukko, johon ajattelin laittaa 160mm kanavapuhaltimen puhaltamaan sisäänpäin, ilmaa jakaisi kanavapuhaltimen perään laitettava tallin levyinen 160mm peltikanava, jonka rei'itän samaan tapaan kuin tuollainen suutinkanava (esim. Climeconilta ja Fläktwoodsilta löytyy). Reikäkuvio suunnattuna siten, että puhaltaa katon suuntaisesti ja alaviistoon eli n. 50-60 asteen viuhka. Ilma poistuisi sitten oviaukon kautta, johon ajattelin muovilla tehdä sellaisen aukon, että muuten oviaukko on ummessa, mutta alareunasta on koko ovien leveydeltä n. 20cm korkea aukko. Eli tila olisi ylipaineinen ja huurut menisi sen ylipaineen voimalla ulos.
Toimisiko se noin kuin olen ajatellut vai jääkö maalisumu pyörimään ilmaan?
Kanavapuhallin ei ole atex-suojattu, mutta tarviikokaan sen olla kun puhaltaa vaan raitista ilmaa sisään? Loisteputkivalaisimet on IP65 suojattuja. Jonkinlainen suodatus olisi varmaan oltava kanavapuhaltimelle imupuolelle? Jotain muuta vinkkiä?
Maalisumun poistoon kannattaa olla jonkinlainen poistokone, vaikka vähän pienempitehoinen kuin tuloilma niin ylipaine säilyy.

Suodattimia voi rakennella erilaisista suodatinkankaista, -vanuista ja verkoista jne.

Puhtaus ylipäätään on A ja O, paineilmalla pölyjä pois joka raosta, lattian kastelu jne. Täydellisen kliiniä kammiotahan ei kotioloissa saa aikaiseksi, mutta v*tuttaa jos onnistuneen maalauksen jälkeen tallista poistuessa oven päältä lähtee tomut liikkeelle ja laskeutuu vastamaalattuun maalipintaan...
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: völvöxc60 - 20.05.2013, 07:30:46
Niin ja kuuleman mukaan sanomalehteä ei kannata käyttää suojaukseen, kun siitä irtoaa nukkaa ::)
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: AnttiR - 30.05.2013, 22:00:23
Riittäisikö tuollaiseen kotimaalaamoon poistoksi, esim huippuimuri katolle? Paljonko normaalissa maalauskammiossa vaihtuu ilma? l/s?
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: AtAi - 30.05.2013, 22:10:27
Ja sitten tuo telamaalaus, kuuluu kategoriaan jota jokaisen on jossain vaiheessa kokeiltava, ehkä oppiakseen jotain. ::) Sillähän on mahdollista saada hyvinkin siisti pinta, mutta riippuu paljon maalista, ohennuksesta, olosuhteista ja kuun asennosta Jupiteriin nähden. Väittäisin kuitenkin, että ruiskulla epäonnistumisen riski on pienempi vaikkei oikein tietäisikään mitä on tekemässä, ja on loppujen lopuksi aika paljon kivuttomampi tapa vaikka telaus helpolta vaihtoehdolta tuntuukin.
Telauksella saa aika komeeta pintaa jos vaan jaksaa tehdä.

Riittävän paksulti maalia ja sitten kunnon kuivumisen jälkeen vesihiontaa paljon ja puleeraus.


Ps. ei oo akryylillakaan helppo maalata, hienosti, appelsiiniä kantista ylöspäin ja kantista alaspäin valumia, no onneks hiekkapaperi on keksitty niin saa korjattua ruiskutuksen keilauksen.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: HammerDown - 31.05.2013, 07:31:08
Telauksella saa aika komeeta pintaa jos vaan jaksaa tehdä.

Riittävän paksulti maalia ja sitten kunnon kuivumisen jälkeen vesihiontaa paljon ja puleeraus.


Ps. ei oo akryylillakaan helppo maalata, hienosti, appelsiiniä kantista ylöspäin ja kantista alaspäin valumia, no onneks hiekkapaperi on keksitty niin saa korjattua ruiskutuksen keilauksen.
Nojuu, tapojahan on monia, itsellä on vain periaatteena että onnistuneen maalauksen jälkeen ei hiota, vain silloin kun menee niin v*tuiksi että saa aloittaa alusta. ;)
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Nortti - 31.05.2013, 08:44:34
Nojuu, tapojahan on monia, itsellä on vain periaatteena että onnistuneen maalauksen jälkeen ei hiota, vain silloin kun menee niin v*tuiksi että saa aloittaa alusta. ;)

Oikeastaan nykyisillä aineilla on helpompi saada on onnistunut tulos kuin täysin pilalle mennyt maalaus. Siinä on omat sääntönsä ja mitä tarkemmin niitä noudattaa sen paremmin onnistuu :).
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: V50R - 31.05.2013, 08:51:55

 Maalit, lakat ja ruiskut ovat ns kehittyneet valtavasti ...

 Nykyään juu paljon helpompi maalata, kuin ennen ...

