Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: -PENA- - 04.05.2012, 20:23:33

Otsikko: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: -PENA- - 04.05.2012, 20:23:33
Tänä aamuna se sitten tapahtui, nimittäin remmi napsahti poikki satasen vauhdista kesken työmatkan!  :'(
Eikös tuo nyt ole selvä tuo moottori, vai kannattaako alkaa sitä aukomaan? Jotenki vaan tuntuu ettei kannattais...

Remmillä oli ajettu 35 tkm ja 2,5 vuotta.

Eli lyödäänkö koko paska paaliin vai kannattaako alkaa korjaamaan?
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Phav - 04.05.2012, 20:41:33
Tuskinpa moottorista on kerrottavaa jälkipolville. Kun kuiteskin kierroksia koneessa parin tonnin kantturoissa, kun hihna katkesi. Taitas Ruåtsista saada rahteineen muutamalla satasella koneita, järki kilometreillä.
Edit: eipä enää saakkaan, halvin kone on 450tkm ajettu, 400€ bilbasenissa.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: AtAi - 04.05.2012, 20:59:00
Eikö tolla remmillä pitäs olla jonkin sortin takuu, vai tuliko ikä täyteen?
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Akvaario - 04.05.2012, 21:22:06
Mulla on käyttöautona 1998 V70 TDI, josta edellisellä omistajalla katkennut remmi 250tkm paikkeilla. Kuitit korjauksesta 1800e, josta kannen hinta 1280e..

Nyt mittarissa 412tkm ja edelleen toimii kun kello :) Eli on siitä täysin kunnollinen kone vielä saatu, mutta eurojakin remontti on vaatinut..
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Masked Jackal - 04.05.2012, 23:03:14
Mitä tuolla särkyneellä koneella oli mtn ajettu?
Kannattavuus riippuu hyvin pitkälti siitä, että pystyykö itse tekeen mitään?

Hurjimmat kaverit tsekkaa homman siten, että nokka pois ja sen jälkeen tarkastus, että onko jotkin nostinkupit jääneet "matkan varrelle" (eli venat taipuneet). Sen jälkeen tsekkaus, että nostimet eivät ole halkeilleet. Jos noista selviää puhtain paperein, niin mahdollisesti vain muutama kuppi varmuudeksi uusiksi, uudet hilut jakopäähän, ajoitukset kohilleen ja lotolla takas tienpäälle. Rohkea rokan syö vaan ei Duudsoni.

Vme vuonna laitettiin muistaakseni yks kunnostettu vaihtokansi.
Osa tais maksaa 750e eli huonossa tapauksessa purkumoottori puolustaa pian jo paikkaansa.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Pappi - 05.05.2012, 06:59:08
Jos kyse autosta, joka on mainittu tuossa allekirjoituksessa niin kuntoon... Sen enempää julkisesti spekuloimatta.  ;)
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: -PENA- - 05.05.2012, 07:51:28
Mitä tuolla särkyneellä koneella oli mtn ajettu?
Kannattavuus riippuu hyvin pitkälti siitä, että pystyykö itse tekeen mitään?

Hurjimmat kaverit tsekkaa homman siten, että nokka pois ja sen jälkeen tarkastus, että onko jotkin nostinkupit jääneet "matkan varrelle" (eli venat taipuneet). Sen jälkeen tsekkaus, että nostimet eivät ole halkeilleet. Jos noista selviää puhtain paperein, niin mahdollisesti vain muutama kuppi varmuudeksi uusiksi, uudet hilut jakopäähän, ajoitukset kohilleen ja lotolla takas tienpäälle. Rohkea rokan syö vaan ei Duudsoni.

Vme vuonna laitettiin muistaakseni yks kunnostettu vaihtokansi.
Osa tais maksaa 750e eli huonossa tapauksessa purkumoottori puolustaa pian jo paikkaansa.

Moottorilla on ajettu 374 tkm. Vaihtokone voisi olla se halvin vaihtoehto loppupeleissä...

Pappi: Joo on kyseessä tuo 2+3 paku.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: jaippi - 05.05.2012, 10:59:54
Eikös jossain topicissa just kirjoiteltu, että kuluttajasuojankin mukaan oikein asennetun remmin täytyy kestää vaihtovälin verran katkeamatta.
Nyt vain selvittelemään syytä katkeamiselle ennen kun lyö omia rahoja likoon liian paljoa.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: TMOS - 05.05.2012, 11:41:12
Eikös jossain topicissa just kirjoiteltu, että kuluttajasuojankin mukaan oikein asennetun remmin täytyy kestää vaihtovälin verran katkeamatta.
Nyt vain selvittelemään syytä katkeamiselle ennen kun lyö omia rahoja likoon liian paljoa.

Samaa mieltä.

Missä remmi laitettu? Ja kenen valmistama remmi?
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: -PENA- - 05.05.2012, 12:03:16
Samaa mieltä.

