Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mattitimonen - 04.05.2012, 17:18:40
-
alkoi s80 99vm 2.5tdi polttamaan tuota sulaketta..... missä tuollaiset sensorit on ja liekö johtovika vai mikä......
-
oxygen sensor = happitunnistin = lambda-anturi
Ei ole TDI:ssä sellaista, joten joku muu sen sulakkeen takana oleva on nyt syyllinen
-
mitä tuon takana sitten lie???? tehoja syö mutta ajamaan pystyy, eikait vaarallista tuo ajo?
-
Otahan ensimmäisenä irti huohottimen lämmitysvastuksen liitin ja pistä uus sulake paikoilleen. Vastuksen johto tulee siihen turbon ja ilmamassamittarin väliseen imuputkeen. Jos lakkaa sulake palamasta niin sitten siniselle hakeen uutta vastusta. Tulee kai nykyisin uuden imuputken mukana.
-
lisää ehdotuksia, ei ollut siinä vika
testerissä antoi vikoja egr systeemiin.
-
Kerro missä päin autoa ja minkä numeroinen sulake on kyseessä.
-
nyt kun oikein vielä tuon sulakkeen katsoo niin se on konehuoneessa numero 17 engine control,misc, relays. heti kun virrat päälle niin palaa sulake
-
nyt kun oikein vielä tuon sulakkeen katsoo niin se on konehuoneessa numero 17 engine control,misc, relays. heti kun virrat päälle niin palaa sulake
Tuon sulakkeen takana on
-Turbonsäätömagneettiventtiili
-Kumityynyjen magneettiventtiili
-EGR magneettiventtiili
-Huohottimen lämmitysvastus
Tarkasta siis vielä, että varmasti löysit ilmaputkessa olevan lämmitysvastuksen ja otit siitä johdon irti, sielä kun on paljon muitakin töpseleitä :)
-
mielestäni se oli oikea pistoke jonka löysin. Voisiko olla järkevin vaihtoehto tuo egr magneetti venttiili koska vikakoodit antaa siihen liittyvää tietoa ja jotain turbon virtaus hommia. missä tuo venttiili sijaitsee?
-
Noi vikakoodit tulee varmaan sen palaneen sulakkeen takia, mutta se ei pois sulje sitä, ettäkö sulake palaisi jonkin niiden takia.
Ota niiltä liittimet irti ja katso, lakkaako sulake palamasta.
Voi syynä toki olla joku oikosulussa maahan oleva johtokin..
-
osaisitko selittää vielä että mistä kyseiset komponentit löytyisi niin osaisi tälläinen maalainen ne etsiä.
-
tuossa aamulla irroittelin lähes kaikki löytämäni pistokkeet ja sulake palaa heti kun virrat päälle. alkaa tuntumaan että jossain on tosiaan oikosulku johdossa. mutta kertokaapa miten tuonkin paikallistaa tuhansien johtojen seasta... tuo turbonsäätöventtiili kylläkin vielä mietityttää kun muillakin sen kanssa ollut ongelmia, missähän sijaitsee. ilmanpuhdistimen luota päästelin jo johdot kuten tuonkin lämmitysvastuksen.
-
turbonsäätöventtiili on ilmanputsarikotelon päällä, egr:n säätöventtiili on jäähdyttäjän flektin rungossa.
Mikäli suoraan nyt ei kohdennu mihinkään komponenttiin vika ja vian epäillään olevan jossain johdossa, niin se selviää yhdistelmällä Yleismittari + kytkentäkaavio + käyttäjä joka osaa näitä hyödyntää
-
taas tutkittuani mittarin kans tilannetta niin lämmitys vastukselta ottaa töpselin pois niin sinne menevät johdot ottaa kummatkin maihin, mutta mistä löytää johtojen toisen pään. minusta tuossa selevä oikosulku. moottorin etupuolelta suojasta sain esille kyseiset johdot ja ne ovat oikosessa keskenään
-
do dii..... kiitokset kaikille avusta, johtosarjaa kun aukoi ja seurasi lämpövastuksen johtoja niin sieltähän se vika löytyi. oli laitettu pikku mutkalle ja siitä hiertäytyneet yhteen. ja taas pelaa kuin unelma ja mittaristostakin herjaukset hävisi.