 Huolellinen perehtuminen maalaamiseen, niin onnistuu aikas hyvin ... ei yks lakkavaluma tee sinusta huonoa maalaria.
 Lakkavalumia tulee myös ammattimaalareille ;)

 Parasta oppia saa, kun kysyy joltakin automaalarilta.

 itse opettelin maalaamaan maalausuunin ikkunan takaa katselemalla -90 luvun lopulla ... ekaksi "tervaisin" ralliautoja ja
 pikkuosia ... siitä se sit lähti  ELK

 EIKU rohkesti vaan jokainen kokeilemaan ... ruiskujakin saa jo nykyään sopivasti.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Voimarauta - 01.06.2013, 08:52:02
Tulipa eilen kokeiltua maalausta tuolla aikaisemmin selostamallani setupilla, oviaukon edessä ollut osittainen este sai maalisumun jäämään 80% talliin pörräämään. Heti kun sen poisti niin sumu lähti samantien eli ylipaineistus tuolla suutinkanavavalla toimii hienosti.
Pitäisi vaan keksiä miten saa sumun hallitusti pois, ettei jää ulkoilmaan leijumaan jos pitää vaan ovia auki. Naapurit ei varmaan tykkää...
Mitään poistoilmapuhallinta en mielelläni tee kun atex-puhallinta ei raati hommata ja tavan puhaltimen kautta on oma riskinsä ja sillekin pitäisi iso suodatin rakentaa+kanavointi.
Yksi pellepeloton-ratkaisu tuli mieleen, jos saisi oviaukon eteen jonkinlaisen "vesi- tai sumuverhon" joka heti sitoisi maalisumun mutta päästäisi ilman kuitenkin virtaamaan läpi. Olisiko tuollaisen rakentamiseen heittää ideoita mallia edullinen? Painepesuri töhöttämään oven yläpuolelle  ;D
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Live - 01.06.2013, 09:46:57
Köyhimpien ole kuullut rakentaneen autonsähköflektistä poistopuhaltimen ja harsoa mihin maalin sumu jää loukkuun...
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Voimarauta - 01.06.2013, 10:19:57
Voishan tuotakin koittaa. Löytyykin yksi 10" flekti ja iv-koneen suodatinkangasta, jos sille tekisi kehikon toisen parioven paikalle ja akusta virtaa.

Edit: Rakentelin oviaukkoon tuon systeemin ja flektin imupuolelle n. 40x30cm aukon, johon 10x10mm silmäinen teräsverkko jonka päälle irroitettavalla kehyksellä suodatinkangas. Suodatinkangas helppo vaihtaa ja varmaan joutuukin kun suodatusala aika pieni niin menee nopeasti tukkoon. Isompaa aukkoa ei saanut tehtyä kun ei liiterin vintin "rakennustarvikkeelta" löytynyt enempää tarvikkeita :)
Flekti tuntuisi imevän aika hyvin ilmaa, pitää tehdä koemaalaus tässä joku päivä.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Voimarauta - 02.06.2013, 20:47:18
Koemaalaus suoritettu. Ei oikein vakuuttanut, huurut poistuu mutta melko hitaasti. Ei taida 10" riittää kapasiteetti => 2 tai 3 samanlaista voisi riittää...
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Voimarauta - 08.06.2013, 18:38:57
Poistopuolelle lisäsin tuon 10" flektin kaveriksi 2kpl 16" flektejä. Nyt poistuu sumut/käryt nopsaan. Poistopuolella on kapasiteettia 2800 m3/h ja tulopuolella n. 1200 m3/h eli nyt jäi tulopuoli kuristamaan, mutta ei haittaa kun ei ole suurempia ilmavuotoja (likaista ilmaa).

(http://i2.photobucket.com/albums/y41/ip98/Amazon%20-71%20B20T%20projekti/Auto/2013-06-08163632_zps5aaf1323.jpg) (http://s2.photobucket.com/user/ip98/media/Amazon%20-71%20B20T%20projekti/Auto/2013-06-08163632_zps5aaf1323.jpg.html)

(http://i2.photobucket.com/albums/y41/ip98/Amazon%20-71%20B20T%20projekti/Auto/2013-06-08163206_zpsfb9dcbb3.jpg) (http://s2.photobucket.com/user/ip98/media/Amazon%20-71%20B20T%20projekti/Auto/2013-06-08163206_zpsfb9dcbb3.jpg.html)
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Jukkaw - 18.08.2013, 08:16:34
Laitetaas tänne jos jollain olisi antaa vinkkiä maalaukseen. Pitäisi maalata ensimmäistä kertaa metallinhohto maalilla, aikaisemmin lähinnä vedellyt noita akryylejä ja epoksia jne. Nyt maaleina PPG:n kamat ja pohjana DP40 epoksi ja pinta Deltron Dg ja sitten lakka. Niin kauanko tuo pohjamaali voi olla ilman pintamaalia? Esim. maalaan pohjan viikonloppuna ja pinnan seuraavana niin tarviiko sitä hioa välissä vai riittääkö pelkka puhdistus jos pinta on muuten hyvä? Entäs lakka kuinka nopeasti se pitää levittää tuohon pintamaalin päälle? Voiko kuivua vaikka yön yli ja lakkaus sitten seuraavana päivänä? Tai yleensäkin jos jollain on antaa hyviä ohjeita millaisilla työvaiheilla kannattaa edetä.

Edit: Vastaan nyt itselleni, kun kyselin noita ohjeita tuolta maalikaupasta. Pohjamaali voi olla n. vuorokauden ilman pintamaalia jos menee pidempään niin karhennus. Ja lakka pintamaalin päälle kun pinta on mennyt mataksi. Tuloksia voi seurata sitten tuolta projektiosion puolelta.
Otsikko: Vs: Auton ylimaalaus
Kirjoitti: Volvomies89 - 22.08.2013, 18:00:39
Itse tekisin välihionnan  jokatapauksessa, parantaa huomattavasti työnjälkeä.