Missä remmi laitettu? Ja kenen valmistama remmi?

Oulun Wetterillä laitettu 27.10.2009. Auto on silloin ollut edellisellä omistajalla.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: pomo - 05.05.2012, 12:16:37
Oulun Wetterillä laitettu 27.10.2009. Auto on silloin ollut edellisellä omistajalla.
Eikös Volvon virallisella huollolla laitetuissa ole se takuu, aika/km, että kestää sen välin? Eli jos poikkee, niin ne maksaa vauriot.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: ESE - 05.05.2012, 19:28:45
korjuu menee nyt Wetterin laskuun, mikäli aika ja kilometrit pitävät kutinsa ja kaikki tarvittavat osat on tällöin vaihdettu. Näin mun mielestä.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: vaihtoehto - 05.05.2012, 22:29:30
ite vaihoin pari päivää sitten 1998vm S70 2.5 tdic vollen ja siihen on jakoremmi vaihettu loppuvuojesta 2009 ja remmillä on ajettu jo 102tkm hyvin vielä pyörii mutta oon just varrailemassa aikaa remmin vaihtoon niin onpahan yks huolen aine vähemmän.
konneella on ajettu 466tkm ja ei oo ainakaan huoltolapuissa että olis vielä konetta auki käytetty.

muutava vuos sitten ol 1997.vm v70 volle samalla konneella mutta satatonnia vähemmän ajettu, vaihatin remmin ja rullat. ite ajoin 90tkm ja seoraava omistaja kerkes ajamaan reilut 5tkm ja kiristäjä paskaks, 900e ol maksanu kans remppa
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Harjus - 06.05.2012, 08:25:10
jos auto on koriltaan ja alustaltaan siisti ja hyvässä kunnossa niin eikö kannata se 1000-2000euroa sijoittaa? Tuskin sillä rahalla ainakaan parempaa autoa saat hommattua??  jotenkin tuntuu, että wetterin maksajaksi saaminen ei ole mikään läpihuuto juttu. Eikö takuu ole se 1-2v? Tosin näissä asioissa en ole mikään asiantuntija..
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: AtAi - 06.05.2012, 08:52:16
jos auto on koriltaan ja alustaltaan siisti ja hyvässä kunnossa niin eikö kannata se 1000-2000euroa sijoittaa? Tuskin sillä rahalla ainakaan parempaa autoa saat hommattua??  jotenkin tuntuu, että wetterin maksajaksi saaminen ei ole mikään läpihuuto juttu. Eikö takuu ole se 1-2v? Tosin näissä asioissa en ole mikään asiantuntija..
2+3 paperit on tuo maksamisen kannattavuuden ratkaisija

Mutta kyllä tässä tulee taistella, merkkiliikkeessä vaihdettu remmi tulee kestää maahantuojan asettamat kilometri/vuosivälit remmille.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: pomo - 06.05.2012, 09:58:16
jotenkin tuntuu, että wetterin maksajaksi saaminen ei ole mikään läpihuuto juttu. Eikö takuu ole se 1-2v? Tosin näissä asioissa en ole mikään asiantuntija..
Eli todellisuudessa sitä ei maksa Wetteri vaan Volvo, mun käsittääkseni. Eli tuollakin ajettu niin vähän ja aikaakin vielä 1,5 v jäljellä, niin pitäis mennä niitten piikkiin koska siellä vaihdettu.
Tietysti jos ei ole vaihdettu kaikkee mitä vaaditaan. . .  :facepalm:
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Harjus - 06.05.2012, 10:17:41
Eli todellisuudessa sitä ei maksa Wetteri vaan Volvo, mun käsittääkseni. Eli tuollakin ajettu niin vähän ja aikaakin vielä 1,5 v jäljellä, niin pitäis mennä niitten piikkiin koska siellä vaihdettu.
Tietysti jos ei ole vaihdettu kaikkee mitä vaaditaan. . .  :facepalm:
   toivon tosiaan, että takuu kattaa tuon. Sen verran kallis ja odottamaton vahinko. Ilman muuta asia kannattaa selvittää ja olla tiukkana. Tuntuu vaan, että tuon verran ajettuun on helppo keksiä perusteluja kuluneella  nokka-akselin hammaspyörällä tai jotain vastaavaa..
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: pomo - 06.05.2012, 10:23:43
   toivon tosiaan, että takuu kattaa tuon. Sen verran kallis ja odottamaton vahinko. Ilman muuta asia kannattaa selvittää ja olla tiukkana. Tuntuu vaan, että tuon verran ajettuun on helppo keksiä perusteluja kuluneella  nokka-akselin hammaspyörällä tai jotain vastaavaa..
Käytäntöähän en tiedä miten tutkivat, mutta jos esim kiristin on vaihdettu ja se korkkaa, maksavat.
Jos hihna menee poikki esim valmistus ta asennus virheen vuoks, maksavat.

