Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mattitimonen - 04.05.2012, 17:18:40

Otsikko: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 04.05.2012, 17:18:40
alkoi s80 99vm 2.5tdi polttamaan tuota sulaketta..... missä tuollaiset sensorit on ja liekö johtovika vai mikä......
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: Taavi.H - 04.05.2012, 17:53:07
oxygen sensor = happitunnistin = lambda-anturi

Ei ole TDI:ssä sellaista, joten joku muu sen sulakkeen takana oleva on nyt syyllinen
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 04.05.2012, 19:49:12
mitä tuon takana sitten lie???? tehoja syö mutta ajamaan pystyy, eikait vaarallista tuo ajo?
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: Masked Jackal - 05.05.2012, 06:47:21
Otahan ensimmäisenä irti huohottimen lämmitysvastuksen liitin ja pistä uus sulake paikoilleen. Vastuksen johto tulee siihen turbon ja ilmamassamittarin väliseen imuputkeen. Jos lakkaa sulake palamasta niin sitten siniselle hakeen uutta vastusta. Tulee kai nykyisin uuden imuputken mukana.
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 05.05.2012, 10:33:49
lisää ehdotuksia, ei ollut siinä vika
testerissä antoi vikoja egr systeemiin.
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2012, 13:09:21
Kerro missä päin autoa ja minkä numeroinen sulake on kyseessä.
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 05.05.2012, 15:57:02
nyt kun oikein vielä tuon sulakkeen katsoo niin se on konehuoneessa numero 17 engine control,misc, relays. heti kun virrat päälle niin palaa sulake
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2012, 16:28:28
nyt kun oikein vielä tuon sulakkeen katsoo niin se on konehuoneessa numero 17 engine control,misc, relays. heti kun virrat päälle niin palaa sulake

Tuon sulakkeen takana on
-Turbonsäätömagneettiventtiili
-Kumityynyjen magneettiventtiili
-EGR magneettiventtiili
-Huohottimen lämmitysvastus


Tarkasta siis vielä, että varmasti löysit ilmaputkessa olevan lämmitysvastuksen ja otit siitä johdon irti, sielä kun on paljon muitakin töpseleitä :)
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 05.05.2012, 20:44:19
mielestäni se oli oikea pistoke jonka löysin. Voisiko olla järkevin vaihtoehto tuo egr magneetti venttiili koska vikakoodit antaa siihen liittyvää tietoa ja jotain turbon virtaus hommia. missä tuo venttiili sijaitsee?
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: (Miksu) - 05.05.2012, 20:52:55
Noi vikakoodit tulee varmaan sen palaneen sulakkeen takia, mutta se ei pois sulje sitä, ettäkö sulake palaisi jonkin niiden takia.
Ota niiltä liittimet irti ja katso, lakkaako sulake palamasta.
Voi syynä toki olla joku oikosulussa maahan oleva johtokin..
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 05.05.2012, 21:51:15
osaisitko selittää vielä että mistä kyseiset komponentit löytyisi niin osaisi tälläinen maalainen ne etsiä.
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 06.05.2012, 12:37:52
tuossa aamulla irroittelin lähes kaikki löytämäni pistokkeet ja sulake palaa heti kun virrat päälle. alkaa tuntumaan että jossain on tosiaan oikosulku johdossa. mutta kertokaapa miten tuonkin paikallistaa tuhansien johtojen seasta... tuo turbonsäätöventtiili kylläkin vielä mietityttää kun muillakin sen kanssa ollut ongelmia, missähän sijaitsee. ilmanpuhdistimen luota päästelin jo johdot kuten tuonkin lämmitysvastuksen.
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: (Miksu) - 06.05.2012, 13:42:59
turbonsäätöventtiili on ilmanputsarikotelon päällä, egr:n säätöventtiili on jäähdyttäjän flektin rungossa.

Mikäli suoraan nyt ei kohdennu mihinkään komponenttiin vika ja vian epäillään olevan jossain johdossa, niin se selviää yhdistelmällä  Yleismittari + kytkentäkaavio + käyttäjä joka osaa näitä hyödyntää
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 06.05.2012, 16:13:35
taas tutkittuani mittarin kans tilannetta niin lämmitys vastukselta ottaa töpselin pois niin sinne menevät johdot ottaa kummatkin maihin, mutta mistä löytää johtojen toisen pään. minusta tuossa selevä oikosulku. moottorin etupuolelta suojasta sain esille kyseiset johdot ja ne ovat oikosessa keskenään
Otsikko: Vs: oxygen sensors
Kirjoitti: mattitimonen - 06.05.2012, 19:15:30
do dii..... kiitokset kaikille avusta, johtosarjaa kun aukoi ja seurasi lämpövastuksen johtoja niin sieltähän se vika löytyi. oli laitettu pikku mutkalle ja siitä hiertäytyneet yhteen. ja taas pelaa kuin unelma ja mittaristostakin herjaukset hävisi.