Mieltäisin tässä tilanteessa tuon nokkapyörän osalta näin, että se olis tutkittu ja vaihdettu jo sillon 35tkm sitten. Tuo ajomäärä on kuitenkin aika vähäinen.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Harjus - 06.05.2012, 11:00:38
Käytäntöähän en tiedä miten tutkivat, mutta jos esim kiristin on vaihdettu ja se korkkaa, maksavat.
Jos hihna menee poikki esim valmistus ta asennus virheen vuoks, maksavat.

Mieltäisin tässä tilanteessa tuon nokkapyörän osalta näin, että se olis tutkittu ja vaihdettu jo sillon 35tkm sitten. Tuo ajomäärä on kuitenkin aika vähäinen.

Tuo nokka-akselin pyörä tuli vaan esimerkkinä mieleen. Noin sen kuuluu minunkin mielestä mennä ja toivottavasti myös menee.  En haluais olla pessimisti, mutta jotenkin uskallan vieläkin epäillä.
Huomasin juuri samaisen auton jo olevan osina myynnissä.. 30tkm ajettu autom.laatikko, uudet vieterit...... eikö tuo kannattais laittaa kuntoon (varsinkin jos on mahdollista löytää maksaja oman lompakon ulkopuolelta) Vai joko löytyi jotain mielenkiintoisempaa tilalle??
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Timovaan - 06.05.2012, 11:18:47
Tuossa olisi jotain kuluttajavirastolta.

Jakohihnan katkeaminen
Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mukaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen
vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat
tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkorjauskustannukset. 
Vaikka kuluttaja ei olisi vienyt autoa huoltoon ennen jakohihnan vaihtovälin täyttymistä, sillä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa vika olisi ollut
ennakoitavissa huolto-ohjelman mukaisessa tarkastuksessa.
ƒ Korjauskustannuksiin osallistuminen 
Kuluttajansuojalain selkeä lähtökohta on, että myyjän on korjattava virheet omalla kustannuksellaan. Joskus auton arvo tulee kuitenkin  korjauksen jälkeen selvästi korkeammaksi
kuin mitä se olisi ollut alkuperäisen sopimuksen mukaan. 
Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, hänen ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu autonsa parantamiseen vaikuttaviin kustannuksiin. 
Kuluttajavirasto Haapaniemenkatu 4, PL 5, 00531 Helsinki puh. 0   10 19 4700  Sähköposti: posti@kuluttajavirasto.fi Internet: www.kuluttajavirasto.fi
Vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi, kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon. Virhe voidaan tällöin oikaista
"
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 06.05.2012, 12:57:24
Tuo korjauskustannuspykälä se on hiukan tulkinnanvarainen juttu.

Volvolta tai Wetteriltä kun kysyy niin tuollainen "paljon" ajettu (tämä todnäk heidän mielipiteensä) 850 tdi ei ole enää juurikaan minkään arvoinen ja moottorin korjaus todnäk yhtä kallista kuin auton arvo heidän mielestään.

Silti, tuossahan ei varsinaisesti auton arvon pitäisi nousta, ellei koneesta laiteta kaikkea uusiksi vaan kyse on nimenomaan vaurioiden korjaamisesta. Harmi jos auto on mennyt purkuun.
Otsikko: Vs: 850 TDI jakohihna katkesi
Kirjoitti: Harjus - 06.05.2012, 14:39:44
Tuossa olisi jotain kuluttajavirastolta.

Jakohihnan katkeaminen
Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mukaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen
vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat
tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkorjauskustannukset. 
Vaikka kuluttaja ei olisi vienyt autoa huoltoon ennen jakohihnan vaihtovälin täyttymistä, sillä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa vika olisi ollut
ennakoitavissa huolto-ohjelman mukaisessa tarkastuksessa.
ƒ Korjauskustannuksiin osallistuminen 
Kuluttajansuojalain selkeä lähtökohta on, että myyjän on korjattava virheet omalla kustannuksellaan. Joskus auton arvo tulee kuitenkin  korjauksen jälkeen selvästi korkeammaksi
kuin mitä se olisi ollut alkuperäisen sopimuksen mukaan. 
Jos korjauksesta aiheutuvat kustannukset ovat myyjälle kohtuuttomat, hänen ei tarvitse suostua korjaukseen ilman, että kuluttaja osallistuu autonsa parantamiseen vaikuttaviin kustannuksiin. 
Kuluttajavirasto Haapaniemenkatu 4, PL 5, 00531 Helsinki puh. 0   10 19 4700  Sähköposti: posti@kuluttajavirasto.fi Internet: www.kuluttajavirasto.fi
Vaikka myyjä ilmoittaisi korjauksen koituvan hänelle kohtuuttomaksi, kuluttaja voi kieltäytyä maksamasta autonsa saattamisesta parempaan kuntoon. Virhe voidaan tällöin oikaista
"


Tuon perusteella vois olla hyvätkin mahdollisuudet kun kyseessä on vielä merkkiliikkeen osat ja